Het maken van een fietskar????
-
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 08-06-2002 02:00
Ik ga deze week proberen om een fietskar (bagagekar) te gaan maken, maar weet niet precies hoe. Vooral de wielophanging lijkt me moeilijk. Heeft iemand wat adviezen of misschien wel een complete handleiding????
Alvast bedankt,
Marcel
Alvast bedankt,
Marcel
- Sjoerd Groot
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
I heb er een met rolstoewielen, die met een haaks ijzertje aan de zijkanten van de kar zijn gezet. Een zo'n ijzertje is bij mij afgeknapt en nu heb ik hem weer laten. wel loopt er nu een stang langs de zijkanten onderdoor ( zit daar vast aan de stang v/d trekhaak ) en dan naar de andere zijkant en daar zit ie ook aan dat haakse ijzertje vastgelast zodat ze niet meer buigen/scheuren
Groetjes, Sjoerd
Groetjes, Sjoerd
-
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
- Locatie: Amsterdam
Hallo Marcel.
Wil je er een die heel blijft, gebruik dan zwaar geschut.
Betonplex (22 mm) voor de bak zelf.
Stalen buizen (vierkant) voor het frame (lassen).
Zwaartepunt moet zo laag mogelijk zitten anders kiepert de kar om in de bochten (lastig, maar wel te doen).
De trekstang is het zwakste en meest belastte onderdeel. Zorg dat de trekstang zo hoog wordt, dat die mooi horizontaal achter de fiets of brommer hangt en zo ver van het achterwiel af dat je ongehinderd bochten kunt maken.
Verstevig de trekstang aan beide zijdes zodanig dat je een middenstang krijgt en aan iedere kant van de bak ook 1 (3 in totaal dus). Verstevig de middenstang (héél belangrijk) met een schuine stang die dan zo dicht mogelijk bij de bagagedrager tot schuin onderaan de bak loopt. Een beetje een "galg" versteviging dus.
In totaal bestaat de trekstang dan uit 4 buizen.
Het gewicht van de lading oefent een grote neerwaartse kracht uit op de bovenste (middelste) trekstang en die buigt en breekt uiteindelijk door als je die niet verstevigt.
Kijk eens op het internet als je "fietskar" intypt met een zoekmachine. Laat je qua bouw inspireren door de zwaarste uitvoering en verstevig zo'n ontwerp dan zelf met bovenstaande tips.
Probeer ook hele zware wielen te krijgen (liefst met kunststof spaken en velg), want gewone velgen en spaken begeven het eerder dan je denkt.
Verder moet je de maten van de kar in de gaten houden, want daar zijn ook wettelijke bepalingen voor. De maten die je op het internet vind zijn betrouwbaar.
Je wilt toch niet dat jouw viskar blijft staan als jij tussen de fietspadpaaltjes door scheurt of dat je als een raket van je fiets/brommer gelanceert wordt?
De koppeling kun je kopen bij een goede fietsenwinkel. Hoe zwaarder hoe beter.
Ik hoop dat je hiermee wat kunt.
Met voortrekkende groet,
Mike
Wil je er een die heel blijft, gebruik dan zwaar geschut.
Betonplex (22 mm) voor de bak zelf.
Stalen buizen (vierkant) voor het frame (lassen).
Zwaartepunt moet zo laag mogelijk zitten anders kiepert de kar om in de bochten (lastig, maar wel te doen).
De trekstang is het zwakste en meest belastte onderdeel. Zorg dat de trekstang zo hoog wordt, dat die mooi horizontaal achter de fiets of brommer hangt en zo ver van het achterwiel af dat je ongehinderd bochten kunt maken.
Verstevig de trekstang aan beide zijdes zodanig dat je een middenstang krijgt en aan iedere kant van de bak ook 1 (3 in totaal dus). Verstevig de middenstang (héél belangrijk) met een schuine stang die dan zo dicht mogelijk bij de bagagedrager tot schuin onderaan de bak loopt. Een beetje een "galg" versteviging dus.
