State of the Big Hit Carpfishing art...
-
Wat is het toch leuk om de titel van DVD/Video die je nog nooit hebt gezien te lenen voor een topic.
Het is de bedoeling in deze topic om eens de aantallen-jagers, spodders, methodvissers en andere karpervissers die zin hebben om gewoon heel veel vlees op de mat te krijgen hier hun ervaringen te laten delen. Dus niet het vangen van enkel die dikke vis. Maar het constante actie aan de waterkant, het niet eens kunnen drinken.... .... Gewoonweg SPORTEN aan de waterkant.
Misschien leuk om hier tips te geven over:
*goedkoop en vangend aas... aangezien je er nogal wat doorheen jaagd op een dagje.
*hoe haal je het meeste uit de plas die je hebt omgetoverd tot bellenbad?
*de voorbereidingen...
*en alle andere dingen die handig zijn als je snel, veel karper wil vangen.
En dat aantallen-treffen is toch heel erg leuk als afwisseling met het zitvleeskweken op circuitwateren.
Het is de bedoeling in deze topic om eens de aantallen-jagers, spodders, methodvissers en andere karpervissers die zin hebben om gewoon heel veel vlees op de mat te krijgen hier hun ervaringen te laten delen. Dus niet het vangen van enkel die dikke vis. Maar het constante actie aan de waterkant, het niet eens kunnen drinken.... .... Gewoonweg SPORTEN aan de waterkant.
Misschien leuk om hier tips te geven over:
*goedkoop en vangend aas... aangezien je er nogal wat doorheen jaagd op een dagje.
*hoe haal je het meeste uit de plas die je hebt omgetoverd tot bellenbad?
*de voorbereidingen...
*en alle andere dingen die handig zijn als je snel, veel karper wil vangen.
En dat aantallen-treffen is toch heel erg leuk als afwisseling met het zitvleeskweken op circuitwateren.
Met vriendelijke groet,
Kevin Diederen
Kevin Diederen
- Bart-Jaap Koorn
Kevin leg eens uit hoe jij een water omtoverd tot een bellenbad ??
Volgens mij als jij een water heb omgetoverd tot bellenbad dan zit de vis toch al op je stek en dus ook op je voer dus hoef je je dan geen zorgen meer te maken
Maar begin dan eerst eens te vertellen hoe jij het aanpakt !

Volgens mij als jij een water heb omgetoverd tot bellenbad dan zit de vis toch al op je stek en dus ook op je voer dus hoef je je dan geen zorgen meer te maken

Maar begin dan eerst eens te vertellen hoe jij het aanpakt !

