Nu las ik ergens anders op het forum dat je niet perse sommige partikels hoeft te koken naast het weken.
Er werd gezegd dat ongeveer 2 dagen weken wel genoeg is.
Nu wou ik graag weten wat jullie mening is over deze stelling.
Het gaat met name over kippenmais, duivenvoer, tijgernoten en pinda's.
Zijn er nog meer mensen die hun partikels alleen een tijd weken en ze hierna gelijk gebruiken?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie je voorbereidingen treffen, als je al met partikels vist.
Met afwachtende groet,
Denny
P.S. Ik zit niet te wachten op links waar de hele voorbereiding van partikels staat uitgelegd. Dit topic heb ik puur uit interesse geopend.
Voorbereiding van diverse partikels.
- elco kuipers
Pinda's moeten zeker gekookt worden aangezien er dan een giftige stof uit vrij komt. Ik kook al mijn particals, mais vind ik tien keer beter als 1/3 kapotgekookt is. En bij tijgernoten ontstaat er na lang koken en weken een geile slijmy laag.
- Denny Verdoold
Een geile slijmy laag?
- elco kuipers
Die witte drap, als je niet weet wat ik bedoel heb je je tijgernoten nooit goed klaargemaakt.
-
elco kuipers schreef:Die witte drap, als je niet weet wat ik bedoel heb je je tijgernoten nooit goed klaargemaakt.
elco gebruikt speciale technieken... het heet de sjor-en-vang manier

- Denny Verdoold
Ja, inderdaad. Dat bedoelde ik ook.
- Denny Verdoold
Maar hoe zit het met de andere partikels?
-
Pinda's: 48 uur weken en een half uurtje koken.
Tijgernoten: 48 uur weken en een half uurtje koken.
Mais: 24 uur weken en een uurtje of 1,5 koken.
Duivenvoer: 24 uur weken en een goed half uur koken.
Bij de Pinda's gooi ik wel eens vaker een aardige scheut Worchester-shire saus en een klein beetje (een eetlepel of 3) suiker. Na het koken laat ik het geheel dan vaak nog een tijdje staan (2 dagen).
Bij de tijgernoten heb ik nog nooit wat toegevoegd, maar ik laat ze net als de pinda's meestal ook nog 2 dagen staan.
Bij het Duivenvoer heb ik de laatste paar keer dat ik het heb gebruikt niks aan toegevoegd. Die keren dat ik dat wel deed was dat meestal een Bait Booster van Starbaits. Vooral de Nr. 2 was erg favoriet.
En de mais? Gewoon een eetlepel of 3 aan zout was genoeg...
Maar als ik jou was zou ik alleen wat duivenvoer pakken in plaats van duivenvoer en mais (er zit namelijk ook al mais in duivenvoer) en hierbij dan wat zout of ve-tsin aan toevoegen (denk aan het gezoute chips verhaaltje) en dan per kg een handje tijgernoten en een handje pinda's aan toevoegen (beide gewoon neutraal laten). Zal altijd wel goed moeten gaan.
Tijgernoten: 48 uur weken en een half uurtje koken.
Mais: 24 uur weken en een uurtje of 1,5 koken.
Duivenvoer: 24 uur weken en een goed half uur koken.
Bij de Pinda's gooi ik wel eens vaker een aardige scheut Worchester-shire saus en een klein beetje (een eetlepel of 3) suiker. Na het koken laat ik het geheel dan vaak nog een tijdje staan (2 dagen).
Bij de tijgernoten heb ik nog nooit wat toegevoegd, maar ik laat ze net als de pinda's meestal ook nog 2 dagen staan.
Bij het Duivenvoer heb ik de laatste paar keer dat ik het heb gebruikt niks aan toegevoegd. Die keren dat ik dat wel deed was dat meestal een Bait Booster van Starbaits. Vooral de Nr. 2 was erg favoriet.

En de mais? Gewoon een eetlepel of 3 aan zout was genoeg...
Maar als ik jou was zou ik alleen wat duivenvoer pakken in plaats van duivenvoer en mais (er zit namelijk ook al mais in duivenvoer) en hierbij dan wat zout of ve-tsin aan toevoegen (denk aan het gezoute chips verhaaltje) en dan per kg een handje tijgernoten en een handje pinda's aan toevoegen (beide gewoon neutraal laten). Zal altijd wel goed moeten gaan.
Met vriendelijke groet,
Kevin Diederen
Kevin Diederen
- Denny Verdoold
OK, maar heb je ook wel eens met partikels gevist zonder dat je ze had gekookt? Alleen geweekte partikels dus?
-
Alleen kippenmais heb ik vaker gebruikt zonder te koken.
Hierbij ging het dan wel om zeer kleine hoeveelheden die ik mengde met flink wat hennep.
De mais liet ik dan wel een dag of 6 in een zwarte emmer met deksel in de tuin weken.
Hierbij ging het dan wel om zeer kleine hoeveelheden die ik mengde met flink wat hennep.
De mais liet ik dan wel een dag of 6 in een zwarte emmer met deksel in de tuin weken.
Met vriendelijke groet,
Kevin Diederen
Kevin Diederen