In totaal bestaat de trekstang dan uit 4 buizen.
Het gewicht van de lading oefent een grote neerwaartse kracht uit op de bovenste (middelste) trekstang en die buigt en breekt uiteindelijk door als je die niet verstevigt.
Kijk eens op het internet als je "fietskar" intypt met een zoekmachine. Laat je qua bouw inspireren door de zwaarste uitvoering en verstevig zo'n ontwerp dan zelf met bovenstaande tips.
Probeer ook hele zware wielen te krijgen (liefst met kunststof spaken en velg), want gewone velgen en spaken begeven het eerder dan je denkt.
Verder moet je de maten van de kar in de gaten houden, want daar zijn ook wettelijke bepalingen voor. De maten die je op het internet vind zijn betrouwbaar.
Je wilt toch niet dat jouw viskar blijft staan als jij tussen de fietspadpaaltjes door scheurt of dat je als een raket van je fiets/brommer gelanceert wordt?
De koppeling kun je kopen bij een goede fietsenwinkel. Hoe zwaarder hoe beter.
Ik hoop dat je hiermee wat kunt.
Met voortrekkende groet,
Mike
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
- Locatie: Ridderkerk/Helmond
- Contacteer:
hey mike ...zo'n galgversteviging noemen ze een schoor
En voor de wielen kun je het beste voorwielen van een puch maxi gebruiken deze zijn zeer stevig,veren goed en kunnen zeer veel gewicht hebben op de assen.
groeten
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rob Jacobs op 2002-08-14 17:37 ]</font>
En voor de wielen kun je het beste voorwielen van een puch maxi gebruiken deze zijn zeer stevig,veren goed en kunnen zeer veel gewicht hebben op de assen.
groeten
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rob Jacobs op 2002-08-14 17:37 ]</font>
- Martin Nederlof
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
- Contacteer:
nopes
mn vader heeft mijn kar gemaakt!
..zijn ze toch nog ergens goed voor
mn vader heeft mijn kar gemaakt!
..zijn ze toch nog ergens goed voor
Just another carp fisher.......
- Kees Vaags
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
- Locatie: Aalten
voor mensen die door deze postings geïnspireerd geraakt zijn, enige jaren geleden heb ik er zelf 1 gemaakt, min of meer volgens het concept van mike. elk jaar netjes weer in de verf (geen zin in verfen?? neem dan alu of RVS, wel wat duurder maar goed) en het kan jaren mee.
het enige wat ik toe te voegen heb is de wettelijk toegestane breedte, deze was volgens een agent op het politiebureau in mijn woonplaats 75 cm, die van mij is 77 cm, door de bouten van de wielen. ik ben nog nooit een pportje tegengekomen waar ik niet tussedoor kon, en met secuur stuurwerk kun je met 25 km/h door een poortje van 85 cm breed!
veel succes
het enige wat ik toe te voegen heb is de wettelijk toegestane breedte, deze was volgens een agent op het politiebureau in mijn woonplaats 75 cm, die van mij is 77 cm, door de bouten van de wielen. ik ben nog nooit een pportje tegengekomen waar ik niet tussedoor kon, en met secuur stuurwerk kun je met 25 km/h door een poortje van 85 cm breed!
veel succes
groetjes Da Fox
- Sjoerd Groot
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Als er 1 schaap over de dam is...
Ps, kan dat ook met van die 'doolhofhekjes'?
( ongeveer zo'n systeem is dat dus -_- )
groetjes, Sjoerd
Ps, kan dat ook met van die 'doolhofhekjes'?
