Vissessie plannen

Plaats reactie
Michel Hollaar
† in memoriam †

17-12-2003 13:27

Klaas,
Op hoeveel meter uit de overkant ligt deze richel???
jurgen munten

17-12-2003 13:39

Je bedoelt dus dat je bij het straktrekken van de lijn je het lood van het plateau aftrekt?

Mogelijkheden: Zwaar plat lood uitvaren, ankerlood met een breeklijntje.

uiteraard is gevlochten lijn hier beter: je hebt allereerst een betere indicatie. Je moet dan wel heel voorzichtig zijn bij het straktrekken van de lijn, maar je merkt het wel sneller als je het lood verplaatst. En je hebt geen last van het bun-gee-effect dat je bij nylon zou hebben. Ik zou zeggen, gewoon de swinger op de zwaarste stand en deze de lijn strak laten trekken. Dan loop je ook niet het risico dat je het lood van het plateau/de richel aftrekt.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
marijn ham

17-12-2003 13:59

Klaas,

Op afstand vissen op een kleine richel waar je een koelkast te water hebt horen gaan...
natuurlijk erg interessant, op mijn stek helaas niet zo'n mooie richel gevonden..!
Maar goed, ikzelf zou kiezen voor een gevlochten lijn, met een nijlon lijn behoud je je rek, ook al denk je dat de lijn vrij losjes ligt staat er altijd nog re op je lijn.
Met gevlochten lijn heb je dit probleemniet, ligt je lood op de richel dan blijft die daar ook wel liggen ,afgezien van stroming en zwerfvuil die je lijn meenemen.
Ik zou wel kiezen voor zwaar lood, rond de 170 gram zodat het lood wel lekker op de bodem blijft liggen.

Wat voor bodem is het eigenlijk, is het klei, zand of is het een beetje zacht? Mocht de bodem wat zachter zijn, dan zou ik eeen lichter lood gebruiken, zeg maar 120 gram en het liefst puntvorming. Dit lood laat je vanuit de boot op de betreffende richel laten vallen, liefst met een beetje extra vaart zodat je lood zichzelf als het ware in de bodem boort...
handje knikkers erbij en wachten op de koelkast!

Succes
Klaas van den Herik

17-12-2003 14:07

De richel ligt 0,0 cm uit de oever.

Oever loop steil naar beneden en er steekt a.h.w. een puntje uit. Keiharde rots.

Lood blijft niet liggen. Beetje schuin ook nog.

Daarnaast kan de lijn je stek verstoren.

MVG

Klaas
Mark Noorman

17-12-2003 14:11

Klaas,

Vlak aan de overkant een toploodje laten zakken?

Groeten,

Mark
John de Vries

17-12-2003 14:59

Hallo,

Daar ben ik weer.

Eerst een grote beurt gegeven (aan de auto bedoel ik) Ik kom er aan. Vanochtend even wat boodschappen gedaan bij Lukas Klamer (piep) Gehaald:
1 doos koffie DE bonen of was het nou snelfiltermaling.
Spek (Mager of Vet) Dat weet ik niet?
1 nieuw stuk zeil van "Dat zeg ik" maar dan van 4 x 5. (Wordt een soort Swiebertjeskampement bij Michel)
Dennis "the Menace" zijn 2e hands zooi en een bijbel voor hem.
Een oplader voor in de auto voor Rob Buteneers.
Nu moet ik nog even langs Henk voor brood, boilies eieren ed.
Henk, ik trek liever van kamp naar kamp. Ik neem m'n eigen zooi wel mee, alleen geen hengels. Want nadat ik me door deze topic heb heengeworsteld kom ik tot de conclusie, dat 2 pds hengels te licht zijn.
Ik hoop, dat ik niks vergeten ben. Ik denk, dat ik vrijdagmorgen vroeg vertrek.

