voeren

Bertil Wielink
Contacteer:

27-11-2003 09:50

Kees, Mark,

Jim Shelley stond laatst in de KW met een stukje over zijn voertactieken, dit o.a. na aanleiding door het vangen van Two-Tone de Engelse recordspiegel.
Overigens voerde Shelly zelfs op het Car Park Yately met 11 vissen in de winter 30lb voer... en er kwam vis vanaf.

Chilly daarentegen voert ook altijd veel, maar heeft een paar keer uitgebreid geschreven over veel voeren in de winter.. En waarom.. omdat hij winter na winter de ganse populatie op de kant trok..

Veel voeren is gewoon niet voor elke situatie en elke persoon weggelegd. Ga maar eens een weekend naar de sloterplas en dan zal je ook wat meemaken. En soms werkt het gewoon superr!! En soms niet.. Je moet het dus alleen doen als je door ervaring op een water weet wat het kan hebben en of het een meerwaarde heeft.

Vr.Gr.,

Bertil
Kees Ouwehand

27-11-2003 10:09

Bertil,

De Sloterplas is bij tijd en wijlen een zeer onberekenbaar water. Je kunt er wekenlang blanken, en dan ineens vang je ze. Ook wel zonder uitgebreide voercampagnes als je maar op de goede plek zit. Is dat wat je bedoelt?

Car Park heeft een groot brasembestand. Is het niet?

Groeten, Kees
Kevin van Etten

27-11-2003 10:16

Als je in de winter op karper vist moet je niet te veel voeren vaak is het beter om in de winter kleine compacte voerplekjes te maken ik voer meestel 250 gram maar dat verschild ook per water! Als ik met de pen vis doe ik op elk stekje een handje voer meestal mais en dit ga ik dan afvissen...

Maar ik voer in de zomer ook niet erg veel ho'r beter is voeren op de juiste plek :wink:

groetjes Kevin :grin:
Bertil Wielink
Contacteer:

27-11-2003 10:34

Kees,

Dat bedoelde ik niet eigenlijk :smile: Ik bedoel, het gebeurd in Nederland ook al op sommige water, meer als voorbeeld. En ik heb wel begrepen dat het daar heel goed kan werken, maar zoals jij ook al zegt ook heel slecht..

Carpark heeft wel een aardige brasempopulatie, maar niks groter denk ik als die hier in Nederland op de meeste wateren.

Kijk veel voeren zou ik ook niet snel doen, Evert schreef al jaren dat meer voeren dan 1,5 kilo genoeg is en steeds meer goede vissers zie je daar ook meer en meer heengaan (zie RL KSN boekje).

Echter: Het kan wel zeker werken in de juiste omstandigheden, en dat weet ik uit eigen ervaring.
En vraag onze KSN voorzitter er ook maar eens na.

Maar zoals met alles " bezint eer ge begint" en doe het niet als je er teveel risico aan vindt zitten.

Vr.Gr.

Bertil
Bertil Wielink
Contacteer:

27-11-2003 10:36

Ps. Benny. Ik kom op het moment nog best veel langs de waterkant. Ik zie amper vissers laat staan voerders met emmers voer?? Is dat bij jullie anders dan?

Het lijkt net of veel voeren een zonde is en dat vele gekken het doen, nu vis ik op redelijk veel verschillende wateren, heb best aardig wat contacten, maar ik ken bijna niemand die emmers voer in het water gooit?

Wel is het zo en daar moeten we allen voor waken dat in het vroege voorjaar en late najaar zeer voorzicht moet worden omgegaan met voerhoeveelheden, want je kan dan je eigen kansen en die van anderen goed beperken.

Vr.Gr.

Bertil
Kees Ouwehand

27-11-2003 10:42

Bertil,

Helder. :wink:

De afgelopen 5 jaar ben ik slechts een "afromende" bezoeker geweest op de Sloterplas.

Kees
Jeroen houdijk
Contacteer:

27-11-2003 11:39

De reden dat de meesten hier tegen overmatig voeren zijn is omdat er dan aas ligt te rotten op de bodem.

Als je één kilo voer op de verkeerde plek strooit gaat het dan niet liggen rotten?

En wat als tien vissers iedere week een kilo op de verkeerde plek gooien? Dan is 40 kilo op de goede plek nog niet zo'n slecht idee..

De voerhoeveelheden die witvissers in het water kieperen zijn trouwens vele malen groter dan karpervissers gebruiken. Ik schat wel vijf maal zo veel.

