Aas/haak-presentatie

Plaats reactie
Hugo Bovenmars

01-08-2004 19:07

Jongens,

Wat ik me al enige tijd afvraag:

In hoeverre heeft een grote, dan wel zware haak invloed op onze presentatie. We hebben inmiddels al veel discussies gevoerd over de voor- en nadelen van verschillende haakgroottes en haaktypen, maar dan meer op gebied van draai-eigenschappen en grip. Deze kwamen dan ook vaak voort uit problemen met lossers e.d. Ik denk dat wat dat betreft iedereen zijn mening wel zo'n beetje gevormd heeft.

In dit topic wil ik juist meer te weten komen over jullie ervaringen met verschillende haakgroottes in verhouding tot het aantal runs. Gewoon statistieken. Is er een merkbaar verschil in het aantal runs dat 2 qua haakgrootte afwijkende presentaties opleveren. Heb je feiten? Een mogelijke verklaring?

Ik heb deze zaken zelf nooit getest, maar heb sterk het vermoeden dat haakgrootte/gewicht erg weinig tot niets uitmaakt. Ik geloof niet dat een karper elk voerdeeltje op gewicht beoordeelt en op basis daarvan een beslissing neemt. Haakgrootte heeft volgens mij ook weinig invloed. Door de houding van een karper tijdens het azen zal het voer/aas rechtstreeks naar het palataal orgaan verplaatst worden waarbij de haak naar mijn idee nauwelijks in contact komt met de bek zelf. Tijdens het verplaatsen schuift de haak wel door de bek naar voren maar dit gebeurt in een fractie van een seconde. Hij zal de eenmaal ingezette beweging niet snel meer kunnen corrigeren.

Oja, nog een toevoeging. Mijn gedachtengang gaat alleen op wanneer aas/voer gebruikt wordt waarbij de karper zich voortdurend moet verplaatsen. Kleine voerdeeltjes zoals mais worden vaak in grote getale opgezogen totdat de karper op een gegeven moment overgaat op het vermalen van het voedsel. Bij het vermalen (de vis heeft zich in sommige gevallen dan nog nauwelijks verplaatst) merkt de vis de haak op en zal de hele mik zonder twijfel naar buiten blazen (daarom werkt een lange onderlijn op een compacte particle-voerplek zo slecht, maar dat terzijde). Dat laatst genoemde heb ik ooit eens op een voerplek onder de kant mogen aanschouwen!)

Nou, wat denken jullie.

groeten,
Hugo
Bertil Wielink
Contacteer:

02-08-2004 09:44

Hugo,

Ik denk wel dat mega veel uitmaakt. Niet altijd natuurlijk, op sommige tijden vang je overal mee..

Je zou voor de test eens moeten proberen met een 18/100 nylon onderlijntje en een nummer 12 haaktje en 1 maiskorreltje te vissen tegen een "standaard" 15-25lbs gevlochten onderlijntje met een haakje maat 4-6.. waar zouden de meeste runs op komen?

Waarom gaan wedstrijdvissers vaak als het slecht is van 10/100 naar 6/100 en van haak 14 naar 18? En dan wel vangen... puur omdat de vis het doorheeft volgens mij.
Wat dan ook om de hoek komt kijken is het lege voerstekken syndroom als je haakaas er nog als enige ligt.. hoe verklaar jij dat dan?

Ik denk dus dat het echt wel uitmaakt en dat vissen op dressuur wateren zelfs particles 1 voor 1 opzuigen.. zeker als ze niet echt "in the mood" zijn.. als ze los zijn maakt het denk ik veel minder uit.. dan vangt iedereen overal op!

Vr.Gr.,

Bertil

Ps.. ik ben net als jij heel benieuwd hoe de rest van karpervissend Nederland over deze interessante vraag denkt.
mitsz van der kamp
Contacteer:

02-08-2004 09:52

Hugo,

vroeger viste ik met haken maat 1-2 icm met 50 grams loodjes en de fluiters waren niet van de lucht.Wel kreeg ik meer lossers dan tegenwoordig. Er zijn natuurlijk een aantal zaken relevant in dit onderwerp

Ik vermoed, dat de grootte van de haak-in geval van voorvoeren en dus- met vertrouwen azende vis weinig relevant is mbt de opname van het aas.
Ik kan dit natuurlijk niet met zekerheid stellen, daar ik er niet naast lig als een karper met m'n boilies in de weer is.

