Ik denk dat het effect van lijnen door het water, net als het effect van menselijke aanwezigheid aan het water door veel mensen ontzettend wordt onderschat.
Ook als die lijnen slap liggen liggen er nog altijd vissende rigs die gedetecteerd kunnen worden, het gaat misschien iets minder snel, maar ook met slappe lijnen zullen de vissen schuwer worden.
Het grote schoolvoorbeeld van de effecten van lijnen en veel volk langs het water zijn de ksn jeugdkampen. Hoewel er af en toe best redelijk gevangen wordt is het toch altijd duidelijk merkbaar dat de vansgten in geen verhouding staan tot wat je zou halen als je er alleen zou zitten.
Neem als goed voorbeeld het kievitsveld. Op de eerste dag kregen wij van een "locale"karpervisser wat info en tips over het water. Ook vertelde hij wat hij gemiddeld op een sessie van ca 24 uur ving. Nou moet ik aan het einde van de week de conclusie trekken dat wij met zijn allen in een week minder hebben gevangen dan hij gemiddeld per nacht haalde! Daar kan je echt niet alleen het weer de schuld van geven!
Nou kan ik hier een soortgelijk verhaal gaan vertellen over alle andere ksn kampen waar ik geweest ben, want dit soort resultaten zien we vaker. Voor wie de weide aa kent, is het niet opvallend dat een willekeurige visser ergens illegaal diep achter in het slootje een ontzettende topnacht draait terwijl de plas vol zit met vissers en geen vis een vin verroerd?
Ik denk dat dit soort dingen duidelijk aan geven dat de vis van drukke plekken wegtrekt als ze dat kunnen en anders houden ze gewoon hun bek dicht of azen ze veel voorzichtiger dan normaal.
Het formaat van het water hoeft er niet eens direct mee te maken hebben, hooguit dat je op een groot water eerder 3 hengels kwijt kan dan op een klein water.
Heb vanavond nog een mooi stukje lijnschuuwheid kunnen zien. Ik zat gewoon statiesch te vissen en ondertussen had ik ook wat kattebrokjes gestrooid ruim voor de kant. Nou is er op dit water een vrij bijzondere, niet altijd even prettige, situatie. Er zit namelijk een wel enigzins interessant oud bestand op, maar de visvereniging heeft er ook een enorme vracht kleine karper bij opgeflikkerd (dat wordt nog gezellig op de jaarvergadering

). Hierdoor komen er eigenlijk altijd wel een paar van die knollen omhoog om wat brokjes weg te werken. Na een tijdje ging hetr er erg heftig aan toe en er zaten zeker zo'n 20 visjes te azen. Langzaam dreven de brokjes echter richting mijn strakstaande linkerlijn. Na een tijdje lagen ze dus om het punt waar de lijn het water in gaat heen. Even later kwamen er een paar vissen wild azend van achteren aanzwemmen, die dus tegen mijn lijn aanzwommen. Wat ik toen te zien kreeg waren een stuk of 4 boeggolven en een partij brokjes die de eerste 20m minnuten rustig met de wind mee konden drijven, tot de familie eend er aan kwam. Pas na een minuut of 20 vertoonde een klein groepje visjes zich weer, die de boel dan weer aanzwengelen.
Die lijn die de schranspartij hier verstoorde had dus niks met die brokjes te maken, want die liep naar een bonk lood die 80 meter verderop lag. In dit geval kon ik echter wel in de oppervlakte, dus erg duidelijk de reactie van de visjes op een strakke lijn zien.
Enuh Douwe,
Die vissen kunnen vast niet tellen, maar wel merken dat ze veel vaker een lijn tegenkomen dan normaal.