welke hoofdlijn is het beste?


Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-07-2005 09:47

De fluorcarbon X line bevalt mij toch nog toe heel goed..enigste nadeel is dat deze wat springerig is en van de spoel af wilt rollen
gr
Hans
Rudi van Vliet

06-07-2005 11:53

[quote="Mark Noorman"]Rudi,

Dat moet dan wel een heel klein warteltje zijn wil 'ie door het inlinelood kunnen schuiven?

Groeten,

Mark[/quote]

Ik heb nooit gezegd dat ie groot moet zijn toch? En de loodjes hebben een groot gat die ik gebruik dus valt best mee... trouwens het hoeft natuurlijk niet met die wartel als je het niet vertrouwd maar het is een oplossing voor het ontkinken.
Corne van Huigevoort
Berichten: 62
Lid geworden op: 29-06-2004 12:30
Locatie: Tilburg

06-07-2005 12:20

Softsteel niet doen veel teveel rek
Technium is ook niet de tofste lijnt. heb tijdens mijn werkzaamheden in de hengelsport met veel lijn gevist echter voor mij is op dit moment de Korda en Kevinnash lijn de beste.

Mvrgr,

Corne
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

06-07-2005 12:25

Ik heb zojuist een rolletje Prologic X Camo gekocht. Net als Soft Steel Camo verandert de kleur van deze lijn om de tig centimeter. Heb net even een molen volgespoeld en de lijn voelt goed aan. Nu maar afwachten hoe ie zich gaat houden...

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

06-07-2005 12:58

Rudi,

Volgens mij praten we langs elkaar heen. Jij schrijft:

wartels gebruiken helpt een hoop .. die kun je ook achter je lood zetten zodat de draad zichzelf weer rechtlegt als de lijn inligt


Dat begrijp ik als volgt, je onderlijn knoop je aan een wartel. Aan die wartel knoop je de hoofdlijn, als je inlinelood gebruikt druk je de wartel daar binnenin vast. Vervolgens knoop je, om kinken tegen te gaan, een X-aantal meters boven de eerste wartel nog een tweede wartel. Klopt dat?

Stel je krijgt lijnbreuk en het lood blijft ergens achter haken en gaat dus schuiven over de lijn. Het lood komt die tweede wartel tegen die, als de vis het lood helemaal kwijt wil raken, door het inlinelood moet kunnen schuiven. Mijn vraag is dan, is dat ook het geval?

Groeten,

Mark
Sjoerd de Waal
Berichten: 72
Lid geworden op: 11-05-2005 19:49
Locatie: maassluis

06-07-2005 17:57

de fox lijn "soft steel camo'' is nog niet leverbaar. ze hebben bij de plaatstelijke hengelzaak ook geen idee wanneer alle nieuwe porducten van fox binnen komen. is dit bij jullie ook het geval??
Gebruikersavatar
Robbin Rebel
Berichten: 52
Lid geworden op: 22-08-2004 22:52
Contacteer:

06-07-2005 18:15

Daar heb ik over na zitten denken maar dat betekend een extra wartel in de montage dus twee extra knopen, en de zwakste schakel is toch meestal de knoop dus...
Ik weet niet wat voor soort lijn je tussen de twee wartels gebruikt zou dit graag willen weten.
Rudi van Vliet

06-07-2005 18:20

[quote="Mark Noorman"]Rudi,

Volgens mij praten we langs elkaar heen. Jij schrijft:

[quote]wartels gebruiken helpt een hoop .. die kun je ook achter je lood zetten zodat de draad zichzelf weer rechtlegt als de lijn inligt [/quote]

Dat begrijp ik als volgt, je onderlijn knoop je aan een wartel. Aan die wartel knoop je de hoofdlijn, als je inlinelood gebruikt druk je de wartel daar binnenin vast. Vervolgens knoop je, om kinken tegen te gaan, een X-aantal meters boven de eerste wartel nog een tweede wartel. Klopt dat?

Stel je krijgt lijnbreuk en het lood blijft ergens achter haken en gaat dus schuiven over de lijn. Het lood komt die tweede wartel tegen die, als de vis het lood helemaal kwijt wil raken, door het inlinelood moet kunnen schuiven. Mijn vraag is dan, is dat ook het geval?

Groeten,

Mark[/quote]

goede stelling.. we zouden dan dus een wartel moeten uitzoeken die klein en sterk genoeg is voor dit doel.

