He Boud,
Bedankt voor je reactie. Ik zat ook zeker niet te mugguhziften, maar die beesten hebben mij zwaar in mijn poepert lopen ztiften. (Of gaat dit nou weer te ver?? Moderator!!!!??)
De Gekste......om ff terug te komen op dat open zetten van die sluizen. Ik vind het toch verdraaid (beter zo, moderator?) interessant allemaal.
Nu zat ik net ff te kijken op actuelewaterdata.nl bij de chlorositeit meting van "Berenplaat Oude Maas".
De chlorositeit staat als het goed is voor het zoutgehalte (NaCl = zout = NatriumChloride...correct me when I'm wrong) van het water. Zie ik daar op 07-09 in de ochtend een piek verschijnen van standaard 100 mg/l naar 600 mg/l. Dit houd in dat als ik donderdag ochtend in het noorden van mijn woonplaats aan het Spui had zitten karperen, ik redelijk zout water voor mijn kiezen had gehad. Uiteraard is dit water afkomstig van zee, wat binnenstroomd via de Nieuwe Waterweg, Botlek en dan Rhoon.
600 mg/l houd ongeveer in zoet water met 1/3 deel zeewater gemengd, daar zeewater tussen de 14000 en 18000 mg/l slingert.
Nou kan ik me haast niet voorstellen dat de karpers die in dat gebied van het Spui zwemmen (en die zwemmen er) maar effies letterlijk opzouten.
Nu wordt ik toch wel errug benieuwd wat de chlorositeit gaat worden tussen, pak ém beet, Moerdijk en de sluizen zodra die gedeeltelijk open komen. We weten ondertussen dat ze met 200 mg/l totaal geen probleem hebben, sterker nog, dit gaat ze perfect af.
Ondertussen begin ik mij toch wel aardig aan te sluiten bij die ouwe grijze zuipende postduif. Die ziet het allemaal nog niet zo sober in!!! En ik denk terecht
Wie weet, dat je dadelijk ook nog gewoon vanaf Hellevoet kan vissen?? Het ligt er denk ik maar net aan wat de concentratie's worden en dat zal mij nooit 100% puur zeewater lijken.
Maarja, nogmaals......de tijd zal het leren, maar ik heb weinig geduld....
MVG,
Kerger!!!