ik zit met een vraag..
stel je voor je zit op een water en je hebt voor dat water het ideale aas gevonden. en je gaat hiermee goed voeren en natuurlijk ook goed vangen.
maar dan nu het probleem:
het is een redelijk druk bevist water en mensen zullen natuurlijk zien dat jij op die stekken goed aan het vangen bent.
en ze gaan op jou bevoerde stekken vissen (als jij er niet vist) zal de karper dan ook hun aas makkelijk opnemen of zullen ze gewoon het liefst jou aas blijven eten en niet zo snel omkijken naar het overige aas? of zullen ze gewoon de hele plek leeg eten met als nadeel dat de andere visser ook zijn vis vangt op jou stekkie..
deze vraag kwam mij omhoog nadat ik de test resultaten had gelezen van waterland baits waar op een water 15 vissen van de 18 op dezelfde bol werden gevangen..
maar zal dat alleen voor dat water gelden of prefereerd de karper lekker aas boven minder lekker aas??
want ik wil namelijk straks na de zomer eens proberen met de wonderballen van mitsz op mijn water. en als die goed aanslaan wil ik eigenlijk niet dat andere mensen gaan profiteren van mijn stekken.
ik hoop dat jullie mij nog een beetje snappen en jullie ervaringen kunnen vertellen.
Gr. Remko
Aas gedrag van de karper
-
- Ronnie van Berlo
- Contacteer:
Dat is een lastige vraag, en een moeilijk antwoord. Het is voor de karper belangrijk dat het aas een goede voedingswaarde heeft. Op het moment dat dat zo is en de karper weet dat er op een bepaalde plek altijd voer ligt met een hoge voedingswaarde dan pakt die karper ook een andere knikker........dus ook de knikker van de ander, aangezien dat de karper niet de link kan leggen tussen een bepaalde flavour en voedingswaarde......de karper heeft gepakt en gegeten, het was voedzaam, dus gaat nog eens terug....ligt daar dan opnieuw voer dan gaat ie dat weer even proeven, eet ervan en ervaart dat dit voer goed vult. Komt dan iemand anders met een andere knikker op dezelfde plaats dan is de kans groot dat de karper dat aas ook pakt.
Het kan wel zo zijn dat een bepaalde flavour een afschrik reactie teweeg brengt, dat is iets wat je wel merkt bij oude smaken.
Maar dat alle karpers alleen jou voer pakken dat bestaat volgens mij niet, en sommige aaslveranciers die hebben goede trucks om jou dat aas te laten kopen.......de reclame die ze maken over de goede vangsten klinkt menigeen goed in de oren waardoor we denken dat het wonder knikkers zijn.
Ik houdt gewoon vast aan eigen knikkers maken........genoeg koolhydraten, eiwitten en vetten, genoeg suikers en wat crunch ingredienten om de knikker wat harder te maken......werkt prima.....hoeft voor mij geen wonder knikker te zijn....miscien wat high leakage vis olie d'r in voor in de zomermaanden...werkt ook prima.....
Het kan wel zo zijn dat een bepaalde flavour een afschrik reactie teweeg brengt, dat is iets wat je wel merkt bij oude smaken.
Maar dat alle karpers alleen jou voer pakken dat bestaat volgens mij niet, en sommige aaslveranciers die hebben goede trucks om jou dat aas te laten kopen.......de reclame die ze maken over de goede vangsten klinkt menigeen goed in de oren waardoor we denken dat het wonder knikkers zijn.
Ik houdt gewoon vast aan eigen knikkers maken........genoeg koolhydraten, eiwitten en vetten, genoeg suikers en wat crunch ingredienten om de knikker wat harder te maken......werkt prima.....hoeft voor mij geen wonder knikker te zijn....miscien wat high leakage vis olie d'r in voor in de zomermaanden...werkt ook prima.....
- Martijn Huisman
Remko,
Als je hier op de site zet waar jij mee gaat vissen en er zijn een paar collegavissers die weten waar jij vist en dit lezen maak je ze het natuurlijk wel heel gemakkelijk om mee te profiteren.
