Aas opname icm rig.
- Harnold Kikkert
Zou er misschien een verschil zijn mbt de manier van azen van de karper, ook weer in relatie tot het soort water.
Ergo : op het ene water zuigt de karper de boilie naar binnen van een bepaalde afstand, zeg maar 5 cm en, op een ander water happen ze de boilie en haak naar binnen door hun bek er overheen te klemmen/zetten?
Is dit afhankelijk misschien van een harde bodem, of juist een zachte bodem met bladeren.
Is dit een reden om dan evt de hair te verlengen of juist in te korten?
Gr Harnold
Ergo : op het ene water zuigt de karper de boilie naar binnen van een bepaalde afstand, zeg maar 5 cm en, op een ander water happen ze de boilie en haak naar binnen door hun bek er overheen te klemmen/zetten?
Is dit afhankelijk misschien van een harde bodem, of juist een zachte bodem met bladeren.
Is dit een reden om dan evt de hair te verlengen of juist in te korten?
Gr Harnold
- jordyopthof
Denk dat dit hem voornamelijk in de herkenning van het aas/dresuur te vinden is.
Alhoewel....
als je sommige mensen soep ziet eten..
Alhoewel....
als je sommige mensen soep ziet eten..

Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
- Rick Boerboom
Mijn gevoel zegt dat het grotendeels met schuwheid/dressuur te maken heeft. Ik denk dat karpers die wat vaker gevangen zijn een stuk voorzichtiger op een voerplek te werk gaan en ook het aas minder zelfverzekerd opnemen. Niet dat ze met een hoop denkwerk elk aasje gaan testen om te kijken of er lood of een haak aan zit maar gewoon met wat meer argwaan het aas opnemen. Ik denk dat dit bij groter aas (grote boillies) meer het geval is dan kleine aassoorten als pellets, hennep en particles.
Daarnaast heeft het misschien met de hardheid van de bodem, wat je zelf al noemde, te maken. En het natuurlijke voedsel en de wijze waarop ze dit opneme misschien ook.
Daarnaast heeft het misschien met de hardheid van de bodem, wat je zelf al noemde, te maken. En het natuurlijke voedsel en de wijze waarop ze dit opneme misschien ook.
- Rick Van Derks
- Contacteer:
Rick Boerboom schreef: Niet dat ze met een hoop denkwerk elk aasje gaan testen om te kijken of er lood of een haak aan zit maar gewoon met wat meer argwaan het aas opnemen.
Je wil niet weten wat er onder water wordt uitgetest door de vissen

Blijft altijd mooi om dit te zien gebeuren.
Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.
Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist
http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist
http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
- Harnold Kikkert
Rick Van Derks schreef:Rick Boerboom schreef: Niet dat ze met een hoop denkwerk elk aasje gaan testen om te kijken of er lood of een haak aan zit maar gewoon met wat meer argwaan het aas opnemen.
Je wil niet weten wat er onder water wordt uitgetest door de vissen![]()
Mvg Rick
Ja Rick, dat wil ik nu juist wel weten.
gr Harnold
-
Harnold,
Ik ben er wel heilig van overtuigd dat vissen op een andere manier azen op andere types water.
bijvoorbeeld vissen op een taluud, het aas zal altijd lager liggen dan het lood, misschien niet bij het ingooien maar dat rolt vanzelf wel naar benden wanneer er een vis voorbij komt of het aas wordt geinspecteerd. Ik ben van mening dat de vis maar vanaf 2 kanten het aas zal benaderen. en dat is namelijk van rechts of van links. Waarom....? Eigenlijk wel vrij logisch waarom zou de vis met zijn neus naar beneden willen kijken en geen overzicht meer hebben wat er boven hem gebeurd?
Of waarom zou een vis met zijn neus naar het taluud toe gaan en geen overzicht hebben op het open water achter zich? Alleen als de vis van links of rechts komt kan de vis het grootste deel van het water overzien. Daarom denk ik dat bij het vissen op een taluud altijd haaks op het aas en lijn aankomen. Omdat de hoek zo gunstig is kan je ook echt met iedere type onderlijn hier makkelijk te recht.
