behalve het soortelijk gewicht van lood en steen is ook het soortelijk gewicht van water belangrijk voor deze discussie. 1 zoals wij allemaal weten.
het "netto" soortelijk gewicht van een materiaal is namelijk zijn soortelijk gewicht minus het soortelijk gewicht van het materiaal dat erdoor verplaatst wordt. in lucht staat deze laatste factor bijna gelijk aan 0... in water echter...
ik hoop dat jullie 'm nu voelen hangen... onder water blijft er van het soortelijk gewicht van steen veel minder over dan van dat van lood. of in andere woorden.... een gewicht in steen veplaatst veel meer water dan datzelfde gewicht in lood. en de hoeveelheid verplaatst water is de opdrijvende kracht.
al met al denk/gok ik zo dat onder alle omstandigheden lood een veel betere inhaking zal veroorzaken dan steen, omdat de weerstand die het per gewicht teweegbrengt vele malen groter is.
-------------------------------------------
nu nog een tip voor de maker van dit bericht... hoe bevestig ik zo'n steen?
ik heb bij titus blom hier in groningen (hengelsportwinkel voor diegenen niet hier uit de buurt) kan en klare stenen met water zien liggen...
behalve dat ware en stenen die met het inline systeem waren uitgerust.
wel erg duur die dingen.... terwijl je ze gewoon zelf kan zoeken