29-07-2006 12:51
Kijk er goed naar dat er nooit antifouling op heeft gezeten. Als je een aluminium boot met antifouling langere tijd in het water laat liggen zorgt dit voor electrolyse waardoor het alumium sterk in sterkte en dikte gaat afnemen.
Aluminium zal in tegenstelling tot wat er beweerd wordt wel degelijk roesten. Dit is de te zien aan een witgrijze poederlaag welke zich op het aluminium gaat afzetten. Soms kan dit zich vooral onder de waterlijn manifesteren tot "bloemkooltjes". Als dit weggewerkt is door de verkoper dan is dit terug te vinden als gaatjes soms niet groter dan spelde prikken in het alumium. Op zich is dit niet zo erg, met het juiste verfsysteem is dit goed te bestrijden.
Een gelaste boot verdient de voorkeur omdat klinknagels die niet goed geklonken zijn slijten en daardoor los kunnen gaan zitten in de gaten en zodoende lekkage veroorzaken.
Rondom klinknagels zijn vaak dunnere plekken te vinden welke veroorzaakt worden door slijtage en oxydatie van het alumium.
Je zegt dat je absoluut een platbodem wil, deze zijn vele malen stabieler dan een v-romp, en vaak ook lager, en de meeste modellen zijn goed uit te rusten met een kortstaart. Als de spiegel hoger is dan 39 cm dan heb je een langstaart nodig.
Let ook op de constructie van de spiegel. Bij een gebruikte aluminium boot waar een (te) zware motor achter heeft gehangen zie je vaak dat de verstevigings platen (schertplaten) tussen spiegel- en bodemplaat verbogen zijn, of zelfs scheuren vertonen. Ook moet er in de spiegelplaat een stevige verbinding zijn gemaakt naar de rompplaten. meestal is dit een hardhouten balk. Uiteraard moet deze balk gaaf zijn en op voldoende punten bevestigd zijn op de spiegelplaat.
Indien deze versteviging is gemaakt van staal, dan de lasverbiningen en de onderzijde goed controleren op roest. Een spiegeltje en een zaklamp zijn onmisbaar bij de aanschaf van een tweedehands boot.
Let ook alle punten vaar lijnen aan vastgemaakt kunnen worden, verbogen plaat of verbogen ahndgrepen duiden er vaak op dat deze boot gebruikt is voor sleepwerk met waterskieen en banden.
Indien de boot niet te water kan bij aankoop, laat dan de boot vol met water lopen tot boven de waterlijn, zo kan je eenvoudig controleren of er lekkages zijn. De boot is hier in principe stevig genoeg voor om dit aan te kunnen.
Alle accesoires (bijvoorbeeld de transducer van een fishfinder) die op alumium boten zijn aangebracht moeten daar waar ze met water in contact kunnen komen met alumium bouten, klinknagels of popnagels (blindklinknagels) zijn aangebracht. Dit i.v.m. electrolyse.
Staal is magnetisch en herken je door een magneetje mee te nemen, en roestvaststaal is niet magnetisch maar herken je aan de kleur, en dit is harder dan aluminium.
Accessoires boven de waterlijn zoals kikkers, scharnieren, verlichting etc. welke gemaakt zijn van of vastgezet zijn met roestvast staal is geen probleem.
Is er verlichting of een andere electrische installatie aangebracht let dan op dat er twee kabels gebruikt zijn, dus dat de negatieve spanning niet via de romp loopt.
Als je met slecht weer op groot water ga varen zorg er dan voor dat de drijflichamen meer inhoud in liters hebben van het gewicht van de boot met motor in kilo's dan is deze terug te vinden als hij te veel water zal maken. Voldoende reddingsmiddelen spreekt natuurlijk voor zich.
Mocht de boot die je kopen wil te water liggen, let dan op of deze niet naast stalen boten ligt, of naast of tegen een stalen beschoeiing heeft gelegen. Ook moet de motor als hij niet gebruikt wordt altijd opgetrokken zijn uit het water. Ook hier weer het gevaar van electrolyse.
Zitten er gelaste reparaties aan een aluminium boot dan hoeft dit geen bezwaar te zijn. De las moet netjes en strak zijn, dus niet bobbelig of klonterig. Dit duid er op dat het aluminium dood is en enige sterkte heeft verloren.
Jos.