Beginnersongeluk?

Koen Workel

07-04-2006 20:03

Als ik niet zo ver van je vandaan woonde dan was ik een paar keer met je meegegaan.

Ik vind het erg leuk om te lezen met hoeveel passie je naar de waterkant gaat.

Ik hoop dan ook dat iemand van het board een paar keer met je mee wil gaan. Alle begin is moeilijk. Maar het blijft wel erg belangrijk om af en toe een visje te vangen om het plezier te behouden.

Ik wens je heel erg veel suc6!

mvg

Koen
Mark Brouwer

07-04-2006 22:10

ik wil je gewoon ff zeggen:

GA VOORAL ZO DOOR, en geef het niet zomaar op. je wilt niet weten hoe vaak ik zat te klungelen toen ik pas begon met vissen. boileys waren iets magisch, piepers waren alleen voor grootverdieners beschikbaar... ik ging echter gewoon door, in tegenstelling tot enkele vriendjes die al snel de bijl er bij neer gooiden wanneer ze niets vingen. de jaren verstreken en ik ving snoek, witvis alle soorten en maten en ook karper ging steeds beter. ik vond het steeds leuker worden en zo kom je uiteindelijk keer op keer terug naar de waterkant, nooit wetend wat er gaat gebeuren. vanmiddag weer een sesie gehad van 3 tot 8, in dit koudetenen weer geen karper weten te vangen, maar wel een flinke 50cm zeelt op de kant gehad. ik weer helemaal tevreden :wink:
Bas Jansen

07-04-2006 23:32

Heb je het water al gepeild?
Heb je alles goed geobserveerd?
Zit je op een goede stek?

Je zegt dat je nu al 4 weken lang 3 dagen/avonden per week aan de kant zit.
Zijn er dingen die opvallen,"bellen tapijten" , opervlakte rimpels, rietkragen of open plekken?

Het doet mij iig goed om te lezen dat een jongen van jouw leeftijd zo met vissen aan de gang is!
Het gaat niet om de spullen die je hebt, maar om de passie die je beleeft!
Ik hoop dat je nog heel wat uurtjes mee mag maken langs de kant.
Een schone stek, begin bij jezelf!

http://www.eurobilltracker.com/?referer=22507
Iwan Koster

08-04-2006 12:39

Je bent lekker bezig, ga zo door dan vang je vanzelf wat.
Misschien dat het weer invloed heeft op de vangsten. Watertemperatuur zal rond de 10 graden liggen. Vissen zijn nog niet zo actief. Blijf vissen, als het warmer wordt stijgen de kansen op een vis.
Johan Huijsmans

08-04-2006 12:57

is zo`n beginners dvdtje niets voor jou?

veel info over eigenlijk van alles.
kan je toch nog best veel van leren stiekem...

zo ben ik ook begonnen, video`s geleend van ooms en kijken maar!
Bas Jansen

08-04-2006 13:30

Ruben Ritzerfeld schreef:Ik ben als eens 3 kwartier de vijver gaan observeren,maar niks gezien. :-? . Nu zal ik ook nog geen karperogen hebben ontwikkel maar geen bellen of niks. Het water peilen zou een goed idee zijn zodat ik meer een idee heb hoe de bodem eruit ziet. Maar ik weet wel dat het een beetje modderige bodem is. Mijn ''stek''/vaste visplaats is bij een rietkraag. Nouja, ik zal zeker eens dat peilen gaan proberen en zo de bodem een beetje in kaart brengen. Heb nu 2 artikelen gelezen over peilen, dus dat ga ik zeker even morgen proberen. Ik laat jullie nog wel iets weten.

Alvast bedankt,

Ruben

Als je gaat voeren, doe je dit dan op vaste tijdstippen?
Bijv. iedere dag om 12.00 of 18.00.

De "beste" tijden om te gaan observeren is s'ochtends vroeg en s'avonds
rond de schemering.
Onze (soms geschubte)vriend is dan wat actiever.

Wim hanegraaf

08-04-2006 22:17

heb geduld het water is nog koud, en als je overdag vist vis dan zo veel mogelijk vroeg en laat, de beste tijden voor overdag.
Mischien zijn er wel meer karpervissers in de buurt die je op weg willen helpen. En zelfs de beste karpervissers blanken.
Dalijk in mei zal het wel gaan lukken.
To The Boat!
Rob de Boer

08-04-2006 22:27

Ik denk ook dat je beter ff kan wachten tot de temperatuur wat aangenamer wordt, ook in het water.

