25-01-2006 14:34
Zover mij bekend zouden de dubbele afdrachten met de komst van de vispas voorbij moeten zijn, dus dan betaal je voor je lidmaatschap voor een 2de of meer vereniging ongeveer 9 euro minder (federatieve en "NVVS" afdracht). Helaas werd tijdens de vergadering van de federatie ZW Nederland echter door enkele van onze bestuursleden opgemerkt dat de federatie al wat terug begon te krabbelen. Doordat er weinig vijvers in Brabant zijn ingebracht zijn veel vissers van meerdere verenigingen lid, zou er maar een afdracht zijn dan kan het wel eens zo zijn dat de financiele middelen van de federatie drastisch gaan slinken natuurlijk. Ze begonnen nu op de federatie al te opperen dat ze wellicht toch de federatieve afdracht (dubbel of niet) willen handhaven... Dan zouden we er dus nog weinig mee opschieten, helaas! Mocht dit doorgaan dan zullen wij B-leden gaan werven, nooit gewild maar dan wordt het een princiepekwestie natuurlijk...
Ook de federatieve vergunningen worden schijnbaar ingebracht bij de vispas, maar nu het volgende: doen alle federaties dat in een vispas of krijg je een vispas waar enkel jouw federatie in zit? Is dit het geval dan ben ik alsnog "verplicht" om een drietal vispassen te kopen en schiet ik helemaal niks op met die "verdomde" vispas. Dit aangezien ik in 2007 in een drietal federaties aan de slag ga... Dan zou ik er zelfs op achteruit gaan ipv wat te gaan besparen op de afdrachten. Dan heb ik ineens namelijk ook nog 3 ingebrachte sportvisaktes nodig, dat zou natuurlijk absurd zijn!!!.
Het zal wat jaren nodig hebben, veel energie vergen van de HSV's (ivm de uiteindelijke registratie), maar het beidt wel vooruitzicht. Vanuit de vispas is de stap naar een landelijke vergunning namelijk makkelijker te maken dan de huidige situatie.
Dat de HSV trouwens opdraait voor de administratie is ook te zot voor woorden, waarom geen centrale registratie bij Sportvisserij Nederland? De mensen betrekken daar de vispas en bij de vereniging enkel de vergunning, is al het "gezever" ook afgelopen en is er zeker geen dubbele afdracht meer mogelijk voor de leden. Sportvisserij Nederland verdeelt het geld weer naar de federaties waar de vissers uit komen die een vispas kopen, mooi toch? Maar nu schuiven ze de kromme registratie af op de vereniging, de vrijwilligers mogen het gratis werk gaan doen en zij hoeven enkel de gegevens van de verenigingen te verzamelen en te copieeren in hun bestanden. Jammer dat er voor deze weg gekozen is.
De vispas is dus wellicht een verbetering, maar had mijn inziens nog veel beter gekund. Hoe het uit gaat pakken is maar afwachten, maar met een kritische blik ga ik 2007 tegemoet...
mvg
Bart van den Hurk