Heren,
Mijn duim is geduldig maar ala. zuigen maar.
Stuwmeer 500 ha. Hoogte 400 meter. Midden frankrijk. ( 900 km van Utrecht). Oostelijke oever steil.
Noordelijk stroomt er een rivier in het stuwmeer in. Zuid oostelijk is de barrage. Dieptes tot 50 meter. De info is betrouwbaar. Op de kaart zijn 5 of 6 op het oog, bevisbare plekken te onderscheiden. Zowel op na verwachting diepere als ondiepere gedeeltes van het meer.
Vooraf wilden we weten:
• Geschiedenis van het water, is er de laatste jaren vissterfte geweest, is er een vidange geweest enz.
Geen vidange
• Kijken wat er in de buurt ligt aan campings, vooral als het een water is waar je niet mag nachtvissen.
• Ook achterhalen waar bijv. een viswinkel, supermarkt etc. in de buurt ligt, ook dat scheelt vistijd en benzine tijdens de sessie.
Dorpje op 15 kilometer
• Toch proberen te achterhalen wat die topvissen zijn en of de info betrouwbaar is, natuurlijk is iedere vis mooi, maar mocht ik naar Frankrijk gaan dan moeten "ze" er op z'n minst wel zwemmen.
Is betrouwbaar.
• Mail/belletje naar de plaatselijke VVV en vragen of ze wat meer over de omgeving kunnen vertellen.
• Gaat het om een stuwmeer of een 'étang', wat is de gemiddelde diepte?
• Natuurlijk voedsel (niet veel vissers + mooie vis = veel natuurlijk voesel?)?
Niet te achterhalen
• Toerisme/watersport?
Op de kaart staat aangegeven, dat er watersport is.
• Eventueel bodemtype?
Hard.
• Ik plan de reis,
•
900 kilometer, 11 uur rijden.
• uitzoek werk voor vergunningen enz.
Normale jaarvergunning
• materiaal in orde is en maak voer.
• In ieder geval genoeg voer.
• Wat voor soort begroeiing kan ik daar verwachten? Loofbos,dennen?
Op een verdwaalde foto op internet: veel dennen en varens.
• de plaatselijke verordeningen
Niet nachtvissen, maar de tipgever heeft geen problemen ondervonden.
• kunt daar geen boot huren, dan moet je er mischien een aanschaffen of lenen.
Nee niet huren
• buitenboordmotor om hier in Nederland op het Ijsselmeer te vissen, maar ter plekke is alleen een electromoter toegestaan.
Electro motor.
• Mooi ogende stekken op die kaart markeren
5 of 6 plekken op de kaart
• alternatieven, mocht het daar "niet lopen".
Liefst een rivier ivm ander water type in de buurt. Welke afwijkende meningen zijn er?
• Meestal kijk ik op google om erachter te komen of er gelukkig nog géén websites over een water bestaan (maar dat zal wel iets van mij zijn)
• toegankelijkheid van het water, zijn de stekken makkelijk bereikbaar of is een boot nodig? Proberen een detailkaart van het water en omgeving te vinden.
2 weggetjes waarvan 1 op de kaart >>> doorheen heeft.
• aanwezigheid van obstakels. Moet je rekening houden met bv stronken oid.
Ze hebben het zo vollaten lopen. Volgens de tipgever zijn er wel bevisbare plekken, maar wel veel bomen en rotsblokken onder water
indien te vinden: Foto's van voor de bouw van de dam. Geeft al dadelijk een behoorlijk idee over het bodemverloop.
http://www.industrie.gouv.fr/energie/hydro/f1_hydro.htm
Zijn we er zo? Missen we nog iets?
Met deze gegevens gaan jij en je maat samen een trip plannen.
Wanneer gaan jullie en waarom dan?
• September komt mij werk technisch beter uit. Daarnaast wil ik het voorjaar en de zomer volledig benutten voor het vissen in Nederland.
• Bijkomende voordelen van vissen in het voorjaar: weinig/geen wier of (water)toerisme. Nadeel: Slecht weer kan roet in het eten gooien. Een hagelbui kan het azen een tijdje stil leggen.
• Diep water zal pas laat opgewarmd zijn, dus pas echt bevisbaar tegen het paaien aan of erna pas? Maar dan komt ook weer het toerisme om de hoek en het aanbod van natuurlijk voedsel begint nu ook goed te draaien. In dit geval zou ik opteren voor het najaar. Door de grotere dieptes blijft het water ook wat langer op temperatuur.
• Ik zou denk ik voorjaar doen. Voornamelijk na de paai lijkt mij het beste. Maar dan loop je het risico dat ze nog niet afgepaaid zijn. Maar als de vissen in een warmer land (frankrijk) zullen ze daar denk ik sneller aan dit ritueel toe komen.
Dus halverwege mei?
De kans is groot dat de paaitijd al voorbij is. Maar de kans is er nog wel. Hmm.. dan maar op begin Juni zetten! Op safe spelen
Wordt er al een voorlopig plan van aanpak gemaakt? Zo j