07-10-2004 07:53
Beste Mitsz,
Wanneer ik een stek niet kan observeren, dan moet je inderdaad aannames gaan doen over het al dan niet weg zijn van het voer. Maar de single betitelen als een zwakte bod is in mijn ogen niet rechtvaardig. Er zijn in mijn ogen idd 2 manieren om een voerstek te bevissen, jouw manier (voeren in dezelfde hoeveelheden) en mijn manier (single visserij op de voerstek). Er zijn momenten en wateren dat de ene tactiek beter loopt dan de andere, daar ben ik van overtuigd. Heb tot nu toe een water getroffen waar het meer vissen opleverde (bijvoeren in dezelfde hoeveelheden), ook het single water van de KW trouwens, maar dan moesten ze wel los zijn! Anders liep de single daar weer beter. Heb probleem met de single visserij is wel dat er ontzettend snel dressuur ontstaat. Het heeft bij mij een seizoen goed gewerkt waarna het bijvoeren veel meer vissen opleverde dan de singlevisserij. Ik ben dan ook zelf van mening dat wanneer je voor een lange termijn stek gaat, zelfs meerdere jaren, dat het vissen met voer de beste oplossing is. Maar op een kort tijdsbestek op moeilijkere wateren brokken maken kan de single op een voerplaats meer aanrichten dan dat voer. Maar goed ieder zijn eigen mening, is z'n goedrecht.
Ook ik werk veel met samenstellingen en hoeveelheden, het maakt idd wel degelijk uit, maar zal nog zeker niet de ervaring hiermee hebben die jij hebt opgebouwd in de loop der jaren. Wel vind ik je stelling dat de voerplek altijd leeggegeten moet worden op een goede stek, en wanneer deze enkele dagen/een week niet tot afhaalrestaurant behoort dat het geen goede stek is. Ik kan je melden dat mbt die ondiepe hoek de vissen elke dag tijdens de lichturen op die stek of rond die stek lagen. In het donker kon ik dit natuurlijk niet waarnemen. Het blijft gewoon een dier, maar heeft echt niet elke dag honger (weersgesteldheid)! De redenatie door te zeggen dat wanneer een stek niet loopt het aan de stek zelf ligt (maw je had op een andere stek wel vis gevangen) vind ik dan weer een zwakte bod van zo'n toch ervaren visser. Het blijft gewoon een dier dat niet alle momenten eet, ooit zelfs dagen niet eet , waarna er ineens gebuffeld gaat worden. Door dit te accepteren is er wel een verklaring voor het feit dat zelfs een goede stek soms niet loopt. Verkassen is niet altijd de beste optie, omdat de stek op een gegeven moment de jackpot uitkeert, en als jij dan van speelkast (stek) bent gewisseld baal je natuurlijk behoorlijk. Heb hierover nog een leuk voorbeeldje:
Op een lokaal kanaaltje begin ik eind augustus dit jaar weer met voeren, vang de eerste 2 sessies een mooie 30 en daarna een 26 schub. Het kanaal staat vol wier en een keer of 3 per jaar maaien ze het wier om de waterdoorstroom mogelijk te maken. Zo ook na die vangsten waarna het drie weken stilviel op de stek. Ook ik wilde toen idd gaan verkassen (door omstandigheden) toch op dezelfde stek gaan zitten en vang de 2 topvissen van het water! Verwacht dat die weken de vissen wel gegeten hebben, maar dan volop op het natuurlijk voedsel hebben gezeten wat vrijkwam tijdens het maaien. Had na wat blanks dus kunnen gaan verkassen, maar dan waarschijnlijk niet deze vissen gevangen. Blanken heeft dus meer oorzaken dan een stek die minder aangedaan wordt. De niks vangen, verkassen theorie (of het afromen) wat sommige aalten jongens hanteren doet in mijn ogen ook vaak tekort aan de potentie die een stek heeft. Het belangrijkste is wel dat iedereen z'n vissen vangt met een methode waar in de loop der jaren vertrouwen in is ontstaan, vertrouwen blijft een van de belangrijkste motiverende factoren binnen het karpervissen. Maar goed, genoeg gezever, 2 mensen hebben verschillende opvattingen, niks mis mee.
mvg
Bart van den Hurk