Theo van Gogh

Klaas van den Herik

03-11-2004 14:54

Hab's nicht gewuscht weil ....

" Ik wıl verschrikking in de harten van de ongelovigen werpen, hakt gij in op hun halsen en hak al hun vingertoppen af, het is niet u die die hen slachtte, het was Allah.&’’ Koran 8:13-17 (zie ook Koran 8:60 & 9:14"

Kijk en huiver.

http://fomi.ytring.dk/Dutch/NietVertellen.htm
Douwe Bijlsma

03-11-2004 15:35

Bedoel je zoiets Klaas.

Hierop komen begrippen voor als ‘barmhartigheid, tolerantie en vrede’. Die klinken goed in Westerse oren en wekken de verwachting dat het mogelijk is te komen tot ‘gemeenschappelijke ethische waarden en normen’. Dit kan echter niet worden afgeleid uit de hierin vermelde soera, en al evenmin uit de "gezegende geschiedenis van het eeuwenlang durende Ottomaanse rijk". Wij moeten namelijk bedenken dat zulke woorden alleen gelden voor moslims en niet voor ‘ongelovigen’ (kafirs). De islam maakt namelijk nadrukkelijk onderscheid tussen de moslims en alle andere mensen, die blijkens Soera 5:60 gelden als (de afstammelingen van) ‘apen’ (de joden); ‘zwijnen’ (de christenen) of ‘demonen’ (de overigen of ‘heidenen’) )

Het is maar hoe extremisties het opgevat wordt lijkt mij.
Theo wist dit als geen ander, en toch rekende hij erop dat het hem niet zou overkomen.
Dus geen moord maar een terroristische aanslag?
Vissen is een hobby, geen religie!
mitsz van der kamp
Contacteer:

03-11-2004 15:42

Lijkt er wel op Douwe

terrorisme volgens het woordenboek: het ontwrichten van een samenleving door daden van terreur, met een politiek oogmerk

Wat mij aangaat, hebben we daar hier wel mee te maken.
edwin siol
Contacteer:

03-11-2004 16:02

ik wordt zo moe van dit alles....

nog voor ik van een dader en beweegredenen kende, wist ik al, dit wordt weer eens vals gezeik over allerhande irrelevante zaken....

Theo v. G. heeft niet zozeer zich opgeworpen als iemand die de grenzen van bijvoorbeeld vrijheid van meningstuiting tart, ten behoeve van diezelfde grenzen duidelijk te maken. Hij heeft eerder meerdere malen openlijk de grenzen proberen te tarten in hoeverre je iemand voldoende kunt krenken, zodat ie pissed off op je wordt, wat dan weer zogenaamd een gevoel van gelijk krijgen met zich meebrengt. Iemand in zijn gezicht spugen, en dan zien dat diezelfde persoon kwaad wordt is nooit een overwinning. Nooit.

Nu is 'die vieze onbeschofte papzak', -hoe vaak is ie zo niet genoemd door, het nu moraliserende klote nederlandse volkje, al niet verketterd om zijn onbeschofte gedrag, en zijn nogal buiten proporties zijn qua afmetingen?

Datzelfde verketterende volkje, bekrompen als ze zijn, roepen nu allemaal weer dat het eigenlijk hun held was. want hij kwam op voor zijn mening, de 'onze'. Strijder van vrije meninguiting voor iedereen en alle man.

Ik waardeer zijn standpunten erg goed, maak uren, al jaren, muziek, over hoe slecht de vrouwen behandeld worden, maar ik begrijp terdege dat haat zien, haat doet oogsten. En uiteindelijk was toch best veel WAT hij deed, haat zaaien. Bedoeld? ja.

Hij heeft dit verdiend?, Nooit niet.

Ook ik ben van mening dat iemand mij in het gezicht spuugt, moet beantwoorden met me om te draaien, en verder te gaan met mijn ik, omdat ik vroeger geleerd heb dat iemand die iemand in het gezicht spuugt simpel de moeite waard niet meer is te kennen.

