Welke extra mogelijkheden gebruik jij het meest?

Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

18-01-2007 23:09

Het gaat hier uitsluitend om digitale spiegelreflex camera's

Naast de automatische stand vind je op de meeste digitale spiegelreflex camera's een tal van persoonlijk in te stellen voorkeuze/programma mogelijkheden.
Zoals: Iso waardes/ diafragma / sluitertijden / combi van diafragmaen sluitertijd/ Witbalans / Focus (AF veld) / lichtmeetfuncties (b.v. meervelds-centrum-spot) / kleurinstellingen etc etc etc

De flitsermogelijkheden en instelling hoeveelheid pixels laten we maar even buiten beschouwing :wink: .

Geef in deze topic aan welke 5 instellingen jij het meeste gebruikt in volgorde van 1 t/m 5 (1 = meest gebruikt , 5 = minst gebruikt

leek me wel leuk en wellicht leerzaam... :roll:
Zelf kan ik nog moeilijk iets aangeven daar ik er zelf pas net 1 in bezit heb.
gr
Hans
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

19-01-2007 13:03

Ik ben niet superervaren maar het meeste gebruik ik:

1. de Av stand
2. ISO instellingen
3. Over- of onderbelichten extra stops
4. Vanaf statief doe ik alles met afstandbediening om beweging te voorkomen
5. de M stand gebruik ik ook nog wel eens.

Dat is waar ik het meeste mee experimenteer, het flitsen zou gelijk met M staan normaal, ik flits namelijk alles in de M stand.

Misschien dat de echte kenners hier ook nog opmerkingen over hebben, misschien word het lijstje in de toekomst dan nog anders!
beetje bij beetje
Bernard Holtkamp

19-01-2007 16:45

Eigenlijk alles op de M stand.

Iso word veel gewisselt evenals picture style's en WB

Dus:

1: M
2: Iso
3: witbalans
4:picture style's
5:monopod.
6: RAW


Bagt
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

19-01-2007 17:03

Ik schiet eigenlijk het meeste in de AV stand, ietsje minder in de M stand. Als ik vogels aan het schieten ben wil je zo hoog mogelijke sluitertijd, maar ook snel kunnen reageren. En de lichtopbrengst verandert soms op een paar centimeter. Als een vogel een takje verder gaat zitten of zich draait heb je alweer ander licht. Daarom zou ik in de M-stand soms te laat zijn met alles opnieuw goed instellen. In AV-stand bepaalt de camera direct de sluitertijd. Dat vind ik vaak wel fijn. Een rijtje van 5 maken vind ik beetje moeilijk. Want je hebt verschillende standen (M, AV, TV, Auto enz.) En daarbinnen kun je nog aan de instellingen sleutelen. Bijvoorbeeld witbalans, iso waarde, raw/jpeg enz. Dus in principe redt ik me het meeste met de AV-stand. En anders met de M stand. Ook met flitsen pak ik de M-stand omdat je sluitertijd dan beinvloed wordt door het flitslicht. Ik wil bijvoorbeeld bij een snelle manvisfoto bij weinig licht ook nog best weleens effe in de automaatstand schieten als ik wil dat de camera flitst. Dan gaat het geheel wat sneller omdat je niet moet bepalen wat de geschikte sluitertijd moet worden. Dus van mij geen rijtje van 5, maar ik hoop dat je er wel wat mee kunt Hans.

Groetjes Rick
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

19-01-2007 21:10

Rick,

Wat ik met de flits in de automatisch stand een nadeel vind is de vaak enorm lage sluitertijd die dan word gebruikt. Je hebt dan heel snel last van bewegingsonscherpte met een vis in je handen.

Snel weer ontopic anders word er nog alleen maar over die flits gepraat 8)

Bart,

Hoe werk jij met die witbalans, ik heb hier nog te weinig kennis van om het goed in te kunnen zetten? Wat je niet weet kun je ook niet gebruiken, dat is een beetje mijn probleem...
beetje bij beetje
Bernard Holtkamp

19-01-2007 21:36

Frank om te beginnen kijk eens naar deze link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurtemperatuur

Hier in word het wat duidelijker wat witbalans of kleur themperatuur is.

Zelf pas ik de witbalans konstant aan als ik aan het schieten ben want licht en kleur veranderd veel al met de minuut en dan is het jammer als je het op schaduw hebt staan terwijl de zon vol op schijnt.
De kleuren kloppen dan gewoon niet met de werkelijke situatie van het moment van opname.