- Frank bosman
constant stek bijhouden met boilies, niet veel maar vaak voeren, en verspreid, om zoveel mogelijk vissen te laten proeven! dan paar avonden in de week vissen. dat is vooral de basis maar wijkt ook nog wel eens af uiteraard
-
Zelf maak ik onder die omstandigheden bijna geen gebruik van boilies... De betere resultaten heb ik toch behaald met hennep, stukjes tijgernoot, tarwe en allerlei pellets. Maar als ik al boilies gebruikte werden ze verkruimelt.
En bij het gebruik van hennep ben ik ook niet zo dat er in het begin een kilo ingaat. Gewoon een paar handjes, om vervolgens zowat constant bij te blijven voeren. Meer zoals die wedstrijdvissers op voorn dat doen. Gewoon met de hand of katapult (of gebruiken jullie voor de 10 meter al een spod... en ik vis bijna nooit verder) bij blijven voeren.
En waarom niet de boilie? Op een water waar ik vaker op deze manier viste ving ik meestal op een ochtendje 2 vissen (5 uurtjes aan het water). Maar toen ik ineens overschakelde naar tijgernoten en hennep waren het er al 6 vissen in dezelfde tijd. Toch een leuk resultaat.
Ook maak ik bijna nooit gebruik van PVA. Ik vind het gewoonweg veel te lastig om tijgernoten, mais en andere zaden eerst te drogen om ze vervolgens in zo'n ding te proppen. Kost veel te veel tijd. En met zaden, die altijd nog een beetje nat zijn, is het erg lastig om ze vooraf te maken. En ook weer hier het resultaat dat de doorslag gaf. Een hele ochtend gevist op een water. Nog geen run gekregen. Ik dan maar eens alles uitgelegd zonder PVA en een pondje tijger-hennep mix verdeeld over de 2 stekken. Heb het uur daarna gewoon hulp moeten krijgen van een medevisser. 5 vissen in een uurtje!!! En dat na een ochtendje natuur-bestuderen...
Maar het mooiste was nog wel op een roeivijvertje waar ik samen met mijn vismaat 17 karpers ving ik 3 uur tijd. Na die 3 uur zijn we maar naar huis gegaan omdat we door de hondebrokken heen waren (we vistten die dag aan de oppervlakte). En wat ving de rest? Die hadden ieder een enkel karpertje.
Maar wat zijn jullie geheimen dan?
En bij het gebruik van hennep ben ik ook niet zo dat er in het begin een kilo ingaat. Gewoon een paar handjes, om vervolgens zowat constant bij te blijven voeren. Meer zoals die wedstrijdvissers op voorn dat doen. Gewoon met de hand of katapult (of gebruiken jullie voor de 10 meter al een spod... en ik vis bijna nooit verder) bij blijven voeren.
En waarom niet de boilie? Op een water waar ik vaker op deze manier viste ving ik meestal op een ochtendje 2 vissen (5 uurtjes aan het water). Maar toen ik ineens overschakelde naar tijgernoten en hennep waren het er al 6 vissen in dezelfde tijd. Toch een leuk resultaat.
Ook maak ik bijna nooit gebruik van PVA. Ik vind het gewoonweg veel te lastig om tijgernoten, mais en andere zaden eerst te drogen om ze vervolgens in zo'n ding te proppen. Kost veel te veel tijd. En met zaden, die altijd nog een beetje nat zijn, is het erg lastig om ze vooraf te maken. En ook weer hier het resultaat dat de doorslag gaf. Een hele ochtend gevist op een water. Nog geen run gekregen. Ik dan maar eens alles uitgelegd zonder PVA en een pondje tijger-hennep mix verdeeld over de 2 stekken. Heb het uur daarna gewoon hulp moeten krijgen van een medevisser. 5 vissen in een uurtje!!! En dat na een ochtendje natuur-bestuderen...
Maar het mooiste was nog wel op een roeivijvertje waar ik samen met mijn vismaat 17 karpers ving ik 3 uur tijd. Na die 3 uur zijn we maar naar huis gegaan omdat we door de hondebrokken heen waren (we vistten die dag aan de oppervlakte). En wat ving de rest? Die hadden ieder een enkel karpertje.
Maar wat zijn jullie geheimen dan?
Met vriendelijke groet,
Kevin Diederen
Kevin Diederen
-
- Contacteer:
Kevin,
Het is maar net, waarvoor je kiest.....!
Zoals vaker gezegd; partikels meer aanbeten, boilies meestal minder aan-
beten maar vaak van het grotere slag karpers.
groetjes Benny
Het is maar net, waarvoor je kiest.....!
Zoals vaker gezegd; partikels meer aanbeten, boilies meestal minder aan-
beten maar vaak van het grotere slag karpers.
groetjes Benny
-
Benny,
Het is nou niet de visserij die je het hele jaar doet. Maar als je zo'n 5 sessies blanken erop hebt zitten is het toch leuk om eens te doen.
Heb vorig jaar zo ongeveer de helft van de vissen gevangen in enkele sessies.
Het is nou niet de visserij die je het hele jaar doet. Maar als je zo'n 5 sessies blanken erop hebt zitten is het toch leuk om eens te doen.
Heb vorig jaar zo ongeveer de helft van de vissen gevangen in enkele sessies.
Met vriendelijke groet,
Kevin Diederen
Kevin Diederen
-
- Contacteer:
Kevin,
Zeker weten is dat ook leuk!
groetjes Benny
Zeker weten is dat ook leuk!

groetjes Benny
- Kees Ouwehand
Mannen,
Het verhaal met boilies lijkt mij genuanceerder.
Niemand de ervaring dat bepaalde boilie samenstellingen veel meer aanbeten opleveren dan andere samenstellingen?
Kees
Het verhaal met boilies lijkt mij genuanceerder.
Niemand de ervaring dat bepaalde boilie samenstellingen veel meer aanbeten opleveren dan andere samenstellingen?
Kees
-
- Contacteer:
Kees,
jazeker wel!
Een zoete crap boilie, leverd mij meer aanbeten op dan een vismeel bol;
ook tijdens voercampanjes.
groetjes Benny
jazeker wel!
Een zoete crap boilie, leverd mij meer aanbeten op dan een vismeel bol;
ook tijdens voercampanjes.
groetjes Benny
-
Vergelijking----> Mijn kokos-koekjesmeelmix met fruitflavour vergeleken met mijn P-mix (vrij neutraal): De kokos-koekjesmeelmix met fruitflavour pakte er veel meer kleintjes tussenuit. En pakte vooral de pas uitgezette spiegeltjes op dat water. En de P-mix pakte vooral de oudere, grotere schubs van dat water.
Daarna maar eens de P-mix vergeleken met een vismeelbol. De vismeelbol pakte veel minder vis, maar wel de wat grotere. Maar de P-bol pakte dus gemiddeld kleiner. Wel waren de aantallen zo dat ik hetzelfde aan grote vis ving.
Dus wat wil je 10 uur vissen voor 1 20-er?
Of 10 uur vissen voor 1 20-er en nog een rits kleinere vissen. Overdag hoef ik toch niet te slapen.
Maar wat me wel opvalt is dat een boilie op basis van vis en vleesmelen het meestal op langere termijn beter doet. Maar hebben we dan de buit niet allang binnen?

