Betaalwater ok, mits goed beheerd? brand los mensen!!

Michel Hollaar
† in memoriam †

24-08-2004 20:54

Even off topic

Mark,

even voor duidelijkheid :

Wat wil de NVVS overnemen? cq opzetten?

Centrale landelijke ledenadministratie of centrale databank van geroyeerde leden ????

Loop namelijk al langere tijd tegen een muur aan wat betreft de onmogelijkheid ( volgens de NVVS zelf) om tot een centrale landelijke ledenadministratie te komen. !!!!!

Dit om de door velen onder ons karpervissers verfoeide dubbele afdrachten tot een eind te kunnen brengen.
Klaas van den Herik

24-08-2004 21:25

Michiel,

Wat de NVVS wil, centrale registratie o.a., wil nog niet zeggen dat dat kan. dit wordt beslist door de federaties. als de federaties dat niet willen, dan gebeurt dat dus niet.

alweer: ALV bezoeken dus.

O ja KSN is voor!!!!

MVG

Klaas
Aart Lokhorst

25-08-2004 00:39

Ik heb geen tijd om hier diepgaand op in te gaan en mijn mening is ook wel bekend, enkele punten:
- vraag kweekt aanbod dus zal naar gelang de vraag het aanbod toe of afnemen
- n.a.v. Bertil: wat Marco zei is niet waar, alleen grote verschillen per water mogelijk (Marco weet ook wel beter...), in natuurlijke situaties is de witvisstand (totale biomassa in kg per ha) altijd een afspiegeling van de natuurlijke voedselvoorraad en de waterkwaliteit.
- b-wateren met de grootste (c.q. de grootste aantallen grote vissen) worden het meest bezocht, zijn commercieel het meest interessant. Prijs van ondergeschikt belang!!!
- keurmerk of i.d. is onmogelijk gezien de enorme kosten die met daadwerkelijk onderzoek gemoeid zijn. Heeft ook niet de interesse van een groot aantal b-wateren. Zolang zij aantoonbaar (liefst met medewerking van enkele zeer bekende karpervissers) veel grote vissen in hun water hebben is hun klandizie verzekerd
- een zeer groot aantal vissers interesseert het geen mallemoer hoe grote vissen in een water komen of hoe daarmee wordt omgegaan, zolang zij ze maar kunnen vangen is voor hen alles oké
- fatsoenlijk en biologisch verantwoorde b-wateren zullen nooit een commercieel succes worden, kunnen in een aantal gevallen wel een 'inkomen' opleveren, echter vanwege de 'concurrentie' en de vraag naar grote vissen door vele duizenden vissers is en blijft dit een moeilijke zaak
- zowel de sportvisorganisaties in Frankrijk en Nederland kan men verwijten niets (of vrijwel niets) te hebben gedaan (of te doen) om in de vraag van vissers te voorzien ('veilig' vissen, simpele vergunningsverlening, huisjes/caravans aan het water te huur, sanitaire voorzieningen etc. etc.)

Gezien de tijd stop ik ermee...
peter postema

25-08-2004 00:48

Weer een paar reacties terug heren :wink:

Klaas,
in principe duidelijk alleen is het mij te weinig info om een gedegen analyse te maken, heb jij hier een rapport over of e.d wat ik kan zien.

Zou de feitelijke info wel eens naast elkaar willen zien met de grafieken en zaken om hier een duidelijke visie in te krijgen.
Als ik je reactie lees is dus de biotoop 1 van de belangrijkste dingen voor groei, welke voorwaarden per kg / ha worden dan gehanteerd ?
Op een water met een goede biotoop zou je mijn inziens meer karper uit kunnen zetten dan op een voedselarm water, dus wanneer is het een goed visstandbeheer.

Ik kan dus niets me gemiddelden op dit gebeid daar de biotoop een te complex gegeven is om van gemiddelden uit te gaan.

Jan:
de betaalwaterenquete is mijn inziens gemaakt om een neutraal beeld te krijgen van bepaalde aangeschreven btw`s zonder hier een waardeoordeel over te geven, dit was in ieder geval de leidraad.

Welke conclusies men hieruit trekt laat ik aan de persoon in kwestie over, ik geef hier geen waardeoordeel over.

Als je spreekt over overkoepelend heb je het dan over de nvvs of de ovb?
Ik kan dit niet peilen maar als ik bekijk welk werk er zit in het controleren en checken dan denk ik dat die weinig kans van slagen heeft op dat gebeid.