Maar dat heel nederland, balkenende alweer voorop, loopt de bleren dat dit de doodsteek is voor vrije meningstuiting, doet mij erg zwart in het leven staan deze dagen. Was het niet o.a die club van balkenende etc die het hardst riepen dat de moord op ons Pimmeke een gevolg van paars was?

Wie roept wat nu?

Jullie het hardst?
Ga vooral je gang.

Volgende jaar is alles weer rustig, en doe ik mijn gordijnen wel weer eens open.

edwin siol
Cor Nannings

03-11-2004 18:31

Vis jij ook zo..............ik bedoel met de gordijnen dicht? :o
Unicorn Carp Fisching
Stefan Sand

03-11-2004 19:10

Edwin, blijf ook achter de luiken zitten wanneer de FNV weer een jollige actie organiseert dan...

SS
Eddy Norder
Contacteer:

03-11-2004 19:54

Edwin,

Dat iemand zijn eigen mening verkondigd en daar dus nu op afgerekend word is de reden dat iedereen nu 'weer'zegt dat wat er gebeurt is niet kan. Dat wil nog niet zeggen dat van Gogh nu ineens iedereens held is. Ik was ook geen fan van hem, maar wat er nu gebeurt is legt toch enige druk op onze samenleving volgens mij.

In onze samenleving moet het zo zijn dat iedereen zijn mening kan verkondigen zonder dat hij over zijn schouder moet kijken voor eventuele represailles van degene waar de mening over gespuid word. Het kan toch niet zo zijn dat we voor dit soort dingen onze ogen gaan sluiten?!
Tuurlijk had van Gogh drastische uitspraken die soms voor velen te ver gingen maar dit kan toch niet een vrijbrief zijn voor iemand om hem maar om te leggen, hoe ver deze uitspraken ook gaan.

Het komt er eigenlijk op neer dat ik je relaas een beetje kort door de bocht vind, maar ja ieder zijn mening, niet dan?

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Danny Pauwels

03-11-2004 20:26

@ Eddy

Amen, beter kan het niet gezegt worden en zo is het nu eenmaal.

Er zouden er in de politiek beter dezelfde wijsheid als jij hebben, er zou zoveel miserie niet zijn.

Lang leven Bush :evil: die krijgen we ook weer 4 jaar op ons dak, het is toch niet te geloven hé.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
peter postema

03-11-2004 23:15

[quote="Wil Jeurninck"]
Dat is de trieste vast stelling van een feit,levenslang is in de gevangenis niet echt levens lang,technisch gesproken wel,praktisch niet,en dat is wat ik bedoelde Peter.[/quote]

Wil,
Amen!! mee eens begrijp je reply nu.
we spreken
groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
jan van kranenburg

04-11-2004 02:46

"Wie haat zaait, zal storm oogsten"

Oude bijbelachtig gezegde; maar gaat bijna altijd op. Helaas.

Wil hiermee niet zeggen dat dit juist is. Allerminst!!

Vraag me af "hoe nu verder"?
Blijven we proberen tot een gemeenschappelijke samenleving te komen?
Of gaan we de confrontatie aan en gaan we daarmee voorbij aan aan
alle goedwilllende stromingen?

Dat laatste lijkt me een gepasseerd station.

mvg

Jan
Toon Fokkema

04-11-2004 07:18

Typisch Nederland allemaal weer. Van Gogh werd wel degelijk uitgekotst door het merendeel van de nederlanders, omdattie er niet uitzag, en hij de zaken té veel op de spits dreef. Zijn daden waren meer gericht op het hele actie-reactie-spelletje dan wat ook. En als hij vermoord wordt, is het opeens volksheld nr. 1.
Ik probeer niks goed te praten hoor, maar wij nederlanders trekken dingen al gauw uit hun context. Gelul met dat verhuizen. Kuddegedrag is het. En daar kots ik op.

Maar goed, elkaar napraten en beamen is vooral op dit forum nogal populair.
fishing rocks
Klaas van den Herik

04-11-2004 08:32

Helaas is de onenigheid over geloven niet nieuw.

