Voor en nadelen van een weerhaak

Plaats reactie
Stefan Sand

16-02-2004 12:36

Wat zijn volgens jullie de gevolgen van het vissen met een weerhaak met betrekking op het houden en doordringen. En wat zijn de verschillen in gevolgen voor de karperbek. Weerhaakloze haken scheuren sneller uit maar bij het onthaken of lijnbreuk lijdt de vis weer meer door die weerhaak. Wat weegt er zwaarder?
Hugo Bovenmars

16-02-2004 14:23

Stefan Sand schreef: Weerhaakloze haken scheuren sneller uit...

Even voor de duidelijkheid: Weerhaakloze haken scheuren NIET sneller uit, wel zal de haak eerder lossen bij het slapvallen van de lijn, dat betekent dus automatisch dat de vis makkelijker kan worden onthaakt en dat na eventuele lijnbreuk de vis de haak sneller kwijt is. Verder zal een weerhaakloze haak net even makkelijker indringen. Probeer het eens zou ik zeggen!

groeten, Hugo
Stefan Sand

16-02-2004 17:03

Misschien scheuren ze niet uit, maar ze gaan wel meer wrikken doordat ze minder houden en daardoor kan de haakwond groter worden.

Is het een voordeel te vissen met weerhaak wanneer je te maken hebt met zachte karperbekken? Lijkt me wel, want de haak hoeft niet extra door te dringen en juist wel beter houden. Misschien geldt deze redenering omgekeerd ook wel voor karpers met harde snuiten.

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

MVG Stefan Sand
jordyopthof

16-02-2004 17:58

Ik gebruik tegenwoordig altijdt weerhaakloze haken. Dit doe ik in de 1e plaats omdat ik niet wil dat een karper onnodig lang met een haak in de bek rond zwemt. Ik heb ze veelvuldig gebruikt op verschillende wateren en heb geconcludeerd dat als ik gewoon de vis netjes uitdril dus zorgen dat de vis geen onnodige ruimte krijgt gaat het perfect.

Ik gebruik deze weerhaakloze haken ook op wateren met veel plantengroei en heb dit vorig seizoen van de 19 karpers 1 vis verspeeld. De vissen zitten soms echt wel even achter de leliebladeren, maar als de druk gewoon op de hengel blijft staan is er niets aan de hand.

Vis je op een water waar de vis de kans krijgt zich in een tak of iets dergelijks te zwemmen kun je natuurlijk wel verwachten dat je de vis verspeeld. De tak is namenlijk niet zo meebuigend als de waterplanten.

Een karper met een harde bek is met een weerhaakloze haak gemakkenlijker te prikken (vangen) omdat deze haken mits scherp en netjes geslepen veel sneller doordringen in de bek van de karper. Deze haken glijden gewoon gemakkelijker de bek in, in tegenstelling tot haken met een weerhaak.

Er zijn haken met een weerhaak waarvan de weerhaak dusdanig groot is (open staat) dat de haak minder gemakkelijk de bek van de karper kan binnendringen tot over de weerhaak. Wat je kunt doen is de weerhaak een beetje platknijpen, of helemaal dichtdrukken. De vis zal nu nog wel blijven hangen hoor!!! zelfs achter dat klein knobbeltje.

Vissen met zachte bekken eten over het algemeen meer larven, bodemvoedsel en dergelijke aassoorten. De haak is nu sneller geneigd uit te scheuren, alhoewel ik dit eigenlijk zelden meemaak??
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Hugo Bovenmars

16-02-2004 19:36

Stefan Sand schreef:Misschien scheuren ze niet uit, maar ze gaan wel meer wrikken doordat ze minder houden en daardoor kan de haakwond groter worden.
MVG Stefan Sand

Nee hoor, zonder weerhaak valt er natuurlijk niets te wrikken :wink: , dit in tegenstelling tot een haak MET weerhaak die de haakwond hierdoor groter maakt. Ook praat je over 'meer / minder houden' , geloof maar niet dat een haak met weerhaak dusdanig houdt dat hij daarmee de kracht tijdens de dril kan opvangen. Kortom, de extra houvast die je met een weerhaak tov zonder weerhaak creeert is tijdens de dril te verwaarlozen, de krachten zijn gewoon te groot. Deze extra houvast heeft alleen nut in situaties waarin de lijn slap hangt, wanneer de vis zich heeft vastgezwommen bijvoorbeeld.