De reden, dat ik ben gestopt met de grotere haken, is het feit dat ik geregeld vissen ving met grote haakwonden. Dan moet ik niet denken aan de lossers..... Het haaktype speelt natuurlijk een grote rol hierin. Het is wel met zekerheid te stellen, dat kleinere haken minder snel wonden achterlaten.

Een ander leuk opvallende tendens is de volgende: al jaren wordt geprobeerd om haken zo licht mogelijk te maken. Een producent als Korda is erg trots dat het ze is gelukt om een haakje te maken dat zo licht mogelijk is. Vervolgens moeten we er bij voorkeur een loodje aan hangen(shot on the hook rig) :o Allemaal geen probleem, want het werkt blijkbaar erg goed.

Dan de eventuele zichtbaarheid van de haak/montage. Afgezien van die pikzwarte tubeloden van vroeger, denk ik niet dat onze montages erg afschrikwekkend zijn. De vissen controleren de eventuele aanwzezigheid van een onderlijn tijdens het azen, door het aas op te nemen en te bewegen. Bij het ontstaan van druk op de bek, spuwen ze het hele handeltje weer uit. Hie zijn legio van voorbeelden van en bewijst wat mij betreft, dat het zichtbaar zijn van een haak niets uit maakt.Ik denk dat Jack Hilton het al erg vroeg door had, door te zeggen dat een vis niet weet wat een haak is.

Zoals je zelf al aangeeft, is het ontwerp van de onderlijn tov van het voerpatroon veel belangrijker in deze zaak, dan het gewicht van de haak.
Een heel kort onderlijntje zal op een compacte voerstek altijd beter presteren dan een lange onderlijn. Die wordt er te vaak uit gegooid tijdens het azen.

resume: de haakmaat is niet van belang voor de opname van het aas. Wel is de haakmaat van belang bij het uitdrillen van de vis. Grote haken veroorzaken meer wonden. Het ontwerp van de onderlijn en haaktype zijn weer wel van belang irt een succesvol verloop van de zaak.

MVG

Mitsz
mitsz van der kamp
Contacteer:

02-08-2004 09:55

Bertil,

al eens geprobeerd met een 18/00 nylon onderlijntje en een haak maat 6?

mvg

Mitsz
Hugo Bovenmars

02-08-2004 18:27

Vertrouwen is natuurlijk de basis! (en dat geldt voor meer zaken in het leven.... :roll: )

Bertil en Mitsz,

We kennen idd allemaal de vaak nogal schuwe manier waarop een karper een aasdeeltje benadert / opneemt. Veel zal hier afhangen van vertrouwen. Hoe snel we dat vertrouwen winnen is moeilijk te zeggen maar zal in ieder geval samenhangen met de aanwezige dressuur. (hoeveel aasdeeltjes moet een karper op een (laten we zeggen) onbevist water zo gemiddeld opgenomen hebben om het aas met vertrouwen op te nemen? En wat verandert er wanneer de dressuur er in sluipt. Zonder vertrouwen wordt het moeilijk om de karper te haken, een kleine haak maakt dit niet veel minder moeilijk (maar hoeveel minder moeilijk.....alle beetjes helpen natuurlijk en kunnen zelfs doorslaggevend zijn).

Wat betreft de onderlijn. Bedenk wel dat we het karpervissen niet 1 op 1 kunnen vergelijken met het witvissen. Bij het witvissen zal veel afhangen van de weerstand van de lijn die de beweeglijkheid van het aas beinvloed, bij karper is dit ook van belang, maar naar mijn gevoel minder. Bij het karpervissen gaat het naar mijn idee vooral over het schuren van de onderlijn over de onderkant bek/onderlip tijdens het strakzwemmen. Dat zijn 2 totaal verschillende situaties. De wrijving die op dat moment in de bek ontstaat is o.a. afhankelijk van het gewicht van het aas en haak maar ik betwijfel of we met een dunnere onderlijn beter wegkomen. De kracht zal in dat geval op een kleiner oppervlak worden uitgeoefend.

Misschien wat speculatief dit allemaal, maar daarom niet minder interessant :wink:

grtzz,
Hugo
mitsz van der kamp
Contacteer:

02-08-2004 20:12

Bertil,

ik wil hier eigenlijk nog iets over kwijt.