Daarna maar eens de P-mix vergeleken met een vismeelbol. De vismeelbol pakte veel minder vis, maar wel de wat grotere. Maar de P-bol pakte dus gemiddeld kleiner. Wel waren de aantallen zo dat ik hetzelfde aan grote vis ving.
Dus wat wil je 10 uur vissen voor 1 20-er?
Of 10 uur vissen voor 1 20-er en nog een rits kleinere vissen. Overdag hoef ik toch niet te slapen.
Maar wat me wel opvalt is dat een boilie op basis van vis en vleesmelen het meestal op langere termijn beter doet. Maar hebben we dan de buit niet allang binnen?

Met vriendelijke groet,
Kevin Diederen
Kevin Diederen
-
- Contacteer:
Kevin,
Weer een zeer geinig geval!
Waar ik op doel, is het feit dat steeds blijkt dat de meeste spiegelkarpers
op zoete crap boilies worden gevangen. Ik heb hier al veel mensen over
gesproken, en vaak hadden zij precies diezelfde ervaring.
Dat een vismeel bol op langertermijn beter zou zijn, betwijfel ik ten zeers.
Waarom? Omdat net wat jij zegd Kevin, dat vaak de buit al wel binnen is
en ten tweede omdat de karper vaak al wel voldoende voeding krijgt in de
vorm van natuurlijk voedsel (enige uitzondering vormd misschien wateren
met dichte bezetting met weinig natuurlijk voedsel, maar waarom zou hier
een crap bol ook niet werken......?).
De meeste grotere vissen komen bij ons allemaal van boilies met weinig
voedingswaarde (crap). Toen wij voor een paar jaar geleden, nog redelijk
veel met vismeel viste, vingen wij beduidend meer kleinere schubs en
zeer weinig spiegels. Nu wij sinds een paar jaar met zoete crap mixen vis-
sen, leverd ons dat veel meer mooiere vis op + redelijk wat spiegels. En
het gekke is dat die spiegels op die wateren, nauwelijks door mensen wor-
den gevangen, die met vismeel vissen.
Ik zeg dus niet; dat je met vismeel geen spiegels vangt of slecht vangt,
maar "onze" ervaring leerd toch dat spiegels en grotere schubs vaker op
zoete crap mixen worden gevangen, ondanks dat er soms zware dressuur
heerst op bepaalde wateren!
groetjes Benny
Weer een zeer geinig geval!

Waar ik op doel, is het feit dat steeds blijkt dat de meeste spiegelkarpers
op zoete crap boilies worden gevangen. Ik heb hier al veel mensen over
gesproken, en vaak hadden zij precies diezelfde ervaring.
Dat een vismeel bol op langertermijn beter zou zijn, betwijfel ik ten zeers.
Waarom? Omdat net wat jij zegd Kevin, dat vaak de buit al wel binnen is
en ten tweede omdat de karper vaak al wel voldoende voeding krijgt in de
vorm van natuurlijk voedsel (enige uitzondering vormd misschien wateren
met dichte bezetting met weinig natuurlijk voedsel, maar waarom zou hier
een crap bol ook niet werken......?).
De meeste grotere vissen komen bij ons allemaal van boilies met weinig
voedingswaarde (crap). Toen wij voor een paar jaar geleden, nog redelijk
veel met vismeel viste, vingen wij beduidend meer kleinere schubs en
zeer weinig spiegels. Nu wij sinds een paar jaar met zoete crap mixen vis-
sen, leverd ons dat veel meer mooiere vis op + redelijk wat spiegels. En
het gekke is dat die spiegels op die wateren, nauwelijks door mensen wor-
den gevangen, die met vismeel vissen.
Ik zeg dus niet; dat je met vismeel geen spiegels vangt of slecht vangt,
maar "onze" ervaring leerd toch dat spiegels en grotere schubs vaker op
zoete crap mixen worden gevangen, ondanks dat er soms zware dressuur
heerst op bepaalde wateren!
groetjes Benny
- Kees Ouwehand
Het puzzelstukje valt niet.
Benny,
Toch nieuwsgierig op wat voor water je vist als je om aantallen te vangen, je richt op het aas waarmee je de grotere vangt.
Het gaat hier dus om het vangen van de "aarzelaars". Niet de boilie fanaten die er altijd wel uit komen. Het zal je trouwens verassen hoeveel grotere karpers "aarzelaars" zijn. Deze komen niet op een standaard (crap/vismeel) bol.
Groet, Kees
Benny,
Toch nieuwsgierig op wat voor water je vist als je om aantallen te vangen, je richt op het aas waarmee je de grotere vangt.
Het gaat hier dus om het vangen van de "aarzelaars". Niet de boilie fanaten die er altijd wel uit komen. Het zal je trouwens verassen hoeveel grotere karpers "aarzelaars" zijn. Deze komen niet op een standaard (crap/vismeel) bol.
Groet, Kees
- Bart-Jaap Koorn
Kevin naar ik zie dat je het een en ander weet van voeren heb ik een vraag voor jou :
Ik zou met een maat van mij een water gaan aanpakken het is een lang water welk bestaat uit 8 kommetjes in verschillende maten.
We hadden alles gepland en uitgekozen
Nou kom ik erachter dat een andere visser (wie wij ook kennen) ook aan het voeren is
WAT NU TE DOEN wel je voer capagne opzetten of niet Kevin jou antwoord alsjeblieft een ander mag natuurlijk ook, ik wil wel eens zien wat jij in zo'n situatie zou doen !
Ik hoor het wel
(natuurlijk niet waar dit onderwerp over ging, maar goed hoop dat hier niemand over valt)
Ik zou met een maat van mij een water gaan aanpakken het is een lang water welk bestaat uit 8 kommetjes in verschillende maten.
We hadden alles gepland en uitgekozen
Nou kom ik erachter dat een andere visser (wie wij ook kennen) ook aan het voeren is
WAT NU TE DOEN wel je voer capagne opzetten of niet Kevin jou antwoord alsjeblieft een ander mag natuurlijk ook, ik wil wel eens zien wat jij in zo'n situatie zou doen !
Ik hoor het wel

