Bivvy's het hele jaar toegestaan!

Henk ter Maat

27-08-2005 16:01

Misschien toch wel een slimme diender..
Pluutjes, Bivvy's en tentjes toegestaan......nachtvissen en aanwezig zijn een half uur na zonsondergang verboden.
Kassa..kassa..

Plu, tentjes en bivvy's mogen nu ook het hele jaar door..alleen 's nachts niet.

Gaat volgens mij niet echt wat veranderen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Aart Lokhorst

27-08-2005 16:43

Arno, dat zal ook in onderling overleg tussen de federatie ZWN en de GZH moeten gebeuren. Want als deze federatie ontheffing voor het nachtvissen vanaf 1-9 t/m 31-5 voor deze wateren aanvraagt en de GZH is tegen c.q. het niet strookt met de belangen van de GZH, dan zal de ontheffing aan de federatie ook niet worden verleend.
De federatie kan daar zelf niet over beslissen maar moet volgens de Visserijwet een ontheffing daarvoor aanvragen.
De regeling op Bussloo is wel een voorbeeld maar op een veel strakkere manier, vindt binnenkort wel navolging op 1 of 2 andere recratieterreinen van de RGV waar nu het nachtvissen helemaal niet is toegestaan, dus ook niet in de 3 zomermaanden.
Arno Spruit

27-08-2005 17:18

Aart,

Duidelijk verhaal en zo werkt het ook. Lijkt me overigens niets mis mee.
Het lijkt er dan mischien toch op dat we met z'n allen redelijk de goede kant op gaan of niet? Het voordeel van dat men hier straks misschien zegt:"Nachtvissen oké maar dan allen onder een niet afsluitbare plu" doet natuurlijk wel het kaf van het koren scheiden. De loosers die er een zooitje van maken en onze hobby beschamen, gaan in mijn optiek, heus niet in november in stromende regen onder een pluutje liggen/zitten nachtvissen.

Henk,

Waarom verandert er niets? Ik begrijp je opmerking niet zo goed( heb ik bij jouw postings doorgaans niet zoveel moeite mee 8) ). Als de mogelijkheid tot nachvissen verruimd wordt onder strikte voorwaarden dan is dat toch altijd beter dan niets? Of er voor betaald moet gaan worden???? Mischien maar of dat nou zo heel erg slecht is??
Aart Lokhorst

27-08-2005 19:20

Arno, ook de GZH heeft met de huidige WOR te maken en zij zijn niet degenen die wettelijk gezien mogen bepalen wat wel of niet als onderkomen is toegestaan, maar dat terzijde. Als zij degenen zijn die controleren en een bepaald onderkomen gedogen ben je een heel eind verder.
Anderzijds hou ik er niet van om iets weg te geven wat nu nog vrij algemeen toegestaan (gedoogd) wordt, mijn streven is om een klein vistentje in de APV's (met exacte bepalingen qua kleur en maximum afmeting, etc. etc.) opgenomen te krijgen. Met alleen een plu zul je tijdens de koude en natte maanden wel van het 'tuig' verlost worden, maar niet tijdens de zomermaanden.
De enige manier om iedereen die er een zootje van maakt en het vissen als voorwendsel voor wat anders gebruikt te weren is een strikte, frequente controle, met strenge(re) en duidelijke regels en zonodig tevens invoering van een nachtvispasje. Wat mij betreft mogen alle houders van zo'n eventueel nachtvispasje ook de verplichting opgelegd krijgen bij toerbeurt zelf te moeten controleren waarbij overtreders 1 x een waarschuwing krijgen en de 2e x hun nachtvispasje gewoon in moeten leveren.
Peter Otte

27-08-2005 19:25

Arno, die controleur is dat een BOA die aangesteld is door de federatie, of iemand van een HSV die het water waarzij de visrechten van hebben ingebracht heeft in de federatie vergunning.

Op regio vergaderingen van de VZWN die je als HSV bezoekt heb je de mogelijkheid dit (het nachtvissen) aan de orde te stellen. Helaas zijn karpervissers liever eenlingen die niet verder kijken dan een karper lang is. De meeste HSV hebben last van bloedarmoede en zitten ze te springen om personen die iets meer doen dan commentaar geven op zaken die tot nog toe niet goed geregeld zijn. Hier zal het wiel eerst moeten gaan draaien om verder te komen.

Peter
Arno Spruit

27-08-2005 20:45

Aart,

Helemaal mee eens. Alleen, en dat praat ik puur vanuit mijn visomgeving gezien, ben ik nu al blij dat er misschien iets gaat veranderen waarmee we hier ons voordeel kunnen doen. Dat van die pasjes lijkt me een goed maar nog lastig idee om uit te voeren.

Waarom 1x waarschuwen?? Ik vind dat weer iets typisch uit de Nederlandse poldercultuur. Waarschuwen, ja prima in de papieren die bij je vergunning zitten; "Bij overtreding is het jammer joh dan ben je je vergunning/pasje gewoon kwijt voor minaal en jaar", lijkt me een duidelijk waarschuwing.
We weten immers allemaal wat er van je verwacht mag worden als redelijk mensen met een normaal stel functionerende hersens.

Peter,

De GZH is een zelfstandige organisatie die namens de provincie Zuid-Holland werkt. Hun controle terreinen zijn hoofdzakelijk die wateren die zij als natuur en/of recreatie gebied beheren. Dus niet names een HSV of namens de federatie.

Voor meer info over deze GZH: http://www.gzh.nl/gzh.html
Aart Lokhorst

27-08-2005 22:17

Arno, je hebt een mail ter verduidelijking.
Arno Spruit

28-08-2005 13:39

Hoi Aart,

Je hebt mail terug.
Volgens mij zitten wij aardig op dezelfde lijn.
Aart Lokhorst

28-08-2005 23:47

Inderdaad Arno.