1300 jaar geleden werden er al pogingen ondernomen om europa in te nemen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Moren

een paar 100 jaar later gevolgd door de turken
en een mafferd die de bedevaarders een beetje onthoofden.

http://leden.tref.nl/~eendhlm/

Maar ook

http://nl.wikipedia.org/wiki/Inquisitie

Al met al best optimistisch van mensen die denken de hele handel in een paar weken op te lossen.

MVG

Klaas
koos kalkman

04-11-2004 12:09

ik was geen fan van theo, het was mij allemaal te grof.
toch vind ik het triest wat er gebeurd is vooral de manier waarop.
mensen zullen elkaar altijd doden om wat voor reden dan ook.
ondanks dat wij met zijn allen een unieke soort op deze aardbol zijn zitten we toch op een doodlopend spoor.
we snappen dat allemaal maar zijn niet in staat daar oplossingen voor te vinden of daarna te streven.
jammer.
Rick Boerboom

04-11-2004 13:06

Ik was zelf ook niet een groot fan van Theo, heb me eigenlijk ook nooit echt in hem verdiept. Echter in een aantal dingen kon ik me het wel met hem vinden. Wat ik ook waardeerde was zijn "no-bullshit" uispraken en manier waarop hij dingen in het openbaar verwoorde.
Mensen die het er niet mee eens luisteren er maar niet naar en trek je er niets van aan. Je moet iedereen zijn mening respecteren. Zo werkt dat in de westerse samenleving. Althans dat was de bedoeling. Vrijheid is een belangrijk aspect van onze samenleving. De islam gooit roet in het eten in Nederland. En het is onze vrijheid die ze haten, hoewel hen niets in de weg wordt gelegd op materieel of economisch gebied. Er wordt veel te veel geprofiteerd van onze tollerantie.
Pim Fortuyn zei terecht dat het tijd is voor een koude oorlog jegens de islam, althans de orthodoxe variant daarvan. Wie in Nederland hardop uitspreekt dat het tijd is voor een koude oorlog jegens de orthodoxe islam, wordt al snel aangevallen door politiek correcte denkers. Toch zijn het deze zelfde “denkers” die decennia lang alles op hun beloop hebben gelaten en niets hebben gedaan.
Je durft onderhand geen kwaad woord meer te zeggen tegenover moslims, of het nu om Marokkanen gaat of andere nationaliteiten. Te lang is zwijgzaam toegekeken hoe het bergafwaards gaat in ons land. Ook islamieten hebben recht op hun mening, iedereen heeft dat, al zijn hun opvattingen veel te radicaal voor dit land. Maar steeds meer proberen zij een stempel te drukken op deze samenleving waarbij onze normen en waarden ondergesneeuwd raken door hun extreme opvattingen. Als er zoveel mis is aan onze samenleving en normen en waarden..wat doe je dan in vredesnaam nog hier? Wellicht dat de regering eindelijk eens wakkergeschut is, en wat minder soft gaat regeren. Maar ik ben bang dat het wel weer losloopt.
Marc Schrikkema

04-11-2004 13:34

Klaas schreef:
[quote]
Al met al best optimistisch van mensen die denken de hele handel in een paar weken op te lossen.
[/quote]

Ik denk niet dat het de ambitie is om e.e.a. in korte tijd op te lossen. Maar ergens moeten we een aanvang maken, of zoals je wilt het goede werk voortzetten.

@Allen,

Het gaat er niet om of Theo een toffe gast is/was.

Waar het om gaat is dat de manier waarop e.e.a. aangepakt wordt het moorden en al die aanslagen ons schokt!

Goddank schokt het ons, denk ik dan maar anders zouden we echt in een koude wereld leven.

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Klaas van den Herik

04-11-2004 23:37

Jan,

Beter 1 in de hand dan de lucht van 10.

Ook zo'n gezegde.

