sport van het binnehalen

Wil Jeurninck
Contacteer:

14-10-2004 12:38

Maarten mosselen die op bladeren groeien????? :o

30/00 en een voorslag van 3 meter?
Probeer dat eens hier op de maas en kijk eens na 10 runs hoeveel je er hebt kunnen landen.

Grootste misverstand onder de voorslag gebruikers is nog altijd dat deze veel te kort word genomen,en ja 3 meter is ook te kort.

Trouwens die musselcracker beschermt je lijn ook niet voldoende bij een run,deze is bedoeld om je lijn te beschermen als deze op de bodem ligt,niet om je lijn te beschermen tijdens een dril,want ook hier geld dat 1 meter dan echt wel VEEL te kort is.
Kees Ouwehand

14-10-2004 13:11

De minimum lengte van een voorslag is 2 maal de hengellengte. Hou het maar op 7,5 meter. En dat heeft eenvoudig te maken met de voorwaarde dat de knoop tussen hoofdlijn en voorslag plus een aantal slagen van de voorslag bij de aanzet van de worp op de spoel hoort te liggen. Dit geld met name voor een shockleader bij het afstanden werpen. De dunne hoofdlijn is er dan om meer afstand te werpen.

In andere gevallen moet je afvragen hoeveel lijn er beschadigd wordt en of een voorslag je wat oplevert. Zodra je uitvaart over mosselbanken, dan is de dikte van je hoofdlijn niet kritisch. Waarom dan nog een voorslag?

Een stuk tubing van pak hem beet 1 meter is niet zozeer bedoeld om de lijn te beschermen bij obstakels.

Groet, Kees
Raymond Tilmans

14-10-2004 17:54

Even oftopic, ik begin langzaam aan wel heel veel voordelen in het gebruik van reels te zien... :roll:

Even terug naar de discussie. Als je lijn daadwerkelijk over de mosselen heen ligt, nou, dan wens ik je heel veel geluk! Hier help echt niet veel aan. Tijdens het drillen dien je de lijn ook angstvallig hier van af te houden. Vissen over mosselbanken kun je ook niet echt onder normale noemer obstakelvissen plaatsen.
Het enige dat hier echt redelijk goed tegen helpt is inderdaad een heel dikke lijn. Het enige nadeel van zo'n heel dikke lijn, zeg maar een 50/00 vind ik nog altijd de zijwaardse druk van de stroming.

Verder vraag ik me af, heeft iemand nog de ervaring van mosseltjes die zichzelf op de lijn klemmen. Wil, Roger...?

Gr.,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...