(natuurlijk niet waar dit onderwerp over ging, maar goed hoop dat hier niemand over valt)
- Bart-Jaap Koorn
En kees bedoel je dit ?
Die aarzelaars dit is juist een heel moeilijk gedeelte in onze visserij.
Hoe krijgen wij die aarzelaars aan het vreten (oftewel hoe krijg je een 'slimmer' beest weer dom)
Wat ik hiermee bedoel hoe krijg je hem dus weer op je aas en een simpel antwoord is Vertrouwen !
De vis moet vertrouwd raken aan je aas en moet het bovenal herkennen als voedzaam en voedingsrijk, en daar schuilt een probleem,
Helemaal als het water al is dood gegooit met boilies en particels hoe krijgen wij dit probleem weg ?
Een makkelijke oplossing zou je zeggen is gewoon flink voeren, maar er heerst dressuur hoe kun je hier dan dresuurdoorbrekend te werk gaan
Die aarzelaars dit is juist een heel moeilijk gedeelte in onze visserij.
Hoe krijgen wij die aarzelaars aan het vreten (oftewel hoe krijg je een 'slimmer' beest weer dom)
Wat ik hiermee bedoel hoe krijg je hem dus weer op je aas en een simpel antwoord is Vertrouwen !
De vis moet vertrouwd raken aan je aas en moet het bovenal herkennen als voedzaam en voedingsrijk, en daar schuilt een probleem,
Helemaal als het water al is dood gegooit met boilies en particels hoe krijgen wij dit probleem weg ?
Een makkelijke oplossing zou je zeggen is gewoon flink voeren, maar er heerst dressuur hoe kun je hier dan dresuurdoorbrekend te werk gaan
-
Benny,
jij zegt dat jouw ervaring is dat de spiegels vooral op zoete crapboillies worden gevangen, ik ervaar net het tegenovergestelde. Ik viste afgelopen najaar met een gekruide vismeelbol, waar de spiegelkarpers een duidelijke voorkeur voor hadden. Mijn vismaat viste met zoete boillies, en pakte (naar verhouding) meer schubkarpers dan mij, en verhoudingsgewijs vrij weinig spiegelkarpers.
Over die aarzelaars/twijfelaars, je moet natuurlijk niet al jouw geld op 1 paard wedden, en zeker de moeite nemen, en het lef vooral ook hebben, om gewoon tussendoor met andere aassoorten te testen. Mais, maples, tijgernoten en ga zo maar door, moet je gewoon een keertje proberen, en het zou slecht zijn om die andere aassoorten gewoon te negeren, omdat je jezelf , en dan vooral je vangstkansen gewoon onnodig beïnvloed.
Het is in 99% van de gevallen gewoon zo dat je ook het lef moet hebben, om op een goed lopende stek van die goed vangende bol af te durven stappen, en eens met mais of wat dan ook te gaan vissen. Terugschakelen kan altijd, en wie weet ,stuit je op een nog beter vangend aas.
mvg
stefan
jij zegt dat jouw ervaring is dat de spiegels vooral op zoete crapboillies worden gevangen, ik ervaar net het tegenovergestelde. Ik viste afgelopen najaar met een gekruide vismeelbol, waar de spiegelkarpers een duidelijke voorkeur voor hadden. Mijn vismaat viste met zoete boillies, en pakte (naar verhouding) meer schubkarpers dan mij, en verhoudingsgewijs vrij weinig spiegelkarpers.
Over die aarzelaars/twijfelaars, je moet natuurlijk niet al jouw geld op 1 paard wedden, en zeker de moeite nemen, en het lef vooral ook hebben, om gewoon tussendoor met andere aassoorten te testen. Mais, maples, tijgernoten en ga zo maar door, moet je gewoon een keertje proberen, en het zou slecht zijn om die andere aassoorten gewoon te negeren, omdat je jezelf , en dan vooral je vangstkansen gewoon onnodig beïnvloed.
Het is in 99% van de gevallen gewoon zo dat je ook het lef moet hebben, om op een goed lopende stek van die goed vangende bol af te durven stappen, en eens met mais of wat dan ook te gaan vissen. Terugschakelen kan altijd, en wie weet ,stuit je op een nog beter vangend aas.
mvg
stefan
-
- Contacteer:
[quote="Kees Ouwehand"]Het puzzelstukje valt niet.
Benny,
Groet, Kees[/quote]
Kees,
Ik denk dat ik je verkeerd begrepen heb....!?
De wateren waar ik op de betere karpers vis(vanaf 20+), zijn voorname-
lijk plassen (veel!), rivieren en kanalen/vaarten.
De wateren waar ik voor aantallen ga zijn: Parkvijvers, putten enz. Op de-
ze wateren vis ik steevast vaak met ander aas of kleine boilies.
Wat de aarzelaars betreft, vaak zijn dit kleine ranke schubs; deze vissen zijn vaak wel prima met natuurlijk aas te vangen, terwijl de traditionele aassoorten het vaak bij zulke vissen laat afweten!
Tot slot: Als we steevast achter de betere vissen op een water aanzitten,
dan komen er meestal zowat alleen boilies aan te pas. Een enkele keer
leg ik er een hengel bij om met b.v. een 1 of andere partikel te vissen,
word ook vaak wel op gevangen, maar meestal de kleinere karpers van
zo'n 10 a 15 pond. Terwijl we die op de boilies haast niet krijgen...!
Kees, ik weet niet of je dit eigenlijk bedoeld, of doel je op wat anders?
groetjes Benny
Benny,
Groet, Kees[/quote]
Kees,
Ik denk dat ik je verkeerd begrepen heb....!?
De wateren waar ik op de betere karpers vis(vanaf 20+), zijn voorname-
lijk plassen (veel!), rivieren en kanalen/vaarten.
De wateren waar ik voor aantallen ga zijn: Parkvijvers, putten enz. Op de-
ze wateren vis ik steevast vaak met ander aas of kleine boilies.
Wat de aarzelaars betreft, vaak zijn dit kleine ranke schubs; deze vissen zijn vaak wel prima met natuurlijk aas te vangen, terwijl de traditionele aassoorten het vaak bij zulke vissen laat afweten!
Tot slot: Als we steevast achter de betere vissen op een water aanzitten,
dan komen er meestal zowat alleen boilies aan te pas. Een enkele keer
leg ik er een hengel bij om met b.v. een 1 of andere partikel te vissen,
word ook vaak wel op gevangen, maar meestal de kleinere karpers van
zo'n 10 a 15 pond. Terwijl we die op de boilies haast niet krijgen...!
Kees, ik weet niet of je dit eigenlijk bedoeld, of doel je op wat anders?
groetjes Benny
-
- Contacteer:
Stefan,
Hier is het duidelijk andersom.
Wanneer je in eens met ander aas gaat vissen (opzich niks mee!), dan
zul je vaak gehele andere vissen vangen dan op een boilie. Zoals we
allemaal wel weten hebben karpers wel degelijk bepaalde voedsel voor-
keuren. Het is dus ook maar net wat je wilt....die ene target, of....
Wel wil ik eraan toevoegen dat partikels vaak op druk beviste wateren be-
ter vangen, maar vaak zijn de grotere broeders (targets?) in spe, vaak
de echte boilievissen. Dus tussen target vissen op 1 of 2 specefieke kar-
pers of gewoon aanbeten willen krijgen zit verschil in, ook logisch!
groetjes Benny
Hier is het duidelijk andersom.

