Toch maar even iets op papier zetten..
Zoals al ergens aangegeven is de manier van azen van de vissen bepalend voor welke rig je wil vissen. De mate van dressuur bepaald weer welke rig mogelijk efficient is. Met andere woorden is de rig waar de vis het meeste mee in aanraking gekomen is, waarschijnlijk de rig die ze kunnen ontwijken.. We hebben allemaal wel een voorbeeld van een rig die het in een bepaalde situatie goed doet, en de dag erna ineens geen ruk meer waard is.. misschien is "het los zijn" van de vis daar debet aan
Ik zal punt voor punt proberen neer te pennen wat ik als factoren zie.
Externe factoren die je rig en inhaking beinvloeden:
1} stroming. Stroming op een water heeft vaker als invloed dat je rig gestrekt ligt op de bodem(in de stroomrichting). Voordeel is wel dat de vis hoofdzakelijk stroomopwaarts aast, de vis in beweging is, en sneller reageerd(in stroming kan het aas ook zomaar weg zijn). De vis verbruikt ook meer energie(niet zo heel veel extra maar toch extra energie).
2} witvis.. Nu ga ik me op glad ijs bewegen.. Maar goed, is maar een gedachtenkronkel, en dat is het leuke van een forum, dat is net de plaats voor gedachtenkronkels, dus wil ik hem wel delen. We zijn het er allemaal over eens dat er heel vaak sprake is van een trekroute voor karpers.. Nu is me in het verleden ook opgevallen dat witvis vaak van de zelfde kant komt, dus misschien heeft witvis ook wel een trekroute? Ik ga er bijna van uit dat die route exact de zelfde is als die van karpers.. Met het verschil dat de witvis wel vaak pleite gaat als karper op de stek komt.. maar goed.. stel een witvis kloot aan je aas, dan zal het uiteindelijk aan het eind van de route liggen(voornamelijk). Dus een karper vind het aas op het eind van de route(gestrekt in de zwemrichting) en dus is het aas nog prima op te nemen.. Verder zwemt een karper weg met de bek dicht.. en als laatste is bij een langere onderlijn het probleem van opnemen vanuit de verste plek van het lood makkelijker als met een korte ondelijn..(verduidelijking: een langere onderlijn gaat bij het aanzuigen van uit de gestrekte richting vrijwel recht omhoog, terwijl een korte onderlijn in een boog terug omhoog komt..)
3} voermethode: je voermethode en je aas, bepalen hoe een vis aast op je voerplek. Als je verspreid voert zal een vis sneller bewegen omdat aas 1 verder uit elkaar ligt. Een vis peuzeld de boilie in het zwemmen op. Bij compact voeren zal de vis minder bewegen omdat de plek nog niet leeg is. De kans dat hij vuil mee opzuigt is veel groter omdat er gewoon grote happen van alles en nog wat worden opgenomen, die gefilterd moeten worden. De kans dat je rig als zodanig ontdekt word is tevens groter omdat er ook voer weer uitgespuwd word(filterproces, heeft volgens mij niks met dressuur te maken). Ff voor Bart. Een vis is prima in staat om met de bek vol water een boilie op te eten zonder daar al te veel water mee weg te slikken. Dat een vis het water weg duwt via de kieuwen is ook onderdeel van het filterproces, maar daarna komt er direct weer water in zijn bek, een vis blijft dus niet met zijn bek op standje klein(wegduwen van water) zitten totdat hij de boilie verorberd heeft. De grote van het aas is ook van invloed hoe een vis aas op pakt. Grote brokken gaan 1 voor 1, kleine aasdeeltjes vaak met happen bodem en aas. De smaakconsentratie zou een factor kunnen zijn in stilstaand water, leuke opmerking van bart.. in stromend water zal dit minder van invloed zijn.. misschien een leuk onderwerp voor een losse topic..
Je rig zelf.
Ik las ergens dat iemand wilde proberen een stijve onderlijn te gebruiken die lang was. Het voordeel van een stijve onderlijn is dat hij lastiger is om naar buiten te werken omdat het stijve matriaal zorgt voor een beinvloeding van je haak, de baan van spuwen van je boilie(en daarmee je haak) een goede draaiing van je haak(mits dus die lussen bij een hingelink goed gelegd zijn!!). Helaas werkt dat bij een langere stifflink minder, is gewone natuurkunde dat een langer voorwerp eerder doorbuigt als een korter voorwerp van het zelfde matriaal. Bij een stiffrig betekend dit dat hoe langer hij word, hoe eerder ie buigt, dus des te minder voordeel bij het uitspuwen je er van hebt.. Een grote boilie vissen werk hezelfde. Alweer simpele natuurkunde. Breng een zwaar gewicht aan de andere kant van een lat en die lat buigt makkelijker door dan dat er een licht gewicht zit aan die kant. Is de lat dan nog langer, buigt hij nog makkelijker door. Ga je dan nog zwiepen dan zal die lat nog veel meer doorbuigen. Je zet extra kracht op die lat, dus zal de lat verder doorbuigen(ook zo dus bij het opzuigen en uitspuwen van een boilie. De extra kracht veroorzaakt door de krachtige waterstroom gemaakt door de zuigbeweging van de vis zal de stifflink eerder doen buigen. Conclusie? En grote boilie gevist op een stifflink van 10 cm zal minder effectief zijn als een kleine boilie op die zelfde stifflink. Dit alles puur vanuit de rig gezien, en niet als dressuurdoorbrekende(aasgrote) factor!!
Klein stukje, komt meer
Groetjes
RF