Mocht het niet duidelijk zijn dan moet je maar een googleluh,kom je heel veel uitleg tegen.

En ik denk dat bas t.z.t ook wel iets hier over in een artikel zal zetten.

Of zit ik er naast bas :roll:


Gr Bart
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

20-01-2007 10:38

Zit in de pipeline Bart. Hoewel ik hem vrijwel altijd op automatische witbalans heb staan. Vooral bij zonsop en ondergangen speel ik er wat mee, om de boel wat warmer dan wel koeler te krijgen. De enige variaties die ik gebruik zijn automaat, zonnig weer en bewolkt weer. Verder kan ik op mijn camera wat blauw, magenta en geel toevoegen aan de foto. Die laatste mogelijkheid is de gemakkelijkste voor mij, maar voor weinigen beschikbaar. Even het RGB-histogram uitlezen en bijstellen maar...

Dit jaar ga ik wat meer creatieve dingetjes doen met deze instellingen en een polafilter en een extreme groothoek. Die laatste moet er nog komen. Weer erg lastig om daar een keuze in te maken voor een redelijk bedrag...

Verder gebruik ik nauwelijks 'extra' instellingen' en ga uit van een stevige basis. Voor je het weet ben je de weg kwijt en weet je niet meer waar je mee bezig bent. De jpeg-instellingen staan bij mij erg 'slapjes' om de boel later in photoshop bij te stellen. Pas dan vul in het aanscherpen en kleurvulling in. Was dat te veel op de camera, dan kun je nauwelijks nog terug. Extra scherp is lang niet altijd mooi. Ik streefde voorheen altijd naar de meest perfecte (lees scherpe) beelden. Dat is lang niet altijd juist. Zelfs bewogen foto's kunnen heel erg leuk zijn. Naja, de mogelijkheden zijn oneindig.

Gr,

Bas
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

20-01-2007 10:43

Dus Hans,

Probeer eerst de basisinstellingen goed door te krijgen, zodat je weet wat je sluitertijden, diafragma en ISO-getal (niet hoger dan 400 bij voorkeur) doen. Daarna pak je er steeds wat bij en ga je daar meteen mee oefenen. Anders wordt het echt te ingewikkeld allemaal.

Gr. en succes,

Bas
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

20-01-2007 19:45

Bas Breetveld schreef:Verder gebruik ik nauwelijks 'extra' instellingen' en ga uit van een stevige basis. Voor je het weet ben je de weg kwijt en weet je niet meer waar je mee bezig bent. De jpeg-instellingen staan bij mij erg 'slapjes' om de boel later in photoshop bij te stellen. Pas dan vul in het aanscherpen en kleurvulling in. Was dat te veel op de camera, dan kun je nauwelijks nog terug. Extra scherp is lang niet altijd mooi. Ik streefde voorheen altijd naar de meest perfecte (lees scherpe) beelden.


Valt mij ook op dat zodra ik de foto's op de pc bekijk en met de knop "scherper maken" ik de foto's over het algemeen wel mooier vindt.
Dacht altijd dat dit "hem 'in de camera zat...stukje fotografie software doet blijkbaar ook veel :wink:

Verder vandaag wat zitten experimenteren met wat knoppen.
Naast de auto stand heeft deze sony ook autostanden voor portret, afstand, close-up, sport, zonsondergang, nachtfoto's..dit allen natuurlijk met de bijbehorende diafragme en sluitertijden.

Moet zeggen dat ze goed werken, dus waarom moeilijker doen dan nodig is :wink:
Oh ja...via een ander menukeuze knop kun je bovenstaande ook toepassen in de P/ A / S / en de M stand

Verder vandaag geleerd dat hoe meer je de telestand gebruikt, hoe meer kans op bewegings onscherpte (wat natuurlijk logisch is :wink: )

Maar ga vooral door met het lijstje hoor... :D ..is verder gewoon ook leuk

Bart, picture style...ga ervan uit dat je hiermee bedoelt portret, afstand, close-up sport etc etc standen?

gr
Hans
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

21-01-2007 11:43

Bedankt heren!

Ik heb wat ervaringen van afgelopen jaar, met erg zonnig weer, dan schiet ik foto's met de zon in de rug. Het resultaat is dat de foto's erg rood worden, ik vind ze zelfs te rood worden...

