Botulisme in viswateren

Plaats reactie
Barry Postma

13-07-2005 13:09

ik zat vannacht te vissen.
komen er smorgens twee mannen langs die mij waarschuwen voor botulisme.
ik zag de ernst e niet zo van in maar volgens hen was het toch een sirieuze zaak en kon het in het ergste geval (type E) zelf dodelijk voor mensen zijn.
ik heb dus toch maar maar besloten om het boeletje maar in te pakken en te gaan verkassen.

ze hadden van dit water nog geen uitslag maar er waren wel 35 dode eenden naar het lap gestuurd.

maar ze haden ongeveer 20 km daar vandaan wel die gevaarlijke type E gevonden

het is maar dat jullie het weten

groetjes barry
killian de bruijne

13-07-2005 15:50

kijk eens of zij nu zitten te visse :lol:
Daaf Wolters

13-07-2005 17:24

Als er 35 dode eenden drijven die niet doorzeefd zijn met hagel lijkt me de kans vrij groot dat het om botulisme gaat. Als het nog niet actief is komt dat vanzelf met al die dode beesten.
Dat verhaal van type E klopt, gelukkig wordt die variant slechts zeer zelden aangetroffen, maar hij kan idd onder extreme omstandigheden dodelijk zijn. Verstandig van je om in te pakken, niet prettig vissen op een water waar dat spul actief is.
Heb je trouwens nog meer dode beesten zien drijven? Dat is namelijk vrijwel altijd een goede eerste indicatie.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Frank bosman

13-07-2005 17:28

Het is levensbedreigend wanneer je het water binnenkrijgt, bij aanraking volgens mij nog niet. Zal nog wel even aanduren, als er nu al botulisme is! Als het water boven de 17 graden blijft is er constant kans op botulisme aanwezig.
beetje bij beetje
Barry Postma

14-07-2005 10:32

Beste mensen,

De mannen die ik daar sprak waren mensen van een een of ander team
die gasten haden een aantal dagen daarvoor alle kadavers opgeruimt want dat zijn de broedhaarden voor botulisme. zij kwamen nu ook de borden plaatsen.

hij vertelde mij dat de beste bestrijding het weghalen van de kadavers was

de botulismebacterie voed zich met kadavers en als het water tussen de 18 en de 30 graden was kon hij zich zeer snel voortplanten de bacterie schijdt een stof uit dat zeer giftig is en dat maakt dus alles kappot zoals vissen en watervogels

hij vertelde mij ook dat je door bv je schepnet de bacterie over kan dragen naar een ander water je kan de bacterie doden met een gloor sopje en hij zei mij ook dat je het gif met water af kon spoelen.

het is inderdaad niet direct schadelijk voor ons maar als je een wondje aan je handen hebt kan het je lichaam al binnendringen
ook kan de bacterie aan je handen komen en de giftige stof afschijden
als je dan vv wat gaat eten kan het ook op die manier weer in je lichaam komen Dus PAS OP !!!

ik heb dus thuis mijn schepnet, bewaarzak en weegzak even goed schoongemaakt eerst even in een sopje met een klein beetje gloor en toen heel goed afgespoeld.

ik heb ook vaak een hond bij me als ik ga vissen deze dieren drinken vaak uit het viswater en je snapt wel dat dat niet zo tof is bij een besmet water !!

oke nu maar hopen dat ik er snel weer kan vissen

groetjes barry
Daaf Wolters

14-07-2005 11:49

Hoi Barry,
Je schepnet reinigen kan natuurlijk nooit kwaad, maar voor zover ik weet is het in geval van botulisme niet nodig. De bacterie is namelijk constant in elk water aanwezig, de vraag is alleen of hij actief is of niet.
Vissen zijn trouwens zo'n beetje de laatste organismen die door botulisme het loodje leggen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Plaats reactie