Wanneer je in eens met ander aas gaat vissen (opzich niks mee!), dan
zul je vaak gehele andere vissen vangen dan op een boilie. Zoals we
allemaal wel weten hebben karpers wel degelijk bepaalde voedsel voor-
keuren. Het is dus ook maar net wat je wilt....die ene target, of....
Wel wil ik eraan toevoegen dat partikels vaak op druk beviste wateren be-
ter vangen, maar vaak zijn de grotere broeders (targets?) in spe, vaak
de echte boilievissen. Dus tussen target vissen op 1 of 2 specefieke kar-
pers of gewoon aanbeten willen krijgen zit verschil in, ook logisch!
groetjes Benny
- Kees Ouwehand
Parkvijvers, waar zie je me voor aan, Benny?
Dressuur betekent slechts meer wantrouwen. Het toenemen van de associatie met steeds meer zaken die voor de karper gevaar verraden. Vertrouwen winnen is een groot woord. Wantrouwen is een natuurlijk eigenschap en slaat niet om in vertrouwen. Maar voeden is vooral impulsief. Als de impuls groot genoeg is, zal deze het winnen van het wantrouwen. Met andere woorden, de aantrekkingskracht van het aas versterken om de voedingsimpuls uit te lokken. Natuurlijk niet alleen het aas. Plaats, aasaanbieding etc. spelen ook een rol.
Overigens hangt het juiste aas van de target af. Illustrerend verhaal is dat van Allijn Danau die met driehoeksmossels van de aanwezige springschans de targetvissen wel wist te bereiken, inclusief een heel aantal andere grote nog onbekende vissen. Zet je toch aan het denken. Experimenteren (onderzoeken) is dus lang niet zo een slechte suggestie van Stefan. Alleen op die manier kom je verder.
Groeten, Kees