MVG

Klaas
Marcel Mos
Contacteer:

05-11-2004 05:46

Sommige berichten geven mij een goed gevoel.
Sommige huiveren mij.

Er zijn dus mensen in deze topic die hierop reageren op een manier die ik verafschuw.
Hoe en waarom is eigelijk niet eens aan de orde in deze topic.
Maar ik zou onder geen beding iemand daardoor kunnen vermoorden.
Waarom ik dat niet kan is vrij simpel.
Het zit er bij ons niet in om dat te kunnen, want ik zou namelijk die persoon hier gewoon weer op aanspreken en een discussie met hem aangaan.

Dat is een norm die ik ken als nederlander .
En de waarden die ik heb geleerd is als ik dan ga discusieren en die andere blijft bij ze standpunt,hem daar dan ook om te kunnen respecteren.

Geweld inzetten tegen woorden is nooit de goede oplossing.

Heb in me korte leven al tussen heel wat ruzie,s en discussie,s gestaan , dit door mijn beroep.

Maar bijna alle ruzie,s die met praten uit mekaar gingen eens of oneens met elkaar liepen meestal met een sisser af.
Bijna al die gevallen die uitmekaar moesten gehaald worden met handgemeen kregen naderhand ook nog een staartje.

Daar ben ik in Nederland nou zo bang voor dat dat gaat gebeuren.
Het kan niet veel langer zo goed gaan.
Als onze regering hier niet een andwoord op gaat geven die de nederlanders genoegdoening geeft ,dan is de kans groot dat er een groep nederlanders het heft in eigen handen gaat nemen.
En niet geheel onbegrijpelijk.

Nogmaals laten we het hopelijk niet zo ver laten komen.
Anders is een 2e joegoslavie heel er dicht bij.

Op een forum met modder gooien naar 1 bevolkings groep is in mijn ogen niet de oplossing.
We hebben ook radicale moslims onder ons blanke nederlanders vergis je daar niet in.

Maar om meer slachtoffers te moeten laten vallen voor we iets bereiken is in mijn ogen ook geen optie.

Heb ik dan de oplossing.....NEE helaas niet.
Maar dit WEER gedogen lijkt me ook geen optie.

Met een naar andwoordt zoekende houding zal ik ook hier weer eens over terug denken onder een karpersessie....in de hoop dat ik mischien diegene ben die het licht gaat zien.

Iedereen gegroet in ons spoorlose nederland.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Klaas van den Herik

05-11-2004 08:19

Oplossing is niet zo heel moeilijk.

Naast de gevleugelde woorden: Normen en Waarden, moeten ook verschijnen: Respect en Consequent.

Wat mag wel en wat niet. Beginnen we in groep 1 He Piet wordt dan weer meester.

Ga je in de fout, dan een passende straf / maatregel. Gedogen? Afgelopen.

3 of 4 keer een misdrijf? Jammer dan: levenslang. Ja ook voor stelen pakje shag.

Al eens over nagedacht? We worden nu geregeerd door de geitenwollen sokken van vroeger, waarvan alles mocht en kon. Ben je mee geholpen...

MVG

Klaas

PS houdt in, dat 3 hengels en nachtvissen ook klaar is. Grotendeels dan.
Douwe Bijlsma

05-11-2004 10:16

De draagwijdte van deze actie, die dus wel degelijk een terroristische aanslag blijkt te zijn, werd deze ochtend zeer pijnlijk bekent op het nieuws.
De brieven laten zien dat het een doodsbedreiging is aan meerdere personen, Theo was niet alleen een doel maar ook nog eens een begin.
En zo een goede terrorist betaamd ging de dader ervan uit dat hij gedood zou worden door de politie om zo zijn martelaarschap te verwerven.

Je kunt hierover schrijven wat je wilt maar hiertegen moet hard en consequent opgetreden worden, wil je de Nederlandse rechtsorde kunnen handhaven.

Er moeten mensen onderduiken om deze dreiging te ontlopen, een gedachte aan het fascisme kan ik niet onderdrukken.

