Karperen voor de deur.

Plaats reactie
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

26-04-2016 22:01

Stekkie ziet er goed uit, zowel naar links (boten) als naar rechts (onder de brug). Nieuwe kansen moet je creeëren :)

Grtz

Frenk
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

27-04-2016 19:23

Zo is dat Frenk! :D Maar deze stek zal ik zeker in gedachten houden, er zijn nog veel stekken die ik voor een eerste keer wil bezoeken c.q. wil uitproberen.

Volgens de weerapp. zou het op 'koningsdag' tot een uur of 3 redelijk droog blijven in Amsterdam e.o...jaja...

Ik wilde sowieso gaan vissen op koningsdag, en vroeg opstaan om de drukte op straat wat te ontlopen. Nauwelijks de poort op de fiets uitgereden of ik voelde al een spettertje regen, 'nee toch!, nu al?' dacht ik. Het was nat op straat en koud, maar ik was warm en goed aangekleed dus de kou kon ik redelijk aan. Er heerste een zondagochtend stemming onderweg naar de stekjes, weinig verkeer, weinig mensen op straat, maar het was behoorlijk bewolkt en er stond zo nu en dan een pittige noordenwind.
Het park daarentegen gonsde van het voorjaarsgezang van diverse zangertjes in riet en bosrand, het bracht een glimlach op mijn gezicht, ik kwam relaxt aan bij het meertje.

Het 'witte'rondje in het midden is de maan:

Afbeelding

De stek:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zowel links, in het midden en geheel rechts op deze stek met mate gevoerd met een voermix wat ik nog over had van de vorige pensessie, daarna een verse voermix gemaakt van maïs, jonge kapucijners en flavour/boost.

'Johnny's Rod' lag ruim over half 7 in met traditioneel een grote witte broodpluim.
De weerapp. gaf 4 graden aan, de wind was nog matig uit het noordwesten en de bewolking was nog ver, maar kwam er rap aan.

Er ontstond recht voor mij een regenboog, regen dus in aantocht en dat heb ik geweten, mijn gezicht was het enige wat niet bedekt was en door de regen en de wind voelde het gewoon stijf door de kou.

Het wachten was op de zon die achter mij over de dijk al aan het gloren was en mij zou kunnen verwarmen:

Afbeelding

De IJsvogeltjes vlogen weer laag en zeer vlakbij over, twee kleine plevieren kwamen aangevlogen en gingen aan de overkant zitten. Rietzangers zongen volop, hoorde ook een Rietgors en vele Grasmussen. Gedurende de buïen was het stil, daarna werd er weer vrolijk op los gezongen door de diverse zangertjes.

Er kwam weer een bui in aantocht:

Afbeelding

De zon kwam over de dijk mij wat verwarmen, met als gevolg een schaduw en hengel:

Afbeelding

Maar qua visbeleving was het nul komma nul. Geen stootje gezien ondanks afwisselen van aas van brood naar maïs( dan één dan twee korreltjes), en de wind nam toe, en het koude gevoel daardoor ook. Ook geen activiteiten gezien van karpers helaas.
Ik ging verkassen naar mijn oude vertrouwde hoekstek aan de overkant:

Afbeelding

Nou, dat scheelde echt een hoop qua temperatuur, ik zat daar lekker in het zonnetje bij te komen. De stok lag daar rond 08:30 uit met een grote witte broodpluim op de haak.
Maar het begon daar te stromen, dan van links naar rechts en dan weer andersom, op zich nog niet zo erg, maar er was daar pas gemaaid want er lag veel drijfvuil( oude rietstengels etc.) in het water wat gewoon lastig is om de pen op een plek te houden, de lijn werd ook vaak meegevoerd door het drijfvuil waardoor je vaak moest ophalen en/of vast kwam te zitten.

Na 3 kwartier ben ik maar weer gaan verkassen, naar de recht toe recht aan slootjes:

Afbeelding

Afbeelding

En de duiker:

Afbeelding

Vier compacte voerplekjes gemaakt die ik regelmatig om en om ben gaan bevissen, de stok lag precies om 09:45 uur uit en had ik beaasd met een grote witte broodpluim.
De pen lag nauwelijks 2 minuten in of deze ging prachtig onder in het licht golvende water. Ik was beduusd want zó snel had ik geen aanbeet verwacht na ruim 3 uur van vruchteloos pennen. Ik sloeg aan, voelde stevig contact maar de haak schoot vrij snel los...een mooie vette welling ontstond ruim een meter van de plek waar de pen onder was gegaan, als enig bewijs dat de wittebroodpluim door een karper smakelijk was bevonden.
Potverdorie! Dit vond ik echt jammer, want ik had het gevoel dat het vandaag zo'n dag zou worden met erg weinig tot geen kansen om karper aan de haak te kunnen slaan. De wind nam wat toe, zo nu en dan kwam er een buitje, maar de zon verwarmde daarna net genoeg om het uit te kunnen houden.
De stekjes werden weer om en om bevist met maïs en broodpluim, het duurde bijna 3 uur voordat er weer enig teken van leven was te bespeuren, ik sloeg aan op een snelle aanbeet, maar helemaal niets op een mooie welling na van een vluchtende vis.

Ik besloot weer te verkassen, naar de hoek van de Ringdijk:

Afbeelding

Het werd overigens steeds drukker op de laan met veel fietsverkeer van 'oranjefeestgangers'. Zo, kreeg daar ook een pittige hagelbui te verwerken, nou, hadden we dat ook weer gehad.
Ik heb daar twee voerplekjes gemaakt, de plek rechts van mij had mijn speciale aandacht vanwege veel takken en riet.

De stok lag rond 13:00 uur uit en een karper had zich rechts van mij verraden; het riet bewoog daar enkele keren. Ik heb daar kleine stukjes brood gevoerd, en na ongeveer een kwartiertje legde ik tegen het riet de haak in met een grote wittebroodpluim erop.
Direct werd de pluim gegrepen, de pen kwam uit het water , ging nog net niet platliggen en verdween daarna direct tussen het riet. Ik sloeg aan, hangen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Knolletje van pak hem beet 40-45 cm, die ik in het net onthaakte en zodoende weer snel van zijn/haar vrijheid kon genieten.
Afbeelding

Het begon weer eens te regenen, maar ik kreeg vrij snel na de vorige vangst een aanbeet op maïs , een leuke dril ontstond in de regen, de slip ratelde lichtjes.
Maar wat schetste mijn verbazing, het was een karpertje van ik denk 30 hooguit 35 cm lang( of klein, het is maar hoe je het bekijkt...) die behoorlijk aan de hengel zat te trekken, het visje raakte eindelijk moe, en ik vond het niet nodig om het te landen met het schepnet, ik wilde de vis in het water onthaken. Doch de haak zat wat moeilijk waardoor ik het visje met één hand uit het water tilde om het in het natte gras te onthaken, wat binnen een seconde gepiept was:


Afbeelding

Hierna geen 'leven' meer gezien bij de pen, omstreeks 15:00 uur ingepakt en naar huis gegaan, waar een zeer welkome kop koffie mij stond op te wachten:

Afbeelding

En een broodje shoarma mij helemaal gelukkig maakte:

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

30-04-2016 07:13

Gistermiddag/avond even gevist. Er stond een stevige zw-wind, op de fiets op weg naar de stekken was dat al duidelijk merkbaar, maar ik had er zin in.