Hmm interresting. ik dacht trouwens dat het bij mij geen probleem gaf .. de wartel die ik gebruik is klein genoeg denk ik.
Rudi van Vliet

06-07-2005 18:22

[quote="Robbin Rebel"]Daar heb ik over na zitten denken maar dat betekend een extra wartel in de montage dus twee extra knopen, en de zwakste schakel is toch meestal de knoop dus...
Ik weet niet wat voor soort lijn je tussen de twee wartels gebruikt zou dit graag willen weten.[/quote]

je normale hoofdlijn.
en die is zeker dik sterk genoeg.
20 lb shimano technium.. heb ik nog nooit gebroken op de knoop.

Vaak is de onderlijn een zwakker gedeelte dan de hoofdlijn met 20 lb.

bij mij wel in ieder geval en dan heb je helemaal geen lood wat achter de karp aansleept. De onderlijn breekt dan als het echt breekt. Maar dat heb ik nog nooit meegemaakt nogmaals.
Gebruikersavatar
Robbin Rebel
Berichten: 52
Lid geworden op: 22-08-2004 22:52
Contacteer:

06-07-2005 18:45

Daar heb je wel gelijk in ja.
Tevens heb ik me gedachten er over laten gaan om tussen die twee wartels leadcore te gebruiken maar heb hier nog geen reakties over gelezen dus ben er nog niet over uit.
Gebruikersavatar
Jan Wijma-O
Berichten: 200
Lid geworden op: 02-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

06-07-2005 21:23

ik vis al een tijdje met daiwa infinity lijn. Das die groen zwarte lijn die een beetje op gevlochten lijn lijkt. Deze bevalt mij prima en heb er eigenlijk nog nooit problemen mee gehad.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

09-07-2005 14:04

Hans Brinkel schreef:De fluorcarbon X line bevalt mij toch nog toe heel goed..enigste nadeel is dat deze wat springerig is en van de spoel af wilt rollen
gr
Hans


Hans,

nog een paar ervarings vraagjes voor jou:
- je zegt dat die springerig is.. is dit alleen in het begin of blijft dat? en hoe zit het met kinken?
- hoe zit het met de rek van deze lijn? heb nu de Shimano Technicum. zit er veel verschil in?
- wat vind je van de verhouding trekkracht / diameter?

Gr. Remko
Danny van Dijk
Berichten: 110
Lid geworden op: 19-01-2002 01:00

09-07-2005 15:09

Voor mij zijn er maar 2 lijnen en ik wil ook niks anders meer.

Vis er dan ook al jaren mee.

Berkley big game en maxima deze laatste alleen op de kleinere wateren.

Groeten Danny
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

10-07-2005 22:47

Voor een schuurvaste lijn die weinig rek heeft en nagenoeg niet kinkt zou ik de Owner karper nylon nemen, 1 van de weinige lijnen die het EFFTA keurmerk bezit.

Wouter
Gebruikersavatar
Hans van Putten
Berichten: 190
Lid geworden op: 27-05-2004 16:42
Locatie: Betuwe

14-07-2005 16:40

Sjoerd,

Zal je proberen een wat gerichter antwoord te geven als velen hier niet hebben gedaan..

Soft Steel: vrij veel rek, goed in te zetten bij klein tot middengroot water. (ook goed in te zetten icm zware hengels ivm dril onder de kant, heeft rek z'n voordelen)

Ook zet ik deze lijn in op grote en kleine rivieren (icm voorslag) waar de lijn ook prima presteert.

Voor >100m uit de kant vissen zou ik een andere lijn kiezen ivm overtollige rek op dat moment.

Softsteel is slijtvast en kinkt weinig, maar ik ben van mening dat dat ook te maken heeft met een juiste slipafstelling, niet tegen de slip indraaien, geen toplood gebruiken en hoge kwaliteit ogen op de hengel en op de juiste manier (laten) opspoelen.

Heb er al jaren de 34/00 van en bevalt uitstekend. Qua prijs/ kwaliteit is het een prima lijn en je mag deze dan ook niet vergelijken met een Shimano Technium, die mag ook wel super presteren, daar is de prijs ook naar. Ik kan daar een aantal seizoenen mijn spoelen voor vullen met softsteel...

Mvrgr Hans
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

14-07-2005 17:43

Jan Wijma-O schreef:ik vis al een tijdje met daiwa infinity lijn. Das die groen zwarte lijn die een beetje op gevlochten lijn lijkt. Deze bevalt mij prima en heb er eigenlijk nog nooit problemen mee gehad.


