In een topic over Osmose elder sin deze rubriek heb ik al zo'n beetje uitgelegd wat osmose inhoud.
Osmose kan je in gevorderde gevallen herkennen aan bobbeltjes en blaasjes die omhoog komen van onder de gelcoat. (polyester is opgebouwd uit glasvezelmatten of stroken die verhard zijn met epoxy. Daaroverheen wordt een harde gladde laag aangebracht, de zgn. gelcoat. Osmose ontstaat doordat er water in de vezels trekt. wat gaat reageren. Omdat het van binnenuit begint is het niet altijd vene makkelijk te zien. Als je die bobbeltjes ziet (hoe meer hoe erger) dan is het al aan de gang.
Als tip hoor je ook wel dat je op de wand kunt kloppen, om te horen of de wand hard en solide is. Je kan het verschil duidelijk horen.
Osmose kan je herstellen door de gelcoat tot op de blote vezel weg te schuren, de beschadigde plek weg te schuren en opnieuw met glasvezel en epoxy te beplakken. Als het echt erg is, kan het gebeuren dat je hele stukken wand moet vervangen, maar ik heb wel gehoord dat dat de 'oppervlaktespanning' ofzoiets van de romp weg kan nemen. m.a.w. de boot wordt zwak.
Als beginner zou ik me in elk geval niet aan een boot in dat stadium wagen. Over het algemeen heb je snel genoeg door of je met een strakke boot te maken hebt of niet.
Als je foto's wil kan ik je wel wat laten zien van m'n oude boot met osmose en de nieuwe zonder. Misschien trap ik binnenkort zelfs wel officieel af met een reeks over 'Dit is nou mijn boot'

Succes!
vr gr Sjoerd

nee  zoiets zoek ik eigelijk (moter/kajuitboot, 20 pk yamaha, ruim 7 m)  (weet niet hoe ik de link hier krijg)
  nee  zoiets zoek ik eigelijk (moter/kajuitboot, 20 pk yamaha, ruim 7 m)  (weet niet hoe ik de link hier krijg)