Zachte rechte bodem is weer een heel ander verhaal, ik zou daar persoonlijk het liefst inzetten een rekker rig. Mocht je lood weg zakken in de grond en je onderlijn verticaal trekken in de bagger dan heb je eigenlijk altijd de rek nog die nodig is om de bolie + haak in de bek te krijgen. Overigens zit er wel verschil ein zachte bodem, maar ik denk dat de veenplas vissers wel weten wat ik bedoel. Een meter bagger is daar geen uitzondering. Een laagje slib van een paar centimeter is hier niet bij te vergelijken.
Over het algemeen zou ik niet snel m´n haar lengte aanpassen aan het type water of bodem. Deze pas ik aan aan de haak. De lengte van onderlijn is wel belangrijk. het heeft weinig zin om met een onderlijn van 40cm te vissen terwijl het maar 70 cm diep is. De haak prikt immers alleen wanneer de onderlijn strekt. En normaal gezien komt de vis omhoog en gaat bijna niet opzij.
Het enige wat ik weleens zou willen weten, waarom is het bij mij zo dat mijn dikkere vissen juist altijd op een langere rig komt bijv. 25cm -30cm, en de kleinere vissen juist op een onderlijn van 10-15cm?
Met vriendelijke groet,
Rene Berger
Ik ben er wel heilig van overtuigd dat vissen op een andere manier azen op andere types water.
bijvoorbeeld vissen op een taluud, het aas zal altijd lager liggen dan het lood, misschien niet bij het ingooien maar dat rolt vanzelf wel naar benden wanneer er een vis voorbij komt of het aas wordt geinspecteerd. Ik ben van mening dat de vis maar vanaf 2 kanten het aas zal benaderen. en dat is namelijk van rechts of van links. Waarom....? Eigenlijk wel vrij logisch waarom zou de vis met zijn neus naar beneden willen kijken en geen overzicht meer hebben wat er boven hem gebeurd?
Of waarom zou een vis met zijn neus naar het taluud toe gaan en geen overzicht hebben op het open water achter zich? Alleen als de vis van links of rechts komt kan de vis het grootste deel van het water overzien. Daarom denk ik dat bij het vissen op een taluud altijd haaks op het aas en lijn aankomen. Omdat de hoek zo gunstig is kan je ook echt met iedere type onderlijn hier makkelijk te recht.
Zachte rechte bodem is weer een heel ander verhaal, ik zou daar persoonlijk het liefst inzetten een rekker rig. Mocht je lood weg zakken in de grond en je onderlijn verticaal trekken in de bagger dan heb je eigenlijk altijd de rek nog die nodig is om de bolie + haak in de bek te krijgen. Overigens zit er wel verschil ein zachte bodem, maar ik denk dat de veenplas vissers wel weten wat ik bedoel. Een meter bagger is daar geen uitzondering. Een laagje slib van een paar centimeter is hier niet bij te vergelijken.
Over het algemeen zou ik niet snel m´n haar lengte aanpassen aan het type water of bodem. Deze pas ik aan aan de haak. De lengte van onderlijn is wel belangrijk. het heeft weinig zin om met een onderlijn van 40cm te vissen terwijl het maar 70 cm diep is. De haak prikt immers alleen wanneer de onderlijn strekt. En normaal gezien komt de vis omhoog en gaat bijna niet opzij.
Het enige wat ik weleens zou willen weten, waarom is het bij mij zo dat mijn dikkere vissen juist altijd op een langere rig komt bijv. 25cm -30cm, en de kleinere vissen juist op een onderlijn van 10-15cm?
Met vriendelijke groet,
Rene Berger
-
Rene Berger schreef:Harnold,
Met vriendelijke groet,
Rene Berger
ik ben het niet met je eens dat je geen rig van 40cm kunt gebruiken op 70cm water..
ik ben het ook niet eens dat de vis bijna altijd gelijk omhoog komt.
