Alle regeltjes mbt het verbod op het nachtvissen is opgenomen in de ''Wet op de openluchtrecreatie'' En logischerwijs kan ik aannemen dat als een legaliserend beleid wordt losgelaten op ons nachtvissers dat er problemen van komen. Mensen die dus overal maar mogen gaan slapen levert structureel problemen op geloof mij. Er moet dus een brug geslagen worden van de Wet op de openluchtrecreatie naar de Visserijwet 1963.
De grootste tegenhanger van het legaliseringsbeleid is door verschijdene mensen aangevoerd als ''zo kan iedereen met een visvergunning het hele jaar door camperen''. Ja dit is in de praktijk natuurlijk zeker waar.
De tegenhanger is natuurlijk hoeveel mensen zullen profijt trekken van dit voordeel?
Ik denk dat dit wel zal meevallen, daar wij niet een zwembad, douche e.d tot onze beschikking hebben. Ook willen wij geen gele en rode tenten langs het water. Dus kunnen we opnemen binnen de vrijstelling dat tenten een neutrale of groene kleur moeten hebben.
Ik denk dat het verkrijgen voor een nachtvisvergunning best betaald mag worden. Om buiten de maanden Juni, Juli en augustus te mogen vissen kopen we een nachtvispas. Op naam, en met pasfoto. De vergoeding mag er best zijn. Neem op dat er geen opvallende tenten gebruikt mogen worden als boven gesteld, en dat de visplaats niet als zodanig mag zijn ingericht dat het aannemelijk is dat er zonder aanwijsbare reden de nacht aan de waterkant wordt doorgebracht.
Verder is het niet onbelangrijk dat een nachtpas enkel verkregen mag worden icm een visvergunning en ''akte''.
We willen geen junks en zwervers aan onze waterkant!!
Natuurlijk hebben wij buiten de mooie voordelen van het nachtvissen ook de nadelen ervan allemaal reeds ondervonden.
De rotzooi die door sommige vissers lang de waterkant wordt achtergelaten is bijzonder respectloos voor de natuur. Ik denk dan ook dat er voor sommige wateren een slechte toekomst in zit als de mentaliteit van sommige vissers niet veranderen kan.
De keren dat wij een stek opgeruimt hebben voor een ander is niet meer te tellen. Ik zou willen dat ik ze op heterdaad betrapte want ik zou het dan niet laten om er iets mee te doen. Dit vindt ik namelijk wel echt een grove overtreding waarvoor intrekking van de vergunning gerechtigd is. Misschien ga ik nu wat ver, maar de strekking is duidelijk.
We helpen onze eigen hobby om zeep en het is een kleine selecte groep vissers die een muur opbouwd voor onze eigen neus. De meur wordt door de rotzooi en natuurafbraak steeds hoger waardoor de boetes hoger worden en de controle's strenger. Wij die onze wateren en de natuur respectren en 's nachts een nachtje meepikken zijn hier keihard de dupe van!!

Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...