Discussie: Rot@ry 10 Januari 2006: Riviervissen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

16-02-2006 20:38

Waarom denk je dat het een mooi jaar gaat worden?
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

16-02-2006 21:31

Inderdaad ja. Kergah waarom gaat het dit jaar een goed jaar worden?? Je strenge wintertheorie gaat dit jaar niet op. Ze komen met volle reserves de winter uit met dit flutwintertje.

mvg,
Kees
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-02-2006 21:46

Menno, vroeger vlogen de duiven ook een wedstrijd vanuit Engeland, is dus van west naar oost. En ze kwamen toen ook weer op hun hok...Ik denk niet, dat welke richting dan ook, er iets mee te maken heeft.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-02-2006 21:50

Kees, in het donker maakt het geen moer uit? Is maar ten dele waar, je kunt n.l. vissenogen niet met mensenogen vergelijken en dan zit er bij vissen nog weer veel verschil per soort. Goede documentatie over kleuren en zicht kun je lezen in de KSN kennisbank...
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

17-02-2006 07:59

Aart, bedankt, ik zal eens kijken.
gr. Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

17-02-2006 09:17

Als ik me niet vergis Aart zou het gezicht vermogen van een karper niet zo denderend zijn.
Kan er naast zitten maar geloof dat ik dat ooit eens gelezen heb in een of andere onderzoek.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

17-02-2006 10:03

Ik denk dat je daarom op grote open platen ook maar zelden een goede sessie maakt! Waarom vang je de meeste vis langs strekdammen (de onderwater snelweg van de karper), die kunnen ze gewoon volgen. Waarom ben je altijd opzoek naar natuurlijk voedselbronnen of zogenaamde hotspots? Deze weet de karper inmiddels wel te vinden. hetzelfde dat ik 's nachts zo naar de wc loop zonder het licht aan te doen. Ik vind het allemaal wel vrij logisch eigenlijk.
Als je er maar vertrouwen in hebt.
jacco noordermeer

17-02-2006 14:10

sommige weten in het donker eerder de koelkast dan de wc te vinden :wink: 8)
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

17-02-2006 14:13

Zolang ze dan maar niet in de koelkast doen wat ze op het toilet wilde gaan doen :lol:
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

17-02-2006 15:33

Kees,

Je moet een mooi jaar en een goed jaar niet door elkaar halen. Ik kan jou niet vertellen of jij een goed jaar gaat krijgen. Dat het een mooi jaar voor mij gaat worden staat al vooraf vast, tenzij ik opeens in het ziekenhuis beland ofzo. Ik heb alles al in mijn koppie gepland staan voor dit jaar met enige uitvalswegen als die nodig zijn. Ik ben dit jaar alweer beter begonnen dan voorgaande jaren, en om de laatste twee jaren te overtreffen heb ik niet veel nodig, zoals je zelf wel weet.
Nee, het wordt gewoon een mooi jaar. Positief denken, je zaakjes op orde hebben. Periodes, tijd en stekken goed plannen.
Wat moet er nou fout gaan? Geen 20 kg+ vis vangen? Daar heb ik dus geen last van. Ik ben al snel tevreden, als ik maar m'n best heb gedaan, dan komt de vis vanzelf!!

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

18-02-2006 12:41

En toen was de watertemperatuur al weer door de 5 graden barrière heen!!! Woei!!!
Dat gaat lekker zo!! :P

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

18-02-2006 13:44

Helaas Stephan zal gezien het weer beeld dat er voor komende week word verwacht wel weer een dip komen.

Maar nu wat anders, alhoewel het heeft ook met temperaturen te maken.

Hoewel ik fanatiek wintervisser ben doe ik die winter visserij niet op de rivieren maar op de aangrenzende en in verbinding staande grindgaten.
Mijn vraag is de volgende :

in de najaars tijd geven de eerste nachtvorsten een boost aan je vangsten, maw je vangsten schieten ineens omhoog al is het maar voor een korte periode.
Echter in het voorjaar na zelfs een hele mooi periode met warmer weer waar goed vis te vangen is op de rivier geeft een nachtvorst ineens een heel ander beeld, de vangsten vallen of ver terug of zelfs helemaal weg, welliswaar ook voor korte tijd maar wel duidelijk waarneembaar door de jaren heen.

