Hallo
Ik heb een vraagje over het nylon wat ik gebruik. Het is mijn opgevallen dat als ik
een karper heb gevangen mijn nylon vanaf de haak +\- 3 meter van kleur veranderd (wit of Mat).
Dit stuk knip ik dan maar af als ik naar huis ga maar is dit normaal of doe ik wat fout.
Het merk nylon wat ik gebruik is Berkley Vanish.
Alvast bedankt.
Nylon
-
vis je over taluds of bij obstakels?
dan zou het kunnen zijn dat je de lijn beschadigd door de bodem of obstakel.
anders zou ik het ook niet weten.
misschien eens wat gericht bodemonderzoek doen, en kijken of je iets kunt ontdekken wat het veroorzaakt.
mit grunningse groet'n,
Tim
dan zou het kunnen zijn dat je de lijn beschadigd door de bodem of obstakel.
anders zou ik het ook niet weten.
misschien eens wat gericht bodemonderzoek doen, en kijken of je iets kunt ontdekken wat het veroorzaakt.
mit grunningse groet'n,
Tim

Groet'n,
Tim
Tim
- Koen de Been
Hey Cees,
Die lijn die je gebruikt is van Berkly......zeer goede lijn alleen het nadeel(nouja nadeel) is dat het fluorcarbonlijn is.....fluorcarbonlijn staat er om bekend dat deze heel gevoelig kan zijn maar waarschijnlijk zit er op die Vanish een schuurvaste coating omdat het bedoelt is voor hoofdlijn.
Blijf je toch de beschadegingen behouden dan zal ik kiezen voor een schuurvastere lijn zoals Sufix Synergy(groen) of Shimano Technium zijn op het moment de meest gebruikte en schuurvaste lijnen!
Hopelijk krijg je er nu wijs uit!
Die lijn die je gebruikt is van Berkly......zeer goede lijn alleen het nadeel(nouja nadeel) is dat het fluorcarbonlijn is.....fluorcarbonlijn staat er om bekend dat deze heel gevoelig kan zijn maar waarschijnlijk zit er op die Vanish een schuurvaste coating omdat het bedoelt is voor hoofdlijn.

Blijf je toch de beschadegingen behouden dan zal ik kiezen voor een schuurvastere lijn zoals Sufix Synergy(groen) of Shimano Technium zijn op het moment de meest gebruikte en schuurvaste lijnen!

Hopelijk krijg je er nu wijs uit!
Vriendelijke groet,
Koen de Been
Koen de Been
- Cees van berkel
Snelle reactie jongens
Tim,
Ik vis met een penhengel aan de kant met lichte obstakels
Koen,
Misschien een domme vraag (maar ja ik ben een beginner) is die Sufix Synergy
te gebruiken als hoofdlijn en waarom dan groen. En is deze lijn dan geschikt voor de penhengel.
bedankt

Tim,
Ik vis met een penhengel aan de kant met lichte obstakels
Koen,
Misschien een domme vraag (maar ja ik ben een beginner) is die Sufix Synergy
te gebruiken als hoofdlijn en waarom dan groen. En is deze lijn dan geschikt voor de penhengel.
bedankt
- Koen de Been
Hey Cees,
De meest voorkomende Sufix is groen van kleur......vandaar!
Voor de pen is deze lijn eigenlijk wel en niet te gebruiken....
Niet:- Weinig rek(ik prefereer veel rek bij het penvissen i.v.m de korte afstand)
Wel:- De goede schuurvastheid
Wil je toch een redelijke schuurvaste nylon lijn met een goede schuurvastheid en voldoende rek dan zal ik je aanraden om de Maxima Chamelion(bruine kleur) te kopen......maar let wel op de verhouding trekkracht/diameter......die is vrij laag bij deze lijn...30/100mm geeft een trekkracht aan van 4,5 kilo, vrij laag maar dan neem je em iets dikker!Ben je bang dat je aasaanbieding in het gedrang komt dan kan je het beste een onderlijntje van dunne gevlochten lijn nemen!
Aangezien de lage trekkracht van Maxima(niet de aanstaande koningin!
) is dit wel een hele fijne lijn in zn gebruik! 
De meest voorkomende Sufix is groen van kleur......vandaar!

Voor de pen is deze lijn eigenlijk wel en niet te gebruiken....

Niet:- Weinig rek(ik prefereer veel rek bij het penvissen i.v.m de korte afstand)
Wel:- De goede schuurvastheid
Wil je toch een redelijke schuurvaste nylon lijn met een goede schuurvastheid en voldoende rek dan zal ik je aanraden om de Maxima Chamelion(bruine kleur) te kopen......maar let wel op de verhouding trekkracht/diameter......die is vrij laag bij deze lijn...30/100mm geeft een trekkracht aan van 4,5 kilo, vrij laag maar dan neem je em iets dikker!Ben je bang dat je aasaanbieding in het gedrang komt dan kan je het beste een onderlijntje van dunne gevlochten lijn nemen!

Aangezien de lage trekkracht van Maxima(niet de aanstaande koningin!

Vriendelijke groet,
Koen de Been
Koen de Been
- Cees van berkel
Ok Koen,
Ik vind het alleen een beetje verwarend over de rek in de lijn de één zegt veel rek de ander weinig rek ( zie artikel: http://www.totalfishing.nl/karper/actie ... arper3.asp ) als je gaat penvissen.
Bedankt.
Ik vind het alleen een beetje verwarend over de rek in de lijn de één zegt veel rek de ander weinig rek ( zie artikel: http://www.totalfishing.nl/karper/actie ... arper3.asp ) als je gaat penvissen.
Bedankt.