Ik ga me niet te veel mengen in deze discussie, mede door ook mijn niet al te grote objectiviteit, maar wel even het volgende:
Daniel, Mitsz, e.a. Ik snap jullie argumenten qua kwaliteitsbol zeker wel, maar prijzen bestaan nu eenmaal uit veel componenten. Wanneer je aan een echte schaalvergroting doet dan kan je nu eenmaal ook veel goedkoper produceren, goedkoper dezelfde ingredienten inkopen, is arbeid per product vele male goedkoper door het rendabel zijn van volautomatische productielijnen, enz. Ik snap best dat jullie en veel andere freezerbaits fabrikanten geen boilie kunnen maken voor nog niet de helft van het geld, dan van dezelfde kwaliteit, maar dit is zeker wel mogelijk.
Ikzelf vis nu al sinds 1997 met het aas van Pro Line, de eerste fabrikant die de freezerbait heeft geherintroduceerd op de Nederlandse en Belgische markt, verdeeld op grote schaal aan winkels/verdelers wel te verstaan. Door de eerste te zijn wordt er een bepaalde marktpositie verworven en dit werpt nog steeds de vruchten af, want ik durf hard te roepen dat Pro Line de grootste leverancier is van freezers in de Benelux. Door deze grote afzet, is het ook rendabel om een lagere winstmarge te hanteren, waardoor verkoopprijzen gelijk kunnen blijven, terwijl de verschillende onkosten in deze tijd toch blijven stijgen. Maar goed, het aas is gewoon goed, het is geen wonderbol, maar die bestaan dan ook niet. Dat er duizenden zo niet tienduizenden consumenten elk jaar weer het aas kopen en vaak ermee blijven vissen wil volgens mij toch wel wat zeggen. Er wordt gewoon vis op gevangen en vissen blijven er op gevangen worden, dat laatste is in mijn ogen toch een van de indicators van een goed aas.
En wat hierboven gesuggereerd wordt, dat een goedkopere boilie gedraaid wordt met overjarige en slechte ingredienten, is iig in het geval waar ik mee bekend ben zeker niet waar. Producten worden rechtstreeks, in relatief kleine hoeveelheden, vers en op afroep, gekocht bij de verschillende producten. Dus het spul komt vers uit de fabriek en wordt binnen een 2 a 3 weken verwerkt tot boilie, waarna de ingredienten weer aangevuld worden. Vaak besteld de klant zijn producten bij de winkelier en haalt ze vers op. Dus de producten zijn met ingredienten gedraaid die de leeftijd van een maand nog niet eens verstreken zijn (bulkproducten). Verser kan in mijn ogen niet, maar misschien dat de andere draaiers zelf hun mais en tarwe korreltjes staan te malen, hun (vers gevangen) visje drogen en vermalen, hun biologische eieren elke dag vers rapen. Niet dus. Ik durf hard te zeggen dat veel fabrikanten oudere ingredienten verwerken.
Oh, en ik ken niemand die voor 3 euro een freezer verkoopt in Nederland?!
Maar goed, zou er niet te ver over uitwijden, morgen evt. een respons, heb nu vergadering van de Visclub, dat hoort er ook bij