Heeft iemand deze ervaringen ook op de andere rivieren dan de rivier wat ik bevis?
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

18-02-2006 15:22

Ja inderdaad Wil, ikzelf heb 2 keer mee mogen maken in verschillende najaarsnachten met ijsingwekkende zuidoostelijke vrieswint ik "mega" vansgten had in aantallen, 1 keer 14 gevangen en 1 keer 9.
In April heb je kans op nachtvorsten op eigenlijk best wel mooie dagen.
De beste kansen heb je dus ook vind ik om in april gewoon het weer goed te volgen en het liefst maar te gaan als het regent of regen opgeven anders niet.
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

18-02-2006 17:59

[quote="Wil Jeurninck"] Echter in het voorjaar na zelfs een hele mooi periode met warmer weer waar goed vis te vangen is op de rivier geeft een nachtvorst ineens een heel ander beeld, de vangsten vallen of ver terug of zelfs helemaal weg, welliswaar ook voor korte tijd maar wel duidelijk waarneembaar door de jaren heen.

Heeft iemand deze ervaringen ook op de andere rivieren dan de rivier wat ik bevis?[/quote]

Wil,

Ik heb die ervaring eerlijk gezegd niet. Heb diverse malen in het vroege voorjaar een vis op wit uitgeslagen matje gelegd. Van een metertje diep tot een meter of 6 gewoon vis gevangen met vorst. Heb er verder ook geen verklaring voor. Waarom wij wel en jij niet??

Om verder te gaan over temperaturen in het voorjaar. Wat me opvalt is dat de rivieren al veel vroeger in het jaar een visje op gaan leveren, dan in de omringende wateren. In veel gevallen kan je al een vissie pakken bij 8 graden watertemperatuur. Terwijl in het binnenwater de boel onder de 12 graden echt nog niet op gang komt.

mvg,
Kees
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

19-02-2006 08:18

Voor de zekerheid heb ik mijn visschriftjes er maar weer ff op na gekeken, maar dat laatste wat jij zegt, is bij mij dus precies andersom. Op de rivier begin ik pas de vissen een beetje te vangen vanaf een graad of 12 en dan meestal begin of half april. Maar op de binnenwateren heb ik altijd vanaf begin maart goede zaken gedaan.
Dit alles zal ongetwijfeld stek gerelateerd zijn, zowel als op de rivier als op een binnenwater.
Vreemde is dat jou stelling ook theoretisch beter te onderbouwen is dan wat ik in mijn viscarrière heb ervaren.
Lijkt mij logisch dat karpers op de rivier eerder actief worden (misschien wel blijven in sommige gevallen) dan op de binnenwateren, al is het alleen al dat zij op de rivier (meer) inspanningen moeten doen, wat ze ook moeten onderhouden met voedsel/energie.
Toch vang ik beter op een binnenwater met een temperatuur van 8 graden dan op de rivier.
Trouwens over stekken, in 2003 heb ik vanaf januari tot half april zeer diverse rivierstekken bevist met als resultaat 1x 10 p. en 1 x 11p. Dus misschien is het geeneens zo heel erg stek gerelateerd. Alhoewel ik natuurlijk ook op 6 verkeerde stekken heb kunnen zitten. (Over het algemeen ben ik niet zo'n geluksvogel als jij Kees)

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

19-02-2006 13:30

Ik ben het met Wil eens dat een plotselinge nachtvorstperiode in het voorjaar een flinke dip in je vangsten veroorzaakt.

En Kees een enkele keer een vis op een wit uitgeslagen de mat begroeten is nog geen wet van meden en perzen. Ik heb overal en onder de meest bizarre omstandigheden vis gevangen. Let wel, nog vaker niets gevangen overigens :wink:

Maar op een gegeven moment ga je keuzes maken.
Wanneer waar wel en wanneer waar nog niet?

Een van mijn keuzes is dus dat als de watertemperatuur nog onder de 10 graden is in het voorjaar, ik dus niet op de rivier begin. Ik vind het gewoon zonde van mijn tijd.

Die tijd besteed ik dan wel op andere wateren waar ik naar mijn mening succesvoller kan zijn.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

19-02-2006 21:34

Is ook mijn ervaring Michel, onder de 10 graden is het eigenlijk niks. Heb ooit eens 1 scharminkelig schubje gevangen, wat niet opweegt tegen de tijd die ik toen heb uitgezeten. Ik zeg altijd maar 1 nacht in het voorjaar maakt een hele winter weer goed. Maar ik lees van Boudewijn toch anders, die vangt wel op jouw thuiswater in de winter, toch?
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

19-02-2006 21:56

Kees,

klopt maar de bijnaam van Boudewijn is dan ook niet voor niets " never enough ", waar denk je dat Boud die tenniselleboog van heeft ? Geloof mij nou die weet niet eens wat een tennisracket is.

