Pellets schadelijk voor gezondheid karper en andere vissen?

Bas Hofkens

22-01-2004 19:01

Beste Mensen,

Een tijd terug was er op het nieuws een stukje te zien over de zalmkwekerij. Deze zalmen werden opgekweekt met pellets. Nu bleek dat de gekweekte zalmen 2 tot 10 (!) keer meer gif in het lijf hadden zitten, dan hun wilde broers en zussen uit de rivier. Dit kwam grotendeels door de voeding van de zalmen. Nu vraag ik me dus af, buiten het gezondheidsrisico dat dit voor de mens meebrengt (als ze deze zalmen opeten), of dit dan ook schadelijk is voor de karpers? Ik bedoel dus het voeren/vissen met pellets. Wat denken jullie ervan?
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Pascal Rijzinga
Contacteer:

22-01-2004 19:51

Bas,

Volgens mij geef je het antwoord zelf al een beetje. Die zalmen worden er mee groot gekweekt en vreten dus dag in dag uit niet anders.
Een karper daarintegen vreet een aantal keren je voerplek leeg en zal van die hoeveelheden niet of nauwelijks last hebben.
En ik neem aan dat jij niet dergelijke hoeveelheden voert dat dit zorgwekkend moet worden.

Pascal
Lexus Cuyten

22-01-2004 20:16

ja ik vind dat je een beetje aan het zoeken bent
Als je er maar vertrouwen in hebt.
tilman jos
Contacteer:

22-01-2004 21:51

Manen ik zelf ben geen voorstander van partekels
Deze zijn in mijn ogen wel schadelijk voor vis welk soort dan ook.
Het is immers een peul vrucht die niet snel verteert en doet de darmen
Verstoppen. kijk maar naar jezelf eet maar eens een week witte of bruine bonen
En ga dan maar eens naar de plee ????

groetjes jos
Bas Hofkens

22-01-2004 21:59

Beste Lexus,

Ik vind dat je een beetje raar reageerd, ik mag toch wel stil staan bij de eventuele gezondheidsrisico's voor de karper in tijden van klinik, onthaakmatten en weerhaakloos vissen?
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Kees Ouwehand

22-01-2004 21:59

Correctie: pellets of te wel kweekvoer voor vissen! Geen partikels.

Mannen,

Het is niet onbekend dat zelfs kweekvoer voor vissen schadelijk kan zijn voor vissen. Het gebruik van goedkope vismelen, koolhydraatrijke vulmiddelen en conserveermiddelen om de kosten te drukken en de houdbaarheid te verlengen is ongezond en verkort de levensverwachting van de vis. Zegt dus ook iets over boilies. Zolang ons voer niet gebruikt wordt als vervanging van het natuurlijke voedsel richt het niet zoveel schade aan. Maar goede voeding om van te leven is het niet.

Groeten, Kees
tilman jos
Contacteer:

22-01-2004 22:09

kees ik geef je gelijk maar toch het is zo

maar kijk hier eens na
De basisbegrippen van voeding .

Ieder levend organisme , elke plant , elk dier dat bestaat , heeft behoefte aan een aantal verschillende substanties om te kunnen leven , te kunnen groeien en zichzelf voort te planten .Deze basisvoeding bestaat uit eiwitten , koolhydraten , vetten , vitamines en mineralen , en water. Indien ook maar Eén van deze grondstoffen ontbreekt , wordt het leven onmogelijk .