Jeroen
Kevin van Etten

27-11-2003 11:54

Jeroen,
Over het witvissers verhaal daar heb je gelijk in de meeste gebruiken mee dan de karpervissers maar er zijn wel een paar puntje waarom dit wel kan!

Ten eerste er zit veel meer witvis dan karpers en er zijn meer soorten witvis die het voer eten ! Kijk als je grote bollie voert kan alleen een karper dit eten en geen voorn en brasem b.v. met het voer dat witvissers voeren kunnen alle vissen dit eten omdat het klein aas is!

Dus is de kans grote dat het aas opgegeten wordt!

groetjes Kevin :wink:
bart pieck
Contacteer:

27-11-2003 12:07

ik ben van mening dat op sommige wateren met een goed bestand en in de juiste omstandigheden wel veel voer kan hebben maar dan heb ik het over spodden en the method en mischien met een boodje een voerplakaaaat maken maar in de winter?
nu voeren wij op groot water gewoon 500 gram boillies .
jurgen munten

27-11-2003 12:39

Heeft iemand al het artikel van Jan Junge gelezen in de nieuwe Karperwereld? Hij geeft hierin aan dat de verklaring voor het grote vreetfestijn niet zozeer is gelegen in het feit dat de karper zich volvreet voor de winter, maar in het feit dat er in de winter zeer weinig natuurlijk voedsel aanwezig is en de karper aangewezen is op ons vissersaas. Hierdoor slaat de risicobalans om in ons voordeel en dat is de ver-klaring waarom er in het najaar zo goed gevangen wordt.

Zoiets zet je natuurlijk aan het denken. Waarom valt het dan in de winter vaak stil? Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat de karper in de herfst (als nog veel vissers actief zijn en er relatief veel gevoerd wordt) overschakelt op vis-sersaas. Het is dus niet zo dat karpers meer vreten, maar ze eten relatief meer van ons aas en we vangen ze dan relatief makkelijker. In de winter (als er nog maar weinig mensen vissen en er relatief weinig gevoerd wordt) wordt de balans zoeken naar voedsel-energiewinst negatief en schakelt de karper zijn bio-ritme flink terug (zoals bij ons als we slapen). Als ze dan eenmaal niet meer vreten dan is het ook heel erg moeilijk om ze nog aan de gang te houden.

Een andere vraag is: waarom zijn karpers in de winter dan zwaarder? Zijn dit vet-reserves aangelegd voor de winter of is er een andere verklaring? Natuurlijk voed-sel is afgestemd op de behoeften van de karper en vormt in feite een afgewogen dieet waarbij de karper niet teveel binnenkrijgt. Zodra de karper echter in het na-jaar overschakelt op ons aas krijgt hij heel andere kost binnen, een flinke hap zo-gezegd. Het spijsverteringssysteem van de karper gaat hier heel anders mee om en een groter percentage van de boilies (om maar iets te noemen) wordt omgezet in vetreserves. Dat zou de verklaring zijn voor de dikke pens van (veel) karpers in de winter.

Als je dit verhaal volgt dan valt er wel iets te zeggen voor zo’n voerbombardement, maar alléén als je (of anderen!) van te voren hebben doorgevoerd en de karpers actief hebben gehouden! Belangrijker is het dus om door te voeren en de vis actief te houden want als het stilvalt krijg je ze nauwelijks weer op gang voor het voor-jaar. Je moet ook bedenken, als het zo is dat de karper gewoon door zou vreten als er voldoende voedsel voorhanden is, is 25 kg dan zo veel (vergelijk maar eens de totale hoeveelheid voer die in de zomer in het water wordt geknikkerd met die in de winter). Dit kun je algemeen op een heel water toepassen om de gehele populatie aan het vreten te houden, maar je kunt ook op een gekende stek gericht kleinere hoeveelheden voeren, waarmee je die stek (en de vissen die deze stek bezoeken) bezig kunt houden, maar waarbij andere gedeeltes (bij groot water) stilvallen en je weinig kans maakt op de vangst van de honkvaste vissen uit dit gedeelte.

Interessante materie, maar wie heeft andere ideeën?

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Frank van Amerongen

27-11-2003 12:51

Maarja, hij had succes.
Maar heb ik dan met zoveel honderste voer van zijn hoeveelheid geen succes :wink:

Groet frank
Kevin van Etten

27-11-2003 13:30

Maar waarom is het vaak op wateren die stromen vaak beter in de winter dan op stilstaant water denken jullie?