Hij vangt inderdaad meer, bij tijd en wijle veel meer zelfs, maar ik haal mijn voldoening uit het hogere gemiddelde gewicht en het wat langer onafgebroken kunnen luieren. :oops: Ik ben geen 25 meer tenslotte, helaas? of gelukkig ? :o

Voor mij is het riviervissen in de winter gewoon niet interessant genoeg, die ene uitzondering die je heeeeeeel misschien zult vangen weegt voor mij absoluut niet op tegen het aantal te investeren troosteloze uren langs de waterkant en de vele kilometers die ik moet maken.

Nee vanaf 10 graden volgas, in de zomer een beetje minder en dan weer volgas tot half november. In de winter ben ik iets meer nachtjes bij het vrouwtje. Ik heb twee zoons, allebei in augustus geboren, toeval? :oops: :oops:
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

20-02-2006 22:41

nee michel hollaar is geen toeval ik heb er ook 2 allebei eind juli geboren hahahaha hoppa de gekste en inderdaad in het voorjaar volgasssss en zomer,s stapje terug als het te heet is en in het najaar weer volgassss vr. gr. de gekste
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

21-02-2006 09:40

He Hen, de, ik doe het alleen (volgas) met Winan in de maand November men,

Alles goed?

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

21-02-2006 22:24

Dus de paaitijd ligt duidelijk niet in het voorjaar als ik de vorige postings goed begrijp :lol:

Ideale paaitijd ligt dus bij een watertemperatuur onder de 7 graden :o

Geeft weer een hele andere kijk op het karpervissen :lol:
Michiel Bramer
Berichten: 22
Lid geworden op: 03-03-2003 01:00

21-02-2006 23:29

Dat was 2 uurtjes lezen, veel herkenning in de geschreven stukken. Wat me echter opvalt is dat er maar een paar mensen zijn die echte informatie geven. Argumenten als: zometeen zit mijn stuk vol met vissers... Tjonge jonge zeg, een aantal mensen zeggen niet voor niets "de grote plons". Ik heb gevist in dressuurwateren tent aan tent, ook leuk als je de rest eruit kunt vissen. 12 tenten naast elkaar in topdrukte. Mensen die zelfs dan nog perse met 3 hengels willen vissen en dan nog het liefst naar de overkant....

Laat dat alles achter je, kijk eens naar de onderstaande afbeelding. Ook al zou ik het hier willen ik kan niemand zien vissen aan de overkant. Het is te ver weg, en dan is dit nog een smal stuk van de rivier. Wat een rust!

Afbeelding

Maar vat alles niet te lichtzinnig op, ik ben 3 jaar geleden begonnen (na verhuizing naar het zuiden van het land) te vissen in de cirkel bergse maas, de biesbosch, hollandsch diep, merwede en amer. En heb vele tegenslagen gekend. Probeer eens in een dag om deze plas water te rijden, de enorme hoeveelheid stekken op de veelal onbereikbare waterkant, dubbele kanten (basaltblokken) dikke rietkragen ga zo maar door zijn al een belemmering om zonder materiaal bij het water te komen laat staan met volle bepakking, werkelijk wekenlang heb ik rondgezworven om het water te verkennen. Makkelijk te bereiken stekken zijn er eigenlijk niet of erg weinig, tel daar een paar blanks bij op en weg zijn de echte karpervissers. Ook erg bekende gezichten gezien uit de nederlandse "scene", uiteindelijk bleek het toch makkelijker om in Belgie op het kempisch kanaal een visje te vangen... says is all.

De karper opzoeken is moeilijk door observeren, en meestal zie ik dan de relatief kleine vis tussen de leliebladeren liggen. Als je echt karper wilt vinden zou je dat naar mijn idee vooral in de vroege ochtend in de schemering of in de uurtjes daarna moeten doen, dit zijn de perioden dat je de meeste kans op succes hebt. Je ziet dan regelmatig de karper als ware het dolfijntjes naar je stek toespingen. Of dit de beste manier is om grote karper te vangen, ik denk het niet. Meestal vang je dan toch kleinere karper of meerdere kleinere karper met af en toe een uitschieter. Deze dolfijntjes lijken op bepaalde stekken te verwdijnen na de paai, je vangt gewoon helemaal niets meer in de maanden daarna. Of slechts zeer sporadisch. Dit heeft me het eerste jaar zeker vis gekost door te denken dat ik mijn hotspot al had gevonden.

