lijnbreuk met heli rig

Plaats reactie
vinnie kuiper
Contacteer:

02-05-2005 16:13

Vroeger visste ik niet anders dan met een helicopter rig, naar mijn weten ook altijd zonder problemen.
Om vaster te gaan vissen ben ik ooit overgestapt op inline lood.

Laatst paste ik ivm de aanwezige blubberbodem en de te halen afstand de heli rig weer eens toe. de volgende dag stond ik raar te kijken toen na 10 seconden (wat moest zijn) m'n eerste vis van dit water verspeelde op lijnbreuk in het nietsledige.......
De (20lb) lijn was afgebroken vlak boven het lood, er zat ook een hele eigenaardige krul in de laatste 2 cm......
Om de loodknoop te beschermen had ik 2 cm tube over het oog heen geschoven.
Ik vermoed dat door het opkrullen van de tube (door de druk van de wartel vd onderlijn) de lijn in de tube is geknapt. Wel heel vreemd, ik kan me niet herrinneren dat dit me ooit eerder is gebeurd :roll:

Ik kan natuurlijk gewoon weer met inline of een safety rig aan de slag gaan maar de heli lijn had een paar belangrijke voordelen die ik eigenlijk wil benutten. Ik zoek dus eigenlijk naar een oplossing voor de lijnbreuk. zelf heb ik al gedacht aan verkorten van de lood tube, weglaten of eventueel de zachte tube vervangen voor harde tube. Of de heli rig knopen op een hele dikke (50/00 fluo of zo) voorslag....

Iemand ervaring of tips??

Gr Vincent
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Koen de Been

02-05-2005 21:54

Vinnie,

Ik heb een voorstelling van je aparte lijnbreuk.
Wellicht komt er op een verkeerde manier druk op je lijn(maar vooral knoop) te staan die je knoop van het lood uitelkaar drukt.
Ik zou dan eens kijken naar een leadcore-leader de eerste meter.
In je leadcore komt geen knoop maar die "splice" je.
Splice je lood eens op je leadcore en werk dat gedeelte af met secondenlijm om je knoop te zekeren.
De rest van de montage erop en voila.....Vinnie kan met een gerust hart dikke vissen uit de blubber trekken. :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
vinnie kuiper
Contacteer:

03-05-2005 09:23

Hoi Koen

Bedankt voor je antwoord.
is inderdaad een plan, ik had een beetje hetzelfde idee maar dan met dikke gevlochten voorslag, vond ik echter te opzichtig.
Bij de heli zie ik oa het gemis aan tube als een van de voordelen. Nu is leadcore geen tube natuurlijk maar misschien schikt het ook af...... Aan de andere kant zakt het in combinatie met een fliegend achterloodje waarschijnlijk toch weg in de blubberdeflub.....
Ga het zeker proberen denk ik wel toch..!

Gr Vincent.

Koen de Been

03-05-2005 16:22

Hoi Vinnie,

Het gebruik van leadcore zal minder snel afschrikken dan bij het gebruik van tube omdat de leadcore netjes naar de bodem zinkt als je je lijn niet snaarstrak aanspant. :wink:

Goede en makkelijke leadcore is de Limpit Leadcore van Nash. Fijn in gebruik en een nylon coating.
Vriendelijke groet,

Koen de Been
vinnie kuiper
Contacteer:

03-05-2005 16:52

Hoi Koen.

Heb een klosje 15 lb van fox, ga vanavond ff knopen of eerder vlechten....
ik test 't wel eerst voor ik het geheel nat ga maken, weet niet hoe bestedig het werkelijk is maar kom er snel genoeg achter.

Mzzzzlllssss

Koen de Been

06-05-2005 12:46

En Vinnie?? :)
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Robert Campbell

06-05-2005 17:01

Helemaal mee eens Koen!
Helicopter rig is een beetje er uit gewerkt tegenwoordig maar met leadcore werkt het perfect 8)

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
vinnie kuiper
Contacteer:

27-05-2005 15:39

Nou jongens, schiet mij maar tot moes....

WAT een tiefusspul zeg!
ben nou een paar weken verder en heb 't nog steeds niet voor elkaar iets zinnigs ermee te maken.. :oops: :oops: :oops:

Kan iemand me uitleggen hoe 't moet want bij de zaak waar ik 't kocht wisten ze 't niet :evil: (gelukkig is er een nieuwe toko bijgekomen in m'n buurt, hij heeft mij al gewonnen dank zij z'n concurentie....)