Hier ook!
Goede lijn voor een leuke prijs.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

14-07-2005 23:09

Hoewel ik totaal geen liefhebber van Fox ben, sinds enkele maanden heb ik die Soft steel op m'n molens zitten en ik moet zeggen dat ie echt sterk is in tegenstelling tot de Suffix Excelon die ik ervoor erop had zitten.

Wat een baggerlijn is dat!
In de 3 keer dat ik ermee viste brak hij 2 keer!!

Die Soft steel kreeg ik met m'n blote handen niet eens kapotgetrokken, zelfs niet een stuk dat erg gerafeld was!!

En kinken...ach dat doet elke nylonlijn.
Molens met grote spoelen gebruiken, goed opspoelen en regelmatig de laatste paar meter lijn weggooien doet wonderen op dat gebied.

Verder heb ik met Berkley big game, Gardner gr60 en Suffix Synergy met tervredenheid gevist.

Van de Shimano Technicum was ik minder gecharmeerd, een sterke lijn maar werkelijk iedere knoop die ik erin legde brak als naaigaren als je er maar even aan trok.
Ik moet wel zeggen dat dat een jaar of 5 geleden was, misschien is die lijn inmiddels verbeterd.

Op dit moment raad ik je die Soft steel aan. :wink:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

15-07-2005 11:57

Hans van Putten schreef:Sjoerd,

Zal je proberen een wat gerichter antwoord te geven als velen hier niet hebben gedaan..

Soft Steel: vrij veel rek, goed in te zetten bij klein tot middengroot water. (ook goed in te zetten icm zware hengels ivm dril onder de kant, heeft rek z'n voordelen)

Ook zet ik deze lijn in op grote en kleine rivieren (icm voorslag) waar de lijn ook prima presteert.

Voor >100m uit de kant vissen zou ik een andere lijn kiezen ivm overtollige rek op dat moment.

Softsteel is slijtvast en kinkt weinig, maar ik ben van mening dat dat ook te maken heeft met een juiste slipafstelling, niet tegen de slip indraaien, geen toplood gebruiken en hoge kwaliteit ogen op de hengel en op de juiste manier (laten) opspoelen.

Heb er al jaren de 34/00 van en bevalt uitstekend. Qua prijs/ kwaliteit is het een prima lijn en je mag deze dan ook niet vergelijken met een Shimano Technium, die mag ook wel super presteren, daar is de prijs ook naar. Ik kan daar een aantal seizoenen mijn spoelen voor vullen met softsteel...

Mvrgr Hans


Zeg Hans, welke lijnen kan jij aanraden met wat minder rek dan Fox Soft Steel. Ik wordt er werkelijk niet goed van. Naast de Fox lijn vind ik iedere lijn een stuk minder presteren, maar ja, die enorme rek wanneer je eens op flinke afstand vist. Ik dacht het gevonden te hebben in de Daiwa infinity duo. Wanneer deze lijn enkele dagen in het water ligt wordt hij ook weer zeer zwak (door waarschijnlijk opname van water?). Dat gebeurt je dan weer in Frankrijk waar je nou net op die afstanden zat te vissen. Excelon van Sufix is dan weer zeer zwak op de knoop. Shimano Beast Master is veel dikker dan ze aangeven op de spoel (krijg ik capaciteitsproblemen door) Blijft er weer weinig over dus.........
Gebruikersavatar
Hans van Putten
Berichten: 190
Lid geworden op: 27-05-2004 16:42
Locatie: Betuwe

15-07-2005 14:35

Bas,


dat is ook voor mij nog een raadsel :oops: .....

Ik heb er nu 2 in de test, maar kan hier nog weinig over zeggen aangezien ik op dit moment prima uit de voeten kan met de softsteel voor mijn huidige viswateren.

Eentje daarvan is Berkley Biggame en Berkley Fluorcarbon.

De eerste zit nog nieuw op de spoelen zonder water te hebben gezien, de tweede heb ik op een grote heldere zandafgraving ingezet vanwege zijn "onzichbaarheid" en er een aantal vissen op gevangen, vind alleen de trekkracht wat zwakjes waardoor je dus snel op dikkere lijn zit wat ik juist niet wil.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een lijn waar ik een jaar of 8 geleden mee viste, deze had dezelfde capaciteiten als de softsteel, maar zeker 1/3 minder rek.

Dit betreft de Berkley Gold (zo gaf ik dit tenminste aan in de viswinkel, heeft bijna dezelfde kleur als softsteel) maar deze lijn heeft de viswinkel waar ik kom al jaren niet meer en ben deze ook nergens ander tegengekomen..