Dit is natuurlijk mijn bescheiden mening, wordt graag overtuigd met steekhoudende argumenten van het tegendeel :P

qua regels verschillen we van mening dat heb je correct opgemerkt, zie liever meer waarden en normen dan regels, of wel hoe je ga met elkaar om als persoon. Teveel regelgeving (wijzend vingertje syndroom :lol: ) kan ook een averechts effect veroorzaken, en juist de zaken bevorderen die je eigenlijk tegen wilt gaan.

Geloof meer in educatie in bepaalde zaken en sluit me hierin toch weer aan bij Bertil.

Mark:
in welk percentage acht jij de kans dat elke federatie hierin meegaat? onze federatie doet het al zonder nvvs waar is dit dan niet eerder landelijk ingevoerd?

Groet,
Peter
Aart Lokhorst

25-08-2004 00:58

Peter, bij de meeste federaties is dat al (een of enkele keren) voorgesteld in de ALV, maar de meerderheid van hun leden (HSV-en dus) zijn er niet voor.
Na de fusie tussen de OVB en de NVVS ( waarschijnlijk per 1-1-2006) komt echter de centrale registratie van alle Sportvisaktehouders ter beschikking. Dit biedt grote mogelijkheden, maar zonder medewerking van alle HSV-en (dus ook federaties) blijft dit een moeilijke zaak.
peter postema

25-08-2004 01:09

Aart,
als dit de vorige keer al niet gelukt is door afwijzende federatie`s cq hsv`s, welk kans geef je het slagen nu?

Ben er trouwens voor alleen acht ik de kans van slagen klein op landelijk nivo.

groet,
Peter
jan van kranenburg

25-08-2004 02:02

Het boeiende in deze gedachtenwisseling dat uit iedere posting wel iets positiefs te halen valt.

Zelfs verschillende opvattingen in kijk op maatschappij lijden niet tot geruzie.

Ook liggen de meningen minder ver uiteen dan ik eerder voor mogelijk had gehouden.

Jij b.v. Klaas, met je ja, mits of neen, tenzij, betekent voor mij een complete verrassing. Mijn optie zou zijn "neen, tenzij".

Maar dit terzijde. Een uitgebreid rapport als de KSN-enquete moet leiden
tot conclusies en/of aanbevelingen. Zou zonde zijn als er verder niets mee gebeurt.

Ik had als "keurmerk" uitgevende organisatie de NVVS in gedachte. KSN is hierin vertegenwoordigd.
Wie gaat dat betalen, zei je, Peter.

Zou 't niet zo kunnen zijn dat na fusie NVVS en OVB, en centrale registratie van sportvis-aktes, er veel geld vrij zou kunnen komen omdat
een lid van een HSV dubbel betaalt bij meerdere lidmaatschappen?

Zou 't een BTW in spe niets waard zijn om een keurmerk te bemachtigen?
M.a.w. zou zo'n BTW niet mee willen, misschien wel mee moeten betalen aan de kosten van een onderzoek?

Volgens Aart heeft deze optie geen schijn van kans. BTW 's zouden geen belangstelling hiervoor hebben, en duizenden "karpervissers" idem dito.
Uiterst somber beeld als 't zo is.

Meen toch dat in NL de zaak iets anders ligt. Baseer mijn mening op enkele gesprekken met beheerder van NL BTW en het groeiend aantal leden van o.a. de KSN, EN op de postimgs op dit board van veel, vooral jeugdige karpervissers.

mvg

Jan
Mark Noorman

25-08-2004 08:13

Peter,

Een slagingskans zou ik hier absoluut niet aan durven te hangen. Echter met steeds meer KSN regio's die lid worden van federaties kunnen we achter de schermen flink wat lobbywerk verrichten. Zal niet snel gaan, alleen onmogelijk is het zeker niet.

Groeten,

Mark
Klaas van den Herik

25-08-2004 08:51

Peter,

Zie bijvoorbeeld:

http://www.karperstudiegroep.nl/PDF/Vis ... eerVBC.pdf

Nu wordt er hard gewerkt op het vervolg van de handleiding SKP's.

Hierin worden ervaringen en gegevens van een groot aantal projecten gebruikt.