( ongeveer zo'n systeem is dat dus -_- )
groetjes, Sjoerd
- Kees Vaags
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
- Locatie: Aalten
dat wordt wel lastig denk ik, ik heb tenminste geen buigbaar frame.
de enige doolhofhekjes bij mij in de buurt, zijn van het terrein van een recr. plas. verder staat daar een houten ek om heen, waar mijn kar dus net onderdoorpast
als je toch door doolhofhekjes moet, kun je je kar wel van alu maken, incl. beplating. alles snel uitpakken, kar eroverheen tillen, en uitrusting er weer in. heb je ook als je geen dikke vissen vangt, toch last van je rug
de enige doolhofhekjes bij mij in de buurt, zijn van het terrein van een recr. plas. verder staat daar een houten ek om heen, waar mijn kar dus net onderdoorpast
als je toch door doolhofhekjes moet, kun je je kar wel van alu maken, incl. beplating. alles snel uitpakken, kar eroverheen tillen, en uitrusting er weer in. heb je ook als je geen dikke vissen vangt, toch last van je rug
groetjes Da Fox
- Martin Nederlof
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
- Contacteer:
Op 2002-08-14 19:44, schreef Kees Vaags:
voor mensen die door deze postings geïnspireerd geraakt zijn, enige jaren geleden heb ik er zelf 1 gemaakt, min of meer volgens het concept van mike. elk jaar netjes weer in de verf (geen zin in verfen?? neem dan alu of RVS, wel wat duurder maar goed) en het kan jaren mee.
het enige wat ik toe te voegen heb is de wettelijk toegestane breedte, deze was volgens een agent op het politiebureau in mijn woonplaats 75 cm, die van mij is 77 cm, door de bouten van de wielen. ik ben nog nooit een pportje tegengekomen waar ik niet tussedoor kon, en met secuur stuurwerk kun je met 25 km/h door een poortje van 85 cm breed!
veel succes
juist ja ! ...25 km/h d8 ik ook en dacht ik dat de afstand tussen het paaltje en een hek 3 meter was ipv 85 cm
_________________
j'aime pêcher à la carpe
---------------
Grtx Martin Nederlof
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Martin Nederlof op 2002-08-14 22:55 ]</font>
- Rene Velthuis
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
kees, met goed stuurwerk lukt t ook wel met 100 per uur , maar je zou maar zo hard kunnen fietsen
-
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
- Locatie: Zaandam
- Contacteer:
Martin,
jij gaat dronken, en stoned, op je fiets zitten, om met al je visspullen achter je aan, een vissessie te beginnen ?
of was je gewoon voor de grap hem even aan het uit testen ?
jij gaat dronken, en stoned, op je fiets zitten, om met al je visspullen achter je aan, een vissessie te beginnen ?
of was je gewoon voor de grap hem even aan het uit testen ?
-
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
- Locatie: Amsterdam
Hallo Rob.
Bedankt, weer wat geleerd.
Logisch ook... scheerlijn/iets schoren...
Klussen doe ik on-the-fly en in de bouwmarkt weet ik mijn weg wel te vinden en leer ik ook vaak hoe iets officiëel heet wat ik nodig heb.
Met leergierige en ongeschoren groet,
Mike
Bedankt, weer wat geleerd.
Logisch ook... scheerlijn/iets schoren...
Klussen doe ik on-the-fly en in de bouwmarkt weet ik mijn weg wel te vinden en leer ik ook vaak hoe iets officiëel heet wat ik nodig heb.
Met leergierige en ongeschoren groet,
Mike
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
- Locatie: Ridderkerk/Helmond
- Contacteer:
hahhahaha ok dan mike
- Rob Borjans
- Berichten: 857
- Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
- Locatie: Landgraaf
hoy'
ik zou em wel zo laag en zo breed mogelijk maken anders flikkerd ie bij elk heuveltje om!!!!!!!!!
ik zou em wel zo laag en zo breed mogelijk maken anders flikkerd ie bij elk heuveltje om!!!!!!!!!
- Jeroen houdijk
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
- Contacteer:
Hoi,
ik heb vier jaar geleden in een opwelling een fietskar gebouwd en die heeft het zo'n drie jaar(intensief gebruik) uitgehouden.
Hij was gebaseerd op een wandelwagen voor gehandicapten vervoer, het midden tussen een kinderwagen en een rolstoel. Vier wielen, waarvan twee als reserve gebruikt. De twee wielen zaten precies in het midden en zorgden voor een laag zwaartepunt.
