Zichtbaar of niet

Plaats reactie
kees jansen

23-05-2005 15:21

Is het intressant dat je rig ontzichbaar is of wordt voor de karper
En eigen onderzoek gedaan

Sufix heavy fast sinking op 1 meter duidelijk zichtbaar ook op 8 meter

Jelly wire PB hetzelfde resultaat

Green hornet met en zonder coating zichtbaar dus zelfde resultaat

Wordt al beter met Gost butterfly van PB is nog net zichtbaar op 1 meter maar nagenoeg niet meer op 8 meter

Het beste naar mijn mening is de X line, dat is al redelijk onzichbaar op 1 meter en op 8 meter niet meer te zien

Deze bevindingen zijn opdezelfde plekken en omstandigheden gedaan
en is geen reclame stunt
een ieder begrijpt ook wel wanneer je een donkelijn tegen een lichte grond soort houd dat je hem blijft zien en omgekeerd
Oja dit is gedan met een buitenduik op de vinken veenseplassen daar was de bodem kleur redelijk donker
vinnie kuiper
Contacteer:

23-05-2005 16:03

Dag kees,

leuk onderzoek!

Ben niet zo in de merknamen, zat hiet toevallig een fluo carbon bij?

Ik ben er van overtuigt dat zichtbaarheid van de lijn wel uit maakt maar helaas zeer gering t.o.v. het gevoel.

als voorbeeld:
Ik vang zeer goed op een dressuurplasje met m'n vliegenlat welke voorzien is van een felgele hoofdlijn (vliegenlijn) en een redelijk kort leadertje (onderlijn van dynema), de karpers azen (oppervlakte) zeer dicht tegen de hoofdlijn aan maar schikken pas bij aanraking(!).

Een hengel met een dunne dynema hoofdlijn geeft iets sneller een schikreactie, vooral op de onderlijn welke zinkt.

Een hengel met Nylon hooflijn (lijkt me minder zichtbaar dan de vliegenlijn) en onderlijn geeft nagenoeg alleen schikreacties, deze lijn zinkt in z'n geheel en aanraking is moeilijker te vermijden.

gelet op deze voorbeelden vind ik de aanraking dus eerder een punt dan de zichtbaarheid

Toch vis ik op de bodem graag met fluo vanwege het onzichtbare effect...... liefst de laatste paar meter. Uiteraard met flying backlead om aanraking weer te vermijden. vraag me dus wel af in hoeverre het spul onzichtbaar is :roll: .

Gr vincent
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Plaats reactie