Tevens verwijs ik je naar de schama's van de heer Spiegel

Zie ook :

http://www.visenwater.nl/

Pas echt leuk wordt het als je een aantal cursussen gevolgd hebt.

MVG

Klaas
gerrit koop

25-08-2004 09:22

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 26-08-2004 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
peter postema

25-08-2004 10:43

Gaan we weer een aantal reacties terug:

Klaas:
bedankt voor de info zal dit gaan lezen, qua cursussen wie weet in de toekomst lijkt me wel interresant moet ik eerlijk toegeven.

Mark:
Qua lobbyen is me bekend zoals je weet, alleen ben je in grote mate afhankelijk van de hsv`s, ik betwijfel of je deze allemaal mee krijgt maar dit zal de toekomst ons leren lijkt me.

Jan:
Qua keurmerk, of hier btw`s aan mee willen werken weet ik niet.
Als ik persoonlijk een water zou beheren zou ik dit persoonlijk best willen daar je hiermee aangeeft dat je aan bepaalde voorwaarden voldoet wat eventueel op langere termijn in je voordeel zou kunnen werken. Ook dit zal wel een kosten-baten analyse worden zoals jezelf maar al te goed weet als ondernemer :wink:
Michel Hollaar
† in memoriam †

25-08-2004 19:47

[quote="Aart Lokhorst"]Peter, bij de meeste federaties is dat al (een of enkele keren) voorgesteld in de ALV, maar de meerderheid van hun leden (HSV-en dus) zijn er niet voor.
Na de fusie tussen de OVB en de NVVS ( waarschijnlijk per 1-1-2006) komt echter de centrale registratie van alle Sportvisaktehouders ter beschikking. Dit biedt grote mogelijkheden, maar zonder medewerking van alle HSV-en (dus ook federaties) blijft dit een moeilijke zaak.[/quote]

Aart,

stukje uit de statuten van de NVVS zelf, (tussen haakjes uitleg/aanvullende opmerking ondergetekende en hoort niet in de statuten thuis )

Artikel 18 lid 3 :

"De leden ( = de federaties ) en de buitengewone leden ( o.a. de KSN ) zijn verplicht de bepalingen in deze statuten en in het huishoudelijk reglement omtrent de jaarlijkse contributie afdracht en de voorschotcontributie alsmede de door de algemene ledenvergadering genomen besloten als bedoeld in lid 2 van dit artikel na te leven.
De leden en de buitengewone leden zijn VERPLICHT door middel van daartoe geeigende bescheiden ( ledenadministraties van de bij de federaties aangesloten HSV-en ??????), het juiste aantal sportvissers aan te tonen. De door de algemene ledenvergadering op voorstel van het bestuur aan te stellen registeraccountant is bevoegd de door de leden en de buitengewone leden opgegeven aantallen ( weer die ledenadministraties van de bij de federaties aangesloten HSV-en ?????) van de door hen als vorenbedoelde vertegenwoordigende sportvissers te controleren.
De leden en de buitengewone leden zijn VERPLICHT daaraan alle medewerking te verlenen. "

Vraag me af of er ooit een registeraccountant bij alle federaties is langsgeweest om het aantal opgegeven sportvissers te controleren aan de hand van ledenadministraties van de HSV-en.
N.a.v. en gebruikmakend van de bij die uitgebreide controle vergaarde gegevens had men al een centraal ledenbestand opgebouwd kunnen hebben. Duur? jazeker maar wel degelijk mogelijk en dus niet onmogelijk zoals mij meermaals door een der federaties en de voorlichter van de NVVS is medegedeeld.

Waar een wil is ......

Nu maar hopen dat men na de fusie met OVB dit "dubbele" probleem wel wil aanpakken.
Aart Lokhorst

27-08-2004 21:22

Michel, tot heden is die wil bij de meerderheid van de HSV-en niet aanwezig.
Aart Lokhorst

27-08-2004 21:37

Jan, geruzie lost ook niets op, als volwassenen moet je kunnen omgaan met meningsverschillen zonder elkaar te gaan verketteren.
Dialoog blijft in deze belangrijk.

Dat sombere beeld is helaas maar al te waar...
Klaas van den Herik

28-08-2004 06:48

Mannen,

Weer terug naar de topic en een beetje uitbreiden?

Waar moet een kosjer b-water dan aan voldoen?

