tast zout je boilie aan??

Plaats reactie
robin nieuwhof

04-02-2004 16:12

k heb een vraagje. als ik na het draaien van boilies mijn boilies in het zout leg tast die zout dan niet de boilie aan bv dat de geur en smaak van de boilie veranderd word door het zout??

weet iemand iets anders/beters om het schimmelen van boilie's tegen te gaan??
Mark Gorter

04-02-2004 16:24

In plaats van zout kun je ze ook een tijdje in suiker leggen.
Dit neemt het vocht op zodat ze niet zo snel bederven en ze gaan er qua geur en smaak zeker niet op achteruit.

Gr.Mark
Koen de Been

04-02-2004 16:27

Robin,

Je boillie zou misschien een beetje zouter worden maar dat kan geen kwaad want er zijn zoveel vissers die zout door hun boillie's doen.....

Een andere optie is invriezen(duh), vacuüm verpakken etc.

Dus pekel je boillie's maar gerust!! Kan geen kwaad!

MVG Koen
bart van bezouw
Contacteer:

05-02-2004 09:20

ik denk dat invriezen eigenlijk de enige goede oplossing is om ze lang te bewaren, ik voeg vaak wel wat zout toe aan mijn boiliemix maar omdat dat gewoo werkt als smaakversterker en niet zozeer omdat ik het als conserveermiddel gebruik.
Suiker werkt inderdaad goed en het geeft geen extra smaak eraan, als je zou moeten kiezen dan op
1 invriezen
2 suikeren
3 pekelen :D
4 vacuum (ik vind het vaak wat twijfelachtig de ene keer fantastisch, de andere keer k*t

Bart
Martijn Nederpel

05-02-2004 11:16

hem mijn trouvit boilies ook wle ingezouten en ze bleven werkelijk lang houdbaar, Had er wat extra olie aan de mix toegevoegd zodat ik er later wel een boilienaald doorheen kon krijgen. Heb zelf ook niks gemerkt van verminderde vangkracht het zout wat eromhene zit spoelt er in no time weer vanaf!
Kees Ouwehand

05-02-2004 12:12

Mannen, het is wel de bedoeling dat je de boilies eerst een aantal dagen droogt voor ze in het zout gaan. Persoonlijk draai ik de boilies een week voor de trip, waarna ze pas in het zout gaan als ik vertrek.

Altijd blijft er nog een fractie vocht in de boilie. Dit wordt opgenomen door het zout en maakt dat je boilies zo een tijdje goed kunt bewaren. Het is niet onmogelijk dat je iets van de delen van de smaakstoffen die makkelijk in water oplossen mee in het zout opneemt. Dit is echter minimaal en nauwelijks merkbaar.

Langdurig drogen is ook een goede oplossing, maar tijdens de trip wordt het lastig de boilies droog te houden als het buiten vochtig is. Hierbij verlies je overigens ook smaakstoffen. De geur van een boilie is na langdurig drogen compleet verloren.

Vacuüm zou ook goed kunnen zijn, maar de meeste vacuümmachines uit de huishouding zijn niet in staat voldoende vacuüm te trekken om echt effectief te zijn. Ook hier moeten er eerst goed gedroogd worden. Anders heeft het geen zin.

Invriezen gaat goed zolang je de boilies in de vriezer houdt. Ontdooien trekt weer extra vocht aan. Ingevroren boilies die je op reis mee wilt nemen moeten dus eerst goed gedroogd worden. Bij invriezen maak je ook smaakstoffen kapot.

Zodra de boilie het water ingaat, lekken er smaakstoffen uit. Als er wat zout in de boilie getrokken is, lekt dat er ook instantaan weer uit.

Inleggen in zout is dus helemaal zo slecht nog niet. Overigens kun je ook “naflavouren” voordat de boilies het water ingaan.

Lees overigens eens het artikel van Willem Peters eens in één van de laatste karperwerelden over conserveren.

Kees
killian de bruijne

08-02-2004 00:48

dit topic hou ik zekers in de gaten.......

dit omdat ik 2 weken weg ga naar zown centerparcs(kempervennen)

nu wil ik er ongeveer 20 kg boilies voor mee nemen maarja die vriezer in zown huisje houd dat egt never nooit dat begrijp je wel :x

ik ben blij als er 8 a 9 kg in gaat :( de rest ja da weet ik nog nie ik denk dat het suiker word

maar mot ik met dat suiker ''pekelen'' nog op wat dingen letten? of heeft iemand nog iets?

groeten killian
Chris Kroesen

28-02-2004 15:13

ik heb hier 10 kg strooizout staan, zou ik dat kunnen gebruiken??
is trouwens gratis af te halen bij de gemeente :lol:
Plaats reactie