Zoals sommigen misschien wel weten, is 2,5 jaar geleden mijn viosboot kapotgeslagen en gezonken. Daarna heb ik al snel een nieuw bootje gekocht, omdat ik nog nauwelijks de kans had gehad om de boot goed te gebruiken (slechts één sessie gemaakt!) Achteraf gezien wa shet een grote miskoop , dat eerste bootje, maarja het enthousiasme en de visioenen van dikke karpers wonnen het destijds van het gezonde verstand
Dit nieuwe bootje moest en zou helemaal goed worden en dus werd elk onderdeel dat niet geheel naar mijn smaak was vervangen. Hier een kort lijstje van de dingen die opgeknapt zijn:
-Ongeveer 50% van het polyester is vervangen of verstevigd.
-Al het houtwerk is vervangen.
-De boot is volledig kaal gehaald en met 3 lagen opnieuw geschilderd
-De peddels zijn volledig kaalgehaald, opnieuw geschilderd en afgelakt.
-De spiegel is geheel vervangen.
-De bun is volledig verstevigd en de klep ervan is vervangen
-Er zijn hengelsteunen geplaatst
-Ik heb er een nieuwe 4 delige houten bodem in gemaakt
-Alle kikkers, ogen, handvatten en sloten zijn vervangen
-Ik heb er een volledig nieuw zijl met elastiek voor gemaakt
-Er hangen nieuwe stootboeien aan
-De stootlijsten zijn opnieuw bevestigd
-Ik heb een bevestiging gemaakt voor de dieptemeter
-Alle touwen en kettingen zijn vervangen
Het bootje is ongeveer 3,5 meter lang en 1,30 breed, en er zit een 4,5 pk buitenboordmotor achter.
Deze is doorgesmeerd, de staartolieschroeven zijn vervangen en de staartstukolie is verversd (laten doen
![:)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Dit alles heeft twee jaar geduurd en gisteren heb ik er officieel de laatste hand aan gelegd. Misschien dat ik hem nog een naam geef, maar ik heb nog niet echt een goede naam bedacht.
Ik heb door de jaren heen veel hulp gehad met het uit het water trekken van de oude boot, en met het schuren, verven en restaureren van de boot. Dit waren vooral mijn collega's, mijn vader, mijn broer en karpermaten Frank van Amerongen en Koen Workel
![:)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Het meeste heb ik echter zelf gedaan in de losse uurtjes tussen school en werk.
Aankomende dinsdag krijg ik een andere ligplaats mét steigerpaal en dan kan de boot het water in! Eindelijk kan ik dan op een degelijke manier het kanaal onveilig maken!
![:D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ik wilde dit toch even met jullie delen, omdat het bootje mij zoveel waard is, en niet alleen de tijd en het materaal die ik erin heb gestoken. Het klussen aan zoiets wordt toch een hobby binnen een hobby en het is toch een 'moment van vreugde' als 'ie dan eindelijk af is!
Op de link hieronder kunnen jullie de foto's zien van zowel de oude boot, met al zijn beschadigingen, en de nieuwe boot, in de staat zoals ik hem kocht en zoals hij nu is. Eigenlijk moet je de onderste foto's eerst bekijken, deze zijn van de oude boot en van daaruit kan je het proces volgen.
http://www.picturetrail.com/gallery/vie ... id=1954927
Ohja, de oude boot heeft een vader samen met zijn zoon vanuit Noord-Holland opgehaald. De prijs was eerst het symbolische bedrag van 10 euro, maar uiteindelijk ben ik gezakt naar 0,- Ik kon dat ding niet meer zien! Ben trouwens wel benieuwd wat er van dit bootje is geworden. Het bootje zou gebruikt gaan worden om met de kleinkinderen op de Vecht te varen. Misschien is de nieuwe eigenaar onder ons!?
Okay, genoeg over mijn bootje, ik hoopd at ik jullie een leuk kijkje gegeven heb in het opknappen van mijn bootje.
Hierbij wil ik ook julie oproepen om eens te beschrijven met wat voor boot jij vist, hoe je hem op hebt geknapt en hoe je hem aangepast hebt aan de karpervisserij. ( ik denk hierbij aan bijvoorbeeld Klaas vd Herik, Bas Breetveld en nog veel meer KWO leden die een iegen bootje hebben!
Dus kom op met die verhalen!
groetjes, Sjoerd