Op de meeste stekken waar ik vis is het ondenkbaar om met een haak maatje 12 te vissen. Laat staan 18/00 nylon. Denk nu niet, dat ik het niet geprobeerd heb. Mijn favoriete haak is de TIEMCO-fly hook maat 10. Deze haak zal ik inzetten waar ik maar kan, omdat er geen haak in de wereld is, die sneller draait dan deze.

Nu vraag ik me af, hoe jij het voor elkaar krijgt om op karper te vissen met de door jou genoemde combinatie zonder vis te lossen?

MVG

Mitsz
Raymond Tilmans

08-08-2004 14:58

Wat mitsz zegt klopt. Je kunt nu eenmaal zelden of nooit met die dunne lijnen vissen.

Volgens mij zoeken we het ook helemaal verkeerd. Een vis zal in mijn ogen een haak niet echt herkennen. Het is nu eenmaal geen levend wezen dat kan beredeneren, analyseren.

Zoek het meer in het vertrouwen winnen van de vis door een goede voerstrategie.
Ik gebruik zelf ook altijd zoveel mogelijk verschillende maten boilies door elkaar heen (van 10 mm tot 25 mm). Op deze manier zal een vis nooit het gewicht van de haak bemerken. Ik probeer ook zelfs het gebruik van perfect ronde boilies te beperken.

Dit dan in combinatie met een haakmaat 6 of 8. Zonder weerhaak, en niet te vergeten een simpele rig!

Groet,
Raymond

p.s.
Mitsz, hoe bevallen die b&w stokken eigenlijk?
mitsz van der kamp
Contacteer:

08-08-2004 15:37

Raymond,

deze woensdag komt een vertegenwoordiger van Bruce & Walker op visite. Hij blijft een tijdje vissen. De hengels zijn nog niet klaar, daar ze per persoon op bestelling worden gemaakt.

Ik zal de komende weken echter wel de mogelijkheid krijgen om alvast wat hengels uit te proberen. Komt goed uit, want ik word gek van die testhengels met divers arbeidsvermogen. Ik vis nu met drie stokken. 2 1/4, 2 3/4 en 3 1/2. Erg lastig vissen. Wel weer handig voor verschillende afstanden.

Als de stokjes binnen zijn, laat ik het wel weten.

Fijn dat we het eens zijn over haak/aas.

MVG

Mitsz
Danny Pauwels

08-08-2004 20:00

Ik gebruik sinds kort Wide Gape haken van Korda nr. 8 kleine haakjes met een piepklein weerhaakje => super haken => weinig lossers en zelfs met harde bekken gaan ze eruit of het niets is => positief punt is dat het een miniem klein puntje als wonde achter laat.
Ik heb nu een 50 tal vissen gevangen op deze halen en altijd de wonde goed bekeken => klein gaatje dat je bijna niet kan zien.

Altijd was dit zo ook bij weke bekken.

Gewoonweg een degelijke karper haak.

groetjes
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Kees Ouwehand

08-08-2004 20:39

De wenselijkheid van een dunne lijn ontstond toen er nog op karper gevist werd zonder rigs. De lijn was de hoofdlijn en had bij voorkeur een diameter groter dan 0,25 mm voor de dril. De ervaring leerde dat de lijn dan al snel te springerig werd. Toen er gevlochten onderlijnen op de markt kwamen was de verwachting dat dit probleem opgelost was. Of dit helemaal waar is zal de vraag zijn.

Volgens mij voelt de karper de scherpe dunne gevlochten lijn. Ik vis zelf liever met een totaal soepele versie die dikker is en daarom wat minder scherp aanvoelt. Mijn idee is dat de karper dit minder snel als hinderlijk ervaart.

Wat de presentatie betreft mag ik deze graag zodanig balanceren dat deze net zinkt. Bij het minste of geringste gaat het aas zweven. Gewicht van de haak zelf doet er dan niet veel toe, want dat wordt gecompenseerd.

Wel gebruik ik soms een gebalanceerde haak, waarvan de neiging om de punt naar onderen te draaien wordt versterkt. Dit kun je ook bereiken door een snow-man presentatie. Alternatief is de ‘shot on the hook’ of een priegel rigfoam op de haaksteel.

Verder zijn er natuurlijk de andere zaken die het draaien van de haak bevorderen. De line-aligner en variaties. Maar ook het model haak doet er toe.