Dressuur betekent slechts meer wantrouwen. Het toenemen van de associatie met steeds meer zaken die voor de karper gevaar verraden. Vertrouwen winnen is een groot woord. Wantrouwen is een natuurlijk eigenschap en slaat niet om in vertrouwen. Maar voeden is vooral impulsief. Als de impuls groot genoeg is, zal deze het winnen van het wantrouwen. Met andere woorden, de aantrekkingskracht van het aas versterken om de voedingsimpuls uit te lokken. Natuurlijk niet alleen het aas. Plaats, aasaanbieding etc. spelen ook een rol.
Overigens hangt het juiste aas van de target af. Illustrerend verhaal is dat van Allijn Danau die met driehoeksmossels van de aanwezige springschans de targetvissen wel wist te bereiken, inclusief een heel aantal andere grote nog onbekende vissen. Zet je toch aan het denken. Experimenteren (onderzoeken) is dus lang niet zo een slechte suggestie van Stefan. Alleen op die manier kom je verder.
Groeten, Kees
-
- Contacteer:
Kees,
Dressuur betekend inderdaad meer wantrouwen, maar door voor voeren
op juiste stekken (waar de vis wil azen!), kun je al een groot gedeelte
van dat wantrouwen verminderen. Dat geld naar mijn mening voor zowel,
uitgevist aas al nieuw aas. Al zul je op het nieuwe geintroduceerde aas
waarschijnlijk meer aanbeten krijgen. Vergelijk het maar een beetje met
een hond; doet ie het goed dan krijgt ie een beloning, doet ie iets wat niet
mag dan corrigeer je h'm. Doet ie het daarna wel goed dan beloon je hem
ook, zo conditioneer je een hond door te belonen, corrigeren en bij goed
uitgevoerd gedrag door opnieuw te belonen. Zo kun je dat ook een beetje
met een karper zien; je voerd haakt een karper, zet hem terug en je gaat
weer voeren, de vis weet instinktief best dat die "boilie gevaar" betekend,
maar door te voeren (belonen!), zul weer een stukje vertrouwen bij de
karper opbouwen, doordat er een bepaalde periode van "geen haak te wa-
ter" er tussen zit. Hij zal dan weer sneller een fout maken...! Ik ga voor de
duidelijkheid, even uit van dezelfde vis.
Experimeteren met aas niks mis mee, maar kan bij de targetvisserij soms
funest zijn. Goed voor beeld: Alijn Danau die gericht op Skub vist, maar hem niet (wel verspeeld!) vangt, doordat ie met tijgernoten zit. Skub was
namelijk een echte boilievreter!
groetjes Benny
Dressuur betekend inderdaad meer wantrouwen, maar door voor voeren
op juiste stekken (waar de vis wil azen!), kun je al een groot gedeelte
van dat wantrouwen verminderen. Dat geld naar mijn mening voor zowel,
uitgevist aas al nieuw aas. Al zul je op het nieuwe geintroduceerde aas
waarschijnlijk meer aanbeten krijgen. Vergelijk het maar een beetje met
een hond; doet ie het goed dan krijgt ie een beloning, doet ie iets wat niet
mag dan corrigeer je h'm. Doet ie het daarna wel goed dan beloon je hem
ook, zo conditioneer je een hond door te belonen, corrigeren en bij goed
uitgevoerd gedrag door opnieuw te belonen. Zo kun je dat ook een beetje
met een karper zien; je voerd haakt een karper, zet hem terug en je gaat
weer voeren, de vis weet instinktief best dat die "boilie gevaar" betekend,
maar door te voeren (belonen!), zul weer een stukje vertrouwen bij de
karper opbouwen, doordat er een bepaalde periode van "geen haak te wa-
ter" er tussen zit. Hij zal dan weer sneller een fout maken...! Ik ga voor de
duidelijkheid, even uit van dezelfde vis.
Experimeteren met aas niks mis mee, maar kan bij de targetvisserij soms
funest zijn. Goed voor beeld: Alijn Danau die gericht op Skub vist, maar hem niet (wel verspeeld!) vangt, doordat ie met tijgernoten zit. Skub was
namelijk een echte boilievreter!

groetjes Benny
- Bart-Jaap Koorn
Alleen jammer dat skub een boilievreten WAS ! 