Eiwitten

De bouwstenen van een organisme zijn de aminozuren .Deze molecule rijgen zich aaneen tot lange ketens , eiwitten genoemd . In de natuur komen 22 biologisch belangrijke aminozuren voor , die door hun volgorde de aard van het eiwit bepalen . Door de talloze verschillende combinaties bestaat er een oneindig aantal verschillende eiwitten , elk met typische structuren en eigenschappen . Zeer belangrijke eiwitten zijn de enzymen Tijdens de vertering breken zij de bindingen tussen de aminozuren af , zodat de opname ervan in de Bloedsomloop mogelijk wordt . De aminozuren worden vervolgens weer aaneengeregen tot eiwitten en gebruikt voor herstel van weefsel en voor de groei . Omdat aminozuren in een voedselbron niet altijd in dezelfde hoeveelheden aanwezig Zijn als in lichaamseiwitten , is de omzetting niet altijd optimaal . e mate van deze omzetting wordt biologische waarde genoemd en wordt uitgedrukt in cijfers van 1 tot 100 . Eiwitten van dierlijke oorsprong zoals melk , vismeel , enz Hebben meestal een hogere biologische waarde dan plantaardige proteïnen . Bovendien zijn niet alle eiwitten als aas substantie geschikt . Sommige hebben zeer speciale enzymen nodig om afgebroken te worden ; enzymen die in het verteringsstelsel van de karper niet voorkomen . Vedermeel is hiervan een goed voorbeeld .

Koolhydraten

De belangrijkste koolhydraten zijn suikers en zetmeel . Meestal worden ze bij de vertering dicteert in energie omgezet . Koolhydraten zijn voor een karper waarschijnlijk zeer belangrijk , omdat bij gebrek eraan , eiwitten afgebroken worden .

Vetten

Vetten en oliën zijn , net als koolhydraten , energieleverende voedseldeeltjes .Vetten worden afgebroken tot onverzadigde vetzuren en die worden uiteindelijk door het lichaam ook als energie opgebrand . Volvette sojabloem of plantaardige olie vormen een verrijking voor ieder aas .

Vitamines en mineralen

Vitamines en mineralen zijn van essentieel belang voor de gezondheid , zowel preventief als curatief . Het is zelfs zo dat een voedsel bestaande uit eiwitten , koolhydraten en vetten , doch zonder vitamines en mineralen , waardeloos is . Door vitamines en mineralen toe te voegen aan aas , zorgt u voor een meer evenwichtige voeding .

© Copyright 2003-2004
Kees Ouwehand

22-01-2004 22:27

Jos,

Dat ontken ik ook niet. Maar het topic gaat over pellets. Karper is gebaat bij een gevarieerd dieet wat voor een groot deel uit natuurlijk voedsel bestaat. En dan mag er best wat vissersaas bij zitten.

Wat betreft de koolhydraten uit jouw verhaal wil ik wel nog wat toevoegen. Veel van de koolhydraten in ons voer worden afgebroken tot eiwitten die niet lichaamseigen zijn voor de karper. Het kost de karper veel meer energie om deze om te zetten dan normaal. Dit kan teveel zijn in arme omstandigheden (vroege voorjaar bijvoorbeeld), zodat de karper ondanks een volle buik verhongert en zelfs dood kan gaan. Dus niet elke koolhydraat is zo maar geschikt. Ook worden de goedkoopste melen gebruikt die ongeschikt zijn voor de menselijke consumptie en mogelijk net op het randje voor diervoeders.

Wat betreft vismeel wordt doorgaans ook naar het goedkoopste meest laagwaardige en hoogst vervuilde product gegrepen. Zelfs te laagwaardig voor diervoeders maar goed genoeg voor vissersaas.

Dat dit allemaal ongezond is kun je wel nagaan.

Groeten, Kees
tilman jos
Contacteer:

22-01-2004 22:37

kees dat klop maar door dit wat wij doen is het om een visje te vangen
en hij zal dan ook deze ( romel ) ?? aas dan ook moeten verwerken en hij of zij moet zijn vraatzucht dan ook vrwerken om de romel kwijt te kune en liefst zo snel mogelijk
kijk de karper leeft zelfs van meer dan 60 % aan natuurlijk voedsel

snoepen doen wij toch ook ?? of niet

m v g jos
Benny van de Werfhorst
Contacteer:

22-01-2004 22:41

Kees,

Kan het mis hebben hoor! Maar ik heb weleens gehoord dat er een soort
vergifteging optreed bij een teveel aan eiwitten. Als dat zo is kan je beter
uitgebalaceerd die kweek vissen voeren. Volgens mij vaal al wel goed
uitgebalanceerd (koi-voer).

