Je redenen om naar een betaalwater te gaan zijn mij duidelijk. IK denk dat heel veel mensen dezelfde redenen zullen hebben om naar een dergelijk water te gaan. Die enkele weekjes vakantie die je per jaar ook hebt wil je natuurlijk wel goed benutten en niet bijvoorbeeld ergens heengaan waar je weinig over weet op visgebied.
Het punt dat je aanhaalde over de garde de pêche vind ik vrij zwak. Ik vind het niet meer dan logisch dat je je vergunningen (ook in het buitenland) goed in orde hebt. Wanneer je je verder netjes gedraagt en je aan de regels houdt is er geen enkel probleem. Dat de regels in frankrijk misschien wat lastiger te begrijpen zijn (zeker als je slecht frans spreekt) is dan misschien irritant, maar als je dat goed uitzoekt kom je daar echt wel uit.
Ik kan zelf niet uit ervaring spreken. Ik ben eenmaal naar La Mutche geweest. Dat was in de tijd dat Mario de oude eigenaar er al weg was (hij schijnt veel grote vissen meegenomen te hebben..) We betaalden alleen voor de plek op de camping. Voor zover ik kon zien was het bestand er toen prima in orde. De vissen die gevangen werden zagen er prima uit, en ik had ook absoluut niet het idee dat er teveel vis op zat. (ik en mijn maat 9 vissen in 1 week

Over het algemeen denk ik dat we niet te algemeen moeten praten over BTW. Op BTW met een goed visstandbeheer is niks mis. Een goed alternatief voor de mensen die het niet erg vinden om een week op een vaste stek te vissen met allemaal regeltjes. Maar helaas brengen BTW wel nare bijverschijnselen met zich mee. Omdat het onderscheid zo moeilijk te maken is kan ik ook niet reageren op deze pol. Aangezien ik nog maar 17 ben en verder nog niet in het buitenland heb gevist of naar wateren heb gekeken ben ik dan in principe meningsloos? Mag ik geen uitspraken doen over BTW als ik er niet ben geweest? Lijkt mij niet. Ik denk dat er genoeg leesstof is (beide kanten van de zaak) om een mening te vormen over dit onderwerp.
Mijn mening is dus:
Tegen tenzij het een BTW is met een goed visstandbeheer (geen gejatte vissen etc) Hierbij wil ik niet zeggen dat ik dan naar een dergelijk water zou gaan.. Hokjesvissen is namelijk niet helemaal mijn ding..
Mvg Bart