- Kees Ouwehand
Ik hoef de hond niet te vertellen dat de leverworst eetbaar is, Benny. Hij eet het zo ook wel, zonder kunstje vooraf. Als ik hem daarom straf, zal hij een moment waarnemen om het te toch pakken. Waarschijnlijk als ik hem even de rug toekeer. En daar zit de crux, waarmee ik niet wil ontkennen dat voeren niet van belang is. Het is een onderdeel van de tactiek. Aasgewenning. Maar sommige boilie samenstellingen hebben een aantrekkingskracht die zonder gewenning al de etensbel luiden.
Aarzelaars zijn dat van naturen al. Heeft weinig met conditionering te maken. Ik zie conditionering overigens niet als een stoplicht. Wel of niet. De meeste karpers zijn van naturen wantrouwend en dat neemt toe met toenemende hengeldruk. De extra dimensie zit in het aas zelf. En wie had het hier nu over targetvisserij? Als je alleen skub wil, vis dan met wat skub eet op de plek en het moment waar hij dat doorgaans eet. Dat is targetvissen. Het ging hier om constante actie en dus meer vis vangen. Als je meer vissen wilt bereiken, vis dan met iets waar je de meeste vissen mee over de streep trekt. En fixeer je nu niet op waar de meeste een visje mee vangen. Juist niet, zou ik zeggen. Moet je op de koop toenemen dat het gemiddelde gewicht van de vangst terugloopt. Maar de grote karpers die je toch wel bereikt zouden wel eens een verassing kunnen zijn.
Groet, Kees
Aarzelaars zijn dat van naturen al. Heeft weinig met conditionering te maken. Ik zie conditionering overigens niet als een stoplicht. Wel of niet. De meeste karpers zijn van naturen wantrouwend en dat neemt toe met toenemende hengeldruk. De extra dimensie zit in het aas zelf. En wie had het hier nu over targetvisserij? Als je alleen skub wil, vis dan met wat skub eet op de plek en het moment waar hij dat doorgaans eet. Dat is targetvissen. Het ging hier om constante actie en dus meer vis vangen. Als je meer vissen wilt bereiken, vis dan met iets waar je de meeste vissen mee over de streep trekt. En fixeer je nu niet op waar de meeste een visje mee vangen. Juist niet, zou ik zeggen. Moet je op de koop toenemen dat het gemiddelde gewicht van de vangst terugloopt. Maar de grote karpers die je toch wel bereikt zouden wel eens een verassing kunnen zijn.
Groet, Kees
-
- Contacteer:
Kees,
Dat een hond een stuk leverworst niet laat liggen, daar kan ik goed over
mee praten.
Dat er boilie samenstellingen zijn die zeer goed instant
vangen is ook ten zeerste waar (crapmixen), maar waarom dan ook niet
voor voeren met die crapmix....?
Wat constante actie betreft, voer en vis dan inderdaad met een zeer afwij-
kend aas. De betere exemplaren zullen hier ook beslist wel een keer op
komen, maar er gaat vaak wel een hele reeks verschillende formaten kar-
pers de binnen kant van je net zien, is opzich niks mis mee, maar is nog-
maals ook maar net wat je wenst.
Tot slot: Ik haalde de targetvisserij erbij om het af te laten steken tegen
de "aantallenvisserij" om te laten zien dat er dan in aas keuze soms nogal
wat verschillen zijn. Ik wilde zo laten zien waarom, ik toch b.v. met een
boilie viste, ondanks....! Of waarom ik met een afwijkend aas vis (aantal-
len).
Ik denk voor de rest ook Kees, dat ik je een beetje verkeerd heb begre-
pen.
Oh ja.....wat natuurlijkaas vreters betreft, dit heeft inderdaad niks met
dressuur te maken, maar zit gewoon denk ik in de genen; vanaf de eerste
jonge jaren.
groetjes Benny
Dat een hond een stuk leverworst niet laat liggen, daar kan ik goed over
mee praten.

vangen is ook ten zeerste waar (crapmixen), maar waarom dan ook niet
voor voeren met die crapmix....?
Wat constante actie betreft, voer en vis dan inderdaad met een zeer afwij-
kend aas. De betere exemplaren zullen hier ook beslist wel een keer op
komen, maar er gaat vaak wel een hele reeks verschillende formaten kar-
pers de binnen kant van je net zien, is opzich niks mis mee, maar is nog-
maals ook maar net wat je wenst.
Tot slot: Ik haalde de targetvisserij erbij om het af te laten steken tegen
de "aantallenvisserij" om te laten zien dat er dan in aas keuze soms nogal
wat verschillen zijn. Ik wilde zo laten zien waarom, ik toch b.v. met een
boilie viste, ondanks....! Of waarom ik met een afwijkend aas vis (aantal-
len).
Ik denk voor de rest ook Kees, dat ik je een beetje verkeerd heb begre-
pen.