Verder ben ik nu te kwaad om mijn gevoelens hier neer te zetten.
Marc Schrikkema

05-11-2004 10:24

Klaas,

Ondanks dat ik je aanpak een warm hart toe draag, ben ik bang dat het een stuk minder simpel is dan jij schetst.

In Amerika bijvoorbeeld bestaat in veel staten nog de doodstraf.
Als je denkt dat het aantal moorden in de staten met de doodstraf minder is dan in de staten zonder de doodstraf dan heb je het (helaas) mis.

zo zijn er meer voorbeelden te bedenken dat zwaardere straffen geen soelaas bieden, sterker nog mensen tot daden "dwingt" die ze eigenlijk niet zouden willen begaan.

Een voorbeeld:

Iemand steelt, stom stom stom, voor de 4e keer een pakje shag .... maar weet dat hij dus levenslang krijgt en gaat zich een weg vrij proberen te schieten. In zijn ogen op dat moment lijkt het de betere oplossing.

Probleem zit hem denk ik ook niet in of je iemand meester moet noemen ipv Piet, het gaat er imho om dat je mensen met respect behandeld dan kan prima als je ze met de voornaam aan mag spreken lijkt mij.

Je moet respect hebben voor iemands mening (al dan niet gelijkgestemd). Hier zit vaak de boosdoender aangezien we op een of andere manier veelal ons gelijk willen halen! ..... Ik leef vorlgens de stelling dat iedereen moet / mag denken wat hij wil, je mag er met me over discussieren je mag het met mij oneens blijven, het gaa er om hoe je uit elkaar gaat! Wat mij betreft even goede vrienden, wat de meeste mensen betreft in onmin we zijn het niet eens.

Je moet respect hebben voor iemands bezittingen, mijn en dijn moet weer eens iets actiever gepropageerd worden.

Je moet respect hebben voor iemands geloof (al dan niet aanwezig)

Je moet respect hebben voor dieren

Daar ligt denk ik de basis voor een andere samenleving, en waag het NIET om het met me onees te zijn!!! :wink:
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Klaas van den Herik

05-11-2004 11:11

Marc,

Harde aanpak werkt niet ok, maar de zachte al helemaal niet. We hgebben nog een paar mooie eilanden, hek erom en maak er maar eens opvoedingskampen van.

Kinderen van 8 jaar die hun meester met Piet aanspreken? Begin van het end.

Op het moment, dat er een gezonde angst cq respect voor politie/wetsdienaren/ouders / leerkrachten en weet ik veel is, dan wordt er eerst nagedacht.

Vroeger werd je op je klauwen getimmert deugde ook niet, maar als ik een flinke straf kreeg op school had ik het hart niet dat thuis te vertellen, kreeg ik nog eens... Nu? Pa komt gewoon ff verhaal halen.

Verder dient vanaf heden de dienstplicht weer te worden ingevoerd. Zowel jongens als meisjes. Direkt na de schoolopleiding hup jaartje dienen. Echt tegen oorlog? Mooi. Bejaardentehuizen zat. Ga daar maar een jaar aan de slag.

Nu we toch bezig zijn: doodstraf mag ook (weer). Zodra de schuld vast staat een extra proces met jury, die de strafmaat vast stelt.

Werkeloosheid? Bestaat niet. Werk zat. Parken netjes, boodschappen doen voor ouderen (voeren en aas maken voor mij hahahahaha nee hoor gekheid) voorlees moeder/vader, hulp juf, maar ook verenigings- en buurtwerk. Schud er zo ff uit mijn mouw hoor.

MVG

Klaas
Klaas van den Herik

05-11-2004 12:15

als je dan zo moslim extremistisch bent, dan wetgeving aanpassen aan de sharia.

Stelen: klauw eraf
verkrachten: kop eraf
grote bek: 8 stokslagen

Wedden dat er angst komt?

Tuurlijk kul, maar je moet wat.