Afbeelding

Werd al meteen verwelkomd door een springende en rollende karper op de stek, de stok lag ergens tussen 16:15 en 16:30 uur uit, drie compacte voerplekjes gemaakt bestaande uit maïs, doperwten, kikkererwten en flavour/boost.

Afbeelding

Binnen 20 minuten lag deze schoonheid op de mat, gevangen op twee korreltjes mais:

Afbeelding

Afbeelding

Karper was ongeveer 50-55cm.

Niet kort daarna ving ik vlak langs de kant een brasem:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En na ongeveer een klein kwartiertje na een prachtige snelle aanbeet en zeer leuke dril, ving ik deze karper:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De vis was net geen 70 cm en had mij een leuke drilpartij bezorgd.

Er kwam een donkere regenwolk voorbij die niet veel goeds voorspelde, doch gelukkig geen nat pak, de wolk dreef over. De temperatuur was 12 graden, de wind kwam uit het zuidwesten en was soms pittig. Luchtdruk volgens de weerapp. was 1013mb.
Maar na deze 3 mekaar snel opvolgende vangsten viel het stil, pas na ruim een uur en een kwartier kreeg ik een lijnzwemmertje te zien, sloeg ik eenmaal mis en kwam er een brasem aan de stok:

Afbeelding

Afbeelding

Even de inwendige mens voorzien van een heerlijke appelflap:

Afbeelding

Zonnetje kwam zo nu en dan door:

Afbeelding

Ben toen even voor ongeveer 3 kwartier verkast naar een andere stek waar ik al wat had voorgevoerd:

Afbeelding

Afbeelding

Daar was het echt een stuk rustiger kwa beroering van het water door de wind, vlak aan de kant kreeg ik een mooie aanbeet van een karper die zich aan de kant blijkbaar tegoed deed aan het voer, ik sloeg helaas mis, even later zat er weer een karper aan de kant gezien de wellingen, doch deze pakte de maiskorreltjes helaas niet op.

Terug naar de eerste stek.
De wind werd minder, doch het werd wel frisser. Na een half uurtje dook de pen onder, ik sloeg aan en dacht echt in eerste instantie met een brasem te maken te hebben, de vis bleef heel rustig maar kreeg ik niet te zien, 'toch een karpertje?' dacht ik. De vis ging nu traag de slip ontdekken en testen, nu wist ik zeker dat het een karper was. Ik bood wat tegenstand door de hengel wat op te heffen en dat was direct het startsein voor de karper voor een prachtige run!

Afbeelding

Afbeelding

Wat een dril wat een dril!!! deze vis denderde lekker door, prachtig hoe de slip hierdoor ratelde en de hengel in een mooie bocht meedeed aan dit gevecht:

Afbeelding

De vis had heel wat meters nylon van de molen getrokken en was uit zicht, ik pompte de vis rustig terug wat opvallend makkelijk ging, doch blijkbaar was de vis op krachten gekomen en weer ging de vis met een krachtige run er vandoor:

Afbeelding

Heerlijke dril heb ik mogen meemaken, was er een die ik niet snel zal vergeten, mooie karper van weer net geen 70 cm, maar voller qua uiterlijk dan de vorige schoonheid:

Afbeelding

Afbeelding

Hierna geen noemenswaardige dingen aan de waterkant beleefd op de enkele lijnzwemmers na, een groepje boerenzwaluwen waren insecten aan het vangen en scheerden vlak over het meertje, uiteraard was het IJsvogeltje weer present en zongen diverse zangertjes in bos en riet.

Vond het wel goed zo:

Afbeelding

Thuis een heerlijke Hertog Jan en een sushi bowl genuttigd:

Afbeelding
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

30-04-2016 14:14

Ha, weer lekker gevist en gevangen zie ik al :)
Mooie foto's mooi verhaal, weer lekker genoten zo (allebei).
Mooie grote baarddraden heeft die ene karper!

Heb gisteravond zonder voorvoeren gevist en dan nog wel statisch (hu, wat is dat?). Helaas alleen twee lijnzwemmers gehad. Ik zag de twee grootste vissen van het water op de stek zitten, want ze zwommen beide aan de oppervlakte (buiten bereik). Een ook omlaag en even later een piep en een boeggolf. Lekker dan.
Ach lekker natgeregend (geen plu) en weer ijsvogeltjes gezien, cruisende karpers, bellen-plakkaten en een grote bruine rat die mijn boilies wel aantrekkelijk vond.
Volgende keer beter :)
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

30-04-2016 20:08

Thanks Frenk voor je fijne reactie! :D

Jammer hoor dat je geen Cyprinus heb weten te vangen, next time hoor! :D ( en dan met de pen?)

Vandaag na het boodschappen doen zin om te pennen, had omstreeks 09:30 de stok uitgelegd:

Afbeelding

Er stond een lichte westerwind, de weerapp gaf 9 graden aan en de luchtdruk was 1019 mb.
Het was een redelijk drukke werkweek geweest en zodoende wilde ik eigenlijk niets liever dan rustig zitten, een beetje voor me uit staren en tot rust komen...jaja...
Drie compacte voerplekjes werden om en om bevist, er was nog wat voermix over van gister wat ik wat aangevuld heb met mais, kikkererwten en doperwten. Er was al een 'statische' karperaar aanwezig die na een uurtje een praatje met mij kwam maken.

Relaxt koffie drinken dus:

Afbeelding

Er viel niet zo veel te beleven aan de waterkant, ik zat uitvoerig naar een zingende Grasmus te luisteren die links van mij in de boom een prachtig gevarieerd liedje aan het zingen was, toen de pen op de middelste voerplek wat omhoog kwam om daarna prachtig naar rechts onder te gaan. Hangen!

Afbeelding

Brasem of course...