Gr. John
Henk de Jonge
Contacteer:

17-12-2003 15:06

Nét even boven Parijs ingelogt.
Ik zou precies boven dat plateau in de grond een soort hefboompje met een stevige clip fabriceren. Die houd dan de lijn stijf tegen de oeverwand en het lood op zijn plaats.
Je (gevlochten) lijn boven het wateroppervlak houden, hmm, daar ben ik nog niet uit. 200 meter afstand is wel enorm lang.Toch een toploodje maar dan aan de kant waar je hengel ligt?
Groeten,
Henk

bedenk ik me net, dan heb ik eigenlijk geen zwaar lood meer nodig! Een klein loodje (plat) does the tric.Die clip houdt de boel op spanning en bij een run schiet de boel los :???:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk de Jonge op 2003-12-17 15:23 ]</font>
Bertil Wielink
Contacteer:

17-12-2003 15:23

Henk,

Dat is denk ik een hele goede oplossing als het mogelijk is.. groeit er niet toevallig een struikje of boom boven waar je dmv een breekdraadje een connectie mee kan maken.

Op rivieren werkt dit perfect (als er maar geen boten varen)

Vr.Gr.

Bertil
Ps. Ik sla alle info op om volgend jaar dat water ook maar eens te gaan bezoeken. Zeker als er komende dagen nog een paar biggen uit gaan komen.
Henk de Jonge
Contacteer:

17-12-2003 15:30

Bertil, zoiets kan ook werken natuurlijk, zit ik nog te denken aan die 200 meter uitstaande lijn, Klaas meldde al dat er geen rekening hoefde te worden gehouden met stroming en zo.
Maar het gewicht van die gevlochten lijn hé.Misschien toch een nylonlijn met weinig rek?
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Mark Noorman

17-12-2003 15:47

Wat dachten jullie van een flinke steen die aan een 18/00 breeklijntje geknoopt wordt? En dan geen lood natuurlijk...

Groeten,

Mark
jurgen munten

17-12-2003 15:55

Henk,

goed idee!! Wel van gehoord, maar niet meer aan gedacht.

Natuurlijk moet je dan inderdaad rekening houden met de plaatselijke snoekbaarsvissers, die van half 6 tot een uur of 11 over het meer heen varen met hun bootjes (of zijn die er niet op dat meer, ik weet uit ervaring dat dit op sommige wateren wel een probleem kan zijn). Een toploodje aan de kant van de hengel zou dit probleem enigzins kunnen verhelpen.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
marijn ham

17-12-2003 16:52

Ik ga voor de steen met breeklijntje, al zou ik geen 18/00 gebruiken maar een lijntje van 12/00 is dik genoeg, maar breekt toch sneller dan die van 18/00...

Die lijn boven water...
Misschien een drijvende gevlochten lijn en haaks op je lood een drijvertje bevestigen?
John de Vries

17-12-2003 18:13

Hallo,

Daar was ik weer. Ik weet niet of ik reklame mag maken. Een rekvrije lijn en behoorlijk schuurvast is er een van Sufix. Ik heb goede resultaten op vissen bij obstakels en beetregistratie op afstand (180 m ongeveer) Ik be er zeer tevreden over en je hebt ze in diverse afmetingen.

Gr. John
Michel Hollaar
† in memoriam †

17-12-2003 18:17

Klaas,
Als mijn big-grippa lood niet blijft liggen op dit keiharde schuinaflopende stukje rots.
Mag ik dan aannemen dat mijn boilies ook van deze rots afrollen en die vis dus vanaf 15 meter diepte komt???

Maar even zogoed ervan uitgaande dat er daadwerkelijk boilies blijven liggen, zou ik de dunne dus lichtere gevlochten hoofdlijn boven het water aan de overkant via de clip van Henk of de breeklijn aan de boomtak van Bertil onder spanning en strak langs de steile oeverwand naar de richel laten lopen schuiflood eraan boven de wartel een rubberen kraaltje en voila de onderlijn montage ligt precies op de richel.