Het frame had ik verder opgebouwd uit een oude lattenbodem van een bed. De trekstang van een dunne orgelpijp. Het enige wat ik gekocht heb was het koppelmechanisme en een reflector voor de achterkant.
Er stond nog een pot groene verf in de schuur van de schutting en zo had ik in een middagje een perfecte fietskar.
Spullen er in, emmer voer aan de stang, foudraal er boven op en karren maar.
Ik heb hem onder andere gebruikt voor het vissen op een kleine rivier, om de honderd meter was er een zijsloot met een bruggetje. Die bruggetjes hadden een opstapje van zo'n 25 cm en daarvoor ging er ook een klein plankje mee.
Als je zo'n kar evenwichtig inlaadt kun je er ook heel goed mee lopen, een uitrusting weegt dan niets meer. Dit in tegenstelling met zo'n opklapbare kruiwagen, waar al het gewicht achter het scharnierpunt ligt.
Nog een goede tip, zorg dat de kar naar buiten kan als je hem gebouwd heeft. Een vismaat van mij moet zijn wielen er af slopen en de wieltjes van een boodschappenwagentje er onder monteren om hem de schuur in te krijgen.
Zo'n ding kan ook achter een scooter gemonteerd worden, als je een kar uit metaal hebt met kruiwagenwielen is 60km/u haalbaar, maar natuurlijk geheel voor eigen risico!!
rij voorzichtig,
Jeroen
ik heb vier jaar geleden in een opwelling een fietskar gebouwd en die heeft het zo'n drie jaar(intensief gebruik) uitgehouden.
Hij was gebaseerd op een wandelwagen voor gehandicapten vervoer, het midden tussen een kinderwagen en een rolstoel. Vier wielen, waarvan twee als reserve gebruikt. De twee wielen zaten precies in het midden en zorgden voor een laag zwaartepunt.
Het frame had ik verder opgebouwd uit een oude lattenbodem van een bed. De trekstang van een dunne orgelpijp. Het enige wat ik gekocht heb was het koppelmechanisme en een reflector voor de achterkant.
Er stond nog een pot groene verf in de schuur van de schutting en zo had ik in een middagje een perfecte fietskar.
Spullen er in, emmer voer aan de stang, foudraal er boven op en karren maar.
Ik heb hem onder andere gebruikt voor het vissen op een kleine rivier, om de honderd meter was er een zijsloot met een bruggetje. Die bruggetjes hadden een opstapje van zo'n 25 cm en daarvoor ging er ook een klein plankje mee.
Als je zo'n kar evenwichtig inlaadt kun je er ook heel goed mee lopen, een uitrusting weegt dan niets meer. Dit in tegenstelling met zo'n opklapbare kruiwagen, waar al het gewicht achter het scharnierpunt ligt.
Nog een goede tip, zorg dat de kar naar buiten kan als je hem gebouwd heeft. Een vismaat van mij moet zijn wielen er af slopen en de wieltjes van een boodschappenwagentje er onder monteren om hem de schuur in te krijgen.
Zo'n ding kan ook achter een scooter gemonteerd worden, als je een kar uit metaal hebt met kruiwagenwielen is 60km/u haalbaar, maar natuurlijk geheel voor eigen risico!!
rij voorzichtig,
Jeroen
- Sjoerd Groot
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Dan zou je er zelfs mee naar frankrijk kunnen . ik ken mensen die voor de lol in de vakantie op de brommer naar belgie of frankrijk gaan. Gewoon ff de kar erachter en je kunt gelijk een Frankrijk-sessie houden
Ik zie mezelf al aankomen in zo'n wegrestaurant; Allemaal stoere motorrijders die aan het rondtouren zijn, kom ik daar aan met zo'n brommer een een fietskar hahaaa
Met niet eens een brommer hebbende groet,
Sjoerd
Ik zie mezelf al aankomen in zo'n wegrestaurant; Allemaal stoere motorrijders die aan het rondtouren zijn, kom ik daar aan met zo'n brommer een een fietskar hahaaa
Met niet eens een brommer hebbende groet,
Sjoerd
-
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 24-03-2002 01:00
- Locatie: Coevorden
moi,
mijn opa heeft er 1 voor ons gemaakt, prima ding. als je op het dak 4 hoekprofielen (worden gebruikt om draagbalken met elkaar te verbinden, de juiste naam weet ik niet)maakt, kun je dat gebruiken als een soort "roof-rack".
maak hem wel zo laag mogelijk, het is een heel naar gevoel als je kar van links naar rechts slingert na een bocht!
groeten,
Abbe
mijn opa heeft er 1 voor ons gemaakt, prima ding. als je op het dak 4 hoekprofielen (worden gebruikt om draagbalken met elkaar te verbinden, de juiste naam weet ik niet)maakt, kun je dat gebruiken als een soort "roof-rack".
maak hem wel zo laag mogelijk, het is een heel naar gevoel als je kar van links naar rechts slingert na een bocht!
groeten,
Abbe
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 02-07-2002 02:00
- Locatie: Kapelle
ik heb een kar die op skelterwielen staat super stevig en je kan er hard mee rijden want hij blijft altijd in evenwicht
gegroet Nicky
gegroet Nicky
DE WEG NAAR SUCCES: Een cocktail van kennis, aanpak, inzicht, planning en doorzettingsvermogen
- Sjoerd Groot
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Ik heb er 1 met van die bijna 'fiets-grote' rolstoelbanden, die staat pas stevig!!!
Met stevige groet, Sjoerd
Met stevige groet, Sjoerd
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 07-09-2002 02:00
- Locatie: Deurne
hoi, wat voor wielen/banden raden julie mij aan. Ik heb nou van die hele kleine bolderkar wielen. Nou zeggen ze kruiwagen wielen, of moet ik toch grotere en dunere banden pakken??
- Jurgen vermeulen
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 23-08-2002 02:00
- Locatie: Roquebrune sur Argens - France
- Contacteer:
de mijne heeft een dubbele as met tractorbanden. En gelukkig heb ik geen doolhofhekjes op de route naar mijn favoriete sloot liggen.
Hij is zelfs zo stevig dat ik de visspullen van al mn maten (1) er ook op mee kan nemen
Het enige nadeel is dat je er een groot rijbewijs voor nodig hebt.
Om er een indruk van te krijgen, kijk hier:
http://www.johndeere.com
Misschien kunnen ze je hier ook aan een bouwtekening helpen.
Hij is zelfs zo stevig dat ik de visspullen van al mn maten (1) er ook op mee kan nemen
Het enige nadeel is dat je er een groot rijbewijs voor nodig hebt.
Om er een indruk van te krijgen, kijk hier:
http://www.johndeere.com
Misschien kunnen ze je hier ook aan een bouwtekening helpen.
-
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
- Locatie: Amsterdam
Hoi Jurgen.
Volgens mij ligt er inmiddels niets meer op de route naar jouw favoriete sloot
Met gladgestreken groet,
Mike
Volgens mij ligt er inmiddels niets meer op de route naar jouw favoriete sloot
Met gladgestreken groet,
Mike
ik heb zelf ook een fietskar. ik heb gewoon het onderstel van een surfkar gebruikt. daar bouw je een bak op en dat is niet zo moeilijk. als het onderstel van de surfkar te lang is moet je hem gewoon even inkorten heb ik ook gedaan. 1 ding heb ik niet goed gedaan en dat is dat ik de wielen aan het eind van mijn bak heb gedaan en daardoor is het gewicht niet goed verdeeld en is de kar loodzwaar om mee te fietsen en te lopen. je kan het beste de wielen in het midden van je kar houden.
bouwse!
marks
bouwse!
marks
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 16-06-2002 02:00
- Locatie: zuid-holland
ik heb er nog een thuis staan, je ken hem hebben van me(voor nix dus)
je zou het alleen effe op moeten halen
je zou het alleen effe op moeten halen
It's the fruit that makes the fristi!