Hallo boarders!
Altijd boeiende discussies over aas.
Vooral het verschil in waarde wat de karpervissers het aas toekennen is soms groot. De kwaliteit van het aas in Nederland is volgens mijn bescheiden mening niet erg belangrijk. Met een simpele, degelijke koolhydratenbol met wat goede eiwitten en een leuke olie kun je in Nederland bijna overal uit de voeten, mits je zelf aardig kunt karperen en je niet op een zwaarbevist circuitwater zit.
Zaken als waterkennis, stekkeuze, rigkennis, doorzettingsvermogen en voerstrategieen zijn mijns inziens dan ook veel belangrijker dan de kwaliteit van het aas, totdat.....je op zo'n circuitwater terecht komt waar een hoge hengeldruk heerst en altijd of vaak gevoerd wordt.
Op dat gebied heb ik dit jaar veel bijgeleerd. Je kunt, door het juiste aas op de juiste manier in te zetten, de overige vissers werkelijk aanzienlijk minder laten vangen of zelfs laten blanken. Eén en ander is echter
volledig afhankelijk van hoe goed jij en die anderen bezig zijn. Over de waarde van aas gesproken..... Ik verwijs dan ook graag nogmaals (net als Herwin) naar die mooie uitspraak van Luc de Baets. 100% waar.
Leuk praktijkvoorbeeld over de waarde van aas:
Ik heb het geluk dat ik door mijn functie als verdeler (bij een bijna onbekende, nog op te richten Engelse aasfirma) mijn aas nu gratis krijg. Het gaat hierbij om freezers uit het topsegment (€ 12 - 15) en readymades uit het middensegment (€ 8 - 10).
Ik ben eind 2003 verhuist van Drenthe naar Zuid-Holland en vorig jaar zomer begonnen met vissen in Zuid Holland. Waterkennis nul komma nul. Ik viste met mijn eigen degelijke koolhydraatbol en ving uiteindelijk wat vissen.
Dit jaar dus met Pukkabaits aan de slag. Dit betekende echter niet dat sinds ik met dát aas vis (dit jaar dus), de dertigers ineens op de kant rollen. Integendeel! Naast wat kleine succesjes op makkelijk water liep ik tegen maar liefst 16 blanks aan op een zwaar kanaal en nog eens 10 op een ander zwaar water. Ik bedoel maar (ik ben op nieuw water dus gewoon een waardeloze visser door gebrek aan waterkennis).
Over de verkoopprijzen ben ik het met Stefan en nog een aantal boarders deels eens. De prijzen zijn weliswaar hoog, maar niet altijd ten onrechte. Het aas wat ik nu verdeel heeft bijvoorbeeld een kostprijs van € 4. Als dat verkocht wordt aan winkels, moeten er uiteraard kosten mee gedekt zijn plus wat winst. Zit je al op € 7 à € 8. Als die winkelier dat weer moet verkopen en financieel gezond wil blijven, is een prijs tussen de € 12 en € 16 heel normaal. Dat sommige aasfirma's een lagere kostprijs hebben of sommige mensen onevenredig veel verdienen aan het aas zal absoluut zo zijn, maar in welke branche is dat niet zo?
Dus duur zijn ze inderdaad, maar te duur? Vind ik van niet.
Het is beter wanneer de karpervisser met beide benen op de grond blijft staan en eens goed bij zichzelf afvraagt wat hij nu werkelijk nodig heeft voor het water wat hij wil gaan bevissen. In verreweg de meeste gevallen volstaan dan de boilies met een verkoopprijs tussen de € 4 en de € 8 (of het goed is voor de karper is een andere discussie).
Wil je op een zwaar bevist water echter goed uit de verf komen, dan kun je door te investeren (€ 10 - € 20 per kilo) in een top-aas het verschil maken. Een andere, veel goedkopere, maar tijdrovende manier is om je karperboekenkast in te duiken, aasdiscussies te volgen en zo je aaskennis op te vijzelen.
Resumé: Laat je niet gek maken!
Met vriendelijke groet,
Frank Huisman
PS: Ik zal dat onderschrift ook maar eens wat nuanceren.....