groeten Hugo
Mark Gorter

16-02-2004 19:48

Ook ik en mijn vismaat zijn 3 jaar geleden begonnen met het vissen zonder weerhaak(platgeknepen) en hebben naar onze mening waarschijnlijk maar 1 vis verspeelt wegens het ontbreken van een weerhaak. Wij onthaken de vis als het even kan wanneer de vis nog in het net in het water ligt. Dit gaat ook zeer makkelijk door het ontbreken van de weerhaak. Veel scheuren in de bek worden volgens mij veroorzaakt als de vis met haak in de bek op de kant getild wordt. Wat gebeurd er bijv. als je lood vastzit in het net en de vis begint te klappen.

Ik zou het dus eens proberen als ik jou was.
En mocht ik een vis verspelen dan is het jammer maar ik zit wel goed met mijn gevoel.

Groet Mark
Stefan Sand

16-02-2004 21:33

Jordy,
Wat ik uit jouw antwoord af kan leiden is het dus eigenlijk beter om met een platgeknepen weerhaak te vissen dan zonder omdat je zo de voordelen hebt van beidde haaksoorten.

Zelf denk ik trouwens dat het wel meevalt met de haken die achterblijven in de karperbek na lijnbreuk.
Benny van de Werfhorst
Contacteer:

16-02-2004 22:44

Ik heb weleens zitten te denken, waarom niet iets zoals b.v. een "klap
weerhaakje"?
Dit is zo maar een idee van mij! :wink:
Een weerhaakje zeg maar dat kan bewegen, zodat ie goed indringt maar
daarin tegen ook niet voor lossers zorgt, en ook bij het onthaken geen
wonden verhoorzaakt!
Maar dit zal wel moeilijk te realiseren te zijn......! :wink:

groetjes Benny
Lexus Cuyten

17-02-2004 00:00

zonder weerhaak heeft zeker minder houvast en gaat hierdoor wrikken, snijden en scheuren hierdoor krijg je eerder losschieters en zie ik het voordeel niet van zonder weerhaak vissen.

beetje achterhaald..

groetjes Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
jordyopthof

17-02-2004 00:02

hoi stefan,

ik gebruik beiden,

Het geeft inderdaad een kleine 10% extra houvast, maar als je een beetje weet hoe je de lijn netjes strak kunt houden verspeel je zeker geen vis erop.

Ik durf zelfs te stellen dat het aantal runs met haken zonder weerhaak meer is dan haken met weerhaak. Dit is afhankelijk van het water ook natuurlijk.
Ik wil zeggen dat de weerhaakloze veel makkelijker binnendringen en de vis ervandoor gaat door de prik wellicht (maar dit is ook achterhaald)??
Enyway de vis prikt sneller, als de vis prikt en ervandoor gaat is de haak veelal nog niet over de weerhaak en komt is nogal eens los omdat er pas 2 mm in de karperbek geprikt zit.

Ik ben zelf ook een fervent voorstander van om de karper (zolang dit mogenlijk is) in het water te onthaken. Dit komt omdat ik ervan ben overtuigd net als mijn collegé karpervisser hierboven als wist te beschrijven de karperbekken veelal uitscheuren doordat de vis met net en haak gaat spartelen.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Klaas van den Herik

17-02-2004 08:21

Enyway de vis prikt sneller, als de vis prikt en ervandoor gaat is de haak veelal nog niet over de weerhaak en komt is nogal eens los omdat er pas 2 mm in de karperbek geprikt zit.

Ik wil best veel aannemen, maar 2mm? War baseer je dat op? Is er dan verschil in gebruik nylon en dyneema?

Ik durf zelfs te stellen dat het aantal runs met haken zonder weerhaak meer is dan haken met weerhaak. Dit is afhankelijk van het water ook natuurlijk.

Ik stel van niet, maar even als jij kan ik dat ook niet bewijzen. Maar waarom zou dat in theorie zijn dan?