Als je hier op de site zet waar jij mee gaat vissen en er zijn een paar collegavissers die weten waar jij vist en dit lezen maak je ze het natuurlijk wel heel gemakkelijk om mee te profiteren.
het gaat niet enkel om gewichten, hou plezier in je hobby
http://www.karperstudiegroep.nl
http://www.specialbaits.com
-
het was maar een idee.. en als ze de bollen van mitsz willen hebben moeten ze 150 km rijden. en ik denk niet dat veel mensen het ervoor over hebben als je de gemiddelde leeftijd vissers daar pakt is het 16-17 jaar.
maar ik wil gewoon me eigen goede boilie maken met evt ingredienten van mitsz of een andere goede leverancier, om zo een goed vangende bol te maken..
maarja je hebt er veel last van stekkenpezers. als je een sessie goed gevangen hebt dan zit de volgende dag pietje er te vissen. en ik wil niet dat pietje van mijn stek gaat profiteren. daarom had ik gehoopt dat een karper na goed voer te hebben gegeten het normale voer even links liet liggen totdat hij weet dat het goede voer echt op is.
Gr. Remko
maar ik wil gewoon me eigen goede boilie maken met evt ingredienten van mitsz of een andere goede leverancier, om zo een goed vangende bol te maken..
maarja je hebt er veel last van stekkenpezers. als je een sessie goed gevangen hebt dan zit de volgende dag pietje er te vissen. en ik wil niet dat pietje van mijn stek gaat profiteren. daarom had ik gehoopt dat een karper na goed voer te hebben gegeten het normale voer even links liet liggen totdat hij weet dat het goede voer echt op is.
Gr. Remko
- Martijn Huisman
ik zou dan niet op 1 stek gokken en meerdere stekken aanleggen!!
Zo leren de vissen veel sneller je voer kennen omdat ze het overal tegenkomen en als je op stek a goed vangt en je komt er morgen weer aan en er zitten op je stek de zgn stekkenpezers niet getreurd!!
Je hebt tenslotte op meerdere stekken gevoerd en gaat nu dus op stek b of c zitten!!
De kwaliteit van het aas is uiteraard een HELE belangrijke factor wat het verschil tussen blanken en vangen kan zijn, dit heb ik al verschillende keren mee mogen maken!!
Als ik zo de verhalen van de WB baits lees zit dat wel goed denk ik!!
Zo leren de vissen veel sneller je voer kennen omdat ze het overal tegenkomen en als je op stek a goed vangt en je komt er morgen weer aan en er zitten op je stek de zgn stekkenpezers niet getreurd!!
Je hebt tenslotte op meerdere stekken gevoerd en gaat nu dus op stek b of c zitten!!
De kwaliteit van het aas is uiteraard een HELE belangrijke factor wat het verschil tussen blanken en vangen kan zijn, dit heb ik al verschillende keren mee mogen maken!!
Als ik zo de verhalen van de WB baits lees zit dat wel goed denk ik!!
het gaat niet enkel om gewichten, hou plezier in je hobby
- Daaf Wolters
Ronnie van Berlo schreef:Dat is een lastige vraag, en een moeilijk antwoord. Het is voor de karper belangrijk dat het aas een goede voedingswaarde heeft. Op het moment dat dat zo is en de karper weet dat er op een bepaalde plek altijd voer ligt met een hoge voedingswaarde dan pakt die karper ook een andere knikker........dus ook de knikker van de ander, aangezien dat de karper niet de link kan leggen tussen een bepaalde flavour en voedingswaarde......de karper heeft gepakt en gegeten, het was voedzaam, dus gaat nog eens terug....ligt daar dan opnieuw voer dan gaat ie dat weer even proeven, eet ervan en ervaart dat dit voer goed vult. Komt dan iemand anders met een andere knikker op dezelfde plaats dan is de kans groot dat de karper dat aas ook pakt.
Dit is idd een lastige vraag. Dat voedingswaarde belangrijk is lijkt me duidelijk, maar hoe belangrijk? Ik geloof absoluut niet dat een karper als hij één keer een paar bollen eet meteen weet of dat aas een goede voedingwaarde heeft of niet. Bovendien, wat is een goede voedingswaarde? In principe moet je je boilie wel heel erg verknallen wil je een compleet waardeloze voedingswaarde krijgen. Ik denk dat chemische toevoegingen aan de bol (flavours, conserveermiddelen, enz) meer kapot kunnen maken dan voedingswaarde. Ook de versheid van de ingrediënten is een stuk belangrijker dan de voedingswaarde.