Is dit met witbalans instellingen te verhelpen?


Groeten
beetje bij beetje
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

21-01-2007 12:12

Jazeker Frank. Zet hem eens op bewolking of het zonnetje om het verschil te zien. Het zou trouwens niet moeten gebeuren op de automatische witbalans, behalve wanneer je felgekleurde opbjecten in beeld hebt.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

21-01-2007 19:07

Hier een voorbeeldje Bas, deze is nog niet zo heel extreem, maar de bosrand vind ik al een beetje te rood worden.


Afbeelding
beetje bij beetje
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

21-01-2007 22:14

Frank, In dit geval staat de saturatie ook erg rijk afsgesteld. Parameters 1 (staat ie daar op) kan een beetje té zijn qua saturatie. Kijk daar ook eens naar.

Gr,

Bas
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

22-01-2007 12:38

Dat klopt Bas, tot nu toe heb ik eigenlijk alleen met parameter 1 gewerkt. In deze situatie zou 2 dus beter resultaat kunnen geven?
beetje bij beetje
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

22-01-2007 20:38

Beter is het om je eigen setjes samen te stellen. Kun je alles zelf instellen. Bij het instelmenu zie je ook meteen wat de waarden zijn bij parameters 1.

Gr,

Bas
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

23-01-2007 23:44

Zitten die standen ook op n d200 ???


Gr :oops:


Ik gebruik vaak dat knopje op de aan uit schakelaar :P
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

23-01-2007 23:59

Verder heb ik begrepen dat als je alleen op auto schiet , je net zo goed n rits rats had kunnen kopen.

Vind Hans zn vraag dus n beetje vreemd gesteld , iedereen die iets uit zn cam wil halen haald m meteen van auto af :P :P


GR :wink:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-01-2007 00:11

Welke vraag Menno? :D

enne..zit er bij jou een extra knopje OP je aan uit schakelaar :lol:
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

24-01-2007 08:56

Een aantal instellingen die je aan het begin van het topic noemt hebben best
veel invloed op elkaar, sluitertijd, diafragma, iso waarde... Friemel je aan
het een, zul je het andere ook beter kunnen veranderen. Iso van 100 naar
400, diafragma twee stapjes kleiner, enz...

Maargoed, neem aan dat dit ook de reden is dat je voor een spiegelreflex gaat!
Binnenkort ga ik 'n Lumix lx2 kopen, komt in de buurt van een spiegelreflex
(qua intstellingen dan) Voor een dslr is mn pinpas ietsie te dun :wink:

Grs seb!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-01-2007 16:42

De panasonic lumix is een hele goede optie!
Heb de panasonic dmc- lc5 . Paar jaar terug gekocht
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

24-01-2007 20:19

Afbeelding

Dit knopje Hans, mn Fuji heb er ook zo een :P :P :P


Ik had liever de vraag gezien :

Waarom koopt men n spiegel reflex ( digi ) ipv wie gebruikt alle knopjes.


Gr :wink:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-01-2007 21:05

ok... :oops: :oops:

Om antwoord te geven op jou vraag, persoonlijk hoop ik beetje bij beetje meer over fotografie te weten te komen opdat ik op termijn alles uit mijn camera weet te halen met als resultaat betere kwaliteit foto's te kunnen maken.
Ga me ook opgeven voor die gratis sony cursus :D
gr
HB
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

24-01-2007 21:11

Proberen Hans , das de enige manier.

Verder zijn er maar 3 standen die je nodig hebt.

Of diafragma keuze , of sluiter , of natuurlijk beide :P .

Voordeel voor ons is dat we meteen resultaat zien.

Hoor van de oude garde dat zn n rolletje moesten volschieten, en dan de redelijke platen ertussen vandaan plukken.

Heb daar trouwens wel bewondering voor gekregen :oops:


Gr :wink:

Ik zit ook vol in t proces leek / proff , ben begonnen bij leek :P
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-01-2007 21:35

menno laarmans schreef:Proberen Hans , das de enige manier.



Dat heb ik wel vaker gehoord... :D
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

24-01-2007 21:44

Das t zelfde dat ik ooit in de wolken was met mn 18-70 3.5 4.5 lens.


Nu weet ik helaas wel beter :P

Gelukkig heb ik hier 2 mooie / snelle proef modellen.


Gr :wink: