Ik zit met het volgende.
Sinds kort pak in enkele zaken mbt mijn visserij iets anders aan dan eerst.
Een van die dingen die ik nu anders doe is mijn onderlijn. Iemand heeft mij het boek "De dunne lijn" van Luc de Beats geleend, en in het begin "kwam ik daar niet door", nu wel. Ergens in dat boek wordt een onderlijn beschreven die ik sinds kort toepas.
Het is een onderlijn van ca 40 a 50cm gewoon nylon (30/100 hoofdlijn), met een (gamakatsu) super snag haak maat 8 (met line alignertje).
De onderlijn is dmv een warteltje met de hoofdlijn verbonden. Op de hoofdlijn zit op ca 60cm 2 rubber stoppertjes. Tussen de onderlijn-wartel en de rubber stoppertjes zit nog een wartel met een ca 15cm lange lus, in deze lus hang ik een wartel-loodje van ca 30gram. (er zit ook nog een rubber balletje tussen de onderlijn-wartel en de lood-zijlijn-wartel).
Deze onderlijn is bedoeld om zo min mogelijk weerstand te geven aan de vis tijdens het azen (zie "de dunne lijn bladzijde???).
Ik krijg hiermee alleen "harde" runs (nog geen zakker gehad...). Dus op zich werkt de onderlijn heel goed. Ik had verwacht dat ik "zachte oplopers" zou krijgen, maar op een of andere reden spurt de karper direct hard weg.
Maar er is 1 "maar".
ondertussen heb ik nu 5 vissen gevangen met deze montage, waarvan er zeker 2 vals gehaakt waren (van de eventuele 3e weet ik het niet meer). Normaal gesproken heb ik de vissen "nooit" vals gehaakt, het is wel eens voorgekomen maar nog nooit zo vaak op zo'n klein aantal aanbeten.
Wat ik me van de 2 (of 3) vals gehaakten nog herinner is het volgende; ze waren alle 2 (of 3) in het midden onder de kop gehaakt.
Nu is mijn vraag de volgende;
1. Hebben jullie dit fenomeen ook wel eens gehad.
2. Zou dit toeval kunnen zijn??
3. Hoe kan dit Uberhaupt?? (was de vis wel op mijn haak-boilie aan het azen of is hij gewoon met de onderkant vd kop over de bodem geschoven waarbij hij geprikt is in de onderkant kop (toeval??? (2 a 3 keer van de 5 vissen??)).
4. is er een oplossing??
Overigens, de andere wel-normaal-gehaakte vissen waren "volgens het boekje" gehaakt (mooi vast in de zijkant vd bek).
Wat ik nu wel ga doen is het volgende:
Ik blijf doorvissen met 1 hengel met deze gekke nylon onderlijn, en met het zelfde aas (ook een factor die ik lichtelijk gewijzigd heb in mijn visserij) ook op een 2e hengel met een "normale" onderlijn (normaal of van green hornet).
Ik hoop dat jullie onderlijn-kunstenaars me iets op weg kunnen helpen omtrent dit probleem.
Ik heb al met al 6 aanbeten gehad met deze onderlijn, 5 vissen gevangen, en 1 had zich vastgezwommen in de lelies (vis heeft de haak in de bek met hooguit 10cm onderlijn, maar ik denk eerlijk gezegd dat de no-knot losgegaan is).
Met vriendelijke groet;
WouteR StegginK