Waarom zou een karper wel de link tussen een bepaalde plek en goed voedsel kunnen leggen en niet de link tussen de flavour en goed voedsel? Ik vraag me af wat je beredenatie hierachter is. Als een karper namelijk niet de link tussen een bepaalde flavour en een bijbehorende goede bol kan leggen, waarom valt er dan met goed luccen zo veel succes te behalen? Dit is in feite toch niks meer of minder dan de karper leren dat de bolletjes met die bepaalde smaak goed en veilig zijn.
Hetzelfde geldt voor die golven op bepaalde wateren. Misschien ken je het wel, de locals zien pietje met een vismeelbol goed vangen, gaan allemaal met vismeelbollen voeren en vissen en die vismeelbollen beginnen steeds beter te vangen. Dit kan zelfs zo ver gaan dat er aan een ander soort bol haast geen visje meer te vangen valt. Tot op een bepaald moment de vangsten weer gaan afnemen omdat de vissen ondertussen allemaal al een paar keer op de kant hebben gelegen aan die vismeelbollen. In principe is luccen niks anders dan zo'n golf opwekken, in je eentje of met een paar man en voorkomen dat de rest gaat meeprofiteren. Dat er tussen deze twee dingen grote overeenkomsten zijn mag in elk geval duidelijk zijn.
Jij stel daarentegen in feite dat het niks uit maakt wat voor bol je gebruikt als je instant vist, maar dat je instant vangsten veel meer afhangen van de voerinspanningen van een ander. Immers, volgens jou scenario gaan die jochies die met een willekeurige bal uitpakken op remco's stek net zo goed vangen als hij. Om eerlijk te zjn heb ik daar mijn twijfels bij...
Toch kan je instant, zelf als je op anderman voerplek zit (foei!) wel degelijk verschil gaan merken tussen verschillende boilies.
Om toch nog even terug te komen op de topicvraag, je kan waarschijnlijk nooit volledig voorkomen dat anderen mee gaan profiteren, immers, de vissen zijn gewend om op die plek te azen. Toch denk ik dat zeker een deel van de vissen niet zomaar willekeurig elk aasje zou pakken wat een ander daar neer gooit.
Of je dit risico wilt nemen is aan jou. Het beste kan je denk ik in elk geval je vangsten stil proberen te houden, als de rest niet merkt dat jij meer vangt dan de rest zullen ze ook minder snel geneigt zijn om eens op die plek te gaan vissen.
-
vangsten stil houden op het water is erg moeilijk..
zodra je beet hebt (dag of nacht) heb je elke visser die er op dat moment vist. naast je tent staan
maarja ik denk dat ik gewoon de gok moet wagen en zorgen dat ik een uberlekkere en goede bol moet gaan brouwen en kijken wat de uitkomst word.
Gr. Remko
zodra je beet hebt (dag of nacht) heb je elke visser die er op dat moment vist. naast je tent staan

maarja ik denk dat ik gewoon de gok moet wagen en zorgen dat ik een uberlekkere en goede bol moet gaan brouwen en kijken wat de uitkomst word.
Gr. Remko
- Daaf Wolters
Liggen jullie elkaar constant met de verrekijker in de gaten te houden ofzo?
Zonder dollen, wil je zeggen dat al die jochies hun hengels in de steek laten omdat "die meneer daarginds" een karpertje heeft?
Zou in elk geval zorgen dat ze je optonic niet horen, dat scheelt al een hoop, verder kan je als je in het donker staat te drillen je lamp pas aandoen zodra je hem in het net hebt.
Ken dit heen en weer geren gedrag nog van een vijver waar ik een tijdje heb gevist een paar jaar geleden. Ik kreeg al een stuk minder bezoek toen ik met de slip dicht ging vissen en nog voor er echt geluid uit de optonic kwam aansloeg. Van de zes runs die ik zo op een dag kreeg merkten al die jochies er 1 of 2 op, dat haalden ze zelf ook nog net, dus ze merkten niet echt dat ik in mijn eentje de hele vijver er uit viste.