Bovenstaande zijn de gedachte die mij zo te binnen schieten bij aaspresentatie. Het gewicht en de maat van de haak spelen weliswaar een rol, maar in de praktijk vind ik een haakmaatje 8 al redelijk klein. Een haak met een zeer dunne draad is mijn inziens te flexibel en kan daarmee grotere haakwonden veroorzaken.

Groet, Kees
Danny Pauwels

08-08-2004 22:51

Kees, ik was eens aan het experimenteren gegaan => grote haak vs kleine haak

van de 10 runs op 10 sessie's had ik 2 lossers op de grote haak nr. 2 ook een wide gape en geen lossers op de kleine Wide gape nr. 8 zegt op zich net veel maar komt voor mij er nog bij dat een kleine haak minder open buigt.

maar idd kleiner dan 8 zou ik bijna niet gaan, volgens mij is een alround maatje een nr. 6 naargelang de haak natuurlijk.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Kees Ouwehand

08-08-2004 23:22

Ja Danny,

Wat grote haken betreft, die hebben we ooit ingezet om een fikse aardappel of deegbal te dragen. Ik meen dat ik ooit zelfs met zalmhaken voorzien van een lusoog in maat 1/0 viste op karper. Maatjes 4 tot 8 zijn tamelijk courant in het boilietijdperk. Dat is dus pure winst van het vissen met een hair!

Een kleinere haak vult sneller. Maar er moet ook draagvlak zijn op de bocht. Het draagvlak neemt af als de haak kleiner wordt. Ergens zal er dus een optimum zijn.

Ik ben een souplesse driller, maar kleiner dan een maatje 8 ga ik niet en maatje 6 is mijn standaard keus. Naar mijn gevoel is de kans op uitscheuren als je de karper bijvoorbeeld moet keren met heel kleine haakjes vrij groot. Nu is bij sommige merken een maatje 10 wel even groot als een maatje 8 van de andere merken.

Groet, Kees
Hugo Bovenmars

25-08-2004 13:58

Blijkbaar wordt er maar bar weinig met haken geexperimenteerd. Zoals ik in mijn startposting van dit topic al aangaf, vermoed ik dat de invloed van de haakgrootte/haakgewicht te verwaarlozen is wanneer de karper met vertrouwen aast. Ik had juist reacties verwacht van mensen die veel ervaring hebben op dressuurwateren. Een gedresseerde karper die voortdurend zuigend en spuwend de aasdeeltjes inspecteerd zou toch verschil moeten merken in de hoeveelheid staal dat zich rondom de boilie bevindt??

Voor de duidelijkheid: Het gaat me hier om het verschil in het aantal gehaakte vissen, niet om het hakend of houdend vermogen van verschillende haakmodellen/haakgroottes. Daarvoor hebben we de search......

Grtzz. , Hugo
Jordi Schoffelen

25-08-2004 19:27

beste Hugo,

om een antwoord op je vraag te geven: ik denk dat het wel degelijk uitmaakt voor een gedresseerde karper qua gewicht van een voedseldeeltje. In mijn ogen probeert een vaak gevangen karper eerst een aantal voedseldeeltjes uit (zo niet elk voedseldeeltje!!!!!!!!!) door ertegen te blazen of op te nemen en dan uit te spugen. Als een voedseldeeltje dan opvalt (bijvoorbeeld door het extra gewicht van een haak) dan zal dit door de karper wantrouwig worden geweigerd. Ik ben tot deze mening gekomen, omdat ik op echt gedresseerde wateren veel en veel beter ving met pop-ups dan met gewoon zinkende boilies. Bij een pop-up wordt het extra gewicht van de haak gecompenseerd met een lichtere boilie en dus voor de karper moeilijker te onderscheiden. Als je dan ook nog eens een pop-up combineert met een dundradige, lichte haak schiet deze bij het opnemen van de haak veel verder de karperbek in dan een gewone boilie. Hierdoor heeft de haak (bij een goede montage) meer tijd hebben om vlees te grijpen.
Wat de karper ook nog op het verkeerde been kan zetten is het gebruiken van verschillende formaten en/of vormen. Ook hier is het weer moeilijk om op gewicht de gevaarlijke boilie eruit te halen.

Mijns inziens kan het dus wel degelijk uitmaken hoe zwaar je haak is en daardoor je aas, maar kun je dat ook op andere manieren oplossen.

mvg,

Jordi
Plaats reactie