Elke rig heeft andere eigenschappen. een stiff-rig van 50cm heeft geen enkele nut omdat die voor die lengte toch weer te soepel is.. of je moet het heel stijf krijgen..
het is een feit dat een langere rig meer ruimte nodig heeft met het prikken.. maar sommige vissen hebben deze ruimte nodig.. dit kan verschillende redenen hebben..
en dat de vissen bijna alleen maar naar boven komen bij het inhaken ben ik niet met je eens omdat mijn bevindingen zijn dat de vis tegen de weerstand in gaat zwemmen.. en ja als jij met 100 gr lood vist en de vis pakt je haak en zwemt heel rustig weg. dan zal de weerstand de vis naar beneden proberen te trekken en de vis gaat dus omhoog! maar als jij heel licht vist. (30gr ofzo) dan is de spanning van jou lijn zwaarder dan het lood en gaat de vis er in een horizontale lijn vandoor...
dit heb ik zelf dit seizoen meegemaakt toen de runs uitbleven en alleen maar een paar piepjes per aanbeet kreeg. ik stapte van 3oz lood naar 1oz lood over en sindsdien alleen maar volle fluiters!!
- Harnold Kikkert
Remko Oude Elferink schreef:
Met vriendelijke groet,
Rene Berger
ik ben het niet met je eens dat je geen rig van 40cm kunt gebruiken op 70cm water..
ik ben het ook niet eens dat de vis bijna altijd gelijk omhoog komt.
dit seizoen meegemaakt toen de runs uitbleven en alleen maar een paar piepjes per aanbeet kreeg. ik stapte van 3oz lood naar 1oz lood over en sindsdien alleen maar volle fluiters!![/quote]
Je kan volgens mij rustig een 40 cm rig op een 70 cm ondiep water inzetten, de vis zal wel wat omhoog komen maar nooit rechtstandig, Kijk maar als je in een kanaal vist langs de oevers , waar de begin diepte hier plm 80/90 cm is.
En met lichter lood wel runs gecreeerd: misschien toeval, maar mogelijk heeft dit met de weerstand te maken en heb je met dressuur vissen te maken.
bijvoorbeeld vissen op een taluud, het aas zal altijd lager liggen dan het lood, misschien niet bij het ingooien maar dat rolt vanzelf wel naar benden wanneer er een vis voorbij komt of het aas wordt geinspecteerd. Ik ben van mening dat de vis maar vanaf 2 kanten het aas zal benaderen. en dat is namelijk van rechts of van links. Rene Berger
Waarom denk je dat de vis niet van voren recht op een taluud afkomt? Hiermee zeg je dat de karper dus niet een kanaal overzwemt omdat hij/zij altijd van links of rechts komt!
gr Harnold
-
Harnold,
Errug onduidelijk zo
Maar ik dacht dat we het over azen hadden en niet over het trek gedrag van de vis?
Mvgr. Rene Berger
Errug onduidelijk zo

Maar ik dacht dat we het over azen hadden en niet over het trek gedrag van de vis?
Mvgr. Rene Berger
- Hans Brinkel
- Contacteer:
Het zit hem volgens mij in de gretigheid (honger) v.d vis......normaal gesproken vang ik in deze tijd v.h. jaar zeer goed met een zinkende broodkorst..nu gaat het allemaal uiterst moeizaam(. t's te warm voor de tijd v.h jaar).
Weet vrijwel zeker dat als het water met een paar weken weer wat kouder gaat worden de vissen grettiger zullen zijn en makkelijker vangbaar.
gr
HB
Weet vrijwel zeker dat als het water met een paar weken weer wat kouder gaat worden de vissen grettiger zullen zijn en makkelijker vangbaar.
gr
HB
- Harnold Kikkert
Errug onduidelijk zo![]()
Mvgr. Rene Berger
Valt mee hoor,
als je nu op de verkeerde plekken voert en daar komt uberhaupt geen karper, dan is de gedachte al snel, zit ik met mijn rig icm aas , de aanbieding wel goed te presenteren?
Dus die relatie is zo hgek nog niet, aas en trekgedrag.
Alleen zoals jij het stelt , zou het zo kunnen zijn dat een te korte onderlijn niet goed gepakt kan worden, vandaar mijn vraag Rene!
@ Hans, : ik ben onderhand geneigt je te geloven Hans.