Zonder dollen, wil je zeggen dat al die jochies hun hengels in de steek laten omdat "die meneer daarginds" een karpertje heeft?
Zou in elk geval zorgen dat ze je optonic niet horen, dat scheelt al een hoop, verder kan je als je in het donker staat te drillen je lamp pas aandoen zodra je hem in het net hebt.
Ken dit heen en weer geren gedrag nog van een vijver waar ik een tijdje heb gevist een paar jaar geleden. Ik kreeg al een stuk minder bezoek toen ik met de slip dicht ging vissen en nog voor er echt geluid uit de optonic kwam aansloeg. Van de zes runs die ik zo op een dag kreeg merkten al die jochies er 1 of 2 op, dat haalden ze zelf ook nog net, dus ze merkten niet echt dat ik in mijn eentje de hele vijver er uit viste.
- Ronnie van Berlo
- Contacteer:
Daaf Wolters schreef:Dit is idd een lastige vraag. Dat voedingswaarde belangrijk is lijkt me duidelijk, maar hoe belangrijk? Ik geloof absoluut niet dat een karper als hij één keer een paar bollen eet meteen weet of dat aas een goede voedingwaarde heeft of niet. Bovendien, wat is een goede voedingswaarde? In principe moet je je boilie wel heel erg verknallen wil je een compleet waardeloze voedingswaarde krijgen. Ik denk dat chemische toevoegingen aan de bol (flavours, conserveermiddelen, enz) meer kapot kunnen maken dan voedingswaarde. Ook de versheid van de ingrediënten is een stuk belangrijker dan de voedingswaarde.
Waarom zou een karper wel de link tussen een bepaalde plek en goed voedsel kunnen leggen en niet de link tussen de flavour en goed voedsel? Ik vraag me af wat je beredenatie hierachter is. Als een karper namelijk niet de link tussen een bepaalde flavour en een bijbehorende goede bol kan leggen, waarom valt er dan met goed luccen zo veel succes te behalen? Dit is in feite toch niks meer of minder dan de karper leren dat de bolletjes met die bepaalde smaak goed en veilig zijn.
Jij stel daarentegen in feite dat het niks uit maakt wat voor bol je gebruikt als je instant vist, maar dat je instant vangsten veel meer afhangen van de voerinspanningen van een ander. Immers, volgens jou scenario gaan die jochies die met een willekeurige bal uitpakken op remco's stek net zo goed vangen als hij. Om eerlijk te zjn heb ik daar mijn twijfels bij...
Toch kan je instant, zelf als je op anderman voerplek zit (foei!) wel degelijk verschil gaan merken tussen verschillende boilies.
Om toch nog even terug te komen op de topicvraag, je kan waarschijnlijk nooit volledig voorkomen dat anderen mee gaan profiteren, immers, de vissen zijn gewend om op die plek te azen. Toch denk ik dat zeker een deel van de vissen niet zomaar willekeurig elk aasje zou pakken wat een ander daar neer gooit.
Of je dit risico wilt nemen is aan jou. Het beste kan je denk ik in elk geval je vangsten stil proberen te houden, als de rest niet merkt dat jij meer vangt dan de rest zullen ze ook minder snel geneigt zijn om eens op die plek te gaan vissen.
Een karper weet wel degelijk of een bepaalde knikker goed vult en zijn/haar honger stilt, dat dat uiteindelijk te linken valt aan een flavour is minder waarschijnlijk, het is eerder de plek waar het voedsel ligt. Ik ben ervan overtuigd dat als je op een bepaalde plek hoogwaardig voedsel voert met een bepaalde flavour je na enige tijd voeren ook met een andere flavour kan vangen, de karper eet immers niet alleen van die bollen, maar eet ook ander voedsel wat ie tegenkomt. Het is voor de karper makkelijker de link te leggen tussen plaats en voedsel dan tussen flavour en voedsel.
Maar ik zou zeggen probeer het uit en ervaar, want alleen ervaring blijft je levenslang bij!!!