instant boilie

Plaats reactie
kenny vernieuwe

21-08-2005 20:19

hallo,

wie kan er mij zeggen wat er zeker niet mag onbreken in een recept van een instant boilie????

om een lang verhaal kort te maken
heb weinig tot geen tijd om te voeren => ik moet instant vissen
vandaar deze vraag :lol:
Aart Lokhorst

21-08-2005 20:39

Vertrouwen :lol:
kenny vernieuwe

21-08-2005 20:41

aart
naast de stek, rig, vertouwen (wat ik zeker nodig heb, anders vis ik er niet mee) en nog vele andere zaken die ik nu vergeet

kan je toch je boilie net dat ietsje meer geven voor bv de instant visserij

ps. het is niet dat ik hier wanhopig opzoek ben naar iets, maar ik wil graag nog wat leren over boilies en de instatresponse die je kan verhogen
bart van bezouw
Contacteer:

21-08-2005 21:20

Kenny,

Een instant bol moet naar mijn mening er ongeveer zo uitzien:

- Hij moet niet al te groot zijn (maximaal 18mm) dit omdat klein aas over het algemeen sneller wordt geaccepteerd door de karper.

- Hij moet zoet zijn van smaak/geur

- Erg belangrijk: de boilie moet een open structuur hebben dit kun je bereiken door veel groffe ingredienten (zoals vogelvoer, gemalen hennep etc) in je mix te verwerken.

- de boilie moet voorzien zijn van de nodige attractors (hoeven naar mijn mening niet perse geheel natuurlijk te zijn) Denk hierbij aan het verschil in werking. Je kunt bijvoorbeeld een olie combieneren met melasse, de olie zal een verticaal geurspoor teweeg brengen terwijl de melasse zich over de bodem versprijdt (melasse zinkt in water). Verder is een goede snel uitlekkende flavour aan te raden ik geloof (maar correct me if i'm wrong) een op alcohol basis ipv olie.

- Voor de single hookbait visserij mag de boilie best erg opvallen dus een lichte kleur is absoluut niet erg.

-De boilie mag gerust vrij zacht zijn aangezien je instant toch veel actiever vist (ik wel in ieder geval) en een zachte bol werkt m.i. beter.

Dit was het wel ongeveer voor nu, hopelijk heb je er wat aan en als mij nog wat te binnen schiet zal ik het laten weten

Bart
Daaf Wolters

22-08-2005 00:42

Op wateren waar veel met visachtige mixen gevoert wordt kan je vaak ook rustig instant met zo'n boilie uitpakken.
Ik zou in elk geval zorgen dat de boilie niet te hard is, kort koken dus, dan blijven de atractors ook beter behouden. Meer vloeibare ingrediënten zijn zo ook mogelijk, bijvoorbeeld flink doorgieten met melasse.
Een kleine diameter vind ik ook een bonus, voorwaarde is natuurlijk wel dat de voerafstand dit toelaat. Als je 's nachts instant vist en/of de boel moet uitvaren is het ook verstandig om rekening te houden met slijmlappen, dan kan het dus nodig zijn om de boilies groter/harder te maken. Als je gewoon overdag en op werpafstand vist maakt een brasempje niet zo veel uit, dus dan zou ik de voordelen van een kleine, zachte boilie (snellere acceptatie) niet laten varen. Verschillende formaten, en dan met de kleinste vissen kan ook helpen.
Voor de grove structuur vind ik gemalen hennep een uitstekend ingrediënt, ook vogelvoer is een goeie.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
marijn ham

22-08-2005 10:24

Instantboilie:

Mijn voorkeur gaat uit naar een koolhydraatrijke, zoete boilie.

Gewoon de meest simpele mix, beetje sweetner en een zoete flavour.
Werkt in veel gevallen instant erg goed.

Op de lange termijn is het vaak een waardekloze boilie, maar om snel vis op de kant te halen werken ze prima.
bart van bezouw
Contacteer:

22-08-2005 10:37

dat zeg ik Daaf :wink:

Bart
kevin diederen

22-08-2005 12:05

Klein: blabla verhaaltje dat al duidelijk is. Voor mij echter 10 tot 15 mm.

Superdroog door het lange drogen: nemen ze sneller en beter een soak op.

Veel wateroplosbare attractors: Attractors zijn wel leuk en aardig. Maar als ze maar wat in je bol blijven zitten haal je er nooit mee, wat je zou behalen als ze een zouden rond dwalen in het water.

Goede voedingswaarde: Waarom zou je die vis die ene dag wel troep voeren. 1 keer in de week instant is toch 52 keer per jaar voeren als het ware.

En zo kan je dagen lang doorgaan. :wink:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
marijn ham

22-08-2005 12:10

Kev,

als de vis de troep beu is laat hij het gewoon liggen.
Lang laten drioggen...?? Liever niet, door de te hardebuitenmantel komen de attractors erjuist niet goed uit.

Koolhydraatrijke bollen worden eenmaal sneller genomen dan een vismeelbol, instant gesproken dan!

Een bol op basis van mais, tarwe- en griesmeel kan al veel leuke vissen op de kant brengen, vooral icm met sweetner, zoete flavour en eventueel wat koekjesmeel of birdfood, maar niet te overheersend...

Ja kan er alleen geen weken mee blijven voeren...
kevin diederen

22-08-2005 12:17

Door het langere laten drogen zal de boilie droger en droger worden. Een beetje het spons effect. Door dat de boilie zo droog is zal deze op de bodem ook sneller water en dergelijke opnemen, waardoor veel mensen altijd beginnen te zeuren dat de boilie naar de bodem stinkt.
Verander het viswater nu in een soak waar je hem enkele dagen in laat liggen en je hebt de droge boilie verandert in een doordrenkte boilie die helemaal vol zit met de soak.
Zelf heb ik een potje met ongeveer 50 Martin SB Roasted nuts in 15 mm al een maandje gevuld met Mainline Sweet/Fruit Hookbait enhancer. Niet dat ik ze van plan ben om binnenkort te gebruiken... maar zodat ik, als ik ze misschien over enkele maanden nodig heb wel lekker vol heb zitten met de soak.
Ze zitten in ieder geval wel standaard in de tas. Net zoals het potje Mainline Fruittella pop-ups die eveneens in de dip zitten.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
kenny vernieuwe

23-08-2005 12:09

dus
een klein balleke met grove structuur => goede uitlekking
niet te hard=> niet te lang koken.
liefst een zoete bol
wateroplosbare attractors
...

maar ik heb nog een vraag je over wateroplosbare attractors
je kan een flavour gebruiken en van die andere geur en smaakstoffen
maar is zijn er ook ingredienten die je kan gebruiken bij een zoete bol die wateroplosbaar zijn (zoals wateroplosbare visproteïnen voor een visbol )
bart van bezouw
Contacteer:

23-08-2005 21:43

Melkpoeder..

Bart
kenny vernieuwe

23-08-2005 22:25

zijn er nog?
:lol:

kan altijd handig zijn.
Plaats reactie