Afbeelding

Verder geen enkele aanbeet of andere beleving meer ondervonden op deze stek, er vloog een Koekoek langs die even later zijn naam eer aan deed, het IJsvogeltje zag ik met een klein visje in de bek langs vliegen en er zongen vele Grasmussen, Tjiftjaffen, Fitissen, Vinken, Rietzangers en heb de eerste Kleine karekiet ook gehoord, en vele andere zangertjes in riet en bosrand.

Verkast naar een stek vlak tegen het spoor aan:

Afbeelding

Afbeelding

Uiterst relaxte stek, ben daar al een paar keer langs gefietst, maar nog nooit de stok daar uitgelegd, en lekker diep ook, ruim een meter zo niet meer( in het midden).

Afbeelding

Drie compacte voerstekjes gemaakt, en na een klein halfuur sloeg ik mis( twee maiskorreltjes op de haak), maar vlak daarna was het wel raak:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Schubje van ruim 50 cm dus, heb hier gevist van 12:15 tot 14:00 en eenmaal misgeslagen en eenmaal vangst.

Verkast naar de rechttoe rechtaan sloot:

Afbeelding

Ik heb hier gevist van 14:15 tot 16:30, duurde lang voordat er 'iets' gebeurde, dat 'iets' was een lijnzwemmer met als gevolg een mooie welling van vluchtende vis. Daarna vlak achter elkaar twee maal misgeslagen...dat was het dan.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

01-05-2016 19:18

Vanmorgen was ik al erg vroeg wakker, omstreeks 4 uur maar mijn bedje uitgestapt en heel relaxt alles gedaan om op weg te gaan naar één van mijn stekken. Maar ik was erg besluiteloos deze morgen, zou ik nou naar Amsterdam ZO of naar Amsterdam Noord gaan?
Als ik naar Amsterdam ZO zou gaan, dan zou de 'nieuwe' stek worden bezocht die ik daar op het oog had, maar in Amsterdam Noord ben ik al ruim een half jaar niet geweest.

Het werd Amsterdam Noord, het was behoorlijk fris onderweg, maar ik fietste mij heerlijk warm.

De fietsbrug was 'berijpt':

Afbeelding

Een koude en stille noord hollandse polder:

Afbeelding

Afbeelding

De stekken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rijp en rijp:
Afbeelding


Afbeelding

De weerapp. gaf 4 graden aan, de wind kwam uit het noord-oosten en de luchtdruk was 1029 mb.

Er is op drie stekjes gevoerd met de mix die ik nog van gisteren over had, uiteraard ben ik begonnen met een grote wittebroodpluim, binnen twee minuten 'leven': een lijnzwemmertje was goed te zien vanwege het mooie gladde wateroppervlak.
Maar het duurde lang voordat er vis gehaakt werd, maar ik genoot ondanks de kou van het aanwezig zijn in deze mooie polder:

Afbeelding

Was maar wat blij dat de zon mij heerlijk kon verwarmen.

Afbeelding

Er werden drie brasems gevangen:

Afbeelding

Brasem 1, deze had overigens een behoorlijke wond aan de linkerzijkant:

Afbeelding

Brasem 2:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Brasem 3:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oké, er is gevist van 06:00 uur tot 09:30 uur, nog tweemaal misgeslagen en mogelijk een karper verspeeld, de vis ging even door de slip en schoot los, mooie kolk/welling achterlatend, maar dit kon dus ook een grote brasem geweest zijn...

Afbeelding

Afbeelding

Toch wilde ik vandaag een karper proberen te vangen, dus dan maar naar de bekende stekken:

Meertje, gevist van 10:15 tot 11:15 :

Afbeelding
Resultaat: nul komma nul aanbeet, wel springende karpers waargenomen.

Stek langs het spoor, gevist van 11:30 tot 13:00 :

Afbeelding
Resultaat: nul komma nul aanbeet, wel een paar mooie karpers voorbij zien zwemmen.

Rechttoe rechtaan sloot, gevist van 13:15 tot 14:00 :

Afbeelding
Resultaat: nul komma nul aanbeet, maar wel een springende karper gezien.

De laatst bezochte stek, hoek Ringdijk, gevist van 14:00 tot 15:00 :

Afbeelding
Resultaat: een blankvoorn die na twee minuten na inleggen van de met twee maiskorrels beaasde haak werd gevangen, daarna niets meer gezien daar.

Het was wel een lekkere visdag, ondanks de kou, doch later scheen de zon volop.
Geen karper helaas, doch de meimaand is nog maar net begonnen.

Bakkie thuis:

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

03-05-2016 17:38

Gister laat in de middag na het werk wezen 'pennen'.
De prachtige, indrukwekkende dril van afgelopen vrijdag had mij nog steeds beet.
Kracht, snelheid, onzekerheid of de powervis wel aan de haak zou blijven, adrenaline, glimlach, verbazing, geluk en vooral bewondering tezamen, zorgen er als bestanddelen voor dat de drilpartij een memorabele werd, je blijft er aan denken, je wilt het best nog een keer meemaken, maar het moet wel speciaal blijven, anders is het niet memorabel meer...doch ik zou het graag nog een keer mee willen maken.
Met deze gedachte in het achterhoofd toch aan de slag gegaan op het meertje.

Ter plaatse een verse voermix gemaakt van maïs en kikkererwten:

Afbeelding

De stek:

Afbeelding

Afbeelding

Drie compacte voerplekjes gemaakt, eentje helemaal links, in het midden en helemaal rechts.

Afbeelding

De stok lag om 16:15 uit, met twee maiskorreltjes op de haak. De weerapp. gaf 18 graden aan, de wind kwam uit het zuidwesten en was soms lekker stevig, het water kabbelde hierdoor constant, de luchtdruk was 1023 mb.
Zo nu en dan sprongen er karpers en/of kwamen even op een relaxte manier boven drijven. Na ruim een uur en een kwartier het eerste teken van leven: de pen ging mooie schuin onder in het woelige water, ik sloeg aan maar geen contact of welling van vluchtende vis, kort daarna weer een aanbeet, maar de vis zette niet door.
Toch hierna aangeslagen op een mooie wegloper:

Afbeelding

Een brasem:

Afbeelding


Afbeelding

Hierna niet veel meer beleefd dan enkele lijnzwemmertjes, het werd zwaar bewolkt en begon harder te waaien. Ben daar gestopt om 18:45 en heb mij verplaatst naar de stek tegen het spoor aan:

Afbeelding

Afbeelding

Deze stek is qua beleving totaal anders, buiten het feit dat het hier stukken dieper is, meer dan een meter, zit je hier redelijk verscholen tussen riet en bomen, dus veel minder last van wind en zit je soms letterlijk tussen allerlei zangvogels die vrij dichtbij hun riedeltjes aan het afspelen zijn.
'Johnny's Rod' had ik omstreeks 19:00 uur uitgelegd met als aas twee korreltjes mais op de haak, ook hier drie compacte voerplekjes gemaakt, eentje links, eentje recht aan de overkant en eentje rechts.
Binnen twee minuten dook de pen onder! Verbaasd sloeg ik aan, geen contact, wel een lichte rimpeling van een wegschietende vis.
Tjonge jonge, dit had er eentje kunnen zijn dacht ik. Het begon lichtjes te motregenen, en eindelijk na ruim een uur en een kwartier ging de pen op de rechter voerplek onder:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De motregen ging over in regendruppels en ik had het voor vandaag wel gezien, snel ingepakt en met een snelle gang op de fiets in de regen naar huis.