Straks als de meisjes met witte broeken langs de weg lopen vang je ook meer vis. :o
Ray Schra

09-04-2006 13:29

Weet je zeker dat die vis die op je boilie " dook " geen snoek is geweest?
Als het wel een karper was is het een wonder dat je nog niets hebt gevangen, want dan zijn ze uitgehongerd. :P

Verder gewoon volhouden, dan komt er vanzelf iets.

Groeten Raymon :wink:
Bert Vooijs

09-04-2006 20:05

Ruben,

Heb je er al over nagedacht om gewoon ouderwets met een dobbertje (en bijvoorbeeld mais - of gewoon een kleine boilie aan de hair) op de bodem te gaan vissen? Gooit snel in, haalt makkelijk uit. Dan kun je de hele vijver afstruinen en ontdekken wat de beste stekken zijn. Maak een stuk of zes voerplekjes (bijvoorbeeld handje mais) en werk ze dezelfde dag (je kunt eigenlijk na een kwartiertje al beginnen) om beurten af. Na een kwartier niks? Naar de volgende.

Lees maar eens wat topics onder penvissen. Zowel in de nieuwe als de oudere topics heb ik zelf veel opgestoken.

Ik wens je inieder geval heel veel succes.

Groeten van Bert.
ff v==
Bert Vooijs

09-04-2006 20:48

Dit gaat goed komen Ruben!
ff v==
Jeroen Overmars

09-04-2006 21:08

die leadclip moet je op je hoofdlijn schuiven, en dan de onderlijn met wartel eraan maken, en dan de wartel in de clip duwen.
Gr,

Jeroen :)
Bas Jansen

09-04-2006 23:03

KIJK, zo willen we het horen!
Je hebt nu dus echt helemaal de smaak te pakken ofniet?
Gaat vast helemaal goed komen!

Bas Jansen

09-04-2006 23:52

Ruben Ritzerfeld schreef:HAha :D . Ik heb nu zeker helemaal de smaakte pakken. Ik ben alleen nog opzoek naar een nieuwe rodpod. Ik heb nu een rvs rodpod, maar deze is me te zwaar. Ik dacht zelf aan eentje van fox. Ik hoop voor mijn oude rodpod iets van € 50,- te krijgen.

Ruben, je hebt de smaak te pakken.
Maar ga nu niet meteen "te hard" van stapel lopen.
Doe het allemaal ff rustig aan, pak ff een paar karpertjes voordat je weer nieuwer en duurder spul ga aanschaffen.
Ik gun het je van harte hoor jongen echt waar, maar het is een tip.
In ieder geval heeeeel veel succes en nog vele kromme toppen toegewenst!

Peter Alter

10-04-2006 16:39

Misschien is het geen slecht idee om eens naar de bib te gaan om een boek te lenen of zo... Denk dat je daaruit ook zeer veel zult kunnen plukken wat je dan kan gebruiken aan het water...
Je hoofd niet laten hangen als het nu nog niet zo vlotjes verloopt, maar het is ook nog vroeg in het jaar. Tegen de zomer dat alles wel loslopen en komen de vissen vanzelf wel op je voerstek. Blijven investeren in het vissen en nog eventjes geduld uitoefenen.
Veel succes nog!
Frank van Amerongen

10-04-2006 16:44

Hoi,

Helaas zijn de viskampen die we met de KSN Jeugdcommisie organiseren in NL al vol.

Mocht je in 2007 (tijd vliegt, als het gezellig is.... Cliche) meewillen...
Kan je je tegen september 2006 hiervoor aanmelden.

Wel zijn er nog enkele plekken vrij voor het viskamp naar Frankrijk.
Maar aangezien je maar net op karper vist, raad ik je dit niet aan. Mag wel natuurlijk.

Vriendelijke groet,
Frank
Thijs Tweebeeke

10-04-2006 16:57

ga veel lezen lezen en lezen! over karper....

Lees de boeken van rini groothuis bijvoorbeeld eens...daar leer je enorm van!

p.s. Als je nog geen onthaamat hebt zou ik die zsm aanschaffen...Een echte karpervisser gaat voorzichtig om met deze mooie beesten...

succes!

ps2: Voer eens een kilootje duivenvoer en een halve kilo boilies, 3 dagen lang en ga daar dan op vissen met je rig.
Peter Alter

10-04-2006 16:58

Het Grote Karperboek van Rini is zeker geen slecht boek, maar misschien moet je ineens kijken voor de "serieuzere" boeken --> De dunne lijn van Luc de Baets...
Peter Alter

