Sluis in de winter...

Plaats reactie
Bjorn LG

28-11-2004 22:12

Ik ben vandaag tijdens 't spinnen (hij kan niet stil zitten :wink: ) met m'n neef, een sluis* tegen gekomen in 't kanaaltje waar ik vaak vis wanneer andere wateren 't laten afweten. Vaak ook in de winter. (Meestal wanneer ik 's winters de karper, in de grindgaten totaal kwijt ben) Nu was ik totaal niet op de hoogte van deze sluis* en wist ik al helemaal niet dat zo'n kanaaltje, zo'n kolos van een sluis* kon bergen. Het ziet er zeer aantrekkelijk uit om hier wat winterdagen aan door te brengen. Mede omdat 't zo verschrikkelijk afgelegen ligt. Toen begon ik een beetje te twijfelen over waar de vis zich 's winters zou ophouden. Is dat nou in 't rustige gedeelte VOOR de sluis*, of (in de directe nabijheid) ACHTER de sluis* waar het water aanzienlijk "hard" stroomt? (De vis moet toch z'n rust krijgen, maar er zijn ook factoren als zuurstof, voedsel etc. Ik weet echter niet de werking hiervan in de koudere seizoenen!)

Bij voorbaat dank,

Björn

P.s.: Ik snap dat ik 1 hengel voor en 1 hengel achter de sluis kan gooien, maar mocht iemand wijze raad hebben, dan scheelt dat een hoop zorgen.

* Niet zo'n sluis voor boten, maar een waterstandregelaar van 12 meter breed.
Koen de Been

30-11-2004 17:48

Bjorn,

De wijsheid die mij is bij gebracht is dat karper in de winter het liefste uit de stroming ligt.
Eten doet ie niet of in zeer beperkte mate!
Hetgeen wat ik je aanraadt is om een tijdje wat te voeren bij beide kanten van de sluis, niet teveel voeren natuurlijk :wink:
Ik geef je meer kans bij de rustige kant van de sluis omdat vriend karper in deze tijd niet actief is.....Het enige wat ie heel de dag doet is liggen en heel soms een rondje zwemmen. Doet diezelfde vis dit aan de drukke, hardstromende gedeelte moet ie zwemmen, aan de andere kant is dit weer een voordeel voor de visser ter plaatse....Karper moet zwemmen dus energie verbranden.
Eigenlijk is dit tegen de theoretische kennis in.....Karper zoekt de stroming niet op in de winter!
Hij wilt chillen met deze temperatuur... 8) :wink:
Kan de karper overzwemmen naar de andere kant van de sluis..?
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Henk ter Maat

30-11-2004 18:46

Onder én Boven de sluis.
Vast tegen de muur aan inleggen, nooit gooien.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Jan Boot

02-12-2004 03:09

Ik vond dat soort constuctie's in het water altijd al helemaal geweldig. Ik noem dat soort dingen "duikers", altijd goed voor vis, veel vis.

En nu ik weer begonnen ben, na 10 jaar totaal niet vissen, zijn dat de dingen waar ik nu als eerste ga zitten.

Dat karper niet van stroming houdt in de winter, daar ben ik het niet mee eens.

Zo'n 10 dagen geleden viel er hier erg veel regen. Op zo'n moment gaan de sluizen open en staat er hier een behoorlijke stoming in de sloot. De stroming bij de duikers is dan nog groter. Ik ben toen boven op zo'n duiker gaan vissen en had toen 5 aanbeten binnen 3 uur, midden in de stroming.
Koen de Been

02-12-2004 08:34

Jan,

En als de karper de keuze had?
Hier bedoel ik mee: In de stroming of uit de stroming? :P

Dit zijn mijn ervaringen, gellukig verschillen meningen. :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
martijn dekker
Contacteer:

02-12-2004 10:02

Jan,

volgens mij is een sluis geen duiker, de karper kan onder een duiker doorzwemmen (wel goede stekken trouwens) en niet over een sluis heen.

Bjorn,

Meestal zit er aan de kant waar het water de sluis afvalt een dieper gedeelte, hierin is vaak veel vis (snoek, witvis, karper) te vinden. Vaak zijn dit de enige stukken van een polderwater van die diepte en daar is heel goed te vangen.

Bij sommige sluizen wordt na het maaien van de graskant in het najaar een balk/rooster gelegd om het vuil er later uit te halen. Dit gebeurt altijd aan de hoge kant van de sluis. Bij het eruithalen van het vuil wordt op die plekken soms ook de bodem schoongeveegd wat ook weer een goede stekken kan opleveren.

Het is dus even uitproberen aan welke kant je nu het beste vangt.
Penvissen.... met geen pen te beschrijven.
Jan Boot

02-12-2004 18:18

Aha, dat wordt bedoeld met een sluis. Da's dus idd wat anders.

Mijn ervaring hier is dat het in de stroming beter is dan op stukken waar het minder stoomt. Ook in de winter.

Maar ja, dat was meer dan 10 jaar geleden, misschien is de huidige karper wat luier....
Bjorn LG

03-12-2004 12:08

Koen de Been schreef:Kan de karper overzwemmen naar de andere kant van de sluis..?

Overzwemmen gaat niet, maar de kaper komt voor aan beide kanten van de sluis!

Henk ter Maat schreef:Onder én Boven de sluis.
Vast tegen de muur aan inleggen, nooit gooien.

Dat ga ik nu zeker proberen!

Jan Boot schreef:Zo'n 10 dagen geleden viel er hier erg veel regen.

Die nacht zat ik te vissen, zowaar de tent nog net niet, maar m'n lijnen spoelde wel weg van de stroming! :wink:

martijn dekker schreef:Bij sommige sluizen wordt na het maaien van de graskant in het najaar een balk/rooster gelegd om het vuil er later uit te halen.

Klopt, dat heeft deze ook. Hier leg ik nu mijn tweede hengel dus neer. De andere tegen de sluis (dode hoek tegen de muur, stroomt 't ook wat minder) zoals Henk dat zei.

Jan,

Ik hoop van niet... :P

P.s.: Bedankt iedereen!
Plaats reactie