aas bv mitsz tegen ................

leuk spel en leerijk

Peiling eindigde op 21-02-2005 00:47

ja lijkt me wel wat
18
64%
nee ik deel mijn mixen met niemand
10
36%

Totaal aantal stemmen: 28
Kees Ouwehand

23-01-2005 10:01

Joel,

Om leerrijk te zijn moeten we toch op zijn minst weten waar het over gaat? :-?

Waar de boilies van Mitsz vandaan komen is mogelijk niet geheel onbekend. Ik neem aan dat de EAT hem niet vreemd is. Maar daar zal het niet bij gebleven zijn. De EAT gaat uit van voedingswaarde en daar zijn normen voor die het berekenbaar maken.

Jij noemt dat je uitgaat van smaak en verteerbaarheid. Vaag, maar laten we maar beginnen met het minst vage, de verteerbaarheid. Bij verteerbaarheid is er slechts een gemiddelde vast te stellen voor eiwitten, vetten en koolhydraten. Dit hangt samen met wat je nu precies gebruikt. De gemiddelde verteerbaarheid van de koolhydraten in jouw mix kan dus hoger liggen als voor de gebruikte eiwitten. Hoe stel je die verteerbaarheid voor de mix van dit spel nu vast?

Groet, Kees
mitsz van der kamp
Contacteer:

23-01-2005 10:46

Kees,

de EAT is mij inderdaad niet onbekend. Door de jaren heen ben ik mijn visie wel aan gaan passen. Nog steeds op berekenbare gegevens overigens.

ben zelf nu ook wel benieuwd naar Joel's reactie.

Daar bij komt, Joel, dat ik nu ook wel eens wil zien waar jouw hoge beoordelend vermogen op gestoeld is.

mvg Mitsz
Harnold Kikkert

23-01-2005 12:23

Als jullie schrikbarende of opzienbarende verschillen constateren in jullie vangsten, nadat jullie recepten hebben uitgewisseld, Mitsz en Joel, dan lezen we graag hierover een reaktie t.z.t.
We volgen jullie op de voet.

gr H.K.
Ulco Bosma
Contacteer:

24-01-2005 23:49

Zit nog niet echt veel leven in he...... :D

Is vast al vaker besproken maar wat is positief cq negatief mbt verteren van ingredienten.

Voor mensen zeggen ze dat volkeren ingredienten gezonder zijn, deze ingredienten hebben alleen wel de eigenschap dat het langer duurt voordat ze verteerd zijn.
Sneller verteerbare producten vaak fijne/lang bewerkte meelsoorten, deze worden nog vaak als boilieingredient gebruik!

Aan de ene kant wil je graag dat je boilie snel verteerd wordt zodat de karper nog meer aas op kan nemen aan de andere kant is het volgens mij dus ook beter op te zorgen dat hij de juiste producten binnen krijgt.

Je hebt ook producten die slecht verteerbaar zijn, die gewoon moeilijk door de karper afgebroken kunnen worden. In hoeverre is dit negatief?
Mijn vraag is zijn er ook stoffen die juist in combinatie met elkaar een positieve uitwerking hebben op de spijsvertering?

Weet bijvoorbeeld dat een heel aantal specerijen een bevorderende werking hebben op spijsvertering. Dat is volgens mij ook de kracht achter producten als robin red.

Vooral in de winter/vroege voorjaar moeten ingredienten niet te lang in de darmen blijven volgens mij, kans op rotting/gisting in de darmen omdat o.a. de enzymen die er nog zijn op een erg laag pitje staan. Koi liefhebbers zijn bijvoorbeeld hier ook erg voorzichtig mee, te veel verkeerde voeding in de koude periode kan leiden tot bloedvergiftiging bij karpers.

Ben zelf geen echt kenner op gebied van aas, maar misschien valt hier gezamenlijk nog wel wat leuks over te vertellen...

Mocht de mixdiscussie alsnog van de grond komen tussen joel en mitsz dan kun je dit berichtje als offtopic beschouwen :wink:

Mvg Ulco,