Klaas uit de diverse mogelijkheden moet nu toch wel een oplossing gekozen kunnen worden.
Henk ter Maat

17-12-2003 18:29

Klaas,

Ik zou voor de optie van Henk gaan,
de hengel hoog opstellen ( 5 mtr ) boven het wateroppervlak, vissen met 14/00 drijvende gevlochten lijn.
Aan de overkant bevestigen aan een paraplu stok d.m.v. een sterke lijnclip, direct boven het richeltje.
Een loodje van 30 gram volstaat dan om het aas op de plaats te houden, je vist namelijk uit de stroming en er staat dan eigenlijk maar 2 meter lijn uit.

Het is wel wat heen en weer varen, maar dat houdt je weer warm en fit...

Bovenstaande werkwijze pas ik wel eens toe wanneer ik op een riviertje onder een brug zit te vissen, en de soms sterke stroming mij dwingt een oplossing te vinden.
De clip bevestig ik dan aan de brugleuning.

Het is wel een raar gezicht met de lijnen door de lucht, en soms maken de aanvliegende eenden de gekste capriolen om op laatste moment de lijn te ontwijken, meestal lukt hen dat niet en eindigt het met een krijsende beetverklikker en een schaterende eend onder de brug.........

Sportieve groeten Henk
ps
Hans, hou je kop erbij en de stok onder water hé?!
Michel Hollaar
† in memoriam †

17-12-2003 18:36

John,
Laat Swiebertje maar schuiven langs de waterkant.Kan het allemaal welles nietes drooghouden met die stortbuien.
Vanmiddag heeft m'n maatje de boodschappen weer gehaald dus we kunnen er weer even tegen.Onderweg naar ons alternatieve watertje kwam hij Jean tegen die verschrikt reageerde op de met Nederlandse kentekenplaten voorziene H 200 en heeft hij aldaar het een en ander aangevoerd.Terug op onze stek weten we onder ons kantje regelmatig een visje te vangen maar de (sub-)toppers laten het nog afweten.
Een hengel op een oud weiland langs de voormalige rivier op 12 meter diepte gelegd.
Er staan hier geen obstakels dus de lijn hebben we met een toplood op de vettige kleibodem liggen.Dertigtal grote 28 mm in een strookje naar het haakaas gelegd.Heb nog geen telefoontje van Hans gehad, dus zal daar niet iets spectaculairs gefotografeerd hoeven te worden.
Buteneers Rob

17-12-2003 18:47

Voor dat richeltje dacht ik ook dadelijk aan een steen aan een breeklijntje. Wel een mooie platte steen, die blijft beter liggen. Om te zorgen dat de lijn de stek niet verstoort zou ik een zwaar lood op enkele meters van de stek af op de lijn zetten. Op die manier komt de lijn van onder naar boven naar de stek toe. Wel zorgen dat dit lood ook loskomt bij een aanbeet. Dat je je lood kwijt bent moet je er dan maar bij nemen. En een stukje lood voor een koelkast? Geen slechte deal lijkt mij.
Ik ben trouwens wel benieuwd naar de oplossing van die najaarsmeeting. Klaas, vertel eens?

Henk, veel beterschap met die arm van jou. Ik hoop dat je voor het einde van de sessie nog eens kan langskomen. Anders gaan we volgend jaar wel terug, dan met jouw hengels ook erbij!

Marijn, bedankt voor je voorstel voor de batterijen, maar we hebben een oplader nodig. Hoorde ik wel van John dat ie er een mee heeft. Thanx.

Mvg, Rob.
Henk ter Maat

17-12-2003 18:57

Rob,

200 meter lijn door het water gaat waarschijnlijk niet lukken, zeker niet na enkele regendagen.
De druk op de lijn zal veel te zwaar worden, zelfs zonder alle drijfvuil en troep welke meegevoerd worden.

Sportieve groeten Henk
Michel Hollaar
† in memoriam †

17-12-2003 19:05

Henk,
hier hoefden we van Klaas geen rekening mee te houden. Gaat puur om de theoretische oplossing in perfecte omstandigheden.
Henk ter Maat

17-12-2003 19:18

Mijn fout Michel,
ik had onderstaande niet gelezen;
Even niet met stroming/ vuil rekening houdend.

