Nog even een oude koe uit de (modder) sloot.
Patrick en Kenny, bedankt voor de uitleg van wat ik bedoel te zeggen.
Mitsz typt; ik zal het nog één keer proberen.....dat het verhaal, dat het op een modderbodem noodzakelijk is, naar mijn idee niet waar is, vanwege bovenvermeldde redenen.
Mitsz, beste kerel, ik heb het niet over noodzaak. (ik ving mijn eerste veertig ponder in NL op hele droge MartinSB ballen (14mm hemp,gewonnen bij de KSN loterij, wel op een harde plaat

Ik blijf wel beweren dat mijn aanpak m.b.t. het prepareren van het voer mij nu extra vertrouwen in het aas en (dus) extra vis oplevert.
Het effect is het grootst wanneer het al even geleden is dat de ballen gemaakt/gekookt zijn. Ik bedoel; maak je een kilotje en voer je er direct mee dan is deze voorweek methode bijna overbodig.(maar niet schadelijk)
Mitsz vist veel en vaak dicht bij huis. Met verse bollen (evt. uit de vriezer, correct me if I'm wrong)
Ik ben net terug van een familie vakantie op een camping aan Lac Du Der. (ik vis weinig en vaak verder van huis)
De situatie was op de camping dag stek in de eerste week zo druk dat het mij niet slim leek om daar tussen te gaan zitten. Ik heb deze eerste week niet gevist (Ik was ook van plan om niet de hele vakantie te gaan vissen, een paar ochtentjes en soms s’avonds) Ik had mijn 25kg vers gedraaide KS bollen mee in emmers. Om de bollen te beschermen tegen schimmel stort ik ze geheel onder de (mais) meel zodat ze droog blijven en afgeschermd van (de buiten) lucht. Zo hou ik deze bollen ongeveer 3 weken goed (lang genoeg voor in de zomer / vakantie) Wanneer ik de bollen uit de emmer zeef zijn ze droger dan uit b.v de vriezer. In dit geval is het een plus om de bollen te prepareren op de beschreven methode. Ik vis dus met weer vers gemaakte bollen die ouder dan een week (of twee) zijn, zonder gebruik van vriezer! (dit werkt ook als je ze opgehangen heb in DROOG zakken en vis je de verdroogde naar huis)
En Mitsz typt; Ik zeg niet dat het beter vangt, maar wil alleen maar aangeven, dat overflavouren niet nodig is om succes te hebben.
Ik heb het ook niet over overflavouren, zonde van je geld man. Ik gebruik op 5 kg bollen 200 ml schoon water met max. 10 % flavour. In een afgesloten emmer is dit na een uur grotendeels in alle bollen getrokken.Er is dus geen verschil in het voer en het haakaas. Elke bol ondergaat deze behandeling!
Een opmerking die ik niet begrijp van mitzs is;
Zo heb ik weer jaren gevist op een water, waar je boilie na 10 minuten al pikzwart was en stonk naar de hel.
De boilies waren ongeflavoured en niet voorgeweekt.
De fluiters waren er veel, vaak en ook nadat een bol al de gehele nacht in het water had gelegen. Ook visten we er regelmatig callegea naar huis, die wel met overgeflavoured aas visten.
Ook werden de boilies gewoon in de prut aangeboden. Dit werkte beter dan op de zandplaat die er lag. Ook al weer zo'n prietpraat verhaal
Mag ik dus bovenvermeldde argumenten bestempelen als dubieus?
Nee Mitzs;
Je mag de argumenten niet bestempelen als dubieus.

éh en; Je krijgt m.i. niet vaak fluiters nadat een bol al de gehele nacht in het stink water had gelegen

Je eigen voorbeelden zijn eerder prietpraat en collegea naar huis vissen is niet mijn ding maar lukt mij ook wel als deze aas gebruikt dat mijn vertrouwen niet kan dragen.

Als je ooit nog terug gaat naar dat stink water probeer dan eens deze methode of vraag het aan een fieldtester.

Ik heb tenslotte nog wel een leuke naam voor je nieuwe generatie boilie’s....modderwater landbaits?

Groet,
Rob