Ook is het tegenwoordig lastig om lijn te vinden die bevalt aangezien er zoveel soorten zijn dat je helemaal in de war raakt in de winkel door al die honderden merken en typen lijn.


Mvrgr Hans
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

15-07-2005 14:54

Nou Hans, denk dat ik die rek maar voor lief ga nemen en de boel wat meer opspan met een verbeterde beetgeristratie (uitdaging). Alle andere merken belanden steeds weer in de vuilnis bak.....

Bedankt in ieder geval.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-07-2005 14:59

Dat oprekken van de lijn vind ik nu juist een groot voordeel. Lekker blijven draaien, totdatje de hengel met top en vingers bij de cone kunt vasthouden en dan moet ie niet met de top op de grond vallen dus.

moet je eens kijken, als een vis het aas dan opneemt.

lijkt startrek wel..... :D
Gebruikersavatar
Hans van Putten
Berichten: 190
Lid geworden op: 27-05-2004 16:42
Locatie: Betuwe

15-07-2005 15:12

Bas,

tja, staat me wel iets van bij dat in een der karperbladen een testartikel over lijnen heeft gestaan, weet alleen niet meer in welke, moet ook eerlijk zeggen dat ik pas iets geloof als ik het product zelf ken en heb geprobeert...

Heb laatst op ca 100 meter ver gevist en kreeg gewoon loeiharde runs..
Ook tijdens de dril had ik geen last van het "overtollige" rekgehalte van de lijn...

Jij gebruikt de lijn ook voor (semi-) freelining begrijp ik dan uit je reactie mbt de beetregistratie??? Hiermee heb ik geen ervaring op dergelijke afstanden, slechts tot 30 meter en dan is de rek geen probleem.

Mvrgr Hans
Gebruikersavatar
Hans van Putten
Berichten: 190
Lid geworden op: 27-05-2004 16:42
Locatie: Betuwe

15-07-2005 15:13

Mitsz,


Deze demonstratie volgt tijdens de bbq??, ben erg benieuwd 8)

Mvrgr Hans
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

15-07-2005 15:47

Hans van Putten schreef:Bas,

tja, staat me wel iets van bij dat in een der karperbladen een testartikel over lijnen heeft gestaan, weet alleen niet meer in welke, moet ook eerlijk zeggen dat ik pas iets geloof als ik het product zelf ken en heb geprobeert...

Heb laatst op ca 100 meter ver gevist en kreeg gewoon loeiharde runs..
Ook tijdens de dril had ik geen last van het "overtollige" rekgehalte van de lijn...

Jij gebruikt de lijn ook voor (semi-) freelining begrijp ik dan uit je reactie mbt de beetregistratie??? Hiermee heb ik geen ervaring op dergelijke afstanden, slechts tot 30 meter en dan is de rek geen probleem.

Mvrgr Hans


Aan die test heb je niet veel m.i. Ze hebben de lijnen namelijk niet eerst (langdurig) in het water gelegd en ook niet onder langdurige spanning getest (met rek en daardoor 'kruip' als gevolg). Nylon neemt water op, dit heeft m.i. invloed op de eigenschappen ervan. Zie ook dat Daiwa Infinity verhaal. Echt waardeloos als je daar na 2 dagen achter komt.
Op die hele grote afstanden (liever niet, maar met een glooiende bodem moet je soms wel om op diepte te komen) vis ik niet meer schuivend, omdat de controle over het geheel dan weg is. Met een backstop zou mischien nog wel kunnen, gebruik makend van de rek in het nylon voor dat beetje speling in het geheel. Verbazingwekkend hoe weinig weerstand je de eerste 20 cm dan nog hebt overigens. Mischien wel het proberen waard.
Maarre, ik doelde meer op het beter in evenwicht hangen van de swinger waardoor eerder de lijn over de pieper loopt.
Laatst gewijzigd door Bas B. op 15-07-2005 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans van Putten
Berichten: 190
Lid geworden op: 27-05-2004 16:42
Locatie: Betuwe

15-07-2005 16:23

Bas,



Duidelijk.....


Gaf al aan dat die test niet veel was, de door jouw genoemde argumenten als te water laten van de lijn e.d. kan ik me niets van herinneren inderdaad....
Ach, zo gaat dat vaker met tests.

We houden de Softsteel er vollopig maar even op onder alle omstandigheden :wink:

Mvrgr Hans
Laatst gewijzigd door Hans van Putten op 15-07-2005 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.