Ik heb dit weekend 5 man gesproken en allen hebben geblankt op diverse wateren . En dat van vrijdag t/m zondag!!!
gr Harnold
-
Harnold,
Nee zoals ik het stel, kan je op een taluud met iedere onderlijn terecht. Dit omdat de hoe zo gunstig is waarin de vis zal komen aanzwemmen.
Mvgr. Rene Berger
Nee zoals ik het stel, kan je op een taluud met iedere onderlijn terecht. Dit omdat de hoe zo gunstig is waarin de vis zal komen aanzwemmen.
Mvgr. Rene Berger
- Harnold Kikkert
@Rene, als de vis van voren op het taluud afkomt hoeft de karper OOK niet moeilijk te doen, want hij kan op die manier zijn lichaam recht in positie houden om toch het aas te pakken, dus niet alleen van rechts of van links!
gr Harnold
gr Harnold
- Douwe Bijlsma
Harnold ik ga weer eens met je mee, ik ben er van overtuigd dat de kennis van het trekgedrag en daar je aas op aanbieden van groter belang is dan de presentatie van je onderlijn.
Die presentatie is een fijnafstelling niks meer en niks minder.
Die presentatie is een fijnafstelling niks meer en niks minder.
Vissen is een hobby, geen religie!
-
Toch denk ik dat het puur instinctief gedrag is. Dat de vis zoveel mogelijk overzicht probeerd te houden van de situatie waarin deze zich bevind. Trekgedrag wordt naar mijn idee alleen gedaan omdat het noodzakelijk is. Waarom zou een vis zich verplaatsen als er op een plek in een water voldoende voeding, voedings stoffen en mineralen aanwezig zijn?. Om erg oud te worden? Omdat het noodzakelijk is zal de vis zich idd verplaatsen maar zal dan af en toe een risico moeten nemen. Even een voorbeeld... totaal iets anders maar om een indruk te krijgen hoe dieren reageren. Waarom zou een Zebra naar een plas water gaan om te drinken terwijl deze weet dat er krokodillen in zwemmen en dat er leeuwen op de loer liggen om deze prooien op te eten? Pure noodzaak, ze moeten immers wat drinken want anders leggen ze nog sneller het loodje. Karpers en andere vissen gedragen zich niet anders, ze moeten eten maar zullen wel proberen zoveel mogelijk overzicht te houden. Nogmaals het blijft puur instinctief gedrag. Zelfde als dat je vaak vissen onder plompen bladeren ziet liggen alleen met hun hoofd en niet met de rest van het lichaam. Hamsters, cavia´s en katten doen precies hetzelfde, vaak (niet altijd dus) leggen ze hun hoofd in een doos of in .... noem maar op. Waarschijnlijk met de gedachte dat ze dan verscholen zitten terwijl dat natuurlijk niet het geval is.
Harnold, ik heb toch 2 keer eerder aangegeven omdat de hoek zo gunstig is zal niet uitmaken met wat voor rig je vist. En dan maakt het absoluut niet uit waar de vis vandaan zal komen links, rechts of ondersteboven!! Veel heeft te maken met het feit dat je aas onder het lood zal liggen gezien de zwaarte kracht.
Met vriendelijke groet,
Rene Berger
Harnold, ik heb toch 2 keer eerder aangegeven omdat de hoek zo gunstig is zal niet uitmaken met wat voor rig je vist. En dan maakt het absoluut niet uit waar de vis vandaan zal komen links, rechts of ondersteboven!! Veel heeft te maken met het feit dat je aas onder het lood zal liggen gezien de zwaarte kracht.
Met vriendelijke groet,
Rene Berger
- Douwe Bijlsma
Instinctief gedrag heeft ieder in het wild levend dier.
Door ervaringen rijk geworden zal hij op de duur ook ontwijkend gedrag gaan vertonen wat niet tot het oerinstinctieve gedrag, de drie V 's behoort, negatieve/positieve conditionering.
Overzicht houden in een situatie; jij haalt er diverse andere op het land levende dieren bij, die vergelijking gaat niet op maar dat zul jij ook wel doorhebben.