groetjes Benny
Kees Ouwehand

22-01-2004 22:55

Benny,

Koihouders beginnen er inmiddels ook achter te komen dat er veel shit wordt verkocht onder de naam koivoer. Voorname oorzaak van ziektes in de koivijver. Ook hier geldt dat goedkope grondstoffen verwerkt worden om de marge hoog te houden. Eiwitvergiftiging bij vissen heb ik niet van gehoord, wel leververvetting. Maakt niet uit, ik zei al: gevarieerde voeding die voornamelijk uit natuurlijk voedsel bestaat. Dan mag er best wat vissersaas bijzitten. Maar natuurlijk voedsel is er nauwelijks in een visvijver. Bedenk ook dat ingrediënten uit de menselijke consumptiekring van hogere kwaliteit is als die uit de diervoeders. Maar wel duurder.

Groeten, kees
Benny van de Werfhorst
Contacteer:

22-01-2004 23:01

Kees,

Dat is een ding wat zeker is, dat er veel troep verkocht word onder de
naam koi-voer!
Ik denk dat ik leververvetting bedoelde inplaats van vergiftiging! :wink:

groetjes Benny
Henk ter Maat

23-01-2004 11:04

Kees/ Benny,

Teveel eiwitten bij sporters......

Eiwitten zijn de bouwstoffen voor de spieren. Een andere naam voor eiwitten is proteïne. Deze bestaan op hun beurt weer uit aminozuren; dit zijn de werkzame bestanddelen. Proteïne komt vooral voor in kip, vis, kwark, vlees en eieren. Aangezien het herstel na de training dagen voortduurt heeft het lichaam voortdurend eiwitten nodig. De zeer fanatieke sporter kan elke drie uur wel een lading gebruiken. Per keer kan maximaal 30 gram worden opgenomen. Het overschot kan tijdens het sporten worden verbrand en geeft dan een amoniakgeur (ook door een gebrek aan koolhydraten kunnen eiwitten worden verbrand).

Teveel eiwitten bij vissen.......

Bij een eiwitoverschot zullen de vissen dit via de kieuwen weer uitscheiden.
Beter is het te voorkomen dat het eiwit % niet boven de 30% uitstijgt.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Henk ter Maat

23-01-2004 11:15

Bas,
Wanneer was dat te zien dan?
Hoe oud waren die opname's..inmiddels kan er al wat veranderd zijn...en niet alles wat men schrijft of beweert hoeft te kloppen..
Wanneer een natuurrakker rapporteert zal dit immers altijd vanuit zijn blikveld gebeuren.

http://www.easonline.org/agenda/en/Aqua ... endrix.asp
Groet'n Henk..

still growing Old.
Bas Hofkens

23-01-2004 11:58

Henk,

Dit was zo'n 1-1,5 week geleden op het Rtl-4 nieuws.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Klaas van den Herik

23-01-2004 12:06

Deze zalmen zijn van een genetisch gemanipuleerd ras. Heeft nix met voeding te maken.

http://www.interwad.nl/dutch/ecomare/NED0842.HTM

Wel bevatten pellets een heel hoog percentage olie. Soms plus 15%. In hoeverre dat gezond / schadelijk is of kan zijn, is geen onderzoek gedaan, naar ik dacht.

Wel naar leververvetting.

Grootste probleem bij bijv. koi kweek, is een te eenzijdige voeding. Hierdoor kunnen klapstaarten etc. ontstaan. Dit zal in de natuur minder voorkomen.

MVG

Klaas
Bas Hofkens

23-01-2004 12:20

Beste Klaas,

Ze zeiden er op het nieuws nadrukkelijk bij dat de voeding hier grotendeels de oorzaak van was.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Kees Ouwehand

23-01-2004 12:27

Klaas,

Wat is de relatie van het aantonen van een verhoogd gehalte aan gifstoffen met genetische manipulatie?

Kwaliteit van voedsel staat in verband met de weerstand van vissen tegen ziektekiemen. Maar zoveel kun je ook lezen in de door jouw gegeven link.

