Droge Mix bewaren

Plaats reactie
Remco Oudhuyzen

02-06-2005 14:56

Mensen,

ik vraag me af hoelang je droge mix kunt bewaren in een goed luchtdicht afgesloten emmer.. want ik zit eraan te denken, als je grotere zakken meel etc haalt is meestal veel goedkoper dan 1kg zakken enzo. maar ik verbruik niet zoveel boilies en ik kan op dit moment hooguit 15-20kg boilies invriezen.

nog een vraagje: hoelang kun je boilies in een vriezer bewaren? als ik een grote vrieskist heb. kan ik dan me boilies 1 tot 2 jaar bewaren of is dit not done?

Gr. Remko
marijn ham

02-06-2005 15:20

Remko,

Als je anar een dierenzaak gaat, vraag eens of ze tonnen van Eukanuba of Royal Canin hebben staan.
Vaak krijgen ze sie tonnen als ze een voorraad voer hebben ingeslagen. Klanten krijgen ze vaak gratis mee... Die tonnen zijn prima af te sluiten waarin je je mix goed kan bewaren.

Boilies kan je lang genoeg invriezen, zolang het bevroren is kan er niks mee gebeuren!
Remco Oudhuyzen

02-06-2005 15:31

wat is lang genoeg invriezen??
zoals mijn prognose er voor dit jaar uitziet. vis ik nog tussen de 30 en 60kg bollen weg..

maar als grotere zakken wil halen heb ik zo weer 100kg mix. dus ongeveer 150kg bollen. hiermee kan ik nog tot eind volgend jaar vissen. maar ik zit te bedenken of ik ze wel goed vers kan houden tot die tijd.

Gr. Remko
Jeroen Leuven

02-06-2005 15:37

Remko,

Boilies zijn niet tot het oneindige houdbaar in de vriezer bij vriezen vertraag je het bedervingsproces.
Een 4 tal maanden moet geen probleem zijn.
Ook een belangrijke factor is de ingredienten die je gebruikt, zijn deze van hoge kwaliteit dan zullen je bollen langer houdbaar blijven/zijn.

Naar mate de boilies in langer in de vriezer liggen zullen ze ook uitdrogen wat weer een negatieve uitwerking heeft als je ze gaat ontdooien. Ze zullen dan witte (uitgedroogde) plekken vertonen en en het komt de densiteit van de boilie ook niet ten goede.

Mijn advies is kleine porties draaien zodat je altijd met "verse" boilies vist.

Gr,
Jeroen
Remco Oudhuyzen

02-06-2005 15:45

en de mix droog in goed afsluitbare tonnen?? zal het dan langer vers blijven??
Jeroen Leuven

02-06-2005 15:48

Volgens mij wel, wat je in de winkel koopt ligt ook niet sinds die morgen in de schappen.

Jeroen
marijn ham

02-06-2005 17:03

Inderdaad niet al te lang in je vriezer laten liggen. Maar dat hangt ook weer af van hoe lang je de bollen hebt laten droggen.
Normaal gesproken laat ik mijn boilies een aantal dagen in de wind drogen. Boilies liggen in bewaarzakken enn die gaan in de wind, dan drogen ze erg goed uit en kan je ze beter invriezen en langer bewaren.

Boilies die een dag hebben gedroogd en nog vochtg de vriezer ingaan, worden inderdaad wit-achtig, in ieder geval komt het de geur en smaak van de boilie niet ten goede.

Als de bollen goed gedroogd zijn kan je na een half jaar nog makkelijk met je boilies vsisen. Zorg dat je wel verse ingredienten gebruikt en geen ingredienten die al 2 jaar oud zijn, dat komt het gehele proces ook niet ten goede.
Henk ter Maat

03-06-2005 19:12

Remco vroeg;

en de mix droog in goed afsluitbare tonnen?? zal het dan langer vers blijven??

Neen Remco.
Wel iets langer, maar niet onbeperkt!

Het is levend materiaal en vergeven van biologisch leven.
Allerlei schimmels, bacterieel leven, mijten en motten zullen samen met hun eitjes en larven je mix toch verouderen!
Die beesjes eten ervan en vervolgens plassen en poepen ze er maar wat oplos.

Jammer maar helaas dus..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Plaats reactie