Overzicht in een situatie houden, als je de vergelijking met de dieren die jij noemt wilt doortrekken.
Die dieren hebben andere dieren om zich heen die hun waarschuwen met alarmkreten of hebben genoeg aan hun gehoor, zicht, reukvermogen en hun instincten om hun te waarschuwen.
De karper zal instinctief reageren als hij de drukgolven van bv een vluchtende vis voelt of trillingen opvangt die hij niet kent.
Overzicht houden kan een karper vergeten, in verreweg de meeste gevallen is het water dermate dik of troebel dat hij dat overzicht niet heeft, bovendien heeft hij geen oogvlies om het oog eventjes te reinigen.
De stand van de ogen is ook niet bepaald ideaal te noemen vooruit zou hij het overzicht snel kwijtraken.
Het gevoel van verscholen zitten of onzichtbaar zijn zie je niet alleen bij dieren.
Kijk maar eens naar kleine kinderen die doen precies hetzelfde, handen voor de ogen of een handdoek over het hoofd en je bent onzichtbaar.
Trekgedrag heeft iedere karper op wat voor water dan ook, hij blijft echt niet de hele dag op 1 plek hangen of het water moet zo koud zijn dat hij totaal geen voedsel nodig heeft en er ook niet om zal gaan zoeken.
Trekgedrag hoort bij 1 van de drie V's, voedsel, dat moet hij zoeken dus zal hij gaan trekken om dat te vinden.
Vind je de trekroute's of de, met een mooi woord, Holding area's en plaats je daar je aas maakt een onderlijn niet veel meer uit dat is dan een kwestie van afstelling en inzicht.
Het is belangrijker dat een visser het overzicht heeft op zijn doen en laten.
Het is maar een mening meer niet.
Douwe
Douwe
Door ervaringen rijk geworden zal hij op de duur ook ontwijkend gedrag gaan vertonen wat niet tot het oerinstinctieve gedrag, de drie V 's behoort, negatieve/positieve conditionering.
Overzicht houden in een situatie; jij haalt er diverse andere op het land levende dieren bij, die vergelijking gaat niet op maar dat zul jij ook wel doorhebben.
Overzicht in een situatie houden, als je de vergelijking met de dieren die jij noemt wilt doortrekken.
Die dieren hebben andere dieren om zich heen die hun waarschuwen met alarmkreten of hebben genoeg aan hun gehoor, zicht, reukvermogen en hun instincten om hun te waarschuwen.
De karper zal instinctief reageren als hij de drukgolven van bv een vluchtende vis voelt of trillingen opvangt die hij niet kent.
Overzicht houden kan een karper vergeten, in verreweg de meeste gevallen is het water dermate dik of troebel dat hij dat overzicht niet heeft, bovendien heeft hij geen oogvlies om het oog eventjes te reinigen.
De stand van de ogen is ook niet bepaald ideaal te noemen vooruit zou hij het overzicht snel kwijtraken.
Het gevoel van verscholen zitten of onzichtbaar zijn zie je niet alleen bij dieren.
Kijk maar eens naar kleine kinderen die doen precies hetzelfde, handen voor de ogen of een handdoek over het hoofd en je bent onzichtbaar.
Trekgedrag heeft iedere karper op wat voor water dan ook, hij blijft echt niet de hele dag op 1 plek hangen of het water moet zo koud zijn dat hij totaal geen voedsel nodig heeft en er ook niet om zal gaan zoeken.
Trekgedrag hoort bij 1 van de drie V's, voedsel, dat moet hij zoeken dus zal hij gaan trekken om dat te vinden.
Vind je de trekroute's of de, met een mooi woord, Holding area's en plaats je daar je aas maakt een onderlijn niet veel meer uit dat is dan een kwestie van afstelling en inzicht.
Het is belangrijker dat een visser het overzicht heeft op zijn doen en laten.
Het is maar een mening meer niet.
Douwe
Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
-
Dat van mij ook hoor, zeker geen keiharde stavingen enz. en gelukkig blijft het ook koffie dik kijken. Anders zou het wel heeeeel erg makkelijk worden.