15-02-2006 17:56
			
			
			
			Geen leidend, maar lijdend voorwerp lees ik wel...
Inmiddels heb ik idd een aantal hele mooie vissen mogen vangen, dat dit minder was geweest als ik de afgelopen 5 jaar mijn ballen had moeten betalen moge duidelijk zijn lijkt me zo. Het mes snijdt aan 2 kanten zeggen ze dan wel..
Een klein verhaaltje over Bruustig Bartje
Even een klein verhaaltje over Bart, hoe hij in de wonderlijke commerciele wereld van het vissen is gerold. Ik ken Koos (eigenaar van PL) al een tiental jaren. Toen kwam hij bij ons op de parkvijver vissen en gaf me een a4 tje met daarop flavours en prijzen daarvan (zo is hij begonnen, dus wie weet is er toch hoop Ronnie!). In de jaren daarna kwamen we elkaar vaker en vaker tegen aan de waterkant totdat ik in 1997 met zijn boilies wat ging vissen en ook daarop mijn eerste dertiger wist te vangen. In die tijd heeft Koos mij ook aangedragen bij mijn huidige baas als "ideale" werknemer voor de hengelsportafdeling, wat ik tot op de dag van vandaag nog met veel plezier doe als bijbaantje. In 98 liet ik nog mijn eigen mixen bij hun draaien (wat een gevloek moest dat zijn geweest met al die hennep daarin...) en in 99 heb ik daar mijn boilies gewoon gekocht. In 2000 werd de stap gemaakt om enkel nog aan winkelieren te gaan verdelen (1e keer Zwolle) en er moest ook een Website komen. Het werk daarvoor nam ik op mijn schouders en in ruil daarvoor kreeg ik een gedeelte aas (betaling in natura). In 2002/2003 deed ik daar ook wat vertegenwoordigers werk bij en ook dit werd betaald in ballen, waarna we er maar de naam fieldtester van hebben gemaakt. Nu doe ik enkel nog promotioneel en test "werk" in ruil voor mijn ballen. Koos is inmiddels een van mijn beste kameraden en dat zal ook wel zo blijven. Het steekt dus in mijn geval wat anders in elkaar dan bij een normale sponsoring....
Zoals je kan lezen is mij geleidelijk aan de mogelijkheid geboden om een beetje in het bedrijf te rollen daar, dit waardeer ik nog steeds en vandaar dat ik ook echt niet zal gaan lopen nu je wat bekender bent. Waarom? Zij hebben mij de mogelijkheid geboden en durf hard te zeggen dat ik zonder deze mogelijkheid lang niet de wateren zo goed had kunnen aanpakken.
Promotioneel gezien, het schrijven/lezingen, etc. is echt mijn eigen keuze geweest. Ik probeer uiteindelijk van mijn hobby mijn beroep te maken en het is dan wat makkelijker als je iets bekender bent in het wereldje. Het is iets dat ik altijd wel gewild heb, waarom weet ik ook niet direct. Dit doe ik dus niet zozeer als goedmaker voor PL, maar meer voor mezelf. Daarbij vindt ik het gewoon ontzettend leuk om mijn belevenissen met anderen te delen, daarom hebben mijn artikelen ook zeker geen hoog commercieel karakter. Dat PL er wel baat bij heeft moge duidelijk zijn. Ook is het voor mij nog eens een leuke bijverdienste, die auto loopt ook niet op water...
Sponsoring of verkapte verkoop
Ik kan me op zich wel vinden in het verhaal van Geert hoor, wanneer je een deel moet betalen ben je eigenlijk niet echt gesponsord, maar krijg je korting... Toch werkt het in bijna alle gevallen zo bij de bedrijven, buiten de echte bekendere vissers, die hebben vaak nagenoeg geen limiet. Bij ons niet anders, waarom, ze moeten in princiepe blij zijn met die 500 of 1000 euro die ze op een jaar besparen, da's stiekem toch veel geld. Wel wordt er met een prestatiecontact gewerkt, mensen die promotioneel meer werk verrichten worden ook meer beloond. Dit stimuleert dus ook weer om activer te zijn in jouw rol als testvisser/promotieorgaan zijnde. Iedereen gewoon alles gratis geven staat ook niet gelijk aan de meerwaarde die zij hebben, juist voor die meerwaarde worden de vissers beloond in producten. Dat de consument uiteindelijk dit betaald is logisch, daarom wordt ook niet alles gratis zomaar gegeven, anders zou de consument simpelweg meer moeten gaan betalen voor iets wat voor hem en het bedrijf geen meerwaarde heeft.
Bij veel startende bedrijfjes zie je het ook, 10 of zelfs 20 "testvissers" die een deel of alle producten die zij gebruiken tegen een gereduceerd tarief betalen, waardoor er toch al een deel vaste omzet is. Een logische manier om een stap in de markt te zetten.
Tussen sponsoring en echt testvissen (meedenken in productontwikkeling) zit wel degelijk een verschil, die omslag zijn wij ook aan het maken. Dat kost tijd, maar gaat zeker de goede kant op. Dat is iig wel het uiteindelijke doel dat gesteld is aan vooral het Nederlandse en Belgische team...
Testvisser "mogen" worden
Een sollicitatiebrief of e-mail (zeker een honderdtal komen er binnen per jaar) worden iig bij ons steevast beantwoord met een nette maar standaard afwijzende mail. Je toont wel bereidwilligheid, maar op de verkeerde manier. Inmiddels ben ikzelf verantwoordelijk voor coordinatie en werving van testvissers in Nederland. Zoals ik al aangaf moet een gevraagde persoon mij of de eigenaren opvallen in de media of nog liever aan de waterkant. Dan leer je iemand kennen, zijn kwaliteiten en vooral persoonlijkheid. Dan wordt iemand na overleg pas een contact aangeboden, waarin in princiepe niks hoeft, maar je zelf kan laten blijken wat jouw meerwaarde voor het bedrijf is en aan de hand daarvan ook in de loop der jaren een (als het goed is) steeds groter 'limiet' ontstaat.
Welkom in de wonderlijke commerciele wereld van het testvissen, ik heb een aardig beeld hoe het ook bij anderen er aan toegaat, maar daar kan ik niet direct over oordelen, dus daar hoor je me dan niet over.
Maar je hebt ook hele bekende namen, topvisser dat zeker, die alles krijgen maar mijn inziens geen directe meerwaarde hebben voor een bedrijf (testen nagenoeg niks en publiceren ook (bijna) niet), wat heeft sponsoring dan voor zin voor een bedrijf ondanks dat het een ontzettende goede visser is?
            
			
									
									mvg
Bart van den Hurk