Afbeelding

Wat betreft het weer, hoge golven tot 1,5 meter waarbij sommige werkelijk tot in/tegen mijn groundhog sloegen hebben gezorgd voor een topsessie. Een aantal dertigers evenals een 3tal twintigers. Toch is het voor mij nog steeds moeilijk om met regelmaat vis te vangen en vooral blijven vangen. Ik snap na 3 jaar soms nog steeds niet waarom ik in een tijdsbestek van een week, de ene keer de sterren van de hemel vang waarna er gewoon niets meer valt te halen in de daarop volgende week, ook al is er stevig doorgevoerd met 25 millimeter boilies. Er zijn werkelijk kilos en kilos voor niets in het water gegaan. Een ding is ongelofelijk belangrijk, bodemkwaliteit. In de zomer is er niets beters dan een stukje zwemmend de stek te verkennen. Met een peilstok kan ook maar je voelt zo veel meer door zelf op onderzoek uit te gaan. Mosselbanken zijn niet interesant zoals eerder gezegd, ze zijn werkelijk overal. Een harde bodem levert prima resultaat, maar kijk uit voor de zoveel belovend uitziende zijtakken van de wateren. Deze hebben bijna geen stroming en zijn daardoor ideale bezinkputten voor slib. Hier vang je natuurlijk helemaal niets, een schone zijtak daarentegen is weer prima.

Afbeelding

Als het water je niet is gezind, berg je dan maar. Vorig jaar een week uitgetrokken om eens flink uit te pakken. De hele week vissen met hier een nachtje en daar een nachtje. Veel verkassen dus, en wel met de toen pas aangeschafte zodiac 3.80meter met dieptemeter en 25pk motor. Na een dag was de accu leeg van de dieptemeter, snachts aan laten staan... shit! Bleek dat we in slib zaten te vissen op zo'n 5 meter diep, aan de kantjes geen slib maar ook geen vis. Dus verkast voor 2 nachtjes op een andere stek. Na een nacht even opfrissen op de voor mij overbekende stek. Wat bleek, we vingen niets omdat we achter een palingfuik van 300 meter bleken te vissen (ik heb hem volledig gevolgd, dwz gecontroleerd op inhoud, en het na 300!!! meter maar opgegeven) zal vol met nog geen pinkdikke paling en voorntjes van een paar maanden oud en erg veel krabben + kreeftjes. Voor de volgende nachten 10 kilometer gevaren naar de volgende stek, we hebben nog zo'n 15 windes gevangen en een evenzogroot aantal brasems. Volledig gestoord en gebroken gingen we naar huis, een week vissen en geen enkele karper gevangen of ook maar gezien. Volhouden is hier dus de boodschap.

Afbeelding
(geintje??)

Wat betreft de vaargeul, ik heb erg weinig aanbeten in de vaargeul maar hengels in op richting de vaargeul leveren meestal de grotere vissen op. Ook erg goede stekken zijn die op de randen van de taluds juist daar waar het de diepte in gaat. Soms is 4 meter verder uit de kant het verschil in 3 meter diep en 12 meter diep, hier heb ik echter nooit gevist. Kortom er is meer water en stekken dan ik ooit zal kunnen bevissen. Nee dit is geen uitnodiging voor iedereen die eens makkelijk een visje wil vangen. Wel een uitnodiging voor al diegenen die naast het vissen groot respect hebben voor natuur, omgeving en collega-visser, met de kans op (zoals eerder hier berschreven) een mooie "surprise".[/i]
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

22-02-2006 09:36

Leuke add-on Michiel, ik mis alleen een leuke plaat van een mooie riviervis. Heb je geen vragen of evt. riviervisdiscussiesstof?
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

22-02-2006 09:39

Goed geschreven Michiel, heel herkenbaar! Mooi verhaal over de mooiste, maar moeilijkste manier van het karpervissen (in mijn ogen)

greets en succes!
Als je er maar vertrouwen in hebt.