25-08-2004 00:35
Dit is mijn visie over de prijzen en handel in hengelsport
Handel is een kwestie van vraag en aanbod, de vraag naar karpermateriaal is drastisch toegenomen de laatste jaren, elke hengelsport groothandel probeerd daarin mee te liften. Om bijvoorbeeld eens te kijken naar boilies, gemiddeld 1 x in de 2 maanden staat er of op deze site, of in de karper of in de karperwereld 1 of meerdere nieuwe leveranciers die zeggen dat ze de boilie van columbus gevonden hebben, nog betere aantrekkingskracht, nog meer vangsten kortom goed beter en best. We worden helemaal gek gemaakt door alle bekende testvissers die voor 99% allemaal zeggen dat hun produckt beter is,meer vangt etc., goed te verklaren natuurlijk, anders zoekt de fabrikant wel een andere testvisser uit die aan de leur gaat met die ballen, ik heb hier hier niet over de testvissers die zo nu en dan eens een kilo zakje krijgen, maar bijv terry hearn, met 500 kg op jaarbasis a 13,95 verkoop per kg. Stel je voor, de hele boiliehandel ziet eruit als 1 grote taart, wij met zijn allen moeten die taart opmaken, en elke leverancier bestaat uit een puntje van die taart ( ik weet zeker dat er niemand is die die taart kan snijden ivm priegelpuntjes )
Hoe meer firma's erbij komen, hoe minder er te verkopen valt. Omzetten lopen dan terug, maar de kosten voor een firma stijgen alleen maar door het prettige regeringsbeleid wat we kennen in nederland. Die extra kosten die gemaakt moeten worden, worden uiteraard doorgerekend aan de klant.
Als er nou eens 5 boilie firma's waren ipv bijv 50, gaan de verkopen omhoog, waardoor de firma eigenaar een grotere auto kan kopen, en misschien zijn prijs wat omlaag brengt. Massa productie is namelijk vele malen goedkoper. Daarmee kom je gelijk bij het verhaal van bijv fox en shimano, hierbij speelt massa productie een andere rol, aangezien die er in veel mindere mate is. Hoeveel mensen in de wereld vissen er met bijv illuminated swingers ?? dat zijn er geen miljoen,, dus blijven de productiekosten relatief hoog. Ik heb nog een mooi voorbeeld, er kwam een vertegenwoordiger naar mij toe, met visspullen gemaakt in china, en niet uit dezelfde fabriek als fox etc. Ik praat hier over sillicone stoppertjes, je kent ze wel, zo'n zakje met een metalen ringetje erin en waar die stoppertjes op zo'n ijzerdraadje zitten, die kostte mij 10 cent per zakje ( gulden tijd ) meneer had namelijk een zeecontainer vol binnengekregen.
Die werden destijds in de winkel aangeboden voor 1,95 we praten hier dus over marge x 19,5 !!!!!!! onbeschoft en achterlijk zul je denken, maar dat is absoluut niet waar, dat heeft namelijk te maken met 1. de hengelsportwinkelier ziet s'winters zijn omzet met minimaal 50 tot 75% zakken, en houd wel dezelfde kosten 2. deze marge heeft hij hard nodig om de marge van bijv 1.5 / 1.6 op zijn shimano's en foxspullen enigzins recht te trekken t.o.v B merken.
Vergeet niet mensen dat een lokale viswinkel gemiddeld marge 2.0 nodig heeft om te overleven, zoals je net hebt gelezen is het ene artikel bijv marge 2,4 maar het andere weer 1,6. zou een winkelier marge 2.0 of 2.2 op de inkoopprijs van een shimano molen zetten, weet ik zeker dat ze er 3 jaar later nog liggen. Vergeet ook niet dat bijna 20% van al je aankopen rechtstreeks naar den haag doorgesluisd word. ( helaas voor de mensen die in den haag wonen,, die bedoel ik nl niet ) neem dus een verkoopprijs deel hem gemakshalve door 2, trek daar 20% vanaf, trek daar personeelskosten, gas, water,licht en de huur van het pand vanaf en je houd echt niet veel winst over.
En natuurlijk denk ik ook vaak, waarom iets zo duur moet zijn, maar waar betaald anders een leverancier die mooie glimmende catalogus van die we met zijn alle van de bali's en stands op de beurs en in winkels als eerste weg kapen ??
Dit was en is mijn gedachtengang over de handel in hengelsport, ben erg benieuwd naar jullie reactie's en voor alle duidelijkheid, iemand die vroomser is als de paus mag het zeggen