Is hier meer natuurlijk voedsel te vinden of is het zo dat de karper moet zwemmen vanwegen de stroming?

groetjes Kevin :wink:
jurgen munten

27-11-2003 14:20

In de winter gaat er doorgaans meer water door de rivier en zal door de verbrede rivierbedding meer voedsel worden meegevoerd. Overstromingen waarbij weilan-den en dergelijk onder water komen te staan zijn voor de karper een situatie van overweldigend voedselaanbod!

Bovendien verbruikt een rivierkarper nu eenmaal meer energie dan een karper in stilstaand water, simpelweg om niet weggevoerd te worden door de stroom van de rivier en omdat ie vaak achter bewegende voedseldeeltjes aanmoet. Als in de win-ter er meer water door de rivier moet en het dus harder stroomt zal dit effect al-leen nog maar groter zijn.

Groeten,
karperlimbo
Martijn Nederpel

27-11-2003 14:35

op stromende wateren moet de karper blijven bewegen! hierdoor verbruiken ze meer energie en dus moeten ze meer eten.
Het vergaal van junge klinkt heel logisch, maar waarom waren de vangsten dit najaar dan zo desastreus ook op praktisch onbeviste (geen dressuur)wateren? volgens mij omdat er zoveel natuurlijk voedsel aanwezig was dat de vis n de zomer al aardig aan zijn vetreserves kon bouwen!
jurgen munten

27-11-2003 15:18

Je zegt het al: de praktisch onbeviste wateren, wateren waarop nauwelijks gevist of gevoerd wordt en de karper dus niet actief wordt gehouden. En stel je voert daar in je eentje en je voert net toevallig in een sector die door de vis (in de win-ter) minder bezocht wordt, dan zal de karper je aas niet vinden en zal het uiteinde-lijk geheel stil komen te liggen.

Dit is ook een verklaring waarom druk beviste (meer bevoerde) wateren in de win-ter beter zullen produceren dan onbeviste wateren.

Groeten,
karperlimbo
jurgen munten

27-11-2003 15:22

En bovendien werken de spijsverteringsenzymen van een karper toch alleen binnen een bepaald temperatuur-bereik? Ik denk dat de karper bij erg hoge temperaturen de aangeboden hoeveelheid voedsel niet aankan en al heel snel verzadigd raakt.

Groeten,
karperlimbo
Kees Ouwehand

27-11-2003 16:15

Jurgen, de spijsvertering van karper neemt toe met toenemende temperatuur vermits het zuustofgehalte op peil blijft. Martijn, als je doelt op de tegenvallende vangsten gedurende oktober ligt de plotselinge temperatuurdaling als oorzaak toch wel het meest voor de hand. Overigens heeft de warmere temperatuur van november dit al weer enigzins hersteld tot een normaler niveau voor de tijd van het jaar en zijn de vissen weer wat actiever. Jan Junge zijn redenering onderschrijf ik geheel, zoals duidelijk mag zijn uit eerdere postings over hetzelfde onderwerp.

Kees
jurgen munten

27-11-2003 17:07

Juist ja, vermits het zuurstofgehalte op peil blijft, maar dit is dus niet zo. Bij hele hoge temperaturen bevat het water (althans delen ervan) nauwelijks zuurstof en kunnen de enzymen dus niet juist werken.

groeten,
karperlimbo
Benny van de Werfhorst
Contacteer:

27-11-2003 22:03

Bertil,

Bij ons in de buurt worden op sommige water-
en soms letterlijk gedumpt, terwijl het water
het absoluut niet kan hebben! En dan vaak ook
nog met van die hele vette vismeel bollen, ze
beginnen er al mee in het najaar, wat denk je
wat de resultaten hier s'winters zijn? Zeer
slecht! En op wateren waar dit niet gebeurd,
worden vaak nog redelijke resultaten geboekt!

groetjes Benny
bart pieck
Contacteer:

27-11-2003 22:23

nee geef mij maar de voorkeur in de winter met vismeelbirdfood maar toch niet zwaar verzadigde ballen redelijk licht verteerbaar ik denk nu dat de zogenaamde sercuit wateren nog redlijk scoren en groot water ook wel mits je goed door aan het voeren bent met goeie spullen
Martijn Nederpel

28-11-2003 11:27

jurgen op het water dat wel druk bevist is en waar wel dressuur heerst, zijn op dit moment ook alle vissers weg! dus de vis word daar zeker niet ectief gehouden tevens is het op dat water de "gewoonte"niet of nauwelijsk voor te voeren dus jouw argument gaat niet op!