MVG

Klaas
tim vd veen

28-08-2004 12:26

alle papieren (recu's van de kweker, nodige vergunnningsen, goed water beheer plan, alles cijfertjes geheel in orde.)
ik denk dat het alvast een paar zijn dingen waar rekening mee gehouden kan worden, misschien niet volledig maar ik denk dat we met z'n allen nog wel wat kunnen verzinnen.

mit grunningse groet'n,
Tim :D
Groet'n,
Tim
peter postema

28-08-2004 22:23

Beste Tim,
daar ga je dus, we kunnen wel blijven verzinnen maar wat brengt dit ?
Ik wil op je reactie een paar antwoorden geven:

*wie gaat toetsen dat het een goed visbeheerplan is en wat is een goed beheerplan en wie heeft dit bepaald ?

*vergunningen zie ik niet zo 1.2.3, deze zijn bij een betaalwater in orde anders mag je geen commercieel bedrijf opstarten of mensen laten nachtvissen.

*recu`s van kwekers? welke kwekers, hebben deze ook een keurmerk en zijn deze kosjer?

*welke cijfertjes?

Klaas doet een slimme zet en tracht volgens mij een aantal mensen aan het denken te zetten over dit keurmerk en waaran deze zal moeten voldoen, dit is niet zo makkelijk als het overkomt en heeft heel wat voeten in aarde.

Als je hier echt iets mee zou willen zoals bijvoorbeeld Jan dan zul je met alle partijen rond de tafel moeten gaan zitten om tot een gedegen plan te komen waarin een ieder zich kan vinden.

Hoe worden de kosten verdeeld, kunnen de ondernemers zich hierin vinden. Vergeet hierin niet dat een btw in b.v frankrijk niet afhankelijk is van de nederlandse markt maar dat er vanuit diverse landen klanten komen.

groet,
Peter
Henk ter Maat

28-08-2004 22:59

Klaas,

Ik trek de laarzen aan van de B watervisser..

Waar moet een kosjer b-water dan aan voldoen? Voor mij??

Voor die 500 Euro per week mag ik toch zekker op 50 runs rekenen, niet?

30 twintigers,
15 dertigers,
3 veertigers,
2 vijftigers..
Veel foto's zodat ik bij Fam, vrienden en andere "karpervissers" kan laten zien dat ik een echt goeie visser ben.
Immers hoe dikker, hoe beter..
Is toch niet teveel gevraagd, dacht ik.

Trouwens;
Kosjer?, wat is dat!?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Henk ter Maat

28-08-2004 23:00

Peter,
Die oom van jou, waar zit die?? :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Kees Ouwehand

28-08-2004 23:05

Daar zit hem nou net de kneep, Henk.

Goed beheerd betaalwater volgens de visie van de KSN is niet onmogelijk. Lees daar die visie en de enquette maar eens op na. Maar wie zou willen vissen op een water waar het vangen van karper zich binnen de normale regeltjes afspeelt. Wellicht zonder foto naar huis?

Niettemin is streven naar verbetering al iets wat sommige meer in de goede richting kan laten bewegen.

Groet, Kees
Aart Lokhorst

28-08-2004 23:07

Henk, en als het 250 Euro per week kost dan.:) ?
Henk ter Maat

28-08-2004 23:19

Kees,
nobel streven..
Maar, wat kan mij het schelen;
Goed beheer, wat is dat?
Wat nou, enquette en normale regels.
wat is normaal?
Foto's van Dikke Biggen worden verwacht, dat is normaal!
Daar betaal ik toch een weekloon voor!

Aart,
Gaat weg,
250 Euro?,zal wel een mooie knollentuin zijn dan!?
Kan ik m'n karretje niet eens voor starten. 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
tim vd veen

28-08-2004 23:41

is het misschien iets voor de KSN om zich gedegen over te buigen?
niet dat ik hiermee zeg dat de ksn iets te maken heeft met btw's, maar juist zodat een van de verschillende partijen, een plan heeft.
daarbij de symphaty van een hoop vissers achter zich te scharen, waardoor de ksn een party wordt om rekenign mee te houden.
verder zorgen dat alle mogendheden ook om tafel willen dmv. een petitie...
just a thought...

mit grunningse groet'n,
Tim :D
Groet'n,
Tim
peter postema

29-08-2004 00:38

Henk,
vlakbij Langres maar jij mag er niet vissen helaas voor je :D

groet,
Peter
Klaas van den Herik