Helder diepwater = grote vis...?

sjors heldens

12-11-2005 12:24

Kan het volgende ook niet van invloed zijn;

in zandafgravingen bestaat de bodem voor een groot deel (zoals de naam al zegt :wink: ) uit zand. Hier zit weinig voeding in voor zowel karper als waterplanten. Over het algemeen zitten er dan ook geen tot weinig waterplanten (bij mij in de buurt althans...) in deze zandafgravingen.

Dan is het toch ook zo dat de karper voor een veel groter deel op onze wonderlijk vet-kweek (sry dat ik het noem) voer is aangewezen? Ze kunnen nou eenmaal niet zo makkelijk overstappen op natuurlijk voedsel en zullen naar mijn mening harder groeien en dikker worden.

Of vinde jullie deze theorie niks? Hoor het graag/

Groete Sjors
Life is passing me by like a jumping carp in the morning
You see it come, you see it go, but it's over before you know
Kees Ouwehand

12-11-2005 12:26

Nou Benny,

Een bekend circuitwater nabij Amsterdam herbergt grote karpers. Daarom is het ook een circuitwater. Hier is nog een open riool overstort die er elk jaar voor zorgt dat er een zwemverbod wordt afgevaardigd. Beslist geen helder schoon water.

Dat van het aquarium klopt maar ten dele. Door een betere zuivering kun je meer voeren voordat de bak ernstig vervuilt. Door de grotere hoeveelheid voer groeit de karper natuurlijk beter. Je vriend zal dus meer gevoerd hebben.

Groet, Kees
peter andrae

12-11-2005 14:17

Ja Kees idd op dat water is ook genoeg natuurlijk voedsel en dat merk je ook kwa vangsten en toch zijn ook deze vissen niet alleen zo gegroeit van het voedsel dat van nature hier voorkomt maar deden zich ook vaak tegoed aan de bollie,s en noten,daarna kwam de groei er pas flink in :wink:.

Dat andere circuitwater laat ik maar zeggen dat zandgat in Amsterdam daar is niet veel te scharrelen voor de vissen,de vissen zijn hier veel meer aangewezen op het aas van de visser blijkt ook wel want die beestje,s worden soms 5 a 6x gevangen op een jaar tijd zonder ons zouden die vissen ook nooit tot deze afmetingen zijn gekomen.

mvg peter.
Aart Lokhorst

12-11-2005 14:19

De door Klaas aangegeven URL van de OVB geeft al antwoorden op veel vragen. Maar kennelijk neemt men niet de moeite zoiets te lezen c.q. denkt men het zelf beter te weten...
Klaas van den Herik

12-11-2005 15:58

Met het "Concert voor Bangladesh "op standje hoog op de achtergrond. Ben ik dus echt weer bach richting 70 er jaren.

In die tijd was er nog niet zoveel voorgekauwd. Zeker niet zo veel voor bevist. Je moest toen heel veel dingen zelf uit dokteren. 1 van die dingen was de keuze maken waar te vissen. Toen wilde ik ook best grote vangen. 1 Van de dingen waar op geselecteerd werd was het soort/type water.

Nu is dat een stuk minder en waar vroeger geen vis wilde groeen zijn/worden ze er middels de krantentas cq kofferbak ingedonderd.

MVG

Klaas

PS
Jong ventje nog die Dylan en die baarden :lol:
Nick Verhagen

13-11-2005 13:10

Hoi Benny.

Bij mij ''in de buurd'' ligt een zand afgraving van ong. 15 hectaren. Dit water is ook erg helder, maar de grootste vis die er rond zwemt is 28 pond.
Ook een mooi formaat... Maar niet egt dat je er groot tegen kunt zeggen.

Mvg..
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
Peter Ponsteen

13-11-2005 18:21

een heldere zandafgraving bij ons in de buurt geeft alleen zeeer magere karper. Niet boven de 20p volgens mij.

Het water is behoorlijk helder, en het heeft een zandbodem.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''