In dat geval zou de viswijze van Rob goed kunnen uitpakken, wel een fors lood gebruiken en zorgen dat het Niet van de lijn kan raken.
Het gewicht zal immers de vis al wat naar boven dwingen.

Sportieve groeten Henk
Hans van Moorsel

17-12-2003 19:35

Klopt Michel, wel enkele vissen mogen landen maar niks spectaculairs, alles 20 min :sad:

Al heel wat ideeën en mogelijke oplossingen zijn er aangedragen om de koelkast van het richeltje te krijgen. Ik probeer het allemaal te begrijpen en te ontcijferen maar snap er helaas nog niet veel van. Hefboompjes en lijnen door de lucht :smile:
Ik ben wel benieuwd naar de uiteindelijke oplossing.

Daarnaast moet ik jullie vanaf morgen voor een tijdje gaan verlaten. Ik ga namelijk verhuizen en niet te flauw ook! Leg ik nog wel eens uit. Wel zal ik proberen om het allemaal te blijven volgen. Ik vind dit een van de beste en interesantste discussies die er ooit op een karper discussieboard zijn gevoerd.
Klaas, bedankt voor dit super idee! :grin:

Hopelijk tot gauw,

Hans
Gerry van der Heijden

17-12-2003 19:41

Hans,
Een goede reis naar je nieuwe stek. Misschien zie je onderweg nog mooie grote vissen?!

Alle andere lezers: nog veel viscussie-plezier; ik volg het van de zijlijn.
Gegroet!
Henk ter Maat

17-12-2003 19:43

Verkassen Hans??
Mmmmh..

Ga ik jou straks laten zien, die lijnen door de lucht.

En hou het heel hè..

Sportieve groeten Henk
Henk ter Maat

17-12-2003 19:46

Aaaaaah,
die Gerry dus?!?
Denk dat jij wel een mooie nieuwe stek voor Hans weet, nietwaar?

Sportieve groeten Henk

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk ter Maat op 2003-12-17 19:47 ]</font>
Klaas van den Herik

17-12-2003 19:57

Mannen,

Voor mij was ook een leermoment aangebroken. Ik had wel voorsprong maar toch.

Eerst:

"Als mijn big-grippa lood niet blijft liggen op dit keiharde schuinaflopende stukje rots.
Mag ik dan aannemen dat mijn boilies ook van deze rots afrollen en die vis dus vanaf 15 meter diepte komt??? "

Nooit aannemen. We hebben de ballen zien liggen dus akkoord. Is het te diep of troebel water, kan je een eventuele 2e hengel op 15 meter proberen.

Hoe voorzichtig je ook bent, op den duur trek je het lood van de richel. Het kan met strak draaien maar ook zakt je lijn op den duur naar beneden, waardoor er spanning op het lood komt.

DE oplossing bestaat niet. Raymond en Daan ( inderdaad najaarsmeeting Vissen in Italie) bonden de lijn vast middels een breeklijn.

Ik heb 2 oplossingen of ze werken weet ik niet, maar ooit zal ik ze proberen. Beide genoemd of een combinaie van: Haring / steun in de grond op het droge. Stuk koord eraan met op bijna op het water een polybal (teugvinden) daaronder een 1/2 meter lijn. De hoofdlijn middels een connector en een breek lijn verbinden aan het het koord en de boel laten zaken.

Of:

Idem boven. Maar lijn tot de richel. Bonk lood met een ringetje eraan. Het ringetje aan de loodclip van je hoofdlijn en laten zakken.

Vervolgens op een meter of 20 voorzichtig een toploodje laten zakken. Eventueel en indien mogelijk, bij je hengel nog 1.

Vissen zou ik dan met gevlochten lijn ivm de registratie. De 1e 25 meter zou ik voorslag van nylon o.i.d. gebruiken.

Beide opties kunnen nog geperfectioneerd worden.

Ik heb al wat ideeen.

Henk,

Meerval vissen?

Hans,

Nog noordelijker? Suc6.

Kunnen we nog perfectioneren/

MVG

Klaas