Wat is nou de mimimale trekkracht die je voor de karpervisserij nodig hebt? dan houd ik geen rekening met obstakels of iets dergelijks.
Ik zit met deze vraag omdat ik nylon onderlijnen wil maken, maar ik wil ze zo dun mogelijk. Ik vis op een water waar geen karper boven de 25 pond zwemmen.
wat is de minimale trekkracht??
- Peter Ponsteen
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
-
hoofdlijn of onderlijn trekkracht??
hoofdlijn voor water zonder obstakels 4 a 5 kg. (8-10 lbs)
onderlijn (ligt eraan wat voor ondelijn maar ook zo licht mogelijk
voor obstakel vissen is trekkracht niet van belang maar de rek en schuurbestendigheid wel..
Gr. Remko
hoofdlijn voor water zonder obstakels 4 a 5 kg. (8-10 lbs)
onderlijn (ligt eraan wat voor ondelijn maar ook zo licht mogelijk
voor obstakel vissen is trekkracht niet van belang maar de rek en schuurbestendigheid wel..
Gr. Remko
-
obstakels : 15 lb
Geen obstakels: 10 lb
Tenminste. Daar houd ik me dan aan als ik het over zowel nylon hoofd als onderlijnen heb.
Mijn open-water lijntje: 10 lb Berkley Big Game
Sleur en Takelwerk: 15 lb Fox Barbuster
Geen obstakels: 10 lb
Tenminste. Daar houd ik me dan aan als ik het over zowel nylon hoofd als onderlijnen heb.

Mijn open-water lijntje: 10 lb Berkley Big Game
Sleur en Takelwerk: 15 lb Fox Barbuster
Met vriendelijke groet,
Kevin Diederen
Kevin Diederen
- Douwe Bijlsma
Hoofdlijn 4 á 5 maal de testcurve van je hengel, afwijkende dikte door omstandigheden.
Je hengel bepaald de minimale dikte/sterkte van je lijn niet de vis.
Te dun en je slaat de lijn af.
Maar ook deze stelling kan achterhaald worden door de vernieuwde lijnen steeds sterker en steeds dunner.
Je hengel bepaald de minimale dikte/sterkte van je lijn niet de vis.
Te dun en je slaat de lijn af.
Maar ook deze stelling kan achterhaald worden door de vernieuwde lijnen steeds sterker en steeds dunner.
Vissen is een hobby, geen religie!
- Peter Ponsteen
Er moet geen rekening gehouden worden met obstakels, en het gaat om onderlijnen.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
- Douwe Bijlsma
Blijft de testcurve van je hengel te dun en je slaat je nylonlijn af.
Vissen is een hobby, geen religie!
- Kees Ouwehand
De trekkracht zegt niet zoveel. Moderne lijnen hebben veel aan trekkracht gewonnen. Toch blijkt het in de praktijk geen goed idee om dan maar met dunnere lijnen te gaan vissen. Praktisch gesproken moet je bij het karpervissen niet dunner gaan dan 25/100e. Qua trekkracht kun je nog goed uit de voeten, maar een dunnere lijn heeft te weinig vlees om geringe beschadigingen te absorberen. Die 25/100e is natuurlijk tamelijk willekeurig, maar dit is gebaseerd op ervaring. Zal ook voor onderlijnen gelden.
Dus sorry, geen waarde die in de pol past.
Kees
Dus sorry, geen waarde die in de pol past.
Kees
- menno laarmans
Remko ;
Trekkracht is wel zeker van belang bij obstakel vissen , je moet hem er van afhouden !
Als de vist t obstakel berijkt ben je te laat , zo simpel is dat.
Maar is je midden in de rotzooi gaat vissen is er niks tegen bestand.
Gr
Trekkracht is wel zeker van belang bij obstakel vissen , je moet hem er van afhouden !
Als de vist t obstakel berijkt ben je te laat , zo simpel is dat.
Maar is je midden in de rotzooi gaat vissen is er niks tegen bestand.
Gr

- Kees Ouwehand
Peter Ponsteen schreef:Er moet geen rekening gehouden worden met obstakels, en het gaat om onderlijnen.

Bij obstakels lijkt mij diameter trouwens nog boven treksterkte gaan. Je kunt er in vrijwel alle gevallen van uitgaan dat een lijn van grotere diameter behoorlijk wat meer treksterkte heeft dan dat je kracht kunt zetten. Of je moet wel een heel inferieur lijntje treffen dat jaren in de etalage heeft gelegen. Maar de schuurvastheid speelt wellicht een nog grotere rol. Ik zou niet 25 lbs fluorcarbon gebruiken in dat soort omstandigheden, ook al is deze 45/100e of zoiets. Helaas wordt daarover niets op de spoel vermeld.
-
enig idee hoeveel kracht er op een haak komt als je volaan in je hengel hangt?
MVG
Klaas
MVG
Klaas
-
Klaas, veruit de meeste vissers hebben daarvan een verkeerde voorstelling, 4 jaar geleden hebben wij op beurs Carp vissers zo hard mogelijk laten trekken / drillen met een 2 1/4 lb hengel met gevlochten lijn op de molen vanaf een afstand van ca. 15 meter. Meer dan 90% gaf een trekkracht aan die 5 tot 10 maal zo hoog was als de werkelijkheid