Oh ja.....wat natuurlijkaas vreters betreft, dit heeft inderdaad niks met
dressuur te maken, maar zit gewoon denk ik in de genen; vanaf de eerste
jonge jaren.
groetjes Benny
- Kees Ouwehand
Benny,
Meer of minder voedingsrijke basis is alleen een lange termijn effect. En waar praat je over. Een proteïnegehalte van rond 33 % is ruimschoots voldoende. Zitten doorgaans nog zat koolhydraten in. Dan zal een crap boilie wat meer koolhydraten en minder proteïne tellen. So what? Ik praat niet over de HNV bollen van Fred Wilton (80 % eiwit).
Waar ik op doel zijn de toegevoegde attractoren (geen flavours!
) die het verschil kunnen maken. Als Kevin over kosten praat, dan zou ik sowieso niet te dure ingrediënten nemen als basis voor de boilie. Alleen de attractoren zouden wel eens de kosten kunnen opvoeren.
Groet, Kees
Meer of minder voedingsrijke basis is alleen een lange termijn effect. En waar praat je over. Een proteïnegehalte van rond 33 % is ruimschoots voldoende. Zitten doorgaans nog zat koolhydraten in. Dan zal een crap boilie wat meer koolhydraten en minder proteïne tellen. So what? Ik praat niet over de HNV bollen van Fred Wilton (80 % eiwit).

Groet, Kees
- Bart-Jaap Koorn
heren met alle respect, maar hoe kunnen je in hemels naam aan aantallevisserij doen ??
Moeten jullie mij toch eens uitleggen hoe jullie dat doen ?
Enneeh 1 vraagje ik kan in de war zijn maar een crap boilie is toch niets meer dan een zoeteboilie

Moeten jullie mij toch eens uitleggen hoe jullie dat doen ?

Enneeh 1 vraagje ik kan in de war zijn maar een crap boilie is toch niets meer dan een zoeteboilie

-
- Contacteer:
Kees,
Ik begrijp ook wel dat je Fred Wilton theorie 80% eiwit niet hanteerd. In
het meeste koivoer zit overigens meestal zo'n 30% eiwit, dus zal dat voor
de "normale" karper ook wel een goede richtlijn kunnen zijn. Toch is 30%
eiwit voor mijn persoonlijke doen nog best veel, ik zal tussen de 15 a 20%
eiwit zitten. Ach waar praat ik over, laat ik er maar ophouden dat je met
30 a 35% eiwitten altijd wel goed zit, meer is niet nodig. Zelf ga ik dus la-
ger, maar dat is persoonlijk.
Wat attractoren betreft, daar kun je heel wat mee doen. De kosten van
Kevin zullen dan ook niet zozeer in de basismix zitten, maar meer in het
ingredient wat ie bijvoegd + misschien een natuurlijk attractor of als ie
misschien toch iets uit de hengelsport industrie wil toevoegen. Een basis
als: 1 deel tarwemeel, 1 deel maismeel en 1 deel polentabloem + b.v.
1 deel koekjesmeel kun je al heel ver komen qua attractie + misschien
nog wat vloeibare melasse door de bol; en het kan niet mis gaan. Opzich
dus geen dure boilie, maar je kunt het wel zo duur maken als jezelf wilt.
En inderdaad de meeste kosten "kunnen" dus voortkomen uit het "bij in-
gredient, zoals Robin Red b.v. geloof iets van 10 tot 15 euro per kg".
groetjes Benny
Ik begrijp ook wel dat je Fred Wilton theorie 80% eiwit niet hanteerd. In
het meeste koivoer zit overigens meestal zo'n 30% eiwit, dus zal dat voor
de "normale" karper ook wel een goede richtlijn kunnen zijn. Toch is 30%
eiwit voor mijn persoonlijke doen nog best veel, ik zal tussen de 15 a 20%
eiwit zitten. Ach waar praat ik over, laat ik er maar ophouden dat je met
30 a 35% eiwitten altijd wel goed zit, meer is niet nodig. Zelf ga ik dus la-
ger, maar dat is persoonlijk.
Wat attractoren betreft, daar kun je heel wat mee doen. De kosten van
Kevin zullen dan ook niet zozeer in de basismix zitten, maar meer in het
ingredient wat ie bijvoegd + misschien een natuurlijk attractor of als ie
misschien toch iets uit de hengelsport industrie wil toevoegen. Een basis
als: 1 deel tarwemeel, 1 deel maismeel en 1 deel polentabloem + b.v.
1 deel koekjesmeel kun je al heel ver komen qua attractie + misschien
nog wat vloeibare melasse door de bol; en het kan niet mis gaan. Opzich
dus geen dure boilie, maar je kunt het wel zo duur maken als jezelf wilt.
En inderdaad de meeste kosten "kunnen" dus voortkomen uit het "bij in-
gredient, zoals Robin Red b.v. geloof iets van 10 tot 15 euro per kg".
groetjes Benny