MVG

Klaas
Marc Schrikkema

05-11-2004 12:36

[quote]
Werkeloosheid? Bestaat niet. Werk zat. Parken netjes, boodschappen doen voor ouderen (voeren en aas maken voor mij hahahahaha nee hoor gekheid) voorlees moeder/vader, hulp juf, maar ook verenigings- en buurtwerk. Schud er zo ff uit mijn mouw hoor.
[/quote]

Glad glad glad ijs .....

Voorlees vader en moeder zijn doet de kachel niet branden!

Werkloosheid slaat in de meeste gevallen op het feit of iemand al dan niet betaald werk doet! en de voorbeelden die jij noemt zijn meestal geen betaalde baantjes.

Dienstplicht ...... :oops:

Heb nog nooit iemand gesproken die er beter uit kwam dan toen hij er in ging. Normen en waarden die je daar leert zijn gebaseerd op macht, macht van de "meerdere".

Tevens de handvaardigheid die je er leert .... hoe vermoord ik iemand is een vaardigheid waar menig mens heel goed zonder kan.

Effectiviteit = 0!

School:

Als mijn kinderen op school straf krijgen kunnen ze dat rustig thuis vertellen hoor, 2 maal straffen is natuurlijk onzin. Ook ik ben wel eens naar school geweest om verhaal te halen .... soms worden de verkeerde kinderen gestraft en als ze dat met die van mij doen dan ga ik idd eens praten.

[quote]
Nu we toch bezig zijn: doodstraf mag ook (weer). Zodra de schuld vast staat een extra proces met jury, die de strafmaat vast stelt.
[/quote]

zucht ...... Puttense 2, moet ik nog meer zeggen?

Nou vooruit dan maar weer, GELUKKIG hebben we geen doodstraf meer .... anders waren die 2 knakkers mooi dood, als dan achteraf blijkt dat ze niet schuldig zijn zoals nu wat doen we dan??????

Alle politie / rechters / openbaar aanklagers etc etc de doodstraf geven??
Nogmaals kijk naar Amerika, hoogste aantal moorden JUIST omdat ze de doodstraf hebben ...... een moord kan namelijk voorkomen dat ze je pakken, en als je uitzichtloos blijkt, dan schiet je je weg maar naar de dood en neem je zo veel mogelijk agentjes mee ....

Nee jongens imho is dit allemaal juist GEEN oplossing.

Waar ik wel een voorstander van ben is dat ouders zich eens met hun kids bemoeien. Praktijk voorbeelden:

Ik sta in de supermarkt in de rij, komt er een moeder met kind achter me staan, kind blijft na een aantal boze blikken van mij het wagentje tegen me aanrammen ...... ik spreek moeders aan en die zegt, ach het is maar een kind.

(Mijn kind had ik verteld mag niet, toch doen is desnoods een schop onder zijn hol).

Ik loop de parkeerplaats hier op, zie ik een jochie die met zijn bal loeihard tegen de auto's schopt ...... ik zeg er meteen iets van ... reactie ouder: Op het gras ligt zoveel peop waar moet hij voetballen dan.

(Mijn kind had na weer een waarschuwing eenzelfde schop onder zijn hol gekregen).

Mijn kids, samen met buurkids, gooien hondepoep bij de buurvrouw in de brievenbus .... mijn kids moeten naar buurvrouw en excuus aanbieden en desnoods schoonmaken ..... buurkids hoeven niets, pa en ma gniffelen alleen.

Ik wordt er dood moe van ........ waarom pakt men zijn koters tegenwoordig niet meer aan??????

Strekking van het verhaal ...... het begint bij de kinderen

Greets Marc
Douwe Bijlsma

05-11-2004 13:08

Strekking van het verhaal; het begint bij de ouders, klein verschil groot gevolg.
Henk ter Maat

05-11-2004 18:15

Precies Douwe.

Wanneer de ouders het niet meegeven dan kan geen Piet schoolmeester, geloofsovertuiging, voorlees moeder/vader, hulp juf of regering er nog wat aan veranderen.
Groet'n Henk..

still growing Old.