wintervissen

mitsz van der kamp
Contacteer:

17-11-2004 13:55

Frank,

dat telt nu even een paar maanden niet. Er zijn natuurlijk uitzonderingen.
Frank van Amerongen

17-11-2004 14:20

Nouja Mitsz?

Zeg de zon schijnt op een mooie winterdag 5 uurtjes.
Zou deze dan niet de ondiepte kunnen lichtjes opwarmen?
Of heeft dit te weinig invloed? En is dit dus een te klein verschil kwa temp?

Groet
Frank
Klaas van den Herik

17-11-2004 14:24

Frank,

Stand van de zon is te laag. Neem maar eens een vergrootglas. Hoe rechter de zon in ghet glas hoe heter je brandpunt wordt.

De zonnenstralen "ketsen"ahw af op het water.

MVG

Klaas
Frank van Amerongen

17-11-2004 14:28

Klaas,

Bedankt voor deze duidelijke uitleg!

Neem mijn woorden terug Marijn/Mitsz. :)

Met lerende groet,
Frank
Marvin Smier(s)

17-11-2004 14:32

Dus heel de dag met een vergrootglas boven het water gaan staan. :D
Mark Noorman

17-11-2004 14:44

Mannen,

Ik heb ervaren dat de lichtINTENSITEIT wel degelijk van invloed is. Ook op dieper water.

Groeten,

mark
mitsz van der kamp
Contacteer:

17-11-2004 14:54

Daar tegenover staat, dat ik heb gemerkt, dat het in deze tijd van het jaar niets uit maakt. Topsessies gehad aan de zuidkant van wateren, onderaan het talud

Mitsz
marijn ham

17-11-2004 15:29

Mitsz,

Ik heb een plan om de vis op het ondiepe stuk aan de praat te krijgen!
Ik ga illegaal een aantal verlengkabels leggen bij de kassen, die rondom het water staan, en hiervandaan illegaal wat stroom aftappen...

Ik koop een stuk of 50 waterkokers en gooi alle waterkokers langs de kant, deze blijven dan non-stop het water verwarmen, waardoor er zeker een temp, verschil gaat komen. Koken zal het niet, maar opwarmen wel zeker!

Hmm... Heeft er iemand nog een paar waterkokers over? :wink:

Nee, zonder gekheid.
Heb gemerkt dat zon het water niet verwarmd, vooral dat melkerige zonnetje bij een oostenwind helpt geen donder.
De vis zal dan toch beschutting proberen te zoeken voor de koude wind (vooral op ondiep water). Vis kan je verwachten strak tegen het riet aan.
Althans, dat zijne ervaringen...

Zodra de zon aan kracht gaat winnen en langer hoog blijft staan zal het daadwerkelijk gaan uitmaken.

Kan me herinneren dat 'we' hier begin dit jaar in januari of februari een discussie over hebben gehad.
Daarin kwam ook de lichtintensiteit in voor...
Er is wel meer activiteit bij meer zonuren, maar inm deze periode worden de zonuren juist weer minder. Vanaf januari gaat het weer omhoog, in februari heb ik er echt van geprofiteerd.

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... highlight=
Marc Schrikkema

17-11-2004 15:40

Ik ruik ....

Ik ruik .....

Startreck BLOEMKOOL!!!!!!!
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
mitsz van der kamp
Contacteer:

17-11-2004 16:32

Etenstijd Marc?
Bertil Wielink
Contacteer:

17-11-2004 16:46

Mitsz.. als het niet uitmaakt.. waarom azen op sommige wateren de vissen nu nog bijna alleen overdag.. terwijl ze een maandje terug nog vol overdag aasden?
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
marijn ham

17-11-2004 16:59

Bertil Wielink schreef:Mitsz.. als het niet uitmaakt.. waarom azen op sommige wateren de vissen nu nog bijna alleen overdag.. terwijl ze een maandje terug nog vol overdag aasden?

Bertil,

Je bedoeld waarschijn 's nachts...?

Ikzelf denk dat de vis in de iwnter weer overdag gaat azen omdat de vis zich in deze periode veilig voelt, je kan de vis nu namelijk ook weer verwachten op stekken die gedurende het reguliere karperseizoen steevast worden vermeden, maar nu weer bezocht worden.

Aangezien de hengeldruk tot een minimum wordt gebracht in de winter zal de vis overdag weer gaan azen ipv in de nachtelijke uren. Uiteindelijk aasde de karper (in zijn oorsprong) voornamelijk overdag, maar doordat er continue een hengeldruk onstond, zijn ze in de nachtelijke uren gaan azen.

Hoe is het ander te verklaren dat op bijna niet beviste wateren je overdag net zoveel kan vangen dan s' nachts?
Op drukbeviste wateren (uitzonderingen daargelaten) zal de vis vaak in de nacht actief gaan azen.
Marc Schrikkema

17-11-2004 17:30

[quote]
Etenstijd Marc?
[quote]

Grin ..... Nope maar ik had wel een reactie van Marijn verwacht.