Ik reed op het fietspad tussen de gebouwen van het Sciencepark en de studentenflats en zag in de bagger-prutsloot een karpertje aan het oppervlak happen. Ik minderde vaart en ontwaarde meerdere karpers die zich middels kolkjes en bewegende rietstengeltjes hadden verraden. Ik stapte af en begon mij langs de kant te begeven om naar deze karpers te kijken.

De (bagger-prut) sloot:
Afbeelding

Afbeelding

Ik zag hier en daar vlak langs de kant azende karpers, leuke borrelende belletjes en zo af en toe kwamen zwarte stofwolken boven dwarrelen vanwege het bodem wroeten. Het begon harder te regenen, het was er erg druk met verkeer, voetgangers en fietsers die rakelings langs mij reden, er was weinig ruimte om te zitten en de kant was steil en zanderig. En toch besloot ik daar om mijn hengel en net uit te pakken om een poging te wagen, tja waarom niet, prut of geen prut, proberen maar.
Maar wat was het een ondiepe sloot zeg! En de kleur van het water, haast chocolademelk bruin! Spaarzaam heb ik wat maiskorreltjes tegen wat rietpollen gegooid en het pennetje eerst langs de kant geplaatst. Lijnzwemmers waren het gevolg, ik verplaatste de pen naar de rietpollen waar de pen half plat op het water ging liggen vanwege de ondiepte daar, maar de pen ging opeens bijna platliggen en wobbelde enkele tientallen centimetertjes naar links. Zal ik aanslaan, of was dit gewoon een lijnzwemmer? Lijnzwemmer dus want de pen stopte met wobbelen. De pen verplaatste ik weer wat meer naar rechts in het midden en vrij direct begon de pen te bewegen en weer te wobbelen(ik noem het maar wobbelen, het drijflichaam is met de antenne boven en beweegt op een typische manier heen en weer...) Maar nu begon de pen toch langzaam weg te lopen zonder onder te gaan, en sloeg ik aan...
Wauw! Kromme hengel! Ratelende slip! Vis die dan naar rechts dan naar links duikt, en wat een leuke strijd in die ondiepe bagger-prutsloot...in de regen...met voetgangers, fietsers, joelende tieners op de bushalte, supermarkt aan de overkant en vrachtwagenverkeer...

Afbeelding

Afbeelding

En wat een beautie eigenlijk voor zo'n prutslootje...lekker flink en ik schat zo tegen de 60 cm aan.
Ik vond het een 'leuke' beloning omdat ik het daar toch heb geprobeerd, terwijl ik eigenlijk snel naar huis wilde fietsen vanwege de regen en liever op rustige, mooiere stekjes vist.

Thuis wachtte nog een beloning:

Afbeelding

Binnen 10 minuten in een voor mij dan onooglijke sloot een mooie vis vangen vind ik zeker memorabel...voor mij dan! :lol:
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

03-05-2016 19:39

Hoi Glenn,
Leuk om je weer te lezen.
Mooie plaatjes en ook weer karpertjes aan de haak.
Geniet en vang ze.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

04-05-2016 22:09

Hoi Aaron! Dank je wel voor je fijne reactie! :D

Ben net terug van een late middag/vroege avond pensessie, ik hou het kort.

Gevist vanaf 15:15 tot 20:45, temperatuur 17 graden, Oostenwind wk1-2, luchtdruk 1029 mb, half bewolkt.

Op twee stekken gevist:

Afbeelding

Afbeelding

Om en om gevist met wittebroodpluim en maïs, pas na 16:00 aanbeten, lijnzwemmers en vangsten.

Twee karpers gevangen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een mooie brasem:

Afbeelding

3 karpers verspeeld( potverdorie! na een stevige dril schoot de haak los, en kwam vast te zitten in het riet...) en regelmatig missers en lijnzwemmers, dus er was eigenlijk constant 'leven'( pas na 16:00 uur dus).

Lekker gevist en nu een bakkie:

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

05-05-2016 19:16

Van de week een pot 'crushies' (crushed boilies), tutti frutti, gekocht om met een 'free line' op afstand een karper proberen te vangen:

Afbeelding

Vanmorgen al vroeg op om de hengels bij elkaar te zoeken, wilde zowel 'pennen' en 'statisch' gaan vissen, ik wilde eindelijk die baitrunner die ik vorig jaar aangeschaft heb, eens horen afgaan.

De stek:

Afbeelding

Afbeelding

Links van mij had ik de CJW stok met de baitrunner gepositioneerd, en rechts had ik twee voerplekjes gemaakt met een mix van maïs, kikkererwten en doperwten voor de penstok:

Afbeelding

De CJW stok lag ruim voor 06:00 uur, ongeveer 35-40 meter, uit met een crushed boilie op de hair en ik voerde op de plek een handjevol met crushed boilies en trouvit pellets.