Groeten, Kees
Benny van de Werfhorst
Contacteer:

23-01-2004 12:36

Net wat Klaas zegt,

De grote "boosdoender" is volgens mij het te eenzijdig voeren.
Wij eten toch ook niet elke dag patat of spinazie?
Wat olie betreft, geloof ik absoluut dat teveel olie (vet) niet goed is voor
een vis! Vooral wanneer de vis niks anders krijgt dan deze vette snacks!Dus gevarieerd voeren zou misschien een oplossing zijn.

groetjes Benny
Kees Ouwehand

23-01-2004 13:23

Inderdaad heren,

Helemaal mee eens. Een 2 tot 10 maal hoger gifgehalte dan normaal in je lijf is helemaal niet erg zo lang je maar gevarieerd eet. :oops:

Kees
Henk ter Maat

23-01-2004 13:57

Bas,
ik vermoed dat je dit bedoelt,

Milieu Defensie.....

http://www.milieudefensie.nl/earthalarm/alarm74.htm
Groet'n Henk..

still growing Old.
Klaas van den Herik

23-01-2004 14:44

Henk,

die dus.

MVG

Klaas
Bas Hofkens

23-01-2004 15:49

Beste Henk,

Die bedoel ik, alleen verdraaiden ze het verhaal bij rtl-4, als dit het echte verhaal is. Want ik heb goed op zitten letten, vond het namelijk wel interessant. :lol:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Wouter Steggink

23-01-2004 19:09

Ik heb het bovenstaande stukje en zo een beetje doorgelezen, en met name die link naar mijn grote "vrienden" van milieudefensie. Daar staat dat de vismeel (gebruikt voor het voer van de kweekzalm) geproduceerd wordt van vis uit de noordzee.

Ik twijfel een beetje aan dat gegeven, want:
waarom zou een dier, waarvan het dieet hoofdzakelijk (>50%) bestaat uit vismeel, gevoedt worden met vismeel uit de noordzee??
Terwijl voor het mengvoeder van bv runderen geen vismeel uit de noordzee is toegestaan.??? terwijl het rundveevoer NIET voor een groot deel uit vismeel bestaat.

Vanwege de hoge (echt hoge) concentraties dioxines, pcb's (en ga zo maar door) die in de noordzee-vismeel gevonden worden.

Ik kan (wil) het niet geloven dat een bedrijf als nutreco wel (op grote schaal) noordzee-vismeel toepast in de voeding van de zalm.

Zou dit niet een beetje "zwartmakerij" zijn van milieudefensie tegen een "food-multinational"??

Maar hetgeen waar sommige mensen bang voor zijn (dat wij (onbedoeld) de o-zo geliefde karpers "vergiftigen"), gebeurd helaas wel. Ik weet niet op welke schaal, maar het gebeurd. (iedereen heeft wel eens zakjes "vismeel uit de noordzee" zien liggen in de hengelsportzaak, tenminste, ik wel!.

Dus, mijn tip naar jullie, gebruik zuid Amerikaans vismeel!
Die wordt ook gebruikt voor diervoeding, en dat spul wordt op ongeveer 70 punten onderzocht voordat het in europa aan land word gebracht.

Met vismeel-gebruikende groet;

WouteR StegginK
Henk ter Maat

23-01-2004 19:41

Ha WouteR,

hebben de hengelsportwinkeliers vanaf nu tenminst 1 goeie reden om hun zakjes vismeel van een Zuid-Amerikaanse sticker te voorzien.

Zwartmakerij,
Om welke reden anders zouden die gasten van Milieudefensie nu zoiets beweren?
Waarschijnlijk om via deze weg van de grote minder diervriendelijke Nutreco kwekerijen af te komen..

Het hoe en waarom planteneters als zijnde runderen tegenwoordig ook aan de dierlijke viseiwitten moeten is me niet helemaal duidelijk, waarschijnlijk gaan ze dan 1 liter melk per dag meer produceren..
Onze koeien lustten vroeger in ieder geval geen vis.
Groet'n Henk..

still growing Old.