In het kader van vreemde verhalen scoorde zijn stroom jatten bij de kassen en water kokers toch vrij hoog :wink: :wink:
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
mitsz van der kamp
Contacteer:

17-11-2004 21:56

Bertil Wielink
BerichtGeplaatst: 17-11-2004 16:46 Onderwerp:

Mitsz.. als het niet uitmaakt.. waarom azen op sommige wateren de vissen nu nog bijna alleen overdag.. terwijl ze een maandje terug nog vol overdag aasden?

Bertil Wielink
Beheerder

Registratie: 27-12-2001

BerichtGeplaatst: 17-11-2004 09:50 Onderwerp: Reageer met quote
Klaas,

Ik ken heel veel wateren waar het "bijna" geen zak uitmaakt waar je vist.. stekkeuze dus.. op zulke wateren ligt 100% aan het aas, het voorvoeren en de juiste taktiek!!

Andere wateren was 70% de stekkeuze die het em deed.. daarom vind ik het zo gevaarlijk om alles over 1 kan te scheren... dat helpt beginnende vissers gewoon niet verder..

Net als het in de winter alleen overdag vangen.. die is ook geen algemeenheid.. ik vang op het ene water de hele winter enkel snachts en dan pas van 23:00 uur en op andere wateren begint het s middags pas om 14:00 tot hooguit 17:00 uur... op weer andere wateren heb je hele dag kans op beet...

Je moet als visser niks uitsluiten en gewoon op veel verschillende tijden en veel verschillende plekken vissen...

I rest my case
Danny Pauwels

17-11-2004 22:02

waar ik vis ving ik men vis nooit overdag, vanaf 20u30 was er kans op 1 aanbeet dan pas rond 23u en dan van 1 uur tot 6 uur.
Dan nog een aanbeet of 2 tot 9 uur en dan gedaan.

Nu dat het winter word dacht ik dat de aas periode zich meer overdag ging verleggen MAAR niets is minder waar.
Ze bijten vooral wat vroeger nu, vanaf 19u30 tot 23u30 is er kans en dan niets meer. Dan heb je nog een kansje tegen de morgend een uurtje of 6 maar later ook niet meer => de aas periode is een pak korter geworden maar nog in de koudste periode van de dag.

Overdag kan ik er geen karper aan de haak slaan.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Arjan Gijs Verkoelen

17-11-2004 22:17

Helaas na het posten heb ik de posting even gewijzigd: Ik lul wel door een hele veranderde topic heen! Maar wilde alleen even reageren op Mitz z'n posting van de Zilverkamp waar ik opgroeide en leerde vissen.

Het kleine karperwereld wat door onze snelle glasvezelverbindingen nog kleiner wordt. Voorbeelden?

* Mitz die op de zilverkamp viste toen ik daar op t Holthuus in mijn broek poepte als kleuter anno 1982 en 8 jaar later de eerste karpers het leven zuur maakte met mais en Jos Lamers koopboilies van Richworth... Nu Anno 2004 (bijna ...5) wonend in Leeuwarden met weemoed terug denk aan mijn periode 1990-1996....

* In frankrijk je eigen vismaten tegenkomen...

* Bij Arie oudshoorn horen dat hij vroeger met ene Mitz van Waterlandbaits viste....

* Op internet de halve carpscene treffen die je ook op allerlei beurzen treft.

*Lullen en nog wel honderd uit over je geheime stekje aan de rivier in la France en dan vervolgens een mappie met foto's met , ja juist die achtergrond getoond krijgen.....

* er zijn er wel meer, wie volgt?

*
http://www.karperbootshop.nl

Vortex Karperboten voor en door Karpervissers

http://www.sunrisebaitservice.com

Quality Carpfood
mitsz van der kamp
Contacteer:

17-11-2004 22:47

Dat het dus opmerkelijk is, dat wij elkaar nog nooit ontmoet hebben

Dat ik deze Kerst waarschijnlijk weer met Arie ga vissen in Frankrijk, terwijl we elkaar jaren niet gezien hebben

Dat je "buurman" Douwe hier met mijn ex-vismaat heeft gevist aan mijn thuiswater en dat we beide hetzelfde idee hebben over het "bolten" van de vis na een aanbeet.

inderdaad een kleine wereld, maar wel heel leuk

groeten uit Amsterdam
Laatst gewijzigd door mitsz van der kamp op 17-11-2004 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Arjan Gijs Verkoelen

17-11-2004 23:06

wonderlijke wereld die karperwereld.....

We spreken elkaar nog wel eens Mitz. KSN leerdam?