'Johnny's Rod' lag tegen 06:00 uur uit met op de haak een grote wittebrood pluim.
Vond het frisjes, de weerapp. gaf 8 graden aan bij een oost zuid oostenwind van nauwelijks wk 1. Het was bijna windstil, het wateroppervlak lag er prachtig glad bij, de luchtdruk was 1026 mb.
Het is even wennen om je op twee hengels te concentreren, je kijkt om en om naar de pen en dan naar de slappe lijn vanaf de hengeltop om enig teken van leven te zien. Er was redelijk wat karperactiviteit van aan het oppervlak langs zwemmende karpers en kleine wellingen veroorzaakt door staart en/of rugvin.
Zo af en toe bewoog even de slappe lijn wat veroorzaakt werd door een lijnzwemmer, doch na ruim een half uur werd de lijn in één keer strak getrokken, je zag direct een 'V' in het water ontstaan, uit een reflex pakte ik de hengel op en sloeg aan...
Dit was natuurlijk helemaal verkeerd, ik had de vis en daarna de baitrunner het werk moeten laten doen, er was heel even contact want ik zag de karper even boven komen, maar de vis was niet, of niet goed gehaakt. Tja, het betekende dat ik mij gewoon moest inhouden als ik de lijn strak getrokken zie worden, en dat dán het 'freeline' systeem gaat aflopen en pas daarna zou ik de hengel moeten oppakken om met een lichte draai aan de slinger de 'gewone' slip in te schakelen.
Tja, dat krijg je met een penvisser die direct reageert zoals een penvisser...bij een free line op een baitrunsysteem.
Ik checkte de halve boilie op de hair, toen ik de slip van de penhengel hoorde afgaan! In een reflex raapte ik de penhengel op en stond ik een vis te drillen, de vis had zich al zelfgehaakt en nam een mooie run naar rechts. Ja dit soort dingen krijg je dus als je met twee hengels, op twee verschillende manieren aan het vissen bent, het kan opeens heel snel gaan en je kan niet twee dingen tegelijk doen. Helaas schoot de haak los en liet de karper mij met een slappe lijn verbaasd aan de kant staan.
Hierna gebeurde er zowel op de statische als op de penhengel niet zoveel meer, dan enkele lijnzwemmers en m.i. witvisaanbeetjes.
Na 08:00 uur ging het pas lopen, op de penhengel ving ik vlak na elkaar twee karpers:

Afbeelding

Afbeelding

De eerste had een typische slanke bouw met een volgens mij verstopping van de darmen, gezien de behoorlijke uitstulping vlakbij de aarsvin:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De tweede karper:

Afbeelding

Afbeelding

Met deze vis was ook iets aan de hand, een kronkel/vergroeïng bij de rug/staartbasis:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er was nu veel 'leven' bij de penhengel, zodat ik daardoor meer gefocust was op het pennen.
Plotseling hoorde ik het lichte geratel afgaan van de baitrunner, ik was nu een en al aandacht maar pakte rustig de hengel op en liet de baitrun even zijn gang gaan, daarna draaide ik aan de slinger en voelde direct contact...Wauw!!!
Ja echt wauw, dit voelde goed, de vis was nu op de gewone slip aan het ratelen en nam een stevige run. Ik vond het prachtig en ik vond het bovendien fijn om op de CJW Rod weer eens een vis te drillen, dat was namelijk een tijd geleden dat ik met deze stok een karper aan het drillen was. De molen werkte perfect en na enkele minuten kon ik de mooie vis( tja ten opzichte van die andere twee misvormde karpers) landen:

Afbeelding

Afbeelding

Vlak daarna ving ik op de penhengel de 4e karper:

Afbeelding

Afbeelding

En verspeelde er nog twee.

Lijntjes in de blauwe lucht:

Afbeelding

Het werd gelukkig wat warmer, maar het viel helaas weer wat stil.
Ving nog een Abramis brama:

Afbeelding

Zo tegen 11:00 uur, terwijl ik al wat zat te zinspelen om te gaan verkassen, hoorde ik voor de 2e keer de baitrunner afgaan, ik had er nu van geleerd om rustig te blijven en de vis en het systeem het werk te laten doen:

Afbeelding

Afbeelding

De CJW stok is een ander soort hengel, maar ook nu weer merkte ik tijdens de fijne dril dat het een puike stok is om mee te vissen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mooie vis die mij veel plezier bezorgde, en 73 cm lang, 1 cm kleiner dan de vorige die op de CJW stok gevangen was:

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga zo verder met het tweede deel van dit verslag... :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

05-05-2016 22:41

Oké, het vervolg...

Gevist van 06:00 tot 11:30, en 5 karpers gevangen; 3 met de pen en 2 statisch, vond dat wel goed zo en ben verkast naar de stek bij het spoor:

Afbeelding

Afbeelding

Het statisch vissen in combinatie met het penvissen is mij op zich wel bevallen, doch voor de concentratie is het voor mij beter om je maar op één hengel te richten, maar ik zal wellicht in de toekomst het nog wel enkele keren gaan combineren.

Oke, bij de stek aan het spoor 3 voerplekjes gemaakt en heb deze om en om bevist met afwisselend wittebroodpluim en maïs.
De stok lag in om 11:45 met een broodpluim op de haak, op de voerplek schuin aan de overkant. Binnen enkele minuten dook de pen prachtig weg, ik sloeg aan en direct een run naar links toe. De hengel boog prachtig en de slip bleef maar ratelen, deze vis voelde goed! Ik genoot van de krachtige run en de vis nam vele meters lijn, ik keek naar rechts toen de vis even stopte, maar zag geen kolk, de vis nam weer een run en denderde door...voelde nog een felle ruk en opeens een slappe lijn die in de wind dwarrelde.
Nee toch? Jawel, lijnbreuk vlak onder het rode lijnstoppertje, hier baalde ik toch wel weer goed van, deze vis voelde goed en deze mooie run had gewoon weg beloond moeten worden, maar ja that's all in the game.

Nieuwe pen, lood en haak erop:

Afbeelding

Ik ving vlak na elkaar twee brasems:

Afbeelding

Afbeelding

Het was heerlijk warm daar op de stek en er werd weer flink gezongen door verschillende zangvogeltjes om mij heen, ik gooide de met een wittebroodpluim beaasde haak recht voor mij aan de overkant in en zag twee mooie karpers vlak na elkaar de stek passeren, ik keek of ik nog een karper eraan zag komen toen de pen 'weg' bleek te zijn.
In een reflex sloeg ik aan, hangen!

Afbeelding

Karper! dacht ik direct:

Afbeelding

Maar het bleek een Zeelt te zijn, die toch tot tweemaal toe een venijnige vluchtpoging deed waarbij de slip goed getest werd:

Afbeelding

Afbeelding

Mooie vis toch wel met die kleine fijne schubbenpartij, op de onthaakmat begon de vis een paar keer wild te springen:


Afbeelding

Ik vond het wel goed zo, inpakken en op weg naar huis waar een heerlijke koude lentebok van brouwerij De Prael klaar stond om te proosten op deze prachtige en succesvolle lentedag:


Afbeelding

Cheers! :D
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

05-05-2016 22:47

Hoi Glenn,
Leuke plaatjes. Leuke karpertjes en een leuke zeelt.
Wat wil een mens nog meer.
Een biertje na afloop van een bevrijdende dag. Was genieten en dat doe ik ook als ik ook nu weer je blog van vandaag lees.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

05-05-2016 23:47

Leuke verslagjes om te lezen inderdaad!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

06-05-2016 13:22

Aaron en Lorenz, dank jullie wel voor de fijne reacties! :D

Vanochtend even bij Hengelsport 2000 wat spulletjes gehaald, zoals hennep, trouvit pellets en deze haakjes en twee mooie pennen. Heb nog genoeg pennetjes/dobbertjes, maar deze kon ik niet laten liggen( eeh jaja...):

Afbeelding

Op de terugweg had ik zin om een stukje te lopen vanaf het Amstelstation, met een hapje en een drankje richting mijn oude buurtje.
En kwam daar wat watertjes tegen waar ik lang geleden(vorige eeuw... :lol: ) 2 of hooguit 3x gevist heb:

Afbeelding

Afbeelding

Ik geloof dat ik daar wel eens een karpertje heb gevangen, maar het was lang geleden, weet het niet eens zeker...