MVG

Klaas
[/code]
Stefan Sand

17-02-2004 12:46

zonder weerhaak heeft zeker minder houvast en gaat hierdoor wrikken, snijden en scheuren hierdoor krijg je eerder losschieters en zie ik het voordeel niet van zonder weerhaak vissen.
Lexus

Nee hoor, zonder weerhaak valt er natuurlijk niets te wrikken , dit in tegenstelling tot een haak MET weerhaak die de haakwond hierdoor groter maakt. Ook praat je over 'meer / minder houden' , geloof maar niet dat een haak met weerhaak dusdanig houdt dat hij daarmee de kracht tijdens de dril kan opvangen
Hugo

Klinkt mij nogal tegenstrijdig in de oren. Zelf sluit ik me bij de mening van Lexus aan, maar wat is er waar? Kan een weerhaak dusdadig houden tijdens de dril dat hij de kracht weerstaat?

MVG Stefan Sand

Klaas van den Herik

17-02-2004 12:51

Wat is de functie van een weerhaakje eigenlijk?

MVG

Klaas
jordyopthof

17-02-2004 19:22

Klaas,

2mm of 4 mm afhankelijk van de haakgrootte.

Ik bedoel de meting vanaf de haakpunt totaan de weerhaak. Er zijn veeeel te veel haken met een dusdanig grote weerhaak dat de vissen met hardere bekken aan de binnenzijde veelal geprikt zitten totaan de weerhaak, en er niet overheen. Met spiercontracties zou het mogenlijk zijn de haak er uit te wrikken. Dit veelal zonder dat de visser hier iets van merkt.

Dit is toch niets nieuws??

Kijk 2 mm was een voorbeeld, overigens ben ik hier zelf van overtuigd dat er bij grote weerhaken dergelijke dingen ''kunnne gebeuren'' het hoeft natuurlijk niet altijd, maar ik denk hierbij dan voornamelijk dat dit voornamelijk gebeurd op dresuurwateren naar mijn mening.

een weerhaakloze haak glijd beter naar binnen, maar is ook wel weer sneller los te wrikken. Toch ben ik ervan overtuigd, mede als een 2 tal engelse karperbladen dat dit een theorie zou kunnen zijn. Ik geloof erin, maar ja zoals in zoveel theorien zijn er zoveel meningen. Laten we het erop houden dat de pieper gewoon lekker een aantal keren lekker moet brullen dit seizoen want er gebeurd zonder dat wij weten toch al meer dan genoeg onder water.

succes
Hugo Bovenmars

17-02-2004 19:36

Stefan Sand schreef:zonder weerhaak heeft zeker minder houvast en gaat hierdoor wrikken, snijden en scheuren hierdoor krijg je eerder losschieters en zie ik het voordeel niet van zonder weerhaak vissen.
Lexus

Nee hoor, zonder weerhaak valt er natuurlijk niets te wrikken , dit in tegenstelling tot een haak MET weerhaak die de haakwond hierdoor groter maakt. Ook praat je over 'meer / minder houden' , geloof maar niet dat een haak met weerhaak dusdanig houdt dat hij daarmee de kracht tijdens de dril kan opvangen
Hugo

Klinkt mij nogal tegenstrijdig in de oren. Zelf sluit ik me bij de mening van Lexus aan, maar wat is er waar? Kan een weerhaak dusdadig houden tijdens de dril dat hij de kracht weerstaat?

MVG Stefan Sand

Nou, wat ik bedoel: Een haak zal altijd beweging tijdens de dril, of die haak nu met of zonder weerhaak is, dit ontstaat door de steeds wisselende hoek die de draad met de haak maakt. Daarmee probeer ik aan te geven dat ik niet geloof in de 'extra houvast' waar jij over praat. Die weerhaak heeft gewoonweg geen enkel nut tijdens de dril (mits de lijn onder spanning blijft). Een weerhaak zal enkel schade aanrichten.

Het antwoord op de vraag die je me nu stelt staat in de laatste regel van de door jou ge-quote tekst, nee dus.

groeten Hugo
Stefan Sand

17-02-2004 20:08

Ja dat quoten ging niet helemaal goed, maar de boodschap is dus wel goed overgekomen :D

MVG Stefan
Hugo Bovenmars

17-02-2004 20:20

Ja hoor :wink:
Plaats reactie