Arjan
http://www.karperbootshop.nl

Vortex Karperboten voor en door Karpervissers

http://www.sunrisebaitservice.com

Quality Carpfood
mitsz van der kamp
Contacteer:

18-11-2004 07:11

Ja,

maar ik kom wat later op de dag

Mitsz
Raymond Hakkert
Contacteer:

18-11-2004 17:49

midden in donker Afrika (mount Kenia) een bekende tegen het lijf lopen (waar we later met 4x4 truuk door tanzania /ngorogoro-krater en the serengeti op avontuur zijn geweest waar we uiteraard voor kwamen maar;
op diezelfde bushcamp een hengel met molen (rietstengel met klosje) huren om wat tja... maanvissen te gaan vangen... met stukjes kip.. wat vang ik.... een spiegel... daarna een schub...!!!! :o :o :lol:
En dan uit motte leggen aan die kennis dat ik achtervolgheids waanzin begon te krijgen... :( denk je lekker ver weg te zijn van alles en iedereen.. ook de kurupers... najaaaaaaa??!!!?? :o

zeer verbazende hakkie destijds... zeer... :o
Bas B.

18-11-2004 17:52

Ha, hier meldt zich de echte wintervisser Raymond H. Zie karperwereld 28. Ga je deze winter nog wat ondernemen Raymond?

Groeten,

Bas
Raymond Hakkert
Contacteer:

18-11-2004 20:52

he Bas..

uuu nou ik moet eerlijk bekennen dat het echte doorhalen de laatste winters niet is gebeurt... :roll:
wel tot dik in dec... en dan begin maart weer verder na een roofvispauze weet jewel...
reden: vis zeer intensief laatste tijd en de accu is gewoon leeg aan het raken... de buit is binnen en waarom zou ik nu ook, drukte e.d. met werk ... de Fl.Centrale draait trouwens ook al lange tijd niet meer... dat artikel was vooral gebasseerd op warmwater avonturen. waren mooie tijden! en we waren zo gek als een deur... :wink:
Ik ken wel een koudwaterstek op grote sop maar ja daar loop ik weer risico mbt kapers en strakjes ijs, zit je net lekker te voeren... paar dagen vorst en hard water... precies die stek is snel ijslaag... heb het gehad dat ik in pikke donker langs open water liep en dacht ha geen ijs joepi en gooide 50meter verder blij mijn 400gr van de wand ting tiong ting ting... :-? :o :cry: weg bollen.. :( weg stek, week later kon je over de schotsen rennen -als 't ware...-
Bas B.

18-11-2004 21:09

Zeg Hak,

We zijn toch geen watjes aan het worden? Hoewel, ik wel in ieder geval. Deze winter ga ik voorlopig nog even door. Als het te gek wordt stop ik er ook mee.
Dat verhaal in de karperwereld toen, was echt niet normaal. Ik zat met dezelfde opengesperde ogen het artikel te lezen als dat ik destijds naar de TV zat kijken met de Sinterklaasaflevering van Jiskefet :o

Groeten,

Bas

P.s. Ik heb het hele verhaal wéér eens gelezen. Voor mezelf altijd een leuke bevestiging dat ik 'wel meeval' :roll:
O ja, weer een nieuw voordeel ontdekt aan mijn reels, er zit geen molenvoet aan die kan afbreken. Je kunt ze dus eindeloos in het rond smijten, mee op basaltblokken slaan, voorbijgangers aftuigen, enz, zonder dat er wat kapot gaat dus 8)
Raymond Hakkert
Contacteer:

19-11-2004 09:33

over watje gesproken, ik word lekker ''in de watten'' gelegd door vrouwtje lief met kerst hahahah... ga maar lekker liggen verkleumen onder je stukje nylon doek... ik zal aan jullie denken met me voeten op de kachel... :wink:
Valt me op dat de echte diehards vaak vrijgezel zijn... :wink: Er is toch niks lekkerder dan een warme boezem :lol: :wink: :o

Toch vis ik zekers wel in jan/feb.. met snoeken ook maar al te vaak een snotpegel aan me neus duuss.. enne ik pak wat vaker de penhengel, beetje peuteren (nee niet aan die snotpegel) hier en daar levert altijd wel een bol op... bol ja nog net geen knol... :lol:
Zit ook wel steeds vaker te denken aan buitenlandse -zonnige- trips... maar ja het blijft bij denken, mot maar eens wat gaan ondernemen. :roll:

mzl IJsHakker
Bas B.

19-11-2004 13:33

Ik snap het al Hak. Je zit nog in de zwijgfase. Mevrouw Hak weet nog van niks en je bent haar voorzichtig aan het voorbereiden. Vissen? Ja soms met een dobbertje en af en toe met wat vrienden de polder in om een snoek te vangen :roll:

Nog even volhouden dan,

Bas

P.s. Ik heb het een half jaar volgehouden 8) en nu alweer bijna 13 jaar samen. Het heeft dus gewerkt.