Afbeelding

Is de paai deze ochtend al begonnen? Ik zag een groepje karpers eventjes behoorlijk te keer gaan aan de kant.

Afbeelding

Ik zag opeens twee behoorlijke 'jongens' vlak aan de kant voorbij zwemmen:

Afbeelding

Er vloog een ooievaar over mij heen:

Afbeelding

Er liep een jogger stampvoetend langs, gevolg was stofwolken en een vluchtende vis:

Afbeelding

Afbeelding
Jaap Ams

07-05-2016 10:50

Hi Glenn,

Ik kom je verhalen tegen en vond dat ik me toch even moest registreren/antwoorden.

Het lijkt erop dat onze 'voor de deur' dezelfde is, mooie vissen daar op SP! Zelf woonde ik daar tot voor kort (nu woon ik de fietsbrug over). Afgelopen donderdag met een maatje wezen karperen, en uiteindelijk toch weer doorgelopen naar SP.. Het krioelde er van de karper!

Helaas wilden ze op mais en brood niet bijten. We hebben er van half 5/5 uur in de middag tot 's avonds 23.15 gezeten, maar niets wat ook maar enigszins op een aanbeet leek! Paar slootjes en het meertje (ook dat kleine stukje aan de andere kant van de duikers) geprobeerd, maar helemaal niets.. Op een gegeven moment waren m'n ogen de stilstaande dobber zo zat dat ik er nog vastlood met een boilie aangehangen heb, maar niets, niets, niets.. Komende week maar weer eens kijken..
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

08-05-2016 20:30

Hoi Jaap, dank je wel voor je reactie. :D

Jammer dat je die donderdag geen Cyprinus heb weten te vangen, voor mij was de donderdagochtend succesvol, zo zie je maar weer dat het qua vangsten van het ene op het andere moment totaal anders kan zijn, heb dat in het verleden ook al eens mee gemaakt dat een vismaat genoeg karpers ving en ik daarna wat later op de dag helemaal niets.
En valt er wel wat te vangen daar aan de andere kant van de 'fietsbrug'? Heb er wel diverse interessante stekken gezien.
De paai is in volle gang, ik hoop dat je deze week wel succes zal hebben. :D

Dit weekend stond geheel in het teken van stekken bevissen in en om de Bijlmer.
Ik logeerde twee dagen bij mijn moedertje op haar tuinhuisje wat gelegen is tussen station Duivendrecht en de Amsterdam Arena:

Afbeelding

Het is een waar planten en bloemen paradijsje wat ze daar gecreëerd heeft.

Ben zaterdagmiddag begonnen met korte pensessie op 3 watertjes;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb gevoerd met hennep, pellets en een voermix van maïs, kikkererwten en doperwten. Het resultaat van bijna 5 uren vissen was nul komma nul...Eenmaal misgeslagen op een wittebroodpluim en voor de rest had ik een paar lijnzwemmertjes, Het werd dus een blank.

Bij mijn moeder aangekomen wel een heerlijke gado gado en saté van de bbq gescoord:

Afbeelding

Zondagochtend naar de andere kant van de Bijlmer geweest.
Het ochtendgloren:

Afbeelding

Ik was er helemaal klaar voor!:

Afbeelding

Afbeelding

Maar ik hoorde een bekend geluid, het geluid van spetterende vissen aan de oever, van paaiende karpers dus:

Afbeelding

Afbeelding

In het begin begon het vrij rustig, maar binnen een half uurtje zag je diverse groepen aan de slag, en ik heb grote karpers gezien! :D
Oké, ik had dan wel aan beide kanten van de duiker gevoerd, en een paar lijnzwemmers gehad, eenmaal ging de pen heel mooi omhoog om daarna al hobbelend naar rechts te gaan, en ik dacht echt dat deze zou gaan 'hangen', doch de aanbeet/of lijnzwemmer stopte er opeens mee, toch maar besloten om niet verder te vissen en het liefdesleven in de Bijlmer zijn gang laten gaan.

Verkast naar de stek bij het spoor in de Watergraafsmeer, met de gedachte dat daar de paai nog niet begonnen was:

Afbeelding

lekker die brandnetels!:

Afbeelding

Ik was er rond 09:00 uur en had gevoerd met de voermix en met hennep, grote broodpluim erop en afwachten maar. Geen paaiende vissen, dus ik was hoopvol gestemd...doch binnen 10 minuten begon het bekende geluid van plonsende en fel spetterende vissen zich hier ook voor te doen! :lol:
Ook hier veel paaiende karpers waar ook knappe jongens tussen zaten. Paar lijnzwemmertjes gehad, en ik besloot ook hier maar te stoppen en te kijken naar de paaiende vissen.

Ik besloot het meertje rond te wandelen en te kijken naar de vissen, ach het was lekker weer dus vond het wel prima zo.

Op de laan kwam ik een hoek tegen waar ik het paai gebeuren prachtig van boven af kon gadeslaan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook hier grote vissen gezien, wat ik helemaal niet verwacht had. Wat mij verder op viel was dat vele vissen in 'rust' verkeerden, maar dat er dan eentje als een snelle wervelwind onder door gezwommen kwam en zodoende een groep getriggerd werd en op sleeptouw werd genomen om te paaien.

In de bagger-prutsloot ook diverse groepjes zien paaien:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het warme weer blijft geloof ik tot aanstaande dinsdag van kracht, dus ik denk nog enkele dagen hebben we sowieso met paaiende karpers te maken.

Net een lekkere bamisoep gescoord bij mijn moedertje:

Afbeelding
Jaap Ams

10-05-2016 08:44

Hi Glenn,

Inderdaad druk op het water met paaiende karpers! Heb zaterdagmiddag/avond van 5 tot 10 nog even gezeten zonder succes (een flinke brasem, maar om dat succes te noemen..).