Ik heb zo'n mooi maagdarmspiraaltje van vox erbij gekregen in de verpakking maar krijg 'm niet door de coating, krijg de coating er ook niet vanaf......
Neem overigens aan dat het de bedoeling is het uiteinde terug te trekken in de kern? da's waar ik in ieder geval op heb staan zweten.....

Koen de Been

29-05-2005 01:33

Vinnie,

Ik denk dat je hier wel wat mee kunt:

http://www.carpobsession.nl/nuke/html/autohtml.php?filename=groep_I/leadcore.html

Succes......Ben benieuwd naar je resultaten.

Leuk en toepasselijk onderschrift trouwens!!! :lol: [/b]
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Kees Ouwehand

29-05-2005 11:18

Zeg Vinnie,

Ergens klopt er iets niet.

Ik lees leadcore en ik lees 15 lbs en ook nog coating.

Leadcore van Fox is 45 lbs en heeft geen coating. Het bestaat uit een binnenkern van looddraad en daaromheen een holle gevlochten mantel. Het maken van een lusje door het uiteinde even verderop terug te trekken met een fleurnaald in de mantel is een fluitje van een cent. :-?

Nadat je een stuk van de loodkern hebt weggeknipt, althans.

Probeer jij soms een lusje te splitsen in een stuk 15 lbs gevlochten combi-lijn met plastic coating?

Groet, Kees
Robert Campbell

30-05-2005 09:45

:lol: :lol: Sorry Vinnie, je moet toegeven, hij is leuk :lol: :lol:

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
vinnie kuiper
Contacteer:

30-05-2005 09:54

Hallo allen!

Kees, ik heb voor de zekerheid nog maar even gekeken en uit elkaar getrokken..... er zit inderdaad een lode binnenkern in, daar omheen een gevlochten mantel. Deze mantel lijkt te zijn behandeld met een soor hars waardoor die keihard is geworden..... op het klosje (dispencer) staat werkelijk waar 15 lbs leadcore. de winkel waar het klosje vandaan komt verkoopt niet zoveel karperspul en het zou me niet verbazen als het klosje er al een paar jaar heeft gehangen.
Ik was overigens op zoek naar een looddraadje in de trant van 45 lbs, dit was het enige wat zij voor me hadden. Het is dus echt geen snake skin, snake bite, mantis of gelijkwaardig spul maar dan van foxie foxstrot. maar bedankt voor de tip :oops: :wink:

Koen ik zal ff kijken naar je link! thanks....

RC, vind er niets aan 8) :wink: 8)

groetjes Vincent

vinnie kuiper
Contacteer:

30-05-2005 10:05

:oops: geloof dat ik door heb waar het fout gaat, Kees noemde het ook al, moet eerst een stuk loodkern er uit trekken.
Ahum, ga het vanavond maar weer eens proberen :oops:

Morgen horen jullie wel weer wat er nu weer niet goed ging, gaat, is gegaan..... :wink:

Gr Vinnie de Poeh

Kees Ouwehand

30-05-2005 11:11

Oké Vinnie,

Er gaat wat bij mij wat dagen. Dit zal onderlijnmateriaal zijn om rigjes van te binden. Een lichtere versie van het leadermateriaal.

Ooit heb ik 15 lbs leadcore uit de vliegviswinkel uitgeprobeerd. Dit was niet te splitsen maar wel zo dun dat het gewoon geknoopt kon worden. Maar ik vond het als onderlijnmateriaal maar niks, dus heb er niet verder meer mee geëxperimenteerd.

Als je leadermateriaal geschikt voor je helikopter rig zoekt, dan ben ik bang dat je nu het verkeerde spul hebt en nog op zoek moet naar die 45 lbs versie.

Groet, Kees
vinnie kuiper
Contacteer:

30-05-2005 11:24

Thanks Kees, ik denk dat dit inderdaad het geval is...... Hoewel er wel zo'n splitnaaldje bij wordt gelevert. :-? ...
Heb 't spul ook geknoopt en vond het ook niet ideaal, verliest erg veel streksterkte...... Het spul leek me trouwens toch al aan de zwakke kant om het als eindstuk te gebruiken voor de helirig.

Zal het toch nog even proberen te splitsen, misschien leuk om er een overloaded stifrig van te prutsen.....
Ben bang dat ik ook maar een 45 ponds versie ga aanschaffen...

gr Vincent

Plaats reactie