10-04-2006 17:05

Zeg Ruben, ik denk dat er niemand reden zou hebben om te lachen met je "gestuntel". Iedereen is zo begonnen. Misschien stom gezegd, maar je leert maar door te weten hoe het NIET moet...
Karpervissen komt niet uit de lucht gevallen, je zal er hard moet voor werken, wil je regelmatig je vis vangen.
Weet ook niet of zo'n kamp de ideale plaats is om alles te leren, vrees er een beetje voor dat men daar z'n eigen wil zal doordrukken. Het zou veel beter zijn moest je een (oudere) vismakker vinden, die je beetje bij beetje zou leren hoe het wel moet.
Heb zelf ook leren vissen van iemand de 7 jaar ouder is, en vis nog altijd met hem. Heb veel van hem geleerd, maar hij heeft me altijd m'n eigen ding laten doen. En dat heeft ook al z'n nut bewezen, bv. bij boilies...
Nog een goede raad: niet opgeven door een foutje, er komen er nog (veel) meer...

Groeten,
Pieter
Frank van Amerongen

10-04-2006 17:06

25 euro te veel voor een weekje hengelen?
Gestuntel? We stuntelen allemaal. Vind het nog leuk ook! :-)

Als je woonplaats dichter hier lag, ging ik graag een keertje met je mee.

Groet, Frank
Peter Alter

10-04-2006 17:09

Op zo'n kampen wil met gewoon leren aan die jonge gasten hoe het "volgens hen" moet. Ze gaan er wel een paar keer opzitten, maar ik vind nog altijd dat je karpervissen niet zo of zo is, anders zouden we tenslotte nooit meer blanken...
Gewoon op je eigen tempo, je eigen ding doen (en soms een klein beetje bijgestuurd worden) gaat na verloop van tijd nog altijd het meeste opbrengen.
Vind die kampen mooi initiatief, maar heb er m'n eigen gedacht over...
Frank van Amerongen

10-04-2006 17:12

Pieter,

Interessante gedachte.
Hoe het volgens hun moet, staat ook voorop. Er is namelijk geen 1 goede methode om karpers te vangen.

Zelf met de workshopjes rigs, laten we zien, hoe WIJ ze knopen. En daar halen wij, als begeleiding, ook genoeg weer uit.
Mennekes zijn heerlijk bijdehand en stellen super vragen.
Zou hou je de boel beetje scherp he.

Groet,
Frank
Peter Alter

10-04-2006 17:19

Vind gewoon dat er een beetje gemist wordt...
Neem nu bijvoorbeeld rigs, de gastjes worden bijvoorbeeld de standaard rig en de combirig aangeleerd. Is het niet beter dat je begint met maar één rig aan te leren? Zo kan je de vangsten interpreteren, je rig een klein beetje aanpassen (lengte, haak, hair). Op zo'n kamp is er gewoon geen tijd om te interpreteren omdat het vaak veel te kort is (en er te weinig karper gevangen wordt).
Die gastjes gaan dan naar huis en proberen daar hun nieuwe rigs uit. Alles loopt goed, maar achter een maand of twee lukt het opeens niet meer... Wat is de logische reactie van hen? Het ligt aan de rig, we proberen een andere (en in de boekjes staan er genoeg). Zo krijgen ze nooti 100% vertrouwen in iets dat misschien wel van oorsprong goed is. Moesten ze dat meemaken op het kamp, kunnen jullie dan voorstellen om er iets aan te veranderen, maar zij kunnen dat toch niet uit zichzelf weten?

Denk gewoon dat het veel meer loont om altijd met dezelfde persoon te gaan vissen, en alles op een trager tempo te leren kennen, dan op zo'n kamp in 2 (?) weken stof voor 2 jaar over je te krijgen. Ook wil ik nogmaals benadrukken op het belang van een goede vismaat. Met twee weet je meer dan met alleen, je vult elkaar aan, en BELANGRIJK, als je wilt experimenteren, heb je 2x zoveel hengels...

Graag reactie...

Groeten,
Pieter
Peter Alter

10-04-2006 17:30

Je moet het inderdaad op veel waters niet te moeilijk maken.
Ik vis nu met een leadcore van 1 m (veel obstakels), korda lijnclip, 70 gram lood, en nylon standaard onderlijn...
Werkt zeer goed, alleen hair niet te kort nemen...
Back to basics zoals ze dat noemen... (als het maar vis vangt)
Peter Alter

10-04-2006 17:33

Liggen er veel obstakels op het water? Vind het nogal een serieuze hoofdlijn...
Op standaard waters ga ik maar tot 28% (wel aan stok van 2,25 lb)