Gisteravond weer gezeten met m'n maatje, erg veel leven op het water, ze zitten overal! Dit keer geen mais gebruikt, want ik heb het idee dat ze de mais ontwijken daar. Wat heet! Twee mooie grote karpers aan de kant gehaald binnen een half uur, en net erna had ik een joekel op m'n lichte spinhengeltje zitten (zaterdag even een nieuwe molen met nylon gehaald in Diemen, heb ik m'n halve nieuwe karperhengel al). De vis was niet te sturen met dat hengeltje, en uiteindelijk verloor ik 'm 10cm(!) voor m'n net. Een joekel, zo op de pen.. jammer dat we 'm niet aan wal kregen. Was aardig pech gisteravond, want nog geen half uur later vloog de hengel van m'n maatje (stond niet op de bait runner.. ://) het water in.. Zonde van de hengel, maar dit wil je een vis ook niet aan doen, beetje jammer. Als afsluitertje nog een brasem, maar moraal van het verhaal: De aanhouder wint, en er zitten genoeg karpers. Belangrijkste nog; m'n zelfvertrouwen is weer wat hersteld.. ;)
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

10-05-2016 20:29

Jaap dank je wel voor je reactie! :D

Erg onfortuinlijk wat je vismaat én de gehaakte karper hebben meegemaakt :( ...je durft wel zeg op een licht spinhengeltje te gaan karperen, met het nodige beleid kan het wel, maar het is verre van ideaal natuurlijk. Nou straks is je halve karperset een 'hele' en dan goed aan de slag dan maar! :D
Succes in ieder geval. :D

Ik had vandaag erg slecht geslapen, of eigenlijk te weinig. Was al om 02:45 klaar wakker en kon vanaf dat moment de slaap niet meer vatten.
Dan maar lichtje aan en mijn nieuwe karperboek doorbladeren...ik schrok later wakker van de wekker, ow wat begint dan je dag toch verrot... :lol:
De rest van de dag was ik duf, mogelijk was het een combinatie van te weinig/slecht geslapen, de werking van mijn hooikoortsmedicijn of gewoon de 'voorjaarsmoeiheid'( wat dat ook moge zijn).

Thuis aangekomen na een vermoeiende werkdag, wilde ik ontspannen, ik dacht even een hazenslaapje op de bank te gaan doen, maar dat werd zowat een uurtje ofzo, en ik bleef zo duf en lusteloos hierna.
Maar ik wilde toch even gaan vissen, al was het maar twee uurtjes ofzo, gewoon even op mijn onthaakmatje zitten en relaxt turen naar mijn pennetje, ik hoefde niet eens wat te vangen, als ik maar even buiten was.
Ik pakte drie witte boterhammen in, ik zou vandaag met grote wittebroodpluimen gaan vissen, geen voor voeren met een voermix of wat dan ook, nee gewoon enkel een grote broodpluim op de haak en lekker afwachten.

De recht toe recht aan sloot:

Afbeelding

'Johnny's Rod lag daar precies om 17:45 uit met zoals gezegd een grote witte broodpluim op de haak en bijna geheel tegen de houtenbeschoeiing aan de overkant.
Er was karperactiviteit, maar niet meer het paaigebeuren zoals afgelopen weekend het geval hier was, maar groepjes of eenlingen die wat sloom aan het oppervlak rondjes zwommen of wat aan het ronddobberen waren.
Het was volgens de weerapp. 22 graden, zo-wind wk-1, 1009 mb en het was behoorlijk bewolkt.
Binnen 2 of 3 minuten na inleg zag ik twee tikjes van de pen, snel daarna dook de pen in één keer naar beneden en sloeg ik direct aan, hangen!

Afbeelding

Zo zeg! Leuke dril en dat zonder voor te voeren binnen no time een aanbeet en gevecht met een karper!

Afbeelding

Och jeetje! Het landingsnet had ik nog niet in elkaar geschroefd! Ow ow ow, tja tot tweemaal toe heb ik de hengel niet goed onder druk kunnen zetten, zodat de karper vrij spel had en tweemaal dacht ik dat ik de vis verspeeld had vanwege een slappe lijn die ik te makkelijk kon inhalen. Maar wat bleek, de vis zwom gewoon naar mij toe in plaats van van mij af, waardoor de lijn slap viel. Ik had dus 'mazzel' maar was gewoon nog te suf daar aan de waterkant, anders had ik het net allang klaargezet. Gelukkig kon ik vrij snel de steel in het net schroeven, en kon de karper binnen gehaald worden:

Afbeelding

Afbeelding

Mooi visje van ongeveer 55-60cm.

Nou , dat was een snelle vangst, ik gooide weer een grote witte broodpluim in, maar dan wat meer naar links en weer binnen no time werd het smakelijke witte pluimpje gegrepen waardoor de pen prachtig onder ging. Ik sloeg aan en wederom hangen!

Afbeelding

Afbeelding

Een mooi gevormde spiegel dit keer.
Zo zeg, binnen 10 minuten twee vissen, maar daar bleef het helaas bij op wat lijnzwemmertjes en witvisaanbeetjes na.
Omstreeks 18:50 begon het zachtjes te regenen en tegen 19:00 werden de druppels mij wat te serieus, ik zat daar in mijn t-shirt en ik had geen regenjack bij me, dus de keus gemaakt om in te pakken en weg te wezen.

En thuis een koude Hertog Jan gedronken op deze duffe, slome, maar qua vangsten wel succesvolle dag:

Afbeelding
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

11-05-2016 10:00

Het blijft altijd leuk om je blogs te lezen Glenn.

Gaaf dat je die twee visjes zo kort na elkaar weet te vangen!
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

12-05-2016 14:32

Hoi Glenn,
Leuk om zonder te voeren 2 karpertjes te vangen.
Nat T-shirt en dan naar huis waar een pilsje wacht.
Wat wil een mens nog meer?
Vissen en vangen.
Kijk uit naar je volgende posting.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

12-05-2016 21:46

Nick en Aaron, dank jullie wel voor de fijne reacties! :D

Het was inderdaad gaaf om zonder te voeren kort na elkaar twee karpers te scoren, ach soms zit het mee en soms zit het wat tegen... :D it's all in the game! :D

Vandaag was het warm en ik had zowat de hele dag in trein en bus gereisd door stad en land.

Op het Amsterdam CS aangekomen was een 'Affligem Blond' zo van de tap, een zeer welkome koele dorstlesser:


Afbeelding

Maar dat niet alleen, ik had een enorme trek, ik had trek in een van de beste hamburgers die je maar kan krijgen in Mokum:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

The 'Smokey Bacon Burger' van de Burgerij:


Afbeelding

Woorden schieten tekort bij het 'proeven' en 'ervaren' van deze hamburger, hij is zacht pittig, zurig, zoetig, de fantastische grillsmaak is alom aanwezig, hij is 'af', hij is...geweldig! :D

Oké, we doen het een keertje andersom, normaal eet c.q. drink ik iets lekkers na het vissen, nu had ik eerst zin om te eten en pas daarna zin om te 'pennen'.

De stekken.

Stek naast het spoor:

Afbeelding

Stek aan het meertje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De recht toe recht aan sloot:

Afbeelding

Ik hou het maar even kort; gevist van 17:00 tot 20:15. Temperatuur was 26 graden, wind ono wk 2, luchtdruk was 1002mb.
Er is lichtjes gevoerd met maïs en kikkererwten, en gevist met broodpluim en maïs.

1 vis weten te verschalken, die gevangen werd op het meertje omstreeks 18:45 uur:

Afbeelding

Brasem dus, nog éénmaal misgeslagen en dat was het dan voor vandaag.
Maar ik vond het gewoon heerlijk, ook als was het maar eventjes, om buiten te zijn. Had al de hele dag in bus en trein, naar buiten gekeken naar interessante slootjes, vaarten, rivieren en meren, dan kriebelt het om te gaan pennen, doch de inwendige mens moest ook niet overgeslagen worden, en zeker niet bij dit lekkere weer.

Next time pakken we wel weer een karper! :D
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

13-05-2016 11:00

Och, bij die burger loopt het water direct uit de mond. De volgende keer dat ik in Amsterdam ben weet ik al waar ik ga eten. Wat ziet die stek naast het spoor en prachtig uit zeg! zekers voor in de stad

Ik ga vanavond nog even een paar uurtjes naar het pennetje staren. Ik kijk nu alweer uit naar je volgende avontuur.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

13-05-2016 19:18

Die 'smokey bacon' van de Burgerij is echt een van de lekkerste hamburgers die ik ooit gegeten heb, een aanrader als je van hamburgers houdt! :D
De stek bij het spoor vind ik ook een van de mooiste plekjes hier in de buurt, doch ik vond er gister een hoop vuil in de vorm van een oude theedoek en vele lege blikjes fris... :-?
Bij een stek op het meertje zag ik vandaag zo'n bbq wegwerpsetje, waarom nemen sommige mensen nou niet de moeite om hun rommel op te ruimen en mee te nemen? Zo verpest je de stek toch voor jezelf maar toch ook voor andere medevissers c.q. natuurliefhebbers? :-?

Dank je wel voor je reactie en hoop dat je een karper, of karpers, te pakken kan krijgen Nick!
Succes! :D

Ik was vanmorgen vroeg op, en wilde de combi 'statisch' en met de 'pen' karperen weer gaan toepassen.
Vanmorgen bij de dam:

Afbeelding

De temperatuur was 13 graden, er stond een lichte no-wind wk1-2 en de luchtdruk was 1002mb. Het was verder licht bewolkt.

De stek:

Afbeelding

De CJW stok lag rond 05:50 uur uit met aan de hair een stuk tutti-fruttiboilie, en er was gevoerd met een handjevol crushed boilies en trouvitpellets.

Afbeelding


Zon nog achter de dijk:

Afbeelding

Twee voerplekjes gemaakt voor de penhengel die rond 06:00 uit lag met op de haak een grote witte broodpluim, en binnen 6 minuten kon ik aanslaan op een mooie wegloper:

Afbeelding

De karper nam een spurt naar links onder de lijn van de statische stok, ik kneep hem toen wel even want ik zag het al gebeuren dat de twee lijnen in elkaar verwikkeld zouden raken met alle gevolgen van dien. De karper dook onder de takken van de overhangende boom, kreeg de vis er toch vandaan, maar de vis nam nu een spurt naar rechts:

Afbeelding
En probeerde zich daar vlak aan de kant in het riet zicht te ontdoen van de haak, tot twee maal toe werd geprobeerd om via het houtenpaaltje in het midden zich uit de vervelende situatie te bevrijden, maar kon deze pogingen goed pareren:

Afbeelding

Uiteindelijk goed weten te landen, de vis zag er wat gehavend uit, bij de bek bloedde het en had daar enkele wratachtige knobbeltjes zitten:

Afbeelding

Afbeelding

De zon begon achter mij over de dijk op te komen:

Afbeelding

Heel even ratelde het geluid van het baitrunsysteem af, het was een lijnzwemmer.

Het stekje:

Afbeelding

Yes! Weer een mooie aanbeet op de broodpluim, wel van een Brasem:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er werd steeds van aas gewisseld, maar wederom op de grote broodpluim een mooie snelle aanbeet van een karper. Ik voelde even contact, maar de haak schoot los met als gevolg een imposante kolk/welling.

Zon...eindelijk kon die mij wat verwarmen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik had zo gehoopt op een ratelende baitrunner, maar helaas niets werd gerateld...
Ben gestopt met vissen zo rond 12:00 uur, vond het wel genoeg zo.

Het was nog vroeg in de middag en ben de stad even in geweest, op de Vijzelgracht aangekomen liep ik even Holtkamp binnen:

Afbeelding

Een betere lunch kan je jezelf niet wensen met kalfsvlees en garnalenkroketten van Holtkamp, deze zijn waanzinnig lekker!
Het kraken van de zeer krokante korst is al een feest in de mond, de vulling is hemels!

Afbeelding

Afbeelding

Met een heerlijke lente bok erbij van De Prael heb ik deze middag afgesloten:

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

14-05-2016 17:11

De karper die ik gisteren op de penhengel ving, heb ik via de foto's nog uitvoerig bekeken. En ik herkende de beschadigde linkerkant, zou het dezelfde vis zijn die ik als eerste dit jaar had gevangen op 7 februari?

Karper van gisteren:

Afbeelding

Karper gevangen op 7 februari 2016:

Afbeelding

Karper van gisteren, close up van de kop:

Afbeelding

Karper gevangen op 7 februari 2016, close up van de kop:

Afbeelding

Het is dezelfde vis.
De karper was op 7 februari in een betere conditie, was wat zwaarder, en was op de hoekstek gevangen. Gisteren dus aan de overkant enkele honderden meters verderop voor de 2e maal dit jaar gevangen.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

15-05-2016 01:51

Je blijft vangen, Glenn, leuk verhaal weer, en twee keer een andere inslag: eerst een andere aanvang (hamburgertent) en een keer een andere kroket. Ik zal die tenten onthouden voor het geval ik eens in Amsterdam ben.

Van vissen komt weer effe niks, dus nu gelezen en genoten.

Grtz

Frenk