Hortentsia dieven...

koos kalkman

05-04-2005 10:28

gevonden op het net.
Nog wat botanische wetenswaardigheden: hortensia heeft grote bloemen aan de buitenzijde. Dit zijn lokbloemen om insecten te lokken. Deze bloemen zijn onvruchtbaar (steriel). Alleen de binnenste bloemen zijn vruchtbaar (fertiel) en hebben in hun nabijheid stampers en meeldraden. De gewone hortensia heeft veel steriele bloemen.
groetjes koos.
John Pannekoek

05-04-2005 18:42

Marco,

Dat treetje viooltjes dat je me ooit gemeend hebt te moeten schenken zag er i.i.g. gesnoeid uit.
Of hoort dat zo kort? :wink:
Bedankt overigens voor de aanvullende info. Dat noemen we nog eens opbouwend.

Koos,

Wat is dan de GEEN gewone Hortensia?
Groet,

John
koos kalkman

06-04-2005 11:04

John
ik heb mij in de tuin een klimhortensia.
deze soort kruipt over de grond en heeft kleinere blaadjes en bloemen.
dit komt omdat hij bij mij niet de mogelijkheid heeft om te klimmen.
deze soort is trouwens wel wat gevoelig voor slakken.
groetjes koos.
Henk ter Maat

20-04-2005 21:25

Bestrijdingsmiddelen zijn inmiddels overbodig, zo lees ik..
Giftige cyanideverbindingen reguleren het zelf wel.. :o

------------------------------------------------------------

'Plezierige roes'
Bloemknoppen Hortensia's ook in Landerd in trek

Sinds bekend is geworden dat het roken van Hortensia's voor een plezierige roes kan zorgen zijn de struiken niet meer veilig in de diverse Nederlandse voortuinen. Ook in Landerd werden de afgelopen weken op verschillende plekken Hortensia-struiken gestript van hun bloemknoppen.

Door medici wordt inmiddels gewaarschuwd tegen het gebruik ervan. Het roken van de plant zorgt niet alleen voor een 'plezierige roes', maar is ook levensgevaarlijk. De Landbouw-Universiteit in Wageningen waarschuwde enkele weken geleden al voor de gezondheidsrisico's. Volgens prof. dr. Bino kan het menselijke lichaam de giftige cyanideverbindingen in de plant niet verwerken. Eén sigaretje hortensia hoeft de mens nog niet in de problemen te brengen, maar een tweede experiment kan al